Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiintymys lemmikkiin on samanlaista kuin kiintymys omaan lapseen

Vierailija
17.04.2015 |

Hyvä, että tätäkin on älytty tutkia. Tulokset ovat alustavia, mutta jo nyt näyttää selvältä, että ainakin koirien ja koiranomistajien välille muodostuu oksitosiinin avulla samanlainen side kuin lapsen ja vanhemman välille.

http://www.theguardian.com/science/2015/apr/16/dogs-are-mans-best-friend-thanks-to-bonding-hormone-research-shows

Voimme tämän myötä lopettaa puheet ainakin siitä, ettei lapsettomalla lemmikin omistajalla olisi mitään käsitystä äidinrakkaudesta. Kiintymys on kiintymystä.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 18:41"]

Rakkaan kissani ja parhaan eläinystäväni kuolema kuukautta ennen vauvaa oli musertavaa ja kauheaa mutta täytyy sanoa, että oman juuri syntyneen lapsen kuolemisen seuraaminen oli vielä kamalampaa ja traumaattisempaa. Vauva oli kirjaimellisesti osa minua hetkeä aiemmin, omaa lihaa ja verta ja siinä se oli taistelemassa elämästään. Olisin antanut oman elämäni lapselle mutta kissalle en ehkä vaikka rakas olikin.

[/quote]

Samoin ajattelen / tunnen asian olevan minäkin. Sitä omaa lihaa verta -tunnetta on vaikea selittää, mutta se juuri on mullakin se ero.

11

Vierailija
22/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintymys ei ole samaa kuin rakkaus lasta kohtaan. Minulla on kaksi lasta, joita rakastan, minulla on kaksi koiraa, josita tykkään älyttömästi, on ollut aiemminkin koiria, mutta kiintymys heitä kohtaan ei ole samaa kuin rakkaus lapsia kohtaan. Siitä en tiedä, mitä koirat mahtaa ajatella/tuntea :) Tykkäävät meistä kuin hullut puurosta, sen nyt näkee sokea reettakin :) sori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa elämän puutteissa ihminen on pyrkinyt hommaamaan jonkun sijaisjutun. Sijaistoimintoon upotaan täysin, näköjään hormoneja myöden.

Vierailija
24/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä sano, että se on iso ero, mutta minusta ihminen, jolla on sekä että pettää itseään, jos ei tajua eroa. Tai jos teidän pöydällä oma lapsi tai lemmikki taistelis elämästään ja lemmikin valitisitte niin okei sitten, mut mä valitisisin AINA lapseni, kenen toivoisin selviytyvän jos olis valittava.

11

Vierailija
25/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että saatuani lapsia ajattelisin että lapset ovat minulle tärkeämpiä - näin ei käynyt, menevät tasan samalla linjalla, yhtä paljon rakastan, yhtä paljon pelkään menettäväni ja yhtä paljon iloa ja harmia saavat aikaan!!

Vierailija
26/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen uskon, että siteessä voi olla samankaltaisuutta ja että se on samaa perua jne, mutta samanlainen side ja kiintymys että nämä kaksi olisivat ihmiselle sama asia en vain oikein voi uskoa. En voi. Siis arkipäivän tasolla tilanne voi ola mikä vaan, mutta pahin kriisi mitä voi kuvitella on juuri se, mikä ketjussa kuvattiin, eli oman vauvan menetys, niin siinähän se ero on nähtävissä, että ei oo kuitenkaan koskaan aivan saman veroisia. Eikä minusta tarvitse ollakaan. Riittää, että se ero on vaikka sitten noinkin pieni, vaikka mulla ei niin rakasta lemmikkiä kyllä ole, että tarttis noin pitkällekään mennä. Mutta kai se sitten on vain rikkaus, jos monilla on, en mä sitä sano.

11

Vierailija
27/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirani oli kyllä osa minua. Ja rakastin koiraani ja tulen aina rakastamaan, vaikka onkin kuollut. Useat ovat sanoneet, ota tilalle uusi koira. Eivät tiedäkään miten pahalta nuo sanat tuntuu. On minulla lapsiakin, mutta tuo koira, meillä oli niin vahva side. Sitä on vaikea selittää, ei kaikilla sitä ole koiran kanssa, tai vaikka kissan.

Vierailija
28/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 18:57"]Koirani oli kyllä osa minua. Ja rakastin koiraani ja tulen aina rakastamaan, vaikka onkin kuollut. Useat ovat sanoneet, ota tilalle uusi koira. Eivät tiedäkään miten pahalta nuo sanat tuntuu. On minulla lapsiakin, mutta tuo koira, meillä oli niin vahva side. Sitä on vaikea selittää, ei kaikilla sitä ole koiran kanssa, tai vaikka kissan.
[/quote] Koirani on siis edelleenkin osa minua, ei vaan pelkästään ollut. Vaan on yhä ja tulee aina olemaan.

Vierailija
29/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä millään usko, että esim. pahasti allergisen lapsen kohdalla joku oikeasti antaisi mieluummin pois lapsensa kuin koiran, jos jommasta kummasta olisi luovuttava.

Vierailija
30/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on arka aihe täällä av:lla

Vierailija
31/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole menettänyt lastani, mutta se ottaisi koville.

Mieheni koiran kuolemasta olin kuitenkin salaa iloinen. Mokoma haiseva rikki kuoli sekundäärisesti syöpää(primäärisyy lopetus)

Vierailija
32/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon tuon. Siksi tajusin melko pian lemmikin ottamisen jälkeen, ettei lasten hankkiminen ole minua varten.

Mieletön rakkaus, mutta samalla jatkuva huoli ja syyllisyys. Nyt nuo väsyttävät tunteet ovat tasoittuneet lemmikkiä kohtaan, mutta ei ole tarvetta kokea tuota todennäköisesti intensiivisemmin ja pidemmän aikaa lapsen kanssa.

Vierailija
33/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee enemmän hellyyden- ja rakkauden tunteita koiraani kuin lastani kohtaan. Ihan alussa tuli lastanikin kohtaan, mutta sitten hän kasvoi. Koira ei kasva ja aikuistu samoin. Usein koirat leikkivät vanhoinakin. Koirani kuolema oli minulle shokki ja surin pitkään todella paljon. Nyt suru on lievempää, mutta silti koko ajan läsnä. Osa minua on poissa.

Vierailija
34/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse omistan koiria, enkä vielä lapsia, mutta tunnen niihin samanlaista välittämistä. Kuitenkin uskon tilanteen muuttuvan, mikäli saan lapsia. Lapsi on etusijalla. Tällä hetkellä vaan välitän koiristani kun omista lapsista. Mutta lapsettomat voivat tuntea samanlaista välittämistä. Näistä asiasta ei voi kiistellä' sillä ne ovat tunnekysymyksiä.

Vierailija
35/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näin, niin kuinka moni täällä ilmottautuu pelastamaan tulipalosta ensin koiransa kuin lapsensa? 

Niitähän täytyy olla sitten pilvin pimeni, jos kerran rakkaus on yhdenveroista. 

Tutkimuksessa tarkoitetaan, että kiintymys koiraan aktivoi samoja aivoalueita. Ei sitä, että lemmikki koskaan voisi olla yhtä tärkeä kuin oma lapsi sille, jolla on oma lapsi. 

Nämä lapsettomat ovat sitten asia erikseen. Heillähän ei ole mitään vertailukohtaa toisin kuin lapsellisilla lemminkinomistajilla. 

Vierailija
36/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus ei vertaillut kiintymystä lapsiin ja kiintymystä koiriin. Siinä vain todettiin kiintymyksen olevan bilogiselta laadultaan samanlaista. Kulttuuriset ja psyklogiset seikat erottelevat ne toisistaan, mutta kumpikin perustuu oksitosiinin eritykseen. -ap

Vierailija
37/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan oman lapsen pelastaisi ensin tulipalosta, mutta se on pelkkää biologiaa, ei rakkautta, eikä kiintymystä.

Vierailija
38/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi pitää aina vertailla? Eikö vaan voi kiintyä, rakastaa ja nauttia siitä. Itselläni on koira, rakastan sitä aivan hirvittävästi ja kaksi lasta joita rakastan aivan hirvittävästi. Miksi kaikkea pitää aina vertailla ja asettaa paremmuusjärjestykseen. En tajua.

Vierailija
39/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kiintymys mieheen samanlaista kuin lemmikkiin?

Vierailija
40/84 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:25"]Minäkään en ikinä vertaisi lasta koiraan. Kun koira kuolee, siitä selviää ja ottaa uuden koiran. Jos lapseni kuolisivat, en selviäisi. Mikään ei voisi korvata sitä, se olisi täyttä helvettiä.
[/quote]
Juurikin näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme