Siivousfirmat eivät saa työntekijöitä koska HUONOT palkat ja raskas työ
Enää ei löydy tekijöitä.
Olisiko syynä kumminkin se, että raskaasta työstä maksetaan liian vähän palkkaa?
Kommentit (48)
En ymmärrä miksi palkka on niin pieni. Eivätkö asiakkaat maksa siivouksesta kunnolla? Onko firmojen johtohenkilöstö naisia, niin eivät kehtaa vaatia kunnon korvausta tärkeästä työstä? Kukaan ei kävisi Prismassa enää, jos se olisi viikon siivoamatta.
Ei se kotisiivous mitään erikoisen raskasta ole.
Eikä toimistosiivouskaan.
Ja kun kattelet vähän tuntihintoja, niin ei ne siivousfirmat itsekään kovin paljon pätäkäkkää saa siitä yritystoiminnastaan.
Ja huomaa, että niin julkinen puoli kuin yrityksetkin, hyväksyvät aina sen siivousfirman tarjouksen, jonka hinta on kaikkein alin.
Kilpailu on raakaa.
Se työn kiire ja hyppiminen paikasta toiseen siinä on rankinta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi palkka on niin pieni. Eivätkö asiakkaat maksa siivouksesta kunnolla? Onko firmojen johtohenkilöstö naisia, niin eivät kehtaa vaatia kunnon korvausta tärkeästä työstä? Kukaan ei kävisi Prismassa enää, jos se olisi viikon siivoamatta.
Siivoojan koulutus on lyhyt ja työn jälki on helppoa saada riittävän hyväksi. Mokailun mahdollisuutta ei melkeinpä edes ole. Tämän takia asiakkaat voivat palkata kaikista vähiten pyytävän firman, koska sekin tekee riittävän hyvää jälkeä.
jos saisin omat nyytit/pussukat siistittyä
Ei se palkka ole se isoin ongelma. Vaan esim. järjettömän kireälle vedetyt aikataulut, palkattomat siirtymät kohteiden välillä ja työntekijöiden pitäminen nollasopimuksella ilman asiallista syytä. Ja vaikeus saada riittävää määrää tunteja joissain tapauksissa. Noilla spekseillä ei paremman palkan tarjoaminen auta, vaan työvoimapulaa saadaan valittaa jatkossakin.
Kilpailu on kovaa mutta uskoisin että aika moni yritys myös imagon vuoksi myös maksaa laadusta.
Kaverin serkkupoika(kumminkaima.. :) ) lähti kokin hommista siivojaksi koska parempi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kotisiivous mitään erikoisen raskasta ole.
Eikä toimistosiivouskaan.Ja kun kattelet vähän tuntihintoja, niin ei ne siivousfirmat itsekään kovin paljon pätäkäkkää saa siitä yritystoiminnastaan.
Ja huomaa, että niin julkinen puoli kuin yrityksetkin, hyväksyvät aina sen siivousfirman tarjouksen, jonka hinta on kaikkein alin.
Kilpailu on raakaa.
Se työn kiire ja hyppiminen paikasta toiseen siinä on rankinta.
Samaa mieltä muuten, mutta kotisiivous on rankinta mitä olen itse alalla tehnyt. Raskaiden kalusteiden siirtely, isot painavat matot kannetaan ulos tuulettumaan, kyykistelyä/konttausta lipastojen, sänkyjen jne. alle ja jatkuva pelko persiissä, että rikot jotakin arvokasta ahtaissa tiloissa pyöriessäsi imurin ym. kanssa.
On kuin tekisi kodin suursiivouksen muutaman kerran päivässä, viisi kertaa viikossa. Itse jaksoin kolme viikkoa ja se oli siinä. Rakennus/teollisuus siivouskaan ei ole yhtä raskasta.
Muistaisivat edes laittaa palkkapäivänä sen pienen palkan tilille.
Kotisiivoojana jos missä koet olevasi orja.
Joko asiakkaat ei halua maksaa, tai omistaja ei osaa hinnoitella tai omistaja haluaa riistää työntekijän selkänahasta uuden Teslansa hinnan.
Niinpä. Olin muutaman viikon siivoamassa erästä toimistoa. Laskin sitten tuntipalkkani kun monen monen yhteydenoton jälkeen palkkani tuli. Luulivat varmaan, että annan periksi ja saavat itse pitää sen satasensa. Tuntipalkaksi tuli verojen jälkeen noin neljä euroa. Niin ja vielä vittuilut päälle. Mulle sanottiin, että työpöytiin ei saa koskea ja sitten sieltä kuitenkin soitettiin, että minusta oli valitettu, kun en ollut järjestänyt jonkun pöydällä olevia kyniä. En tiedä minkälaiseen järjestykseen ne olisi pitänyt vielä sillä neljällä eurolla taiteilla. Värin vain koon mukaan?
12,5e/tunti ja sen kun vaan vähä huiskii sinnepäin kuulokkeista pauhaten musa.
Nopeesti menee päivät.
Mun käsittääkseni tuo palkka on ihan yleinen duunaripalkka monella alalla. Tähän hommaan pääsee kuka vaan vaikka ihan peruskoulupohjalta. Eikä tarvi miettiä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kilpailutus on suurin syy. Jotta siivousfirma saa diilin itselleen, sen on tehtävä halvin tarjous. Silloin pitää säästää kaikesta, ensinnä työntekijöiden palkoista.
Itse lähdin ISS:ltä kun mun olis pitänyt siivoustyön lisäksi opettaa joka viikko vaihtuvia kielitaidottomia tai työkkäristä puoli ilmaiseksi saatuja vajaakuntoisia. En jaksanut enää. Palkka alle 10€ tunti, ei sillä elä pääkaupunkiseudulla.
On se rankkaa olla jalkojen päällä koko päivä. En enää jaksaisi, vaikka muuten terve olenkin. Joulusiivous suvun vanhukselle ja olin aivan poikki sen jälkeen, vaikken tehnyt sitä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Kilpailu on kovaa mutta uskoisin että aika moni yritys myös imagon vuoksi myös maksaa laadusta.
Kaverin serkkupoika(kumminkaima.. :) ) lähti kokin hommista siivojaksi koska parempi palkka.
Voi olla että vaihtoi päivätöihin siivousalalle.
Pakko tehdä jotain työtä ettei tuu karenssia. T vuosia tehnyt siivoustyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpailutus on suurin syy. Jotta siivousfirma saa diilin itselleen, sen on tehtävä halvin tarjous. Silloin pitää säästää kaikesta, ensinnä työntekijöiden palkoista.
Itse lähdin ISS:ltä kun mun olis pitänyt siivoustyön lisäksi opettaa joka viikko vaihtuvia kielitaidottomia tai työkkäristä puoli ilmaiseksi saatuja vajaakuntoisia. En jaksanut enää. Palkka alle 10€ tunti, ei sillä elä pääkaupunkiseudulla.
Ja työntekijöiden vaihtuvuus maksaa myös.
Uuden työntekijän opastuksesta saa palkan molemmat.
En tiedä miksi näin tekevät. Olisi varmasti parempi pitää työntekijöistä huolta. Eikä ottaa aina uutta.
Mutta jos aikataulu on kireä niin palkan pitäisi olla isompi.
Moni sairaalan laitoshuoltajakin on ihan nääntynyt. Sijaisia ei saada yms. Palkka 1900-2300 e ja vuorotyötä.
Itse teen keikkasiivoustyötä ja eilenkin meni aikaa kun etsin tarvikkeita. Käsipaperit kateissa…enkä yhtään ihmettele jos vaihtavat siivousfirmaa. Nähtävästi aina siellä ei käy edes siivooja vaikka sopimuksen mukaan joka pv siivous.
Vierailija kirjoitti:
12,5e/tunti ja sen kun vaan vähä huiskii sinnepäin kuulokkeista pauhaten musa.
Nopeesti menee päivät.
Mun käsittääkseni tuo palkka on ihan yleinen duunaripalkka monella alalla. Tähän hommaan pääsee kuka vaan vaikka ihan peruskoulupohjalta. Eikä tarvi miettiä yhtään mitään.
Itsellä 11.02 e.
Vierailija kirjoitti:
On se rankkaa olla jalkojen päällä koko päivä. En enää jaksaisi, vaikka muuten terve olenkin. Joulusiivous suvun vanhukselle ja olin aivan poikki sen jälkeen, vaikken tehnyt sitä yksin.
Itse päiväkodissa siivoilen ym. 6h päivässä. Jalkojen päällä kun on koko päivän ja tekee kropallaan töitä vaikkei mitään niin raskasta sinällään olekaan, niin kyllä on jo puolen viikon paikkeilla aivan poikki. Jalat ja selkä aivan poikki. Ja olen liikuntaa harrastava hyväkuntoinen ihminen, mutta tiukkaa tekee lähteä töiden jälkeen vielä harrastamaan erikseen liikuntaa. No en aio kauaa kyseistä työtä tehdä paskapalkalla, josta ei edes kiitosta saa.
Siivousfirmat saavat jonkunnäköisiä halpatyöntekijöitä. Nämä eivät tosin ymmärrä työohjeita.