Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te pelkäätte niitä omakantoja tai muita potilastietokantoja?

Vierailija
30.12.2021 |

Teidän hoitonne ja asiointinne parhaaksihan niitä kirjauksia tehdään. Että ei tule hoitovirheitä, kun ei tiedetty historiaa.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertaakaan kun olen mennyt saman vaivan vuoksi lääkäriin, ei lääkäri ole perehtynyt historiaan vaan puolet käynnistä mennyt siihen, että pitänyt selittää kaikki alusta alkaen. Oikeastaan ei edes vaivojen alusta alkaen vaan perustiedoista alkaen. Joka hemmetin kerta. Terveisiä vaan Vantaan työterveyteen...

Ei lääkäri ensisijaisesti kirjauksia lue kannasta vaan siitä potilasjärjestelmästä mikä on hänellä käytössä. Perustiedot on joku joskus voinut kirjata tai ei.

Vierailija
62/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertaakaan kun olen mennyt saman vaivan vuoksi lääkäriin, ei lääkäri ole perehtynyt historiaan vaan puolet käynnistä mennyt siihen, että pitänyt selittää kaikki alusta alkaen. Oikeastaan ei edes vaivojen alusta alkaen vaan perustiedoista alkaen. Joka hemmetin kerta. Terveisiä vaan Vantaan työterveyteen...

Ei lääkäri ensisijaisesti kirjauksia lue kannasta vaan siitä potilasjärjestelmästä mikä on hänellä käytössä. Perustiedot on joku joskus voinut kirjata tai ei.

No eiköhän tuolla ole kirjattu kaikki samaan järjestelmään kun kerran samassa paikassa käyty.. eivät vaan viitsi perehtyä potilaiden teksteihin kun on niin kiiiire.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en sitä pelkää, mutta voihan siitä olla harmiakin. Itselläni siellä on esim. diagnoosi sairaudesta, mitä minulla ei ole, ja joskus olen ajatellut, että siitä voisi ehkä olla jotakin haittaa, jos joudun vaikka leikkaukseen tms. enkä voi itse kommentoida sairauksiani. 

Vierailija
64/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko joku, ettei näitä kirjauksia ole ollut, koska ihminen ei itse ole niitä nähnyt?

Vierailija
65/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko joku, ettei näitä kirjauksia ole ollut, koska ihminen ei itse ole niitä nähnyt?

Ei luule.

Vierailija
66/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä kirjallisen pyynnön virheellisen sairauskertomustiedon/diagnoosin poistamiseksi.

Vierailija
67/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö raskaat luut ja rotevuus stoori mennytkään läpi. 😁

Vierailija
68/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei luule.

Tämän keskustelun kommenttien perusteella kyllä luulee. Eikö ole parempi, että ne itse näkee ja voi pyytää oikaisua?

Vierailija
69/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän asti olen luottanut. Kaikille lääkäreille olen antanut luvat lukea. Kätevää.

Mutta nyt pistit, ap, empimään. Mitä jos mun terveystiedot yhdistetäänkin vakuutuksiin, työpaikkaan, asuntolainaan, visaan jne?

Miten niin jos?

Ja sillä ei ole mitään merkitystä, että mikä sun terveydentila on ollut ennen vakuutuksen ottamista. Vakuutusyhtiön lääkäri kyllä kertoo sinua näkemättä, että olet terve.

Vierailija
70/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apotistahan näkee nyt kaiken. Niin terveydenhuollon kuin sossunkin kirjaukset.

Marraskuun alusta alkoi sossun puolelle muuten näkymään myös terveystiedot.

Totaalisen mahdoton väite pitää totena.

Ihmisten terveystiedot ovat LAKIIN PERUSTUEN SALASSA PIDETTÄVIÄ. Näin ollen sosiaalitoimella ei ole pääsyä terveys/sairauskertomusteksteihin!

Menepä tekemään rikosilmoitus salassa pidettävän tiedon levittämisestä jos sinun sairaus/terveystietosi on järjestelmässä oikeudettomasti vuodettu sosiaalitoimeen.

Työntekijöille tuli Kanta-tietojen haku marraskuussa sos.puolella

Voisitko linkata asiaan liittyvän virallisen lauselmannja päätöksen. Terveystiedot ovat salassa pidettäviä. Viranomaistyössäkin saanti edellyttää pyyntöä ja laillista perustetta, ei suoraa pääsyä tietoihin! Ja mitenkäklhän se valtiotieteen tai sosiaalialan maisteri on kykenevä lääketieteen tekstejä tulkitsemaan. Mitä se tekee jonkun ihmisen infarktien, sydänleikkausten, luunmurtumien, endometrioosien, synnytyskertomusten, raskaushistorian, eeg tulkintojen yms rarjoamalka tiedolla. Voitko kertoa?

En voi linkata mitään. Kerroin vaan mikä näkymä on auennut marraskuusta alkaen kun avaa järjestelmän...

No, kerropa vähän tarkemmin mitä sinä siellä Kanta:ssasi näet. Annat nimittäin ymmärtää, että sinä sossuna näet ihmisten terveystietoja. Ole täsmällinen, niin ihmiset eivät turhaan kuvittele omiaan!

Olet siis mukamas sosiaalialan työntekijä! Hahah!

Täysin mahdoton tilanne, että sinä sossuna pääsisit ihmisten terveys- ja sairauskertomuksiin! Onko laki kenties muuttunut salassa pidon suhteen.

Huuhaa ja sitä rataa. Sossuissa taitaa tosiaankin olla aika kieroutunutta porukkaa. Nautitko kenties siitä, kun saat ihmiset sekaisin erilaisten Kantojesi kanssa?

Vierailija
71/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten terveystiedot ovat LAKIIN PERUSTUEN SALASSA PIDETTÄVIÄ. Näin ollen sosiaalitoimella ei ole pääsyä terveys/sairauskertomusteksteihin!

Menepä tekemään rikosilmoitus salassa pidettävän tiedon levittämisestä jos sinun sairaus/terveystietosi on järjestelmässä oikeudettomasti vuodettu sosiaalitoimeen.

Voisitko linkata asiaan liittyvän virallisen lauselmannja päätöksen. Terveystiedot ovat salassa pidettäviä. Viranomaistyössäkin saanti edellyttää pyyntöä ja laillista perustetta, ei suoraa pääsyä tietoihin! Ja mitenkäklhän se valtiotieteen tai sosiaalialan maisteri on kykenevä lääketieteen tekstejä tulkitsemaan. Mitä se tekee jonkun ihmisen infarktien, sydänleikkausten, luunmurtumien, endometrioosien, synnytyskertomusten, raskaushistorian, eeg tulkintojen yms rarjoamalka tiedolla. Voitko kertoa?

En voi linkata mitään. Kerroin vaan mikä näkymä on auennut marraskuusta alkaen kun avaa järjestelmän...

No, kerropa vähän tarkemmin mitä sinä siellä Kanta:ssasi näet. Annat nimittäin ymmärtää, että sinä sossuna näet ihmisten terveystietoja. Ole täsmällinen, niin ihmiset eivät turhaan kuvittele omiaan!

Olet siis mukamas sosiaalialan työntekijä! Hahah!

Täysin mahdoton tilanne, että sinä sossuna pääsisit ihmisten terveys- ja sairauskertomuksiin! Onko laki kenties muuttunut salassa pidon suhteen.

Huuhaa ja sitä rataa. Sossuissa taitaa tosiaankin olla aika kieroutunutta porukkaa. Nautitko kenties siitä, kun saat ihmiset sekaisin erilaisten Kantojesi kanssa?

Aloittaja kuitenkin otsikossaan rajaa keskustelun potilastietokantoihin.  No, kuis sää sitte tulkitset jonkun sukupuolitauteja koskevia tekstejä siellä sairauskertomuksissa tai mites luet jonkun KNF-labrassa tehdyt tulokset ja niin edespäin. Voitko pysytellä niin kuin ihan asiallisilla linjoilla väitteissäsi! Vai pääset sinä sossuna terveystietoihin kas kun et vielä pankkitietoihin - onhan meillä kuitenkin vielä jonkinlainen pankkisalaisuuskin olemassa, vai onko! 

Vierailija
72/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei luule.

Tämän keskustelun kommenttien perusteella kyllä luulee. Eikö ole parempi, että ne itse näkee ja voi pyytää oikaisua?

Joitakuita pelottaa lukea siitä millainen oikeasti on, kun omaminä on mielessään aivan toisenlainen....nämä pelkää niin omakantaa kuin muutakin kirjaamista mihinkään.

Kaikki on ollut aina kirjattuna papereihin jo ennenkuin ensimmäistäkään tietokonetta oli olemassa, paperikansio oli olemassa ja varmasi on vieläkin niistä asioista jotka on ennen omakantaa tehty.

Vierailija
73/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletus on, että eri viranomiaset käyttävät yhteisiä tietoja vain tarvitsemassaan laajuudessa. Ei kirurgikaan selaile kenenkään naistentauteja tai ihotauteja tai psykiatrian lehtiä huvikseen. Mutta tietyissä tilanteissa voi vaikuttaa hoitoon ja silloin tietoihin on toki päästävä. Esim. jos akuutti vatsa potilaalla pohditaan kohdunulkoista raslautta tai umpparia, toki kirurgin pitää nähdä gynekologin uä-löydökset ym. kirjaukset. Tai jos mietitään nilkkamurtuman hoitoa ja potilaalla on ihosairaus, joka estää pitkän kipsauksen. Tai potilas on ajanut autolla rekan eteen, ehkä on syytä tietää, oliko mahdollinen itsemurhayritys ja psyykk taustaa ja tarvitseeko potilas akuuttia psyk hoitoa vammojensa lisäksi. Muuten ihmisten taudit ja diagnoosit ei jaksa kiinnostaa, kuin sen pakollisen verran. Ja jokaisesta käynnistä tekstissä jää lokimerkinnät.

Vierailija
74/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämähän liittyvät laitosasumiseen. Se voi olla vammaislaitos tai vanhuslaitos, mutta laitosasumista sosiaalipuolen kustannuksella. Lääketiedot näkyvät tietenkin, kun siihen on laitokseen sijoitettaessa annettu luvat. Kirjauksia silloin lukee sairaanhoitaja eikä tietenkään sossu. Sitä sossua ei voisi vähempää kiinnostaa meneeköjollain marevan vai amlodipin.

Ou jee. Oliks tää niin, että jos rekisterinpitäjä on sama niin sitten näkee. Mutta, kas kummaa, aikoinaan kun olin eräässä vanhustenhoitolaitoksessa eräässä työtehtävässä, niin kyllä se laitos oli sairasosastonkin puolelta sosiaalipuolen hallinnoimaa. Toki yhdistävä tekijä oli kaupunki, jonka sosiaalipuolta/terveyspuolta rekisteröitiin. 

Ei siinä mitään. Se on sitten se sairauskertomusjärjestelmä kaupungin yhteinen. Mutta kas kummaa, se Omakanta taas...On sitten eri asia kuin se sairauskertomusjärjestelmä. Niin, ja joskus aikoinaan taisi olla niin että sosiaalipuoli käytti Efficaa ja terveyspuoli Pegasosta, jossain päin maata eräässä kaupungissa. 

Tehkää mitä teette. Itse yritän pitää kontaktini teihin päin hyvin vähissä. Niin minimissä kuin ikinä mahdollista! 

Vierailija
75/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on alettu seuraamaan ihmisiä vaikkei niin ihminen haluaisi. En halua että minusta kirjataan mitään digitaalista tietoa. Olen mielummin ulkona tästä kehittyvästä teknologiasta ja sitä myöten ilmeisesti myös yhteiskunnasta. Teknologia tuo laiskuutta ja pahoinvointia minulle.

Vierailija
76/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä on alettu seuraamaan ihmisiä vaikkei niin ihminen haluaisi. En halua että minusta kirjataan mitään digitaalista tietoa. Olen mielummin ulkona tästä kehittyvästä teknologiasta ja sitä myöten ilmeisesti myös yhteiskunnasta. Teknologia tuo laiskuutta ja pahoinvointia minulle.

Minä olen lähes nelikymppinen ja jo lapsena muistan, että tietokoneelle lääkäri kirjoitti asiat. Mihin olet ajatellut, että nämä tiedot menee? Nyt on vaan tullut näkyvyyttä siihen.

Vierailija
77/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lähes nelikymppinen ja jo lapsena muistan, että tietokoneelle lääkäri kirjoitti asiat. Mihin olet ajatellut, että nämä tiedot menee? Nyt on vaan tullut näkyvyyttä siihen.

Ennen aikaan jokaisella lääkärikeskuksella oli omat kirjauksensa ja järjestelmänsä. Kannan myötä ne kaikki kootaan yhteen yhteiseen tietokantaan, nykyään ei taida olla enää jäljellä edes hammaslääkäriasemia jotka eivät vie Kantaan.

Ei se ole vaan siitä kiinni, mitä potilas tiedoista näkee, vaan kyseessä on paljon laajempi asia.

Vierailija
78/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei luule.

Joitakuita pelottaa lukea siitä millainen oikeasti on, kun omaminä on mielessään aivan toisenlainen....nämä pelkää niin omakantaa kuin muutakin kirjaamista mihinkään.

Kaikki on ollut aina kirjattuna papereihin jo ennenkuin ensimmäistäkään tietokonetta oli olemassa, paperikansio oli olemassa ja varmasi on vieläkin niistä asioista jotka on ennen omakantaa tehty.

Eli siis joku lääkäri, joka tapaa potilaan ensimmäistä kertaa, tuntee potilaansa paremmin kuin tämä itse?

Vierailija
79/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit tehdä kirjallisen pyynnön virheellisen sairauskertomustiedon/diagnoosin poistamiseksi.

Siellä on lähes jokainen merkintä enemmän tai vähemmän virheellinen. Ei niitä kaikkia jaksa oikoa.

Vierailija
80/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannan pitäisi olla sellainen, että myös potilas itse voisi kirjoittaa sinne oman versionsa siitä mitä vastaanotolla on tehty ja puhuttu. Veikkaan, että useissa tapauksissa lääkärin ja potilaan kertomukset eroaisivat toisistaan aika lailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän