Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riittääkö henkkarit, kun menee äänestämään?

Vierailija
18.04.2015 |

Täytyykö se lappunen ottaa myös mukaan?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gulp! Mä olen kokkolalainen ja aattelin mennä ilman lappua pelkillä henkkareilla. Paree ottaa lappu mukaan!

Vierailija
22/27 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:21"]

No, ne postista tulleet laput laitetaan nippuihin sen mukaan onko mies vai nainen kyseessä, ne pitää ilmoittaa papereissa kun äänet on laskettu, että montako miestä ja naista äänesti. Ja ne laput lähetetään keskusvaalilautakuntaan ohjeiden mukaan kun äänet on laskettu. Ja mistäs me se lappu sinne laskentaan saadaan jos ei tehdä jotain korvaavaa? Ei niitä miehiä ja naisia sieltä isosta nimilistasta ala keräämään erkkikään.

[/quote]

Kuule sieltä "isosta nimilistasta" on joka tapauksessa laskettava sekä äänestäneiden kokonaismäärä että miesten osuus heistä. Tukkimiehen kirjanpito, jossa on eritelty miehet ja naiset, riittää kertomaan ensitiedon äänestäneiden määrästä, virallinen määrä lasketaan vaalikirjasta, ja se määrän on täsmättävä äänestyslippujen kanssa. Keskusvaalilautakunta ei tee niillä ilmoituslapuilla yhtään mitään.

14

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:27"]Gulp! Mä olen kokkolalainen ja aattelin mennä ilman lappua pelkillä henkkareilla. Paree ottaa lappu mukaan!
[/quote]
Et tarvitse mukaan mitään. Siellähän tunnetaan äänestäjät naamasta!

Vierailija
24/27 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Tampereella riittää pelkkä henkkari. Sitä lappua ei edes katsota. Äänestäjän nimi ja sotu haetaan listoilta ja yliviivataan, niin ei voi äänestää kahdesti. Mitään post it -lappuja en ole nähnyt käytettävän.

Vierailija
25/27 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:25"]

Te ette sitten kirjaa suoraan koneelle? Sieltähän se printti tulee, valtakunnallisesta vaalijärjestelmästä.

[/quote]

Ei, vaan vaalipaikoille toimitetaan keskusvaalilautakunnasta se pitkä lista. Onhan siitä hankala kun lasketaan ketkä on äänestäneet vielä laskea sukupuoletkin, menee aikaa tosi paljon. JA joo, meillä on vanhoja kurppia lähes kaikki minä olen ollut nuorin, pj on vanha nainen joka on "tosi tarkka" kaikesta, ja luetuttaa joka kerta ne vaalilautakunnan ohjeet ja tavaa niitä siinä pitkin päivää. Sitten kun tulee joku jonka äänestyspaikka on epäselvä, eli ei löydykään nimeä listasta, on täti hirveän tärkeänä ja pyytää äänestäjän kanssaan eri huoneeseen soittamaan jonnekin kaupungintalolle, ja sanoo vielä varapj-papparaiselle että tuuraa minua kun menen selvittämään tätä asiaa.

Vierailija
26/27 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:34"]

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 22:27"]Gulp! Mä olen kokkolalainen ja aattelin mennä ilman lappua pelkillä henkkareilla. Paree ottaa lappu mukaan! [/quote] Et tarvitse mukaan mitään. Siellähän tunnetaan äänestäjät naamasta!

[/quote]

Joo, ne vaalilautakunnan ihmiset on yleensä tehneet sitä vähintään 20 vuotta, ja tosiaan tuntee lähes kaikki jotka äänestämässä käy, siinä samalla kysellään kuulumiset kun ihmiset tulevat puolisoineen ja lapsineen äänestämään.

Vierailija
27/27 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeusministeriön toimittama ohje vaalilautakuntien tehtävistä sanoo mm. seuraavaa:

Vaalilautakunnan on vaalitoimituksen jälkeen hävitettävä (esimerkiksi repimällä)

- kaikki käyttämättä jääneet äänestysliput (hävittämisestä on tehtävä merkintä vaalipöytäkirjaan, ks. luku 6) ja vaalipöytäkirjan liite -lomakkeet,

- ehdokaslistojen yhdistelmät sekä

- äänestäjien vaalilautakunnalle mahdollisesti jättämät ilmoituskortit. Keskusvaalilautakunta voi kuitenkin määrätä, että nämä asiakirjat palautetaan sille muun materiaalin yhteydessä jolloin se suorittaa hävittämisen keskitetysti.

Eli niiden post it -lappujen kirjoittaminen ainakin on turhaa työtä joka hidastaa tarpeettomasti vaalitoimitusta, vaikka keskusvaalilautakunta olisikin määrännyt toimittamaan äänestäjien jättämät laput muun hävitettävän materiaalin yhteydessä.