Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup: Miksi TUHLAAT rahasi VUOKRAAN?

Vierailija
16.04.2015 |

Aika moni työssäkäyväkin vuokralainen itkee, ettei säästöön jää yhtään rahaa. Tästä voi vetää sen johtopäätöksen, että vuokralla asuminen on ihan helkkarin paljon kalliimpaa kuin omistusasunnossa asuminen. Omistusasujahan kasvattaa lainatilinsä saldoa ainakin usealla sadalla eurolla kuussa ja useimmat yli tonnilla. Siinä sivussa hän maksaa korkoa enintään reilun satasen kuussa.

No näinhän se on ja kaiken huipuksi vuokra nousee vuosittain ja sitä saa maksaa niin kauan kuin vuokralla asuu.

Ihmettelenkin tätä nykyajan suuntausta, kun juuri ne pienituloisimmat joiden pitäisi säästää tuhlaavat rahansa vuokraan eli maksavat toisen lainaa, vastikkeen ja vuokratuoton.

Miksi siis olette valinneet kahdesta sen paljon kalliimman?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta on noin 10 000 topikkia, haku on kaveri. En jaksa kirjoittaa vastaustani uudelleen kun olen sen jo niin moneen kertaan kirjoittanut.

Vierailija
2/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pitänyt omassa asumisesta. Tämä sopii minulle paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua sitoutua omistusasuntoon. Siksi. Mutta en kyllä valitakaan.

Vierailija
4/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä kanssa ymmärrä. Varsinkin jos asuu tuetusti niin vuokra uppoaa vuokraloordin taskuun.

Vierailija
5/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vuokra on 300e /kk ja olen työtön joten en saa lainaa.

Vierailija
6/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa lainaa. Siksi.

Vierailija
7/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) Minulla on halpa vuokra

b) Epävarma työpaikka, en uskalla ottaa tarpeeksi isoa lainaa. 

c) Liittyen a, minulla menisi korkoihin ja vastikkeisiin jo suunnilleen sama kuin vuokraan. En siis omistusasumisella säästäisi oikeastaan mitään.

Niin ja tätähän tässä haettiin kautta rantain. Olen siis liian köyhä ostaakseni haluamani tasoisen ja kokoisen asian. Anteeksi.

Vierailija
8/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosi. Vuokra nousee koko ajan joten ei ole asumiskustannuksiin odotettavissa mitään korjausta vuokralaisella. Asuntolaina sen sijaan lyhenee maksamalla, inflaatio syö sitä eli kuukausittainen maksuerä tuntuu vuosi toisensa jälkeen pienemmältä etenkin kun palkka, pienikin sellainen, nousee koko ajan. Lisäksi asunnon arvo nousee jatkuvasti eli varallisuuttakin kertyy. Jos ei rohkene ottaa asuntolainaa niin kannattaa sitten edes vuokralla-asujan alkaa vaikka säästää vaikka kuukausittain johonkin rahastoon että kertyy jotain varallisuutta eikä ihan kaikki mene sen siliän tien. Rahaston arvo saattaa vaihdella mutta laskenutkin osakerahasto tuottaa kyllä osinkoja ja sijoittaa ne uudelleen, pankin nettisivuilta ja sijoitusneuvonnasta apuja.

Vierailija
9/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mistä roikkuu. Minä asun keskustassa vuokralla yksiössä josta maksan vuokraa 560 euroa (sis. sähkö, vesi ja netti). Vastaavien asuntojen hinnat tällä alueella on 220 000 eurosta ylöspäin (ja siihen päälle sitten tietysti myös yhtiövastikkeet, sähkö, vesi, netti sun muut). Tämänhetkisillä tuloilla en saisi tuollaista lainaa joten valitsen asua tässä vuokralla. En halua ostaa asuntoa jostain randomaluellta kaukana keskustasta vain siitä ilosta, että omistan asunnon. (En myöskään halua vuokrata asuntoa sieltä). En todellakaan muuttaisi jonnekin kauas keskustasta alueelle jolla en viihdy lainkaan ja asuisi siellä 30 vuotta vain siitä ilosta, että asunto on omistusasunto ja 30 vuoden päästä minun. Kohdallani ainoa ratkaisu on siis asua tässä vuokralla, minkä ilomielin teen.

Voin hyvin kuvitella asuvani vaikka koko loppuikäni vuokralla tilanteen ollessa tämä (ei varaa ostaa asuntoa sieltä mistä haluaa mutta varaa asua siellä missä haluaa). Minulle asunnon omistaminen ei ole tärkeää, eikä sellaista tarvitse hankkia edes perikuntaa ilahduttaakseni koska lapsia minulla ei ole eikä tule olemaankaan.

Ja btw, vuokralla asuminen ei ole mitään TUHLAUSTA, koska jossainhan ihmisen pitää asua ja asuminen maksaa. 

Vierailija
10/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asunnon arvon nouseminen loputtomiin ole mikään taivaallinen totuus. Tokihan sitä toitotetaan pankkien ja grynderien toimesta, että kauppa kävisi. Tervetuloa vaikka Ouluun ostelemaan halvalla näitä "sijoituskohteita" joiden arvon piti vain nousta. 

Vierailija
11/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyistä työtä ei riitä kuin 2-5 vuodeksi ja sitten se loppuu ja edessä luultavasti työttömyys. Mulla on ikää jo sen verran etten koskaan saisi asuntoani maksetuksi. Lisäksi tilantarve on tällä hetkellä tosi suuri kun on vielä alaikäisiä lapsiakin. Tilanne muuttunee parin vuoden sisällä.

Vierailija
12/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:49"]

Ihan tosi. Vuokra nousee koko ajan joten ei ole asumiskustannuksiin odotettavissa mitään korjausta vuokralaisella. Asuntolaina sen sijaan lyhenee maksamalla, inflaatio syö sitä eli kuukausittainen maksuerä tuntuu vuosi toisensa jälkeen pienemmältä etenkin kun palkka, pienikin sellainen, nousee koko ajan. Lisäksi asunnon arvo nousee jatkuvasti eli varallisuuttakin kertyy. Jos ei rohkene ottaa asuntolainaa niin kannattaa sitten edes vuokralla-asujan alkaa vaikka säästää vaikka kuukausittain johonkin rahastoon että kertyy jotain varallisuutta eikä ihan kaikki mene sen siliän tien. Rahaston arvo saattaa vaihdella mutta laskenutkin osakerahasto tuottaa kyllä osinkoja ja sijoittaa ne uudelleen, pankin nettisivuilta ja sijoitusneuvonnasta apuja.

[/quote]

Oooh, ihanko itse keksit vai luitko jostain? Uusi talousnero o syntynyt keskuuteemme, pian lähtee Suomi nousuun kun jatkat samaa rataa noilla ennenkuulumattoman nokkelilla keinoilla.

Vierailija
13/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en halua olla riippuvainen lainasta, vaan haluan säästää ja matkustella yms.

Vierailija
14/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaan vaikka niin, että opiskellessaan 5v korkeakoulussa henkilö on asunut vuokralla. Harvalla on esimerkiksi 18-vuotiaana jo varaa ostaa omistusasunto tai muutoin puitteet siinä kunnossa, että opiskelijan asumislisän saamisen sijaan ja vuokran maksamisen sijaan olisikin varaa ottaa asuntolaina ja maksella lyhennystä korkoineen ja vastiketta. Suurinpiirtein kaikki rahat menevät asumiseen ja elämiseen, ensiasuntoon säästäminen tulotasolla on mahdotonta.

Henkilö valmistuu 23-vuotiaana, mahdollisesti yli 15 000€ opintolainaa harteillaan. Saadakseen lainan omistusasunnon ostamiseen, pankki vaatii tietyn suuruisen käsirahan (?). Halvastakin asunnosta se on jo noin 20 000€. Näin henkilön siis pitäisi olla yli 30 000€ varakkaampi kuin mitä hän on, saadakseen lainan jolla ostaa omistusasunnon, jonka mahdollisesti omistaa vasta 10-20 vuoden päästä.

Mahdollisesti niitä töitä ei valmistumisen jälkeen enää ole tai niitä ei saa. Työmarkkinatuesta, asumislisästä (ja tt-tuesta) maksellaan opintolainaa pois ja/tai elämistä. Jos henkilö joutuu turvautumaan tt-tukeen, ei hänellä ole mahdollista säästää mitään pesämunaa tililleen saadakseen käsirahaa asunnon ostoon. Toisaalta harvempi pankki mitään lainoja työttömälle edes myöntää.

Voisiko siis olla niin, että osa tuhlaa rahansa vuokraan, koska heillä ei ole mahdollisuutta oman asunnon ostamiseen. Se vaatii kuitenkin kertasijoituksena (osto) paljon enemmän rahaa kuin vuokra-asunto (takuuvuokra). Luuletko ettei suurinosa opiskelijoista, työttömistä ja sossupummeista asuisi mieluummin omistusasunnossa kuin vuokralla ja tosiaan makselisi "vuokria" omaan taskuunsa eikä toiselle? Harvalla heistä vaan on siihen mahdollisuus.

Toisaalta moni asuu ihan mielellään vuokralla sen helppouden vuoksi. Ei tarvitse itse huolehtia remonteista eikä huolloista, tai tottakai korjausilmoituksen joutuu täyttämään mutta mitenkään ei korjaukset ja remontit ole omasta tilipussista pois.

Vierailija
15/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista että jonkun mielestä asumiseen käytetty raha on tuhlausta, saahan aina vastineksi paikan missä asua, maksoipa sitten vuokraa tai asuntolainaa. Vaikka asunkin nykyään vuokralla olen myös elämässäni kokenut omistusasunnon "edullisuuden", jotenkin tuntuu että omistusasumisen edullisuutta lainarahalla toitottavat eivät ole ikinä omistaneet yhtään naulaa talosta  tai sitten ovat asuneet jonkun muun (äiti, isä,jne.)ylläpitämässä omistusasunnossa vailla mitään vastuuta siitä asunnosta tai toimeentulosta.
Nykypäivänä ainakin minulla olisi melko kylmä rinkula siellä eräässä paikassa jos asuisin velkaisessa "omistusasunnossa", mieluummin talorahat "sukanvarressa" ja itse vuokralla.

Vierailija
16/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut viimeiset kahdeksan vuotta opiskelija. En saisi lainaa. En myöskään voisi ostaa asuntoa sillä sijainnilla kuin missä asun nyt. Opiskelen Helsingin keskustassa ja on fiksua, että asunto on 10 minuutin matkan päässä sieltä. Jos olisi mahdollista ostaa asunto, niin korkeintaan Järvenpäästä tai Riihimäeltä, jolloin matkaan ja matkakuluihin menisi myös enemmän.

Vierailija
17/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla, koska en halua sitoutua lainaan enkä omistusasuntoon. Teen työtä, jossa voin matkustaa ja asua monissa paikoissa, myös ulkomailla. Vuokra-asunnossa voin tehdä muuttopäätökset nopeasti. Minun ei tarvitse huolehtia asunnon remonteista tai korjauksista, huolloista tai rikkinäisistä kodinkoneista. Soitan vain vuokraisännälle ja hän hoitaa kaiken. Minulla ei ole tarvetta sijoittaa tai säästää mihinkään. Haluan elää vaihtelevaa ja mukavaa elämää, ja vuokra-asunto on siihen paras ratkaisu.

Vierailija
18/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vois vähempää kiinnostaa asunnon osto. Raha tulee ja raha menee, mitä jää käteen, kun kuolo korjaa?

Mun tapauksessaomistusasunto menis valtiolle, koska olen lapseton ja ei lähisukulaisia. En kyllä kenellekään edes haluaisi jättää mitään perinnöksi.

Näin helpompaa ja mukavampaa.

Vierailija
19/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:53"]Ei asunnon arvon nouseminen loputtomiin ole mikään taivaallinen totuus. Tokihan sitä toitotetaan pankkien ja grynderien toimesta, että kauppa kävisi. Tervetuloa vaikka Ouluun ostelemaan halvalla näitä "sijoituskohteita" joiden arvon piti vain nousta. 
[/quote]

Tämä. Tällä hetkellä asunnon ostaminen näyttää minusta aika riskiltä ihan mistä tahansa muualtakuin pk-seudulta. Asunto/talo ei ole minkään arvoinen, jos sille ei tarpeen tullen löydy ostajaa. Itse olen vierestä seurannut, kun muutamat kaverit ovat alkaneet rakentaa hulppeaa taloa johonkin Kouvolaan, koska "on fiksumpaa maksaa omaa kuin olla vuokralla". Sitten tuleekin ero, ja talo pitäisi myydä. Mutta kun kukaan ei sitä halua ostaa. Jos taloa/asuntoa lähtee tässä taloudellisessa tilanteessa ostamaan, kannattaa varmaan varautua siihen, että se on loppuelämän koti.

Vierailija
20/62 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:53"]

Ei asunnon arvon nouseminen loputtomiin ole mikään taivaallinen totuus. Tokihan sitä toitotetaan pankkien ja grynderien toimesta, että kauppa kävisi. Tervetuloa vaikka Ouluun ostelemaan halvalla näitä "sijoituskohteita" joiden arvon piti vain nousta. 

[/quote]Mielestäni ei ole oleellista arvon nousu, vaan se, että saat aina jotakin myydessäsi asunnon, mjutta vuokra-asunnosta et  saa mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän