Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup: Miksi TUHLAAT rahasi VUOKRAAN?

Vierailija
16.04.2015 |

Aika moni työssäkäyväkin vuokralainen itkee, ettei säästöön jää yhtään rahaa. Tästä voi vetää sen johtopäätöksen, että vuokralla asuminen on ihan helkkarin paljon kalliimpaa kuin omistusasunnossa asuminen. Omistusasujahan kasvattaa lainatilinsä saldoa ainakin usealla sadalla eurolla kuussa ja useimmat yli tonnilla. Siinä sivussa hän maksaa korkoa enintään reilun satasen kuussa.

No näinhän se on ja kaiken huipuksi vuokra nousee vuosittain ja sitä saa maksaa niin kauan kuin vuokralla asuu.

Ihmettelenkin tätä nykyajan suuntausta, kun juuri ne pienituloisimmat joiden pitäisi säästää tuhlaavat rahansa vuokraan eli maksavat toisen lainaa, vastikkeen ja vuokratuoton.

Miksi siis olette valinneet kahdesta sen paljon kalliimman?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en saa yksin ilman takaajia asuntolainaa. 

Vierailija
22/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastikkeisiin ja korkoihin menisi saman verran rahaa. Toisekseen olen määräaikaisessa työsuhteessa, joten on helpompi muuttaa työn perässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:41"]

Ihmettelenkin tätä nykyajan suuntausta, kun juuri ne pienituloisimmat joiden pitäisi säästää tuhlaavat rahansa vuokraan eli maksavat toisen lainaa, vastikkeen ja vuokratuoton.

Miksi siis olette valinneet kahdesta sen paljon kalliimman?

[/quote]

Olennaisinta on se, että nimenomaan pienituloinen saa asumistukea. Väännetään rautalangasta keksityin luvuin:

Vuokra 500€ - asumistuki 400€

Vastike 200€ + lainanlyhennys korkoineen 300€ - asumistuki 160€

Kuukausittaiset kulut omasta pussista siis 100€ tai 340€. Kumpikohan tuli kalliimmaksi?

Ja tässä esimerkissä toki lainanlyhennys on aivan naurettavan pieni ja toivon ettei kukaan joka oikeasti on ottamassa asuntolainaa laske että noin minimaalisella summalla voi maksaa 100 000 euron lainansa pois. Tosielämässä kuilu näiden summien välillä on huomattavasti jyrkempi.

Summa summarum, juuri pienituloiset ovat niitä joiden ei kannata asua velkarahalla hankitussa omistusasunnossa, jollei asunto ole uusi (remonttitarpeita ym. ei näköpiirissä), poikkeuksellisen edullinen hankintahinnaltaan ja ylläpitokustannuksiltaan ja sijaitse niin hyvällä paikalla että sen arvo säilyy. 

Vierailija
24/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:13"]

[/quote]Mielestäni ei ole oleellista arvon nousu, vaan se, että saat aina jotakin myydessäsi asunnon, mjutta vuokra-asunnosta et  saa mitään.

[/quote]

Niin, ehkä kehä III:n sisäpuolella. Suomessa on kuitenkin pilvin pimein kuntia joissa asunnosta ei pääse eroon koska ostajia ei ole, ja asunnot on siten käytännössä arvottomia.

Vierailija
25/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin kahdesta? Vaihtoehtoja on huomattavasti enemmän kuin a) asu vuokralla b) ota lainaa niin että ranteet paukkuu.

on ainakin

c) osta ulkomailta alihintainen ylikuntoinen kohde, älä maksa lainaa äläkä vuokraa äläkä kiinteistöveroja (mun valinta)

d) asu vanhempien nurkissa (parin kaverin valinta), mainio vaihtoehto jos valitettavasti vanhemmista jo toinen kuollut

e) koe maailma, reppu selkään ja raitille (yhden kaverin valinta), vaatii myöhemmin asettumista mutta antaa myös varmasti paljon ennen sitä

f) tee-se-itse piilopirtti, ei veroja, ei maksuja. soveltuu huonosti perheelliselle eikä voi tehdä liian lähelle naapureita

g) business class, hanki työ jossa niin paljon matkustusta että kotona ei ehdi käymäänkään. jälleen tuttavapiirissä hyväksi todettu, jos on menevää tyyppiä

ajatelkaa omalla päällänne, älkääkä hakeko hyväksyntää muilta, tehkää se mitä järki ja sydän sanoo!

Vierailija
26/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuus on taakka.

Vierailija
27/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei olisi varaa ostaa tätä asuntoa, jossa asun vuokralla, ja vaikka olisikin, tällaisella sijainnilla tällaisessa talossa ei juurikaan asuntoja vapaudu. Omistan kyllä muutaman omistusasunnon sijoitusmielessä, mutta itse asun vuokra-asunnossa. 

Vierailija
28/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:23"]

Miten niin kahdesta? Vaihtoehtoja on huomattavasti enemmän kuin a) asu vuokralla b) ota lainaa niin että ranteet paukkuu.

on ainakin

c) osta ulkomailta alihintainen ylikuntoinen kohde, älä maksa lainaa äläkä vuokraa äläkä kiinteistöveroja (mun valinta)

d) asu vanhempien nurkissa (parin kaverin valinta), mainio vaihtoehto jos valitettavasti vanhemmista jo toinen kuollut

e) koe maailma, reppu selkään ja raitille (yhden kaverin valinta), vaatii myöhemmin asettumista mutta antaa myös varmasti paljon ennen sitä

f) tee-se-itse piilopirtti, ei veroja, ei maksuja. soveltuu huonosti perheelliselle eikä voi tehdä liian lähelle naapureita

g) business class, hanki työ jossa niin paljon matkustusta että kotona ei ehdi käymäänkään. jälleen tuttavapiirissä hyväksi todettu, jos on menevää tyyppiä

ajatelkaa omalla päällänne, älkääkä hakeko hyväksyntää muilta, tehkää se mitä järki ja sydän sanoo!

[/quote]

Hyvä pilkunnussija, eiköhän tässä ketjussa ollut kyse siitä onko vuokralla asuminen kannattavaa omistusasumiseen verrattuna, jos kuitenkin on asuttava jossain talossa tai asunnossa Suomessa.

Vierailija
29/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska en kestä jämähtää yhteen paikkaan niin pitkäksi aikaa, jos aijon muuttaa aina vaikka 4-5 vuoden välein uuteen paikkaan ja ehkä joskus jopa ulkomaille niin minusta vuokra on paljon järkevämpi

Vierailija
30/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:53"]

Ei asunnon arvon nouseminen loputtomiin ole mikään taivaallinen totuus. Tokihan sitä toitotetaan pankkien ja grynderien toimesta, että kauppa kävisi. Tervetuloa vaikka Ouluun ostelemaan halvalla näitä "sijoituskohteita" joiden arvon piti vain nousta. 

[/quote]Mielestäni ei ole oleellista arvon nousu, vaan se, että saat aina jotakin myydessäsi asunnon, mjutta vuokra-asunnosta et  saa mitään.

[/quote]

Vuokra-asunnossa voit pistää ylimääräiset rahat säästöön ja sijoittaa niitä. Toisin kuin omistusasunnon veloissasi jossa maksat vain entisiä velkojasi pois toivossa että ne joskus loppuu.

Vierailija
31/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska elämäntilanteemme muuttui.

Vierailija
32/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en halua velkaa, eikä minulla nyt satu olemaan 200 000€ tilillä (tai käteisenäkään).

Vierailija
33/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:24"]

Omaisuus on taakka.

[/quote]

Käärinliinoissa ei ole taskuja.

Vierailija
34/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua jämähtää yhteen paikkaan. Tällä hetkellä opiskelen ja meillä on lapsi. Aiemmin olin töissä ja meillä oli lapsi. Sitä ennen olin töissä ja lapseton. Joka tilanteessa asuinpaikka on pitänyt vaihtua.

Vierailija
35/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 21-vuotias ja asun omistusasunnossa juurikin siksi että jää rahaa käteen kivasti kun muuttaa pois. Tulee tehtyä aika paljon voittoa ja mitä kauemmin tässä asun sitä enemmän voittoa teen. :)

Vierailija
36/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:39"]Olen 21-vuotias ja asun omistusasunnossa juurikin siksi että jää rahaa käteen kivasti kun muuttaa pois. Tulee tehtyä aika paljon voittoa ja mitä kauemmin tässä asun sitä enemmän voittoa teen. :)
[/quote]

Ps. mulla ei ole edes velkaa enään.

Vierailija
37/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis enhän mä saa lainaa asunnon ostoon koska mulla ei ole säännöllisiä palkkatuloja. Tai siis olen osa-aikainen siivooja. Onko ap ottanut tätä huomioon?

Vierailija
38/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:39"]Olen 21-vuotias ja asun omistusasunnossa juurikin siksi että jää rahaa käteen kivasti kun muuttaa pois. Tulee tehtyä aika paljon voittoa ja mitä kauemmin tässä asun sitä enemmän voittoa teen. :) [/quote] Ps. mulla ei ole edes velkaa enään.

[/quote]

T: kermaperse pappa betalar

Vierailija
39/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua kerätä omaisuutta liikaa. Lisäksi haluan muuttaa kuukauden varoitusajalla jos tekee mieli.

Vierailija
40/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:39"]Olen 21-vuotias ja asun omistusasunnossa juurikin siksi että jää rahaa käteen kivasti kun muuttaa pois. Tulee tehtyä aika paljon voittoa ja mitä kauemmin tässä asun sitä enemmän voittoa teen. :) [/quote] Ps. mulla ei ole edes velkaa enään.

[/quote]

T: kermaperse pappa betalar
[/quote]

Ja sähän sen tiedät. Taidat vain olla kateellinen kun joku osaa hoitaa asiansa oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi