Miksi te pelkäätte niitä omakantoja tai muita potilastietokantoja?
Teidän hoitonne ja asiointinne parhaaksihan niitä kirjauksia tehdään. Että ei tule hoitovirheitä, kun ei tiedetty historiaa.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä on alettu seuraamaan ihmisiä vaikkei niin ihminen haluaisi. En halua että minusta kirjataan mitään digitaalista tietoa. Olen mielummin ulkona tästä kehittyvästä teknologiasta ja sitä myöten ilmeisesti myös yhteiskunnasta. Teknologia tuo laiskuutta ja pahoinvointia minulle.
Minä olen lähes nelikymppinen ja jo lapsena muistan, että tietokoneelle lääkäri kirjoitti asiat. Mihin olet ajatellut, että nämä tiedot menee? Nyt on vaan tullut näkyvyyttä siihen.
Siihen aikaan ne tiedot on saattaneet tallentua ensin vain siihen lääkäri omalle koneelle. Hyvällä tuurilla hoitaja on sitten käynyt syöttämässä ne myös johonkin terveyskeskuksen tietokantaan. Jos tietoja tarvittiin jossain muualla, niiden luovuttaminen piti erikseen hyväksyä ja ne piti sitten myös tämän toisen tahon pyytää sieltä terveyskeskuksesta, missä ne oli kirjattu.
Vierailija kirjoitti:
Kannan pitäisi olla sellainen, että myös potilas itse voisi kirjoittaa sinne oman versionsa siitä mitä vastaanotolla on tehty ja puhuttu. Veikkaan, että useissa tapauksissa lääkärin ja potilaan kertomukset eroaisivat toisistaan aika lailla.
Niin, että lääkäri toteaa maksakirroosin ja sen johtuvan alkoholista ja potilas edelleen inttää, että ehtoollisviinit vaan on ikänään juonut. Kumpikohan valehtelee?
En tiedä onko siinä pelosta kyse, vaan ihmisiltä kysymättä on päätetty vuosia sitten alkaa keräämään tietoja ja niitä ei saa pois. Ja kirjoiteltu vääriä tietoja sinne, aika levottomia juttuja. Ihmistenhän pitäisi itse määritellä tietojensa tallennusta arkistoihin. Eri asia on tietenkin jos rikollisen tiedot ovat lainvartijalla, jos on joku oikea riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apotistahan näkee nyt kaiken. Niin terveydenhuollon kuin sossunkin kirjaukset.
Marraskuun alusta alkoi sossun puolelle muuten näkymään myös terveystiedot.
Totaalisen mahdoton väite pitää totena.
Ihmisten terveystiedot ovat LAKIIN PERUSTUEN SALASSA PIDETTÄVIÄ. Näin ollen sosiaalitoimella ei ole pääsyä terveys/sairauskertomusteksteihin!
Menepä tekemään rikosilmoitus salassa pidettävän tiedon levittämisestä jos sinun sairaus/terveystietosi on järjestelmässä oikeudettomasti vuodettu sosiaalitoimeen.Työntekijöille tuli Kanta-tietojen haku marraskuussa sos.puolella
Voisitko linkata asiaan liittyvän virallisen lauselmannja päätöksen. Terveystiedot ovat salassa pidettäviä. Viranomaistyössäkin saanti edellyttää pyyntöä ja laillista perustetta, ei suoraa pääsyä tietoihin! Ja mitenkäklhän se valtiotieteen tai sosiaalialan maisteri on kykenevä lääketieteen tekstejä tulkitsemaan. Mitä se tekee jonkun ihmisen infarktien, sydänleikkausten, luunmurtumien, endometrioosien, synnytyskertomusten, raskaushistorian, eeg tulkintojen yms rarjoamalka tiedolla. Voitko kertoa?
Mitä sä riehut, kai ymmärrät että rivityöntekijälle tiedot vain tulee näkyviin asiakaskirjausten listalla, ei meillä ole asiasta mitään päätöksiä tai muutakaan vastuuta siitä että ainakin apotti on rakennettu noin. Asian olen kyllä tuonut ylempien tahojen tietoon mutta se on mediassakin kuitattu sillä, että antaessaan suostumusta asiakas on suostunut tähänkin (tuskin tietoisesti kuitenkaan). Turhaan kiukuttelet tavalliselle työntekijälle asiasta, kysele kuntasi järjestelmästä päättäviltä tahoilta.
Eri sossu kuin kelle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apotistahan näkee nyt kaiken. Niin terveydenhuollon kuin sossunkin kirjaukset.
Marraskuun alusta alkoi sossun puolelle muuten näkymään myös terveystiedot.
Totaalisen mahdoton väite pitää totena.
Ihmisten terveystiedot ovat LAKIIN PERUSTUEN SALASSA PIDETTÄVIÄ. Näin ollen sosiaalitoimella ei ole pääsyä terveys/sairauskertomusteksteihin!
Menepä tekemään rikosilmoitus salassa pidettävän tiedon levittämisestä jos sinun sairaus/terveystietosi on järjestelmässä oikeudettomasti vuodettu sosiaalitoimeen.Työntekijöille tuli Kanta-tietojen haku marraskuussa sos.puolella
Voisitko linkata asiaan liittyvän virallisen lauselmannja päätöksen. Terveystiedot ovat salassa pidettäviä. Viranomaistyössäkin saanti edellyttää pyyntöä ja laillista perustetta, ei suoraa pääsyä tietoihin! Ja mitenkäklhän se valtiotieteen tai sosiaalialan maisteri on kykenevä lääketieteen tekstejä tulkitsemaan. Mitä se tekee jonkun ihmisen infarktien, sydänleikkausten, luunmurtumien, endometrioosien, synnytyskertomusten, raskaushistorian, eeg tulkintojen yms rarjoamalka tiedolla. Voitko kertoa?
En voi linkata mitään. Kerroin vaan mikä näkymä on auennut marraskuusta alkaen kun avaa järjestelmän...
No, kerropa vähän tarkemmin mitä sinä siellä Kanta:ssasi näet. Annat nimittäin ymmärtää, että sinä sossuna näet ihmisten terveystietoja. Ole täsmällinen, niin ihmiset eivät turhaan kuvittele omiaan!
Olet siis mukamas sosiaalialan työntekijä! Hahah!
Täysin mahdoton tilanne, että sinä sossuna pääsisit ihmisten terveys- ja sairauskertomuksiin! Onko laki kenties muuttunut salassa pidon suhteen.
Huuhaa ja sitä rataa. Sossuissa taitaa tosiaankin olla aika kieroutunutta porukkaa. Nautitko kenties siitä, kun saat ihmiset sekaisin erilaisten Kantojesi kanssa?
Todella omituisia nämä sun kommentit. Apotin myötä sossuun näkyy lääkärikäynnit muiden käyntien lomassa listauksessa. Siinä näkyy käynti ja diagnoosi. Niitä ei saa klikata auki, koska se avaisi potilaskertomuksen. Eihän niitä pitäisi listauksessakaan nähdä ja ylenmälle taholle ollaan kerrottu, kuten mainitsin edellisessä viestissä. Rauhoitu nyt vähän kuitenkin ja vedä henkeä. Yritän etsiä linkkiä sinulle asiasta, mutta lopeta haukkuminen ja käyttäydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannan pitäisi olla sellainen, että myös potilas itse voisi kirjoittaa sinne oman versionsa siitä mitä vastaanotolla on tehty ja puhuttu. Veikkaan, että useissa tapauksissa lääkärin ja potilaan kertomukset eroaisivat toisistaan aika lailla.
Niin, että lääkäri toteaa maksakirroosin ja sen johtuvan alkoholista ja potilas edelleen inttää, että ehtoollisviinit vaan on ikänään juonut. Kumpikohan valehtelee?
No, jos lääkäri ei esimerkiksi kirjoita lainkaan ylös sitä tärkeintä asiaa, jonka vuoksi potilas on vastaanotolle tullut, niin olisi kai hyvä että edes potilas itse voisi kirjoittaa sen sinne.
Näin monisairaana tykkään että näen itse mitä käynneistä kirjataan. Niitä on tarvittu moniin asioihin esim kelan kanssa asioidessa. Ja kyllä mulla on massiivinen potilaskansiokin missä on lapsuudesta asti papereita, siis 70-luvulta asti. Mun mielestä on lähinnä huvittavaa kun se paikattu kuminauhoilla kiinni pysyvä tiiliskivi lähtee leikkaussaliin mukaan. Ja okei on sitä tavattu ku piru raamattua kun yksinkertainen toimenpide johti elvytykseen. Siis anestesialääkäri ja tehokääkäri niistä hakeneet johtolankaa kun tilanne oli mikä oli. Kanta on siinä mielessä helpottanut mun elämää että en halua kotiin mitään epikriisejä. Ne näkee kannasta. Turvallisempaa niiden sähköisessä muodossa oleminen kuin kotona kaapissa. Virheitä noissa tietysti on ja välillä on miettinyt et miten lääkäri ei muista oikein asioita. Toisaalta on niitä samoja virheitä ollut silloinkin kun kaikki tipahti postiluukusta tai seilasi tuossa maagisessa kansiossa. Nyt se vain näyttäytyy potilaalle helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse juoda edes niitä ehtoollisviinejä, jos syö väärin.
Todella monella suomalaisella on ruokavaliosta johtuva rasvamaksa.
Rasvamaksa voi kehittyä kirroosiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti olen luottanut. Kaikille lääkäreille olen antanut luvat lukea. Kätevää.
Mutta nyt pistit, ap, empimään. Mitä jos mun terveystiedot yhdistetäänkin vakuutuksiin, työpaikkaan, asuntolainaan, visaan jne?
Sun terveystiedot on jo iät ja ajat yhdistetty esim. henkivakuutukseen.
Se on kuulemma myös tavattoman pitkä ja monimutkainen prosessi. Kirjauksen tekijän tulisi se tieto poistaa, ja mistä kukaan lääkäri muistaa sadoista potilaista, että ei se asia niin mennytkään.