Sveitsissä ihmetellään Suomen koulujen maineen menetystä: ”Pisa-mestari putosi valtaistuimelta”
Kiitokset Sanni Grahn-Laasoselle ja kokoomukselle!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c17474e7-790c-4d90-9716-f03d2eab3d3e
Kommentit (428)
Takaisin DDR:stä apinoituun peruskouluun pienellä säädöllä.
Se ne hyvät PISA-tulokset sai aikaan.
Koulua on muutettu hillittömällä kiireellä ja vain huomompaan suuntaan.
Väärin tulkittu. Todellisuudessa tulosten romahdus on digiloikan syytä. Kirjoista oppiminen ja puhelinten kieltäminen toisi tulokset takaisin ylös.
"Mutta epätasa-arvoisuus on levinnyt myös kaupunkien sisälle. Esimerkiksi pääkaupungissa Helsingissä on hyviä kouluja ja huonoja kouluja."
Näinkö ei ollut vaikka 80-luvulla? Aivan varmasti oli.
Se on tässä maassa todella yleistä että väkisin mennään"kehittämään" semmoista mitä ei tarvitse.
Tasapäistävä Sosialismi ei leivo menestyjiä. Kun kukaan ei viitsi menestyä kaikkien keskiarvo laskee.
Muutos alkoi kun viimeiset yrittämiseen kannustaneen oppikoulun käyneet opettajat siirtyivät eläkkeelle.
Tulokset ovat polarisoituneet. Osa oppilaista on fiksumpia kuin koskaan, mutta ei mitään oppineiden joukko on valtavasti kasvanut. Koulussa ei keskitytä enää riittävästi perusteiden hallintaan, vaan käydään hirveä määrä läpi kaikkea pintapuolisesti ja sekavin menetelmin, esim. tämä ilmiöoppiminen.
3 ja 8 osuu asian ytimeen. Opiskelen parhaillaan ja voi jumalauta sitä jatkuvan kehittämisen ihanuuden tuputusta!!!
Erityisluokat kannattaisi ottaa ainakin käyttöön. Jo tämä toimenpide parantaisi huomattavasti Suomen pilattua mainetta, koska se johtaisi oppimistulosten nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Takaisin DDR:stä apinoituun peruskouluun pienellä säädöllä.
Se ne hyvät PISA-tulokset sai aikaan.
Koulua on muutettu hillittömällä kiireellä ja vain huomompaan suuntaan.
DDRssä kansalaiset raportoivat toisistaan valtiolliselle poliisille Stasille. Lasten oli pakko yrittää ettei vanhemmilta viety valtion toimesta asuntoa tai työpaikkoja tai lapsi joutunut valtion mustalle listalle.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta epätasa-arvoisuus on levinnyt myös kaupunkien sisälle. Esimerkiksi pääkaupungissa Helsingissä on hyviä kouluja ja huonoja kouluja."
Näinkö ei ollut vaikka 80-luvulla? Aivan varmasti oli.
Nyt toivoisi kommentoijalle hieman suhteellisuuden tajua.
Vierailija kirjoitti:
Inkluusio ei toimi, se on vain säästötoimenpide.
Inkluusio toimisi, jos se toteutettaisiin oikein. Sellaisena se ei toimi, että yhdistetään kaikki ilman mitään tukitoimia ja resursseja ja nyökytellään tyytyväisenä.
Sekin että yhä tyhmempiä lapsia syntyy enemmän.
Kohta tuntuu siltä, että kaikilla lapsilla on jokin autismikirjo, tai sitten eriasteisia oppimisvaikeuksia.
Ja ylemmillä luokilla mt-ongelmat. Ja koulukiusaaminen.
Koulukiusaaminen tekee useiden lasten koulunkäynnistä helvettiä.
Kuri takaisin, tavalliset luokkahuoneet takaisin.
Kunnollinen erityisopetus takaisin.
Miten muut voivat oppia, jos opettajan huomio menee melkein kokonaan erityslasten huomioimiseen ja opastukseen.
Myös opettajille on tullut lisää töitä kaikkien uusien muutosten takia.
Ja kuri. Kunnon järjestyksen luokissa ja kouluissa takaisin.
Kyllä siinä tulokset tippuvat jos kuvakortteja käyttäen joutuu opettamaan.
Olkaa nyt rehellisiä mistä tämä johtuu.
Tässä nähdään aika hyvin kuinka asiantuntijoiden mediaan pääseet mielipiteet ovat politisoituneita. Sipilän hallituksen aikana Pisa-tuloksien syy oli budjettileikkaukset ja nyt taas syytetään alueiden eriarvoistumista.
Olisiko mitään mahdollisuutta saada ei-politisoitunutta analyysiä aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Erityisluokat kannattaisi ottaa ainakin käyttöön. Jo tämä toimenpide parantaisi huomattavasti Suomen pilattua mainetta, koska se johtaisi oppimistulosten nousuun.
Se ei johda kuin korkeintaan heikoimpien tason nousuun. Onko sekään edes uskottavaa?
Euroopan vanhoissa sivistysmaissa on yleistä ettei pienillä koululaisilla ole edes omaa puhelinta. Ja jos onkin niin sitä puhelinta ei saa koulussa käyttää. Meillä ihmetellään suu auki jos jollain koululaisella ei ole ja moititaan että nyt se ainakin putoaa kehityksen kelkasta pois ja tulevaisuus on pilalla.
Monissa maissa ei luokkahuoneissa ole edes nettiä (tietokoneluokat on erikseen) eikä nettiä/puhelinta/tietokonetta käytetä tavallisilla oppitunneilla.
Joku kehittämishenkilö on päästetty korjaamaan sellaista joka ei ole rikki.
Isopalkkainen suojatyö on tullut kalliiksi.