Mikseivät naiset tajua mitään tekniikasta?
Tätä olen miettinyt viimeaikoina hyvin paljon... Olisiko kellään tarjota joku tyydyttävä selitys kyseiselle ilmiölle?
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 09:13"]Vaihdoin juuri mönkijän öljyt ja huolsin moottorikelkan talven jäljiltä. Vaihdoin siihen voimansiirtohihnan.
Kohta katson printterin asennuksen ja yritän vielä selvittää, voinko saada traktorini sisätilalämmittimen korjattua - ajattelin avata sen. Onneksi minun mieheni ei yleistä naisista mitään ihmeellistä sontaa. Me kun olemme kaikki erilaisia.
[/quote]moottorikelkan variaattorin hihnan vaihto on toimenpide, jonka voi tehdä pimeässä metsässä pakkasella...
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 22:44"]Miksi pyykinpesukoneen kaltainen tekninen laite on jo insinöörikoulutuksen saaneelle miehelle liian vaikeakäyttöinen?
[/quote]pyykkikonetta osaan käyttää, mutta en meidän telkkaria ja digiboxia. Olen automaatioinsinööri. En katso juurikaan telkkaria.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 22:44"]Miksi pyykinpesukoneen kaltainen tekninen laite on jo insinöörikoulutuksen saaneelle miehelle liian vaikeakäyttöinen? [/quote]pyykkikonetta osaan käyttää, mutta en meidän telkkaria ja digiboxia. Olen automaatioinsinööri. En katso juurikaan telkkaria.
[/quote] 16 V poika jo ymmärsi jos telkkariin, kännykkään ja tietokoneeseen tuli häikkää.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 09:38"][quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 22:44"]Miksi pyykinpesukoneen kaltainen tekninen laite on jo insinöörikoulutuksen saaneelle miehelle liian vaikeakäyttöinen? [/quote]pyykkikonetta osaan käyttää, mutta en meidän telkkaria ja digiboxia. Olen automaatioinsinööri. En katso juurikaan telkkaria.
[/quote] 16 V poika jo ymmärsi jos telkkariin, kännykkään ja tietokoneeseen tuli häikkää.
[/quote]
16 volttinen?
Ei lapsissa ole syntyjään mitään eroa tässä asiassa sukupuolten välillä. Pojat vaan miljoona kertaa herkemmin otetaan (tai ainakin otettiin, nykyään tuntuu onneksi olevan edes hieman tasavertaisempaa) mukaan "iskän hommiin" katsomaan, kun teknisiä laitteita käsitellään ja huolletaan. Poikien oletetaan olevan kiinnostuneita tekniikasta, siksi heille sitä syötetään jo pienestä asti, ja tytöt saavat tylsät hepenet ja nukkeleikit. Tekniikkaan ainakin omassa ikäpolvessani (hieman vajaa kolmekymppiset) ovat suuntautuneet naisista vain ne, joilla kiinnostus on ollut niin vahvaa, että se on ajanut tuputettujen roolien yli. Lyhyesti siis: miehet eivät ole sen parempia tai huonompia teknisissä asioissa kuin naiset, miehiä vaan ohjataan suuntautumaan sellaisten asioiden pariin jo pikkulapsesta asti ja siksi he yliedustavat näissä ammateissa.
Minun tuttavapiirissäni tekniikasta kyllä ylivoimaisesti eniten ymmärtää serkkuni, joka on DI ja nainen. Itse olen lukiossa ja mistään syvällsemmästä en tietenkään ymmärrä mitään kun eipä kukaan ole opettanut, mutta perus tietokonehommat hoituu ja minä olen meillä se jota ensiksi pyydetään auttamaan jos on joku tietokoneongelma, vaikka neljä veljeäkin löytyy.
Olen myös hyvin kiinnostunut fysiikasta laitteiden takana yleisellä tasolla, ja fysiikka ja matematiikka ovat sekä kympin aineitani että mieliaineitani. Tulevaisuudessa haluan oppia ymmärtämään lisää fysiikasta yleisesti sekä sen sovelluksista jokapäiväiseen elämään.
Toki voi olla niin että miehiä yleisesti kiinnostaa enemmän tekniikka, mutta ylivertaisen loogisen päättelykyvyn omaajina miehetkin varmasti ymmärtävät että ei voida sanoa että naiset eivät tajua mitään tekniikasta, kun vastaesimerkkejä kerran löytyy, ja vieläpä paljon.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 22:56"]
Koska naiset eivät ole laiskoja kuten miehet.
Jos mies ei olisi laiskuuttaan keksinyt pyykinpesukonetta, niin naiset pesisivät pyykkiä edelleenkin käsin.
Jos mies ei olisi laiskuuttaan keksinyt astianpesukonetta, niin naiset pesisivät edelleenkin astioita käsin.
Jos mies ei olisi laiskuuttaan keksinyt ruohonleikkuria, niin naiset niittäisivät nurmikkoa edelleenkin viikatteen kanssa.
Jne, jne...
[/quote]
Tässä ei nyt ihan logiikka täsmää, koska naisethan ne ennenvanhaan pyykit ja astiat pesi. Pyykin- ja astianpesukoneet on kyllä keksitty nimenomaan naisten elämää helpottamaan, kuten muutkin kodinkoneet, imurit, sähkövatkaimet jne.
[/quote]
Logiikka on kyllä ihan selkeä, jos nainen käyttää kaiken aikansa pyykkien ja astioiden pesuun sekä nurmikon niittämiseen viikatteen kanssa, niin missä vaiheessa se ehtii miehensä tyydyttämään :)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 11:03"]
VASTAKYSYMYS: Miksi miehet ovat niin huonoja hoivatehtävissä?
[/quote]
Ei ole kyse siitä, että olisivat huonoja, vaan siitä että mielenkiintoisempia, parempipalkkaisia ja työilmapiiriltään huomattavasti parempia työpaikkoja on tarjolla yksityisellä sektorilla teknisillä aloilla.
Menisin jopa niin pitkälle, että väitäisin miesten keskimäärin olevan sosiaalista kanssakäymistä edellyttävissä, ryhmissä tehtävissä töissä parempia kuin naiset, koska osaavat paremmin pitää henkilökohtaiset mielipiteensä ja ajatuksensa kurissa ilmapiirin ja työn sujumisen hyväksi.
Yleisellä tasolla olen puolen vuosisadan aikana tapaamieni ja tuntemieni ihmisten perusteella tullut siihen johtopäätökseen, että keskiverto mies osaa paremmin lukea toisen ihmisen ajatuksia ja tunteita kuin keskiverto nainen.
Poikkeuksia tietenkin löytyy molemmista.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 12:19"]
Kyllähän naiset käyttävät tekniikkaa siinä missä miehetkin ja ei kai tekniselle alalle pakotettu nainen ole sen onnellisempi kuin hoitoalalle pakotettu mies? Missä vaiheessa tekniikan syvällisestä ymmärtämisestä on tullut edellytys sille, että on yhteiskunnan onnellinen ja tuottava jäsen? Tämä nainen käyttää työssään nettisovelluksia, muttei osaa niitä ohjelmoida eikä ole siitä pätkääkään kiinnostunut, vaikka perhepiirissä toki on myös sovellussuunnittelijana toimiva nainen. Silti maksoin veroja viime vuonna työni tuotoksista noin 40 000 euroa. Ei riittävästi?
Missä työssä muuten nykypäivänä voi olla täysin irti tekniikasta? Tuskin missään. Lisäksi miehetkin joutuvat irtautumaan tekniikan syvällisemmästä ymmärtämisestä, koska jo ihan autoista on tullut tietokoneita eikä niitä voi enää omin voimin korjata. Myös muut laitteet ovat monimutkaisempia kuin ennen. Sisältä löytyy muutakin kuin pari ruuvia, hammaspyörää, jousta, releä ja sulaketta.
[/quote]
Ei ole kyse käyttämisestä vaan sen toiminnan ymmärtämisestä, ja jos tämän ymmärtäisit, niin ymmärtäisit mm. sen, etteivät ne autotkaan ole käytännössä mihinkään vielä muuttuneet siitä perus-autosta, jolla ajettiin jo puoli vuosisataa sitten, vaikka siihen se tietokone onkin lisätty.
Moni mies kuvittelee tietävänsä tekniikasta jotain vain, koska on mies. Sitten ei lueta käyttäohjeita ja kaiki asennettu väärin ja raivotaan, kun mikään ei toimi. Itse sinkkunaisena pärjäsin hyvin, kun noudatin ohjekirjoja. Nyt taas, kun tekniikka miehen vastuulla, tulee ongelmia, kun ohjeita ei lueta, vaan ajatellaan, että "kyllä mä tän osaan". Niin ja olen lääketieteen lisensiaatti ja opiskellut kaksi vuotta yliopistossa tietojenkäsittelyä, pitkälti java-ohjelmointia. Se siitä, etteivät naiset osaa tekniikasta mitään.
No hohhoijjaa, teidän miesten teknisen tyhmyyden takia multa menee jopa päivä aikaa hukkaan, kun porat ei toimi, vesi ei virtaa.. Ihan sama, onko sillä tästä vastuussa olevalla mitä siellä jalkojen välissä. Kunhan homma toimisi.
T. Hammaslääkäri
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 22:37"]Tätä olen miettinyt viimeaikoina hyvin paljon... Olisiko kellään tarjota joku tyydyttävä selitys kyseiselle ilmiölle?
[/quote]
No syytä en tiiä, mutta meillä minä(nainen) tajuan enemmän tekniikasta kuin mies.
Vaihdoin juuri mönkijän öljyt ja huolsin moottorikelkan talven jäljiltä. Vaihdoin siihen voimansiirtohihnan.
Kohta katson printterin asennuksen ja yritän vielä selvittää, voinko saada traktorini sisätilalämmittimen korjattua - ajattelin avata sen. Onneksi minun mieheni ei yleistä naisista mitään ihmeellistä sontaa. Me kun olemme kaikki erilaisia.