Mikseivät naiset tajua mitään tekniikasta?
Tätä olen miettinyt viimeaikoina hyvin paljon... Olisiko kellään tarjota joku tyydyttävä selitys kyseiselle ilmiölle?
Kommentit (74)
Tämä on tosi kiinnostava kysymys.
Äitini on aina ollut kiinnostunut tekniikasta ja on rohkaissut minua, tytärtään myös siihen. Mutta tästäkään huolimatta en ole KOSKAAN jaksanut kiinnostua koneista ja laitteista ja tekniikasta. En, vaikka olen kasvanut esimerkillisen äitini seurassa.
Mutsi oli tosi pettynyt, kun lukiossa valitsin lyhyen matikan enkä yhtään kemiaa ja fysiikkaa.
Mielestäni en vain tajua niistä YHTÄÄN MITÄÄN.
VASTAKYSYMYS: Miksi miehet ovat niin huonoja hoivatehtävissä?
Ei ole töistäni valitettu. Nainen, suunnitteluinsinööri olen. Ei se tekniikka mitään ihmeellistä ole, numeroita hyvin pitkälle ainakin minun alallani. Tänäänkin siirtelin numeroita käsin piirretyistä kuvista koneelle; kyllä siinä mietin, että mitä ihmeellistä tässäkin pitäisi olla, ei se ole mitään ihmeellistä tajuta, missä linjat menee. Ei sitä ehkä lapsi tajuaisi, mutta peruskoulainen kyllä, jos opettaisiin. Tai joku juttu pitää valita sijoittamalla arvot kaavaan (kaavat on keskitty aikoja sitten, exceliin on helppo samat kaavat tehdä) ja katsoa siitä oikea arvo. Huvittaa ajatella, että näinkin yksinkertaista asiaa saa tehdä vain insinöörikoulutuksella.
Ja vielä olisiko keskiäänen kotelo hyvä olla avoin takaa? Eli dipolimainen.
Naiset osaa parhaat kuvaustekniikat persekuvien ottamiseen peilin kautta!
Varmaan samasta syystä kun suurin osa miehistä ei tajua mitään naisista, hellyydestä, toisten huomioimisesta tai vastuusta kun on perhe.
Tai ehkä parempi vertaus kuitenkin olisi miesten haluttomuus ymmärtää sukan parsimista, housujen korjauksesta puhumattakaan, imuroimista, virkkaamisesta tai pitsinnypläämisestä mitään. Pallit tuntuu aika monella miehellä kutistuvan jos ehdottaa että herra ihan itse ottaa neulan ja lankaa ja ompelee sen napin takaisin paikoilleen. Tekniset vempaimet voivat väärin käytettynä olla oikeasti vaarallisia ja siksi jotkut pelkää niitä mutta virkkuukoukku se vasta vaarallinen väline onkin, miesten mielestä, vaikka eihän sillä saa edes haavaa sormeen.
Omat syyni: Tekniikka ei kiinnosta minua. Olisin silti opetellut, jos olisi ollut pakko, mutta olen tavannut tekniikasta innostuneen mieheni jo lapsena ja hän on ihan aina hoitanut puolestani kaikki tekniset asiat. Joudun kyllä ongelmiin sitten vanhana, jos hän kuolee ennen minua.
Kyllähän ne paljonkin asioista ymmärtävät ,katso vaikka miten paljon Nobel-palkituista on naisia.
Itse asiassa astianpesukoneen keksijä ei ollut mies: http://www.kitchenaid.fi/kitchenaid/historia
Kannattaa selvittää asioita ennen kuin menee tekemään mutu-oletuksia.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 22:48"]
Luulin että puhutaan panotekniikasta
[/quote]
Hei, mitäs me pervot? :D Luulin olevani yksin asiani kanssa!
On olemassa naisia, jotka tajuavat varmasti tekniikasta paljon enemmän kuin sinä.
Eron jälkeen yritin vaihtaa autoni sammunutta etuvaloa, oletus oli että saksalaisen auton valon oli suunnitellut saksalainen insinöör. Kuvittelin tuon saksalaisinsinöörimiehen huomattavan paljon monimutkaisemmaksi olennoksi, paskat oli tehnyt heppoisen ratalankaviritelmän, tosin minulta keski puolituntia keksiä kuinka yksinkertainen viritys oli. Eli päättälin mikään ei ole niin yksinkertainen kun insinööri mies, tuo tekniikan taitaja, suomalaisesta sellaisesta kun erokin oli tullut.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 10:15"]
Kun luin otsikon arvasin jo miten liuta poikkeuksia kiirehtii vahvistamaan tämän otsikon totuuden.
Suurin osa naisista kuitenkun nyökyttelee hiljaa ja painaa päänsä nöyränä tämän totuuden edessä.
[/quote]
Miksi tarvitsisi hävetä tai nöyristellä, jos omat vahvuudet ja kiinnostuksenaiheet ovat jossain muussa kuin tekniikassa? Entä jos ei osaa vaikka ranskaa, pitäisikö niidenkin hävetä?
- N, Mensan jäsen, moottoripyörä-, auto- ja vauhtihullu, pitkän matikan heittämällä lukenut ja numero-orientoitunut muttei kovin syvällisesti tekniikasta kiinnostunut
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 22:44"]
Miksi pyykinpesukoneen kaltainen tekninen laite on jo insinöörikoulutuksen saaneelle miehelle liian vaikeakäyttöinen?
[/quote]
Tämä!
Se, ettei tunnusteta miesten ja naisten keskimääräisiä eroja on aivan sama kuin monikulttuurisuudessa ei tahdota huomioida eri kulttuureja tai kansallisvaltioita. Arveluttavalla pohjalla sellainen näkemys.
Miksi pyykinpesukoneen kaltainen tekninen laite on jo insinöörikoulutuksen saaneelle miehelle liian vaikeakäyttöinen?