Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te pelkäätte niitä omakantoja tai muita potilastietokantoja?

Vierailija
30.12.2021 |

Teidän hoitonne ja asiointinne parhaaksihan niitä kirjauksia tehdään. Että ei tule hoitovirheitä, kun ei tiedetty historiaa.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa varmaan pelkää perustellusti sitä, että joku aiempi diagnoosi vaikuttaa tulevaan hoitoon. Olen työskennellyt mielenterveyskuntoutujien parissa joskus 10 vuotta sitten, ja oli tosi tosi vaikeaa saada esim. skitsofreenikolle fyysisen puolen hoitoa, kun kaikki vaivat tulkittiin ensisijaisesti henkisiksi. Vastaavalla tavalla jos sieltä löytyy ihan "tavalliselta ihmiseltä" joku masennusdiagnoosi tms, niin voi olla lähes mahdotonta saada lääkäri uskomaan että esim. väsymys saattaisikin olla fyysisen puolen oire. Itse en silti noita kantoja pelkää vaan pidän ihan hyvänä juttuna - suhtautuminen mt-ongelmiin ja somaattisiin vaivoihin pitäisi vaan saada erilaiseksi.

Mites te itse siellä mt-palveluissa, joita on niin monenlaisia, pidättekö te ensisijassa ja lähtökohtaisesti ensimmäisenä selityksenä asiakkaan kertomaan hänen omaa psykoottisuuttaan! Lähihoitajan koulutuksella....

Vierailija
42/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavat eivät kestä itsestään kerrottua totuutta, että ovat ylipainoisia. Terveydenhoitoalan ammattilaisen näkemä päivänselvä asia koetaan verisenä loukkauksena. 

Ei mun omakannassa lue mitään lihavuudesta, vaikka olenkin lihava.

Enkä mä pelkää niitä kirjauksia. Ihan tavallisia asioita siellä on sairauteen liittyen, ei ole mitään pelättävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät halua, että tuhansilla terveydenhoidon ammattilaisilla on mahdollisuus urkkia potilastietojaan. 

Vierailija
44/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apotistahan näkee nyt kaiken. Niin terveydenhuollon kuin sossunkin kirjaukset.

Marraskuun alusta alkoi sossun puolelle muuten näkymään myös terveystiedot.

Niin lastenkodeissa voidaan katsoa lääkitykset.

Lastenkodin pitäisi kyllä järjen mukaan pitää ja tehdä ihan omaa lääkelistaa!

Ei aina ole mahdollista. Esim. Kiireellisessä sijoituksessa.

Ai, kiireellinen sijoitus, niin sittenkö teillä on tunnukset terveyskertomusten avaamiseen? Että siitä vaan salassa pidettäviksi luokiteltuja terveys/sairauskertomustietoja katsomaan? Salassa pitoon ei ole poikkeuksia, niiden kertomustietojen avaimia ei ulkopuolisille voi antaa.

Vierailija
45/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannassa tosiaan voi lukea mitä vaan..itse katsoin juuri 8kk vauvan neuvolakäyntiä(vauva on erityislapsi ja kehitys tulee viiveellä) niin kannassa luki, että lapsi syö osan aterioista itse..ei syö..en tiedä syökö koskaan🙈Lääkäri kirjasi näin.

Kaikki ruoka siis menee letkuun, ei mitään suun kautta? Sitä tuo kirjaus tarkoittaa, ei sitä, että lapsi itse käyttää lusikkaa.

Vierailija
46/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, miksi joku ei systeemistä tykkää, mutta itse olen tullut siihen lopputulokseen, etten edes käy lukemassa sieltä kuin korkeintaan labratulokset, niin ei harmita. Ja jos nyt joku terveydenhuollon ammattilainen saa jotain kummallista tyydytystä siitä, että käy urkkimassa tietoja peräpukamistani niin enemmän minua tämä tyyppi säälittää.

Vierailija
47/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totaalisen mahdoton väite pitää totena.

Ihmisten terveystiedot ovat LAKIIN PERUSTUEN SALASSA PIDETTÄVIÄ. Näin ollen sosiaalitoimella ei ole pääsyä terveys/sairauskertomusteksteihin!

Menepä tekemään rikosilmoitus salassa pidettävän tiedon levittämisestä jos sinun sairaus/terveystietosi on järjestelmässä oikeudettomasti vuodettu sosiaalitoimeen.

Työntekijöille tuli Kanta-tietojen haku marraskuussa sos.puolella

Voisitko linkata asiaan liittyvän virallisen lauselmannja päätöksen. Terveystiedot ovat salassa pidettäviä. Viranomaistyössäkin saanti edellyttää pyyntöä ja laillista perustetta, ei suoraa pääsyä tietoihin! Ja mitenkäklhän se valtiotieteen tai sosiaalialan maisteri on kykenevä lääketieteen tekstejä tulkitsemaan. Mitä se tekee jonkun ihmisen infarktien, sydänleikkausten, luunmurtumien, endometrioosien, synnytyskertomusten, raskaushistorian, eeg tulkintojen yms rarjoamalka tiedolla. Voitko kertoa?

Vierailija
48/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tietoni menivät pimeään verkkoonVastaamo-keississä.

Sen jälkeen en ole luottanut. Ihminen kun on tietoturvan heikoin lenkki. Myös vääriä tietoja on kirjattu.

Muistakaa myös toisiolaki, jonka Sipilän vammitus runttasi läpi 11. hetkellä ennen irtissanoutumistaan.

Vierailija
49/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tottakai julkisella puolella terveydenhuollossa on oikeus ja pakkokin nähdä kaikki potilaan terveystiedot,koska julkisella hoidetaan esim. päivystysasiat, jolloin potilas ei ehkä itse pysty kertomaan akuuttitilanteessa tietojaan. Vaikkapa aivoverenvuodossa olisi hyvä tietää, onko potilaalla verenpainetauti tai verenohennuslääke käytössä. Privaattikäynneistä (esim. yksityinen psykoterapia) ei tiedot siirry, jos potilas kieltää siirtämisen.

Vierailija
50/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte vastustaneet soteuudistusta aikanaan. Nyt yhdistetään terveydehuolto, sosiaalitoimi ja pelastustoimi samaksi alueelliseksi lafkaksi ja järjestelmät on sovittava yhteen ja ovat auki kaikille tahoille. Hyöty on katsottu isommaksi kuin haitta.

Vierailija
51/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi mitään syytä pelätä omakantaa, mutta ärsyttää suunnattomasti kun lähes jokaiseen kirjaukseen eksyy virheellistä tietoa, joka sitten toistuu aina tulevissakin. Saisivat lisätä sinne kommentointimahdollisuuden, että voisi helposti huomauttaa virheistä. Nyt korjauspyynnön tekeminen on tehty liian hankalaksi ja aikaavieväksi. Tai sitten lääkärit voisivat hieman skarpata potilaitaan kuunnellessaan, mutta ihan liikoja ei kai kannata odottaa.

Vierailija
52/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit ei todellakaan kirjaa mitään allergioita eikä rokotuksia paitsi jos asia mainitaan kertomustekstiin. Riskitietojen kirjaamisen ja niiden poistamisen tekee joku ihan muu.

Nythän suuri Soteuudistus nimenomaan yhdistää kaikki terveydenhuollon ja sosiaalihuollon tiedot samaan järjestelmään. Sitähän kaikki kerran ovat halunneet ja asiaa on ajettu kuin käärmettä pyssyyn viimeiset 15 vuotta.

Mulle merkattiin allergiat riskitietoihin kun menin leikkaukseen...

Vierailija
53/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viranomaisten käyttämä Kanta-arkisto tai Kanta on eri asia kuin potilaan käyttämä Omakanta.

Vierailija
54/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten terveystiedot ovat LAKIIN PERUSTUEN SALASSA PIDETTÄVIÄ. Näin ollen sosiaalitoimella ei ole pääsyä terveys/sairauskertomusteksteihin!

Menepä tekemään rikosilmoitus salassa pidettävän tiedon levittämisestä jos sinun sairaus/terveystietosi on järjestelmässä oikeudettomasti vuodettu sosiaalitoimeen.

Voisitko linkata asiaan liittyvän virallisen lauselmannja päätöksen. Terveystiedot ovat salassa pidettäviä. Viranomaistyössäkin saanti edellyttää pyyntöä ja laillista perustetta, ei suoraa pääsyä tietoihin! Ja mitenkäklhän se valtiotieteen tai sosiaalialan maisteri on kykenevä lääketieteen tekstejä tulkitsemaan. Mitä se tekee jonkun ihmisen infarktien, sydänleikkausten, luunmurtumien, endometrioosien, synnytyskertomusten, raskaushistorian, eeg tulkintojen yms rarjoamalka tiedolla. Voitko kertoa?

Nämähän liittyvät laitosasumiseen. Se voi olla vammaislaitos tai vanhuslaitos, mutta laitosasumista sosiaalipuolen kustannuksella. Lääketiedot näkyvät tietenkin, kun siihen on laitokseen sijoitettaessa annettu luvat. Kirjauksia silloin lukee sairaanhoitaja eikä tietenkään sossu. Sitä sossua ei voisi vähempää kiinnostaa meneeköjollain marevan vai amlodipin.

Vierailija
55/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi linkata mitään. Kerroin vaan mikä näkymä on auennut marraskuusta alkaen kun avaa järjestelmän...

Vierailija
56/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit ei todellakaan kirjaa mitään allergioita eikä rokotuksia paitsi jos asia mainitaan kertomustekstiin. Riskitietojen kirjaamisen ja niiden poistamisen tekee joku ihan muu.

Nythän suuri Soteuudistus nimenomaan yhdistää kaikki terveydenhuollon ja sosiaalihuollon tiedot samaan järjestelmään. Sitähän kaikki kerran ovat halunneet ja asiaa on ajettu kuin käärmettä pyssyyn viimeiset 15 vuotta.

Mulle merkattiin allergiat riskitietoihin kun menin leikkaukseen...

Tottakai merkattiin. Mutta ei niitä kirjauksia lääkäri tehnyt. Hoitakat ja sihteerit ne hoitaa. Tämä siis vastauksena siihen, kun joku valitti, ettei lääkäri kirjannut rokotuksia. Juu, lääkäri ei tee näitä vaan hoitaja tai sihteeri.

Vierailija
57/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viranomaisten käyttämä Kanta-arkisto tai Kanta on eri asia kuin potilaan käyttämä Omakanta.

Miten se eroaa?

Jääkö jotain lääkärin kirjauksia potilaalta pimentoon vai tuleeko sellaisenaan Omakantaan?

Onko väliä onko järjestelmänä Apotti, gfs, pegasus tai joku muu?

Vierailija
58/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni lähinnä ärsyttää lääkärien kirjoittamat virheet! Kun kerroin että olen vähän aikaa syönyt kaurapainotteisesti pitääkseni vatsaa  kunnossa, niin luen omakannasta että "potilas kertoo syöneensä kauapuuropainotteisesti". Siis mitä hel? Onhan tuo nyt aivan eri asia. Kuka nyt söisi kaurapuuropainotteisesti?

Eikä noita kukaan tuonne korjaa.

Ärsyttää.

Vierailija
59/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten sh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannassa tosiaan voi lukea mitä vaan..itse katsoin juuri 8kk vauvan neuvolakäyntiä(vauva on erityislapsi ja kehitys tulee viiveellä) niin kannassa luki, että lapsi syö osan aterioista itse..ei syö..en tiedä syökö koskaan🙈Lääkäri kirjasi näin.

Kaikki ruoka siis menee letkuun, ei mitään suun kautta? Sitä tuo kirjaus tarkoittaa, ei sitä, että lapsi itse käyttää lusikkaa.

Jaa sun mielestä "lapsi syö osan aterioista itse" on yhtä kuin "kaikki menee letkuun" ?

Vierailija
60/90 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa varmaan pelkää perustellusti sitä, että joku aiempi diagnoosi vaikuttaa tulevaan hoitoon. Olen työskennellyt mielenterveyskuntoutujien parissa joskus 10 vuotta sitten, ja oli tosi tosi vaikeaa saada esim. skitsofreenikolle fyysisen puolen hoitoa, kun kaikki vaivat tulkittiin ensisijaisesti henkisiksi. Vastaavalla tavalla jos sieltä löytyy ihan "tavalliselta ihmiseltä" joku masennusdiagnoosi tms, niin voi olla lähes mahdotonta saada lääkäri uskomaan että esim. väsymys saattaisikin olla fyysisen puolen oire. Itse en silti noita kantoja pelkää vaan pidän ihan hyvänä juttuna - suhtautuminen mt-ongelmiin ja somaattisiin vaivoihin pitäisi vaan saada erilaiseksi.

Mites te itse siellä mt-palveluissa, joita on niin monenlaisia, pidättekö te ensisijassa ja lähtökohtaisesti ensimmäisenä selityksenä asiakkaan kertomaan hänen omaa psykoottisuuttaan! Lähihoitajan koulutuksella....

Itse olin siellä ihan vain kesätöissä useamman vuoden. Ihan ilman sitä lähihoitajankaan koulutusta. Mutta tosi usein sekä sairaanhoitajat että lähihoitajat tuskailivat tämän somaattisen puolen hoidon asukkaille saamisen kanssa. Välillä joutui viemään useita kertoja lääkäriin ennen kuin oikeasti tutkittiin ja havaittiinkin sitten jokin somaattinen vika.

Meillä oli sinänsä kohtalaisen hyvät edellytykset uskoa asukkaita, kun he olivat useimmat olleet siellä vuosia ja ihan ok hoitotasapainossa ja tunnettiin heidät yksilöinä. Paljon vaikeampaa tietysti olisi jossain, missä potilaat vaihtuu jatkuvasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä