Kuinka paljon suolen toiminta hidastaa laihtumista?
Mulla paino tippuu todella hitaasti verrattuna siihen paljonko syön. Vatsa toimii välillä kerran viikossa tai sitten pari kolme kertaa viikossa.
Muistan nuorempana kun vatsa toimi päivittäin ja paino putosi kilon viikkovauhtia. Sittemmin lihoin takaisin ja nyt pelkkää taistelua ja nälkää. Laihdutuslääke käytössä eli ilman sitä ei näin vähällä ruualla pystyisi olemaan. Tämä on ilmeisesti loppuelämän lääkitys kun paino nousee jos lääkkeen lopettaa.
Nyt saanut vuoden aikana 18 kiloa pois. Kuulostaa paljolta mutta kun sen jakaa 12 kuukaudelle niin pudotustahti on tosi maltillinen. Välillä tippuu reippaammin eli silloin kun vatsa toimii paremmin. Välillä junnaa kuukauden parikin samassa tai jopa nousee jos vähänkään syön enemmän. Mulla kilpirauhasen vajaatoiminta eli sekin aiheuttaa tätä ummetusta. Vielä pitäisi saada ainakin kymmenen kiloa pois mutta tuntuu mahdottomalta. Visiblinin avulla vatsa toimii mutta se aiheuttaa oksennusreaktion niin käyttö on jäänyt. Pitää vaan tsempata nyt sen suhteen. Saan sen alas ainoastaan niin että kaadan sitä jauhetta suoraan suuhun ja vettä päälle. Sitä pitää ottaa vaan niin monta mitallista... Veden juomistakin täytyy nyt taas lisätä.
Pegorionia otin eilen illalla ja tänään. Tänään otin 2 pussia sitä vahvempaa.
Mutta siis mietin miten paljon se suolen toiminta laihtumistahtiin oikein vaikuttaa?
En kaipaa laihdutusvinkkejä. Joitain vinkkejä suolen toimintaan voisin ottaa mutta lähinnä sellaisia jotka ei oo "kaikkien tiedossa" eli nää perusjutut tiedän. Kymmenen vuotta jo ollut tätä ummetusta eli ei oo ollenkaan tarvetta käydä isolla hädällä.
Kommentit (19)
Mulla ei auta mikään. Ei kahvi, ei kuivatut hedelmät, ei liikunta. Lakritsi joo jonkin verran mut verenpaine koholla niin ei sais syödä lakua.
Suoli toimii silloin kun sillä on jotain toimitettavaa, joten jos olet "nälkäkuurilla" ja syöt ihan mitättömän määrän niin onko tuo mikään ihme sitten, ettei oikein toimi..
Vierailija kirjoitti:
Jos syön päärynän, niin tavara lentää useamman kerran päivässä. En siis syö, kun kerran päivässä on tahtina itselleni riittävä. Päärynöitä siis suosittelen kokeilemaan, vaikkei kaikille toimi.
En kyllä muista että päärynästä tommosta vaikutusta tulisi mutta harvemmin niitä tulee syötyä eli en välttämättä ole huomannut syy->seurausta. Täytyykin ostaa päärynöitä ja alkaa syömään päivittäin ihan testimielessä 😅 Päärynät on kyllä hyviä mutta usein ne on joko kivikovia tai ylikypsiä niin siksi jäänyt turhan usein ostamatta.
Ap
Millä konsteilla olet koettanut tuota psylliumia (Vi-Siblin) ottaa? Sekoittaa jogurttiin, keittää puuron sekaan? Tapoja on monia.
Vierailija kirjoitti:
Suoli toimii silloin kun sillä on jotain toimitettavaa, joten jos olet "nälkäkuurilla" ja syöt ihan mitättömän määrän niin onko tuo mikään ihme sitten, ettei oikein toimi..
Ei tää mikään tämän hetken juttu ole eli kuten kirjoitin (liputan taas keskittymistä lukemiseen) niin tää ummetus on ollut mulla jo kymmenen vuotta. En oo kymmentä vuotta laihduttanut vaan vuoden. Eli oon syönyt isompia määriä aiemmin ja painokin noussut reippaasti.
Ap
Just heitin sen pikkukauhallisen Visibliniä suuhun ja vettä perään. Pari kertaa purskuttelee ja nielaisee, niin ei jää kitalakeen ja ikeniin ne hiutaleet. Olen laihduttanut useammankin kerran noin 20 kg, suolen toiminta ei ole siihen vaikuttanut, suoli toimii sitten kun toimii. Turha sitä on stressata.
Vierailija kirjoitti:
Millä konsteilla olet koettanut tuota psylliumia (Vi-Siblin) ottaa? Sekoittaa jogurttiin, keittää puuron sekaan? Tapoja on monia.
Noita koitettu plus hedelmäsoseeseen joka oli pahin vaihtoehto kun klimppiintyi niin paljon. Normiruokaan en pistä kun en oo halunnut pilata syömisen iloa. Ehkä jossain smoothiessa voisi mennä. Täytyy ostaa valmista smoothieta kun blenderiä ei nyt oo ja testata.
Ap
Vaikuttaa. Liha hidastaa ruuan sulatusta. Leipä voi saada sen täysin jumiin.
Jätä kokeeksi jauhot pois esim 2kk. Katso kärsivällisesti, onko vaikutusta. Vältä hiilareita. Lisää hh takaisin ruokavalioon vähän kerrallaan. Kaikesta ei tarvitse luopua muuta kuin alkuun. Vhh kannattaa ottaa tavaksi, jos siitä on apua. Siihen tottuu ja kaikki paino ja ruuansulatus murheet jää sen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Liike.
Liikun tosi paljon. Monta tuntia päivässä ja ihan raskastakin liikuntaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Just heitin sen pikkukauhallisen Visibliniä suuhun ja vettä perään. Pari kertaa purskuttelee ja nielaisee, niin ei jää kitalakeen ja ikeniin ne hiutaleet. Olen laihduttanut useammankin kerran noin 20 kg, suolen toiminta ei ole siihen vaikuttanut, suoli toimii sitten kun toimii. Turha sitä on stressata.
Toi on mullakin se tapa miten sen otan mutta sitä pitää ottaa monta kauhallista että auttaa. Välillä tsemppaan ja tulee otettua mutta turhan usein tulee mentyä mukavuus edellä ja välttelen sen ottamista. Varsinkin aamuisin kun muutenkin silloin on oksennusrefleksi herkimmillään. Sitähän ei saisi yötä vasten edes ottaa kun suolitukoksen riski niin sitten päivällä kiireessä sen ottoa lykkää.
Kyllä mä vähän tota suolen toimintaa stressaan nykyään. Olisi kiva jos kerran päivässä toimisi suoli kunnolla.
Ap
Ei se miten nopeasti suoli toimii vaikuta laihduttamiseen yhtä vahvasti, kuin ne itse suolistobakteerit.
Ne voi tuhota esimerkiksi liiallisella määrällä sokeria, venhää ja rasvaa. Jää vain huonot suolistobakteerit, jotka lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Jätä kokeeksi jauhot pois esim 2kk. Katso kärsivällisesti, onko vaikutusta. Vältä hiilareita. Lisää hh takaisin ruokavalioon vähän kerrallaan. Kaikesta ei tarvitse luopua muuta kuin alkuun. Vhh kannattaa ottaa tavaksi, jos siitä on apua. Siihen tottuu ja kaikki paino ja ruuansulatus murheet jää sen myötä.
Toistaiseksi en lähde millekään ruokavaliolle kun muuten kaikki sopii todella rasvaista ruokaa lukuunottamatta. Mä sairastuin joskus syömishäiriöön kun noudatin vhh ruokavaliota niin siksi vähän välttelen kaikkea tommosta. Koitan noudattaa ihan yleisiä suosituksia ja kaikkea kohtuudella.
Elimistö tottuu siihen ettei hiilareita tuu ja sen jälkeen pienikin annos jotakin ns tavallista ruokaa aiheuttaa hirveät vatsakivut. Joskus vhh:lla ollessa söin juhlissa palan suolaista piirakkaa joka tehty vehnäjauhopohjaan niin tuli ihan hirveät vatsakivut! Samaa piirakkaa pystyn syömään kun ruokavalio sisältää kaikkea.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Leipä=kuitu,edistää suolen toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tää mikään tämän hetken juttu ole eli kuten kirjoitin (liputan taas keskittymistä lukemiseen) niin tää ummetus on ollut mulla jo kymmenen vuotta. En oo kymmentä vuotta laihduttanut vaan vuoden. Eli oon syönyt isompia määriä aiemmin ja painokin noussut reippaasti.
Ap
Sehän tuosta tekstistä ei selvinnyt.
Jos syön riittävästi kuitua vatsani toimii päivittäin. Ja mitä tulee painon pudottamiseen niin jos paino putoaa 1,5-2 kg/kuukausi se on hyvä tahti ja kroppakin mukautuu paremmin hitaampaan painon putoamiseen ; ei jää löysää ihoa niin herkästi kuin nopeasti paljon painoa pudottammalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sehän tuosta tekstistä ei selvinnyt.
"Kymmenen vuotta jo ollut tätä ummetusta eli ei oo ollenkaan tarvetta käydä isolla hädällä."
Jos olisit lukenut ajatuksella niin olisit nähnyt tuon kohdan aloituksessani.
Mulla visiblin meni parhaiten alas, kun sekoitin mehukeittoon.
Jos syön päärynän, niin tavara lentää useamman kerran päivässä. En siis syö, kun kerran päivässä on tahtina itselleni riittävä. Päärynöitä siis suosittelen kokeilemaan, vaikkei kaikille toimi.