Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä tämmöinen kohtuullista? Taloyhtiö ilmoitti tänään

Vierailija
30.12.2021 |

Että heti vuoden ensimmäisenä arkipäivänä aloitetaan 3 päivää kestävä tarkastuskierros, jossa käydään läpi kaikki asunnot. Asunnoissa tehdään jotain säätöjä ja mittailuja ja asuntoon tulee olla vapaa pääsy huoltotiimillä kolmen päivän ajan 8-16 välillä. Jos et ole kotona, käytetään yleisavainta.

Koska ilmoitus tuli tänään päivällä ja tässä on juhlapyhät ja viikonloppu, minnekään ei ole mahdollista olla tästä yhteydessä. Entä jos on kipeänä? Tai kotona on koira yksin?

Kommentit (164)

Vierailija
21/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasujat ovat saaneet tiedot osakaskokouksessa, ap lienee vuokralla. 

Eivät ole. Kysyin vuokranantajalta mistä kyse eikä hänkään tiennyt.

Ilmoitukset postitettu ja posti hoitanut homman kotiin?

Vierailija
22/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntotarkastaja kirjoitti:

Minä teen asuntotarkastuksia työkseni. Yleensä niistä tiedotetaan vähintään viikkoa aiemmin, joskus asiakkaan, eli isännöitsijän tai hallituksen pyynnöstä kaksi viikkoa etukäteen. Asukas voi aina ilmoittaa, jos ei jostain syystä tarkastusta halua. Etenkin nyt koronan aikaan ilmoituksia tulee melko paljon. 

Kun asiakas ilmoittaa, ettei saa tulla, vastaan, että asia selvä. Moni sitten kuitenkin kysyy, että milloinkas te sitten tulette. Kun vastaan, etten lainkaan, niin alkaa huoli, että kylppärissä onkin piilevä kosteusvaurio. Vastaan sitten, että jälkitarkastuksia voidaan tehdä asukkaan kustannuksella myöhemmin, 110€/h alkavalta tunnilta plus kilometrikorvaukset ja alv.

Suurin osa muuttaa siinä vaiheessa mielensä ja haluaakin osallistua tarkastukseen.

Minä olen kieltänyt tarkastuksen ja todennut, että sillä yhdellä käynnillä ei todellakaan selviä mitään piilevä kosteusvaurio eikä siihen tarvita 5 henkilön konklaavia. Kaiken lisäksi rakenteiden vauriot eivät ole asukkaan itsensä kustannettavia edes tarkastusten osalta, joten aika lailla outoa bisnestä tunnut tekevän, jos noin väität.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin mun ex talo Hki Ogelissa... Aina hirveä kiire päästä tarkastamaan. Sitten hirveässä kiireessä valmistaudut ja yrität olla paikalla. Ja aina aikataulu kuitenkin kusee, eivätkä edes tule silloin kun piti. Kun aika on mennyt ohi, rappuun ilmestyy uusi lappu, että ens viikkoon...

Vierailija
24/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasujat ovat saaneet tiedot osakaskokouksessa, ap lienee vuokralla. 

Eivät ole. Kysyin vuokranantajalta mistä kyse eikä hänkään tiennyt.

Ilmoitukset postitettu ja posti hoitanut homman kotiin?

Me ainakin lähetämme isännöitsijälle tai hallituksen puheenjohtajalle tiedotteen, jonka sitten joko huoltomies tai joku hallituksen jäsen jakaa kaikkiin asuntoihin. Isännöitsijällä on yleensä sähköpostilista osakkaista, jotka eivät asu kiinteistössä.

Tuosta sopivasta varoajasta vielä: Jos tiedotteet on jaettu monta viikkoa etukäteen, asukkaista suurin osa on jo unohtanut koko asian. 

Vierailija
25/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat niille heti viikonlopun jälkeen ja sovit ajan milloin pääsevät. Sillätavoin hoituu. 

Vierailija
26/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät sovellu asumaan kerrostaloissa.

Vierailija
27/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on kyllä niin, että asuntoon ei ole talon hallituksella tai isännöitsijällä mitään asiaa ilman asukkaan läsnäoloa!

Vierailija
28/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitat niille heti viikonlopun jälkeen ja sovit ajan milloin pääsevät. Sillätavoin hoituu. 

He aloittavat heti maanantai-aamuna klo 8. Sehän tässä onkin, ei kerkeä olla minnekään yhteydessä. Ja nämä infolaput kävi joku jakamassa tänään, ei ole Postin hommista nyt kyse. Minusta tämä on törkeää. Ap

Vierailija
29/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät sovellu asumaan kerrostaloissa.

Aha. Sinusta kerrostalossa asuminen=avoimien ovien päivien järjestäminen kaiken maailman jampoille milloin milläkin verukkeella.

Vierailija
30/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin nopealla aikataululla kyseessä tod.näk. kosteusvaurio tai lämpö- / ilmastointiongelma! Kannattaa olla itse paikalla, ehkä saisit tarkemmat tiedot... ;)

Vierailija
31/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oudolta. Mitä ne niinkuin tarkistavat? Vesipisteet? Voisiko jossain asunnossa olla esiintyneenä jotain minkä takia kaikki asunnot pitää tarkistaa näin nopealla aikataululla?

Asun itse vuokralla, ja huoltotöistä/tarkistuksesta tulee laput yleensä 1-2 viikkoa ennemmin. 

Vierailija
32/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok. Näen heti suuria ongelmia tuossa: 1. Liian lyhyt varoitusaika kun sinulle ilmoitettiin, aiheuttaa joillekin asukkaille liikaa stressiä ja kysymyksiä. 2. Nyt on vapaa pääsy yksityisasuntoihin kuin kyseessä olisi "yleinen tila", remppafirma ei sovi näköjään aikaa jolloin sisälle tullaan. Yksittäinen asukas voi ehkä vaatia sitä yhteydenotolla, mutta se pitäisi säätää lailla sopivammaksi koko asia, muuten ei ehkä kuunnella asukasta. 3. Putkiremonttien aikana Treella tuota samaa yritettiin tehdä asukkaille ja firman pomo raivosi jos asukas ei heti suostu, eli ongelma on yleinen varmaan. 4. Asukkaalla voi olla tilanteita että on oikeasti kipeä, alasti suihkussa, väsynyt, on kotona sen ajan mutta pelkää milloin joku ryntää yhtäkkiä sisälle, voi olla syömässä tai tärkeä puhelu, tarve kylppärikäynneille eikä sinne voi tulla yhtäkkiä joku ulkopuolinen.

Vierailija
33/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on erinomaista, että taloyhtiö huolehtii asuntojen kunnosta niin että ei tule yllätyksiä jossain vaiheessa. Ei ainakaan helposti. Ne asunnon kohteet, mitkä kuuluvat taloyhtiölle on hyvä tarkistaa aika ajoin. Jokaisen luulisi tajuavan, että kyse on asukkaan edusta.

Vierailija
34/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali käytäntö, turha vinkua.

Vierailija
35/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin nopealla aikataululla kyseessä tod.näk. kosteusvaurio tai lämpö- / ilmastointiongelma! Kannattaa olla itse paikalla, ehkä saisit tarkemmat tiedot... ;)

Eli pitää päivystää kolme päivää klo 8-16. Mielestäsi on kohtuullista?

Vierailija
36/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntotarkastaja kirjoitti:

Minä teen asuntotarkastuksia työkseni. Yleensä niistä tiedotetaan vähintään viikkoa aiemmin, joskus asiakkaan, eli isännöitsijän tai hallituksen pyynnöstä kaksi viikkoa etukäteen. Asukas voi aina ilmoittaa, jos ei jostain syystä tarkastusta halua. Etenkin nyt koronan aikaan ilmoituksia tulee melko paljon. 

Kun asiakas ilmoittaa, ettei saa tulla, vastaan, että asia selvä. Moni sitten kuitenkin kysyy, että milloinkas te sitten tulette. Kun vastaan, etten lainkaan, niin alkaa huoli, että kylppärissä onkin piilevä kosteusvaurio. Vastaan sitten, että jälkitarkastuksia voidaan tehdä asukkaan kustannuksella myöhemmin, 110€/h alkavalta tunnilta plus kilometrikorvaukset ja alv.

Suurin osa muuttaa siinä vaiheessa mielensä ja haluaakin osallistua tarkastukseen.

Minä olen kieltänyt tarkastuksen ja todennut, että sillä yhdellä käynnillä ei todellakaan selviä mitään piilevä kosteusvaurio eikä siihen tarvita 5 henkilön konklaavia. Kaiken lisäksi rakenteiden vauriot eivät ole asukkaan itsensä kustannettavia edes tarkastusten osalta, joten aika lailla outoa bisnestä tunnut tekevän, jos noin väität.

Riippuu siitä, mitä tehdään. Esimerkiksi kuntoarvioita tehdessä on mukana rakennus-, lvi- ja sähkötekniikan asiantuntija, sekä kiinteistön edustaja, eli joko huoltomies tai joku hallituksen jäsen.

Kylppäritarkastuksia teen kahdestaan kiinteistön edustajan kanssa. Pintakosteudenosoittimella pääsee hyvin alkuun. Jos rakenne on märkä, se mitataan toistamiseen. Jos se on edelleen märkä, tehdään porareikämittaus, joka kertoo asiasta jo melko tarkasti.

Väkisin ei mennä yhteenkään asuntoon, mutta jos ei saa tarkastaa, vastuu ongelmista ja niiden kustannuksista siirtyy asukkaalle. 

Vierailija
37/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut olla rauhassa, kun laitoin ulko-oveen lapun, että sairastan koronaa, menkää pois. Se on ollut siinä puolitoistavuotta. Pandemian hyviä puolia nähkääs.

Vierailija
38/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on erinomaista, että taloyhtiö huolehtii asuntojen kunnosta niin että ei tule yllätyksiä jossain vaiheessa. Ei ainakaan helposti. Ne asunnon kohteet, mitkä kuuluvat taloyhtiölle on hyvä tarkistaa aika ajoin. Jokaisen luulisi tajuavan, että kyse on asukkaan edusta.

Kuten todettua, näistä kuuluu tiedottaa vähintään 1-2 viikkoa etukäteen. Asukkaalla on oikeus saada tieto ajoissa, jotta voi järjestää asiansa ja omat aikataulunsa.

Koti ei ole mikään julkinen tila johon voi vaan mennä.

Vierailija
39/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen oikeus keissi tulossa. Kun tarkastus kielletään, kirjoitetaanko samalla vastuuvapaus taloyhtiön hallitukselle ja isännöitsijälle? Vastuu siirtyy osakkaalle kaikista rakenteisiin ja lvi-laitteisiin kohdistuvista vioista.

Vierailija
40/164 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin mun ex talo Hki Ogelissa... Aina hirveä kiire päästä tarkastamaan. Sitten hirveässä kiireessä valmistaudut ja yrität olla paikalla. Ja aina aikataulu kuitenkin kusee, eivätkä edes tule silloin kun piti. Kun aika on mennyt ohi, rappuun ilmestyy uusi lappu, että ens viikkoon...

Mitä tähän valmistautumiseen kuuluu?

Miksi pitää olla paikalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi