Mikseivät naiset tajua mitään tekniikasta?
Tätä olen miettinyt viimeaikoina hyvin paljon... Olisiko kellään tarjota joku tyydyttävä selitys kyseiselle ilmiölle?
Kommentit (74)
Kun luin otsikon arvasin jo miten liuta poikkeuksia kiirehtii vahvistamaan tämän otsikon totuuden.
Suurin osa naisista kuitenkun nyökyttelee hiljaa ja painaa päänsä nöyränä tämän totuuden edessä.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 09:38"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 22:44"]Miksi pyykinpesukoneen kaltainen tekninen laite on jo insinöörikoulutuksen saaneelle miehelle liian vaikeakäyttöinen? [/quote]pyykkikonetta osaan käyttää, mutta en meidän telkkaria ja digiboxia. Olen automaatioinsinööri. En katso juurikaan telkkaria.
[/quote] 16 V poika jo ymmärsi jos telkkariin, kännykkään ja tietokoneeseen tuli häikkää.
[/quote]
No kai sen jopa 15-vuotias tyttökin tajuaa jos telkkarista ei näy mitään.
http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1288751680540.html?pos=ok-nln
Minä (nainen) en tajua mitään tekniikasta koska se ei kiinnosta mua pätkän vertaa. Jos kiinnostaisi, tilanne olisi eri. Mulla on kyllä naispuolisia kavereita jota ymmärtää tekniikasta paljonkin, ja naapurissa asuu naispuolinen diplomi-insinööri.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 22:56"]
Koska naiset eivät ole laiskoja kuten miehet.
Jos mies ei olisi laiskuuttaan keksinyt pyykinpesukonetta, niin naiset pesisivät pyykkiä edelleenkin käsin.
Jos mies ei olisi laiskuuttaan keksinyt astianpesukonetta, niin naiset pesisivät edelleenkin astioita käsin.
Jos mies ei olisi laiskuuttaan keksinyt ruohonleikkuria, niin naiset niittäisivät nurmikkoa edelleenkin viikatteen kanssa.
Jne, jne...
[/quote]
Tässä ei nyt ihan logiikka täsmää, koska naisethan ne ennenvanhaan pyykit ja astiat pesi. Pyykin- ja astianpesukoneet on kyllä keksitty nimenomaan naisten elämää helpottamaan, kuten muutkin kodinkoneet, imurit, sähkövatkaimet jne.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 22:56"]
Koska naiset eivät ole laiskoja kuten miehet.
Jos mies ei olisi laiskuuttaan keksinyt pyykinpesukonetta, niin naiset pesisivät pyykkiä edelleenkin käsin.
Jos mies ei olisi laiskuuttaan keksinyt astianpesukonetta, niin naiset pesisivät edelleenkin astioita käsin.
Jos mies ei olisi laiskuuttaan keksinyt ruohonleikkuria, niin naiset niittäisivät nurmikkoa edelleenkin viikatteen kanssa.
Jne, jne...
[/quote]
Tässä ei nyt ihan logiikka täsmää, koska naisethan ne ennenvanhaan pyykit ja astiat pesi. Pyykin- ja astianpesukoneet on kyllä keksitty nimenomaan naisten elämää helpottamaan, kuten muutkin kodinkoneet, imurit, sähkövatkaimet jne.
[/quote]
Ja dildot tietty.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 09:43"]
Ei lapsissa ole syntyjään mitään eroa tässä asiassa sukupuolten välillä. Pojat vaan miljoona kertaa herkemmin otetaan (tai ainakin otettiin, nykyään tuntuu onneksi olevan edes hieman tasavertaisempaa) mukaan "iskän hommiin" katsomaan, kun teknisiä laitteita käsitellään ja huolletaan. Poikien oletetaan olevan kiinnostuneita tekniikasta, siksi heille sitä syötetään jo pienestä asti, ja tytöt saavat tylsät hepenet ja nukkeleikit. Tekniikkaan ainakin omassa ikäpolvessani (hieman vajaa kolmekymppiset) ovat suuntautuneet naisista vain ne, joilla kiinnostus on ollut niin vahvaa, että se on ajanut tuputettujen roolien yli. Lyhyesti siis: miehet eivät ole sen parempia tai huonompia teknisissä asioissa kuin naiset, miehiä vaan ohjataan suuntautumaan sellaisten asioiden pariin jo pikkulapsesta asti ja siksi he yliedustavat näissä ammateissa.
[/quote]
Yläpeukutin tekstiäsi koska olen samaa mieltä siitä, että poikien helpommin oletetaan olevan kiinnostuneita tekniikasta ja tyttöjen ei. Boldaamani kohta kyllä tökki, ei ''tyttöjen'' leikit ole yhtään sen huonompia aktiviteetteja kuin poikienkaan. Tuollaisella asenteella ylläpidetään sitä mielikuvaa, että naisten ja tyttöjen mielenkiinnot kohteet ja jutut eivät ole yhtä tärkeitä kuin miesten ja poikien.
Olin ihan varma, että kun avaan tän topikin niin asia liittyy suihinottoon. Se tekniikka minulla on hallussa, radion tai television toimintaperiaate kiinnostaa vähemmän. Jatkakaa.
Olet selvästikin miettinyt sitä yksinäisessä kopissa, jossa olet itse asiassa viettänyt sen verran paljon aikaa, ettet ole tullut huomanneeksi presuppositiosi paikkansapitämättömyyttä.
Tietotekniikkaa vai jotain muuta? Naiset kyllä tajuavat aiheesta, ainakin tietotekniikasta, jos aiheeseen ovat perehtyneet ja se kiinnostaa.
Otaniemessä Dippi linjoilla opiskelee myös tyttöjä.
Eiköhän jokainen ihminen tiedä juurikin siitä asiasta mistä on kiinnostunut. Naiset nyt harvemmin kiinnostuu tekniikasta.
Naiset ovat kiinnostuneita lähinnä itsestään. Ja siinäkin enimmäkseen ulkokuoresta.
Näihin aina tulee tekniikkanaisia vakuuttelemaan, että pystyyhän se nainen tekniikkaan. Varmasti joskus pystyy, mutta onhan se nyt fakta, että harvaa naista kiinnostaa tekniikan maailma. Tämä tuntuu joiltain unohtuneen. Ei tarvitse kuin ajatella kodinelektroniikkaa (pelit, tv:t, hifit...) niin harvassa on nainen, joka niitä pitää tärkeänä.
Eikö voitaisi vain myöntää, että naisissa ja miehissä on keskimääräisiä eroja asiassa (ja hyvä niin)?
Hyvä kysymys. Taistelin pari viikkoa saumurin alasiepparin vian kanssa, ja miespuolinen konekorjaaja sai sen tunnissa kuntoon.
Tarkenna? Meillä mä hoidan kaikki tietokone, netti, laite ja tv systeemit. N39
mä en tajua mitään koska ei kiinnosta
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 09:43"]
Ei lapsissa ole syntyjään mitään eroa tässä asiassa sukupuolten välillä. Pojat vaan miljoona kertaa herkemmin otetaan (tai ainakin otettiin, nykyään tuntuu onneksi olevan edes hieman tasavertaisempaa) mukaan "iskän hommiin" katsomaan, kun teknisiä laitteita käsitellään ja huolletaan. Poikien oletetaan olevan kiinnostuneita tekniikasta, siksi heille sitä syötetään jo pienestä asti, ja tytöt saavat tylsät hepenet ja nukkeleikit. Tekniikkaan ainakin omassa ikäpolvessani (hieman vajaa kolmekymppiset) ovat suuntautuneet naisista vain ne, joilla kiinnostus on ollut niin vahvaa, että se on ajanut tuputettujen roolien yli. Lyhyesti siis: miehet eivät ole sen parempia tai huonompia teknisissä asioissa kuin naiset, miehiä vaan ohjataan suuntautumaan sellaisten asioiden pariin jo pikkulapsesta asti ja siksi he yliedustavat näissä ammateissa.
[/quote]
Yläpeukutin tekstiäsi koska olen samaa mieltä siitä, että poikien helpommin oletetaan olevan kiinnostuneita tekniikasta ja tyttöjen ei. Boldaamani kohta kyllä tökki, ei ''tyttöjen'' leikit ole yhtään sen huonompia aktiviteetteja kuin poikienkaan. Tuollaisella asenteella ylläpidetään sitä mielikuvaa, että naisten ja tyttöjen mielenkiinnot kohteet ja jutut eivät ole yhtä tärkeitä kuin miesten ja poikien.
[/quote]
Feminiinin viha ja ylenkatsonta on populaarin feminismin vääristymä, jota ei löydy "oikeasta" feminismistä. Aivan samalla tavalla narsismi populaarissa kielenkäytössä on vääristänyt narsismin "oikean" merkityksen.
Itse harrastelen DIY kaiutinrakentelua. Tietääkö täällä kukaan tuleeko nauhadiskantin sovittamisessa tavalliseen 5" keskiäänielementtiin ongelmia(jakotaajuus 3300hz)?
Kyseessä siis 3-tie.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 22:37"]
Tätä olen miettinyt viimeaikoina hyvin paljon... Olisiko kellään tarjota joku tyydyttävä selitys kyseiselle ilmiölle?
[/quote]
Juu, vaikkapa tässä:
http://www.vauva.fi/keskustelu/4446742/ketju/mies_apua_autokorjaamo_poltti_kytkimen/sivu/1#comment30945288