Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivousfirmat eivät saa työntekijöitä koska HUONOT palkat ja raskas työ

Vierailija
30.12.2021 |

Enää ei löydy tekijöitä.

Olisiko syynä kumminkin se, että raskaasta työstä maksetaan liian vähän palkkaa?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi palkka on niin pieni. Eivätkö asiakkaat maksa siivouksesta kunnolla? Onko firmojen johtohenkilöstö naisia, niin eivät kehtaa vaatia kunnon korvausta tärkeästä työstä? Kukaan ei kävisi Prismassa enää, jos se olisi viikon siivoamatta.

Kilpailutus on suurin syy. Jotta siivousfirma saa diilin itselleen, sen on tehtävä halvin tarjous. Silloin pitää säästää kaikesta, ensinnä työntekijöiden palkoista.

Itse lähdin ISS:ltä kun mun olis pitänyt siivoustyön lisäksi opettaa joka viikko vaihtuvia kielitaidottomia tai työkkäristä puoli ilmaiseksi saatuja vajaakuntoisia. En jaksanut enää. Palkka alle 10€ tunti, ei sillä elä pääkaupunkiseudulla.

Ja työntekijöiden vaihtuvuus maksaa myös.

Uuden työntekijän opastuksesta saa palkan molemmat.

En tiedä miksi näin tekevät. Olisi varmasti parempi pitää työntekijöistä huolta. Eikä ottaa aina uutta.

Mutta jos aikataulu on kireä niin palkan pitäisi olla isompi.

Moni sairaalan laitoshuoltajakin on ihan nääntynyt. Sijaisia ei saada yms. Palkka 1900-2300 e ja vuorotyötä.

Itse teen keikkasiivoustyötä ja eilenkin meni aikaa kun etsin tarvikkeita. Käsipaperit kateissa…enkä yhtään ihmettele jos vaihtavat siivousfirmaa. Nähtävästi aina siellä ei käy edes siivooja vaikka sopimuksen mukaan joka pv siivous.

Me irtisanottiin siivousfirma. Oli sovittu että käyvät keskiviikkoisin klo 17 jälkeen ja aikaa oli mitoitettu kaksi tuntia, pieni firma ja osa hommista, esim paperiroskien vienti tehtiin itse, ettei tule vahinkoja niiden kanssa, rakennusalalla kun sitä paperia välillä on tänä päivänäkin, kaikki eivät halua katsoa työmaalla piirustuksia tabletilta tai kännykästä, jos kohde on iso. No tulivat välillä tiistaisin, välillä torstaisin ja joskus jäi viikko väliin. Meillä kun on projektiluontoinen työ, niin välillä tehdään pitkää päivää. Asun myös työpaikkani lähellä, kerran olin lähtenyt töistä jus vähän ennen 17 ja iltalenkillä kävelin työpaikan ohi vähän ennen kuutta, näin siivoojan lähtevän jo silloin pois. Esimies laittoi tiedustelun ja väittivät, että siellä on oltu 17-19. Ei oltu, sen verran sitten kyttäsin että takaisin tullessa vielä lenkillä palasin ja valoja ei firmassa ollut. Mun väitettiin valehtelevan. Kun jälki oli hutaisten tehtyä, näkyi selvästi ettei lattioita oltu joka kerta pesty, irtisanottiin sopimus ja otettiin tilalle opiskelija tuntityönä ja hän tekee hyvää jälkeä. Otetaan sitten uusi jos ja kun hän joskus lähtee muualle. 

Laadulla ei kilpaile kukaan. Meille noita firmoja soittelee välillä ja tyrkyttää tarjoustaan, ovat tosi aggressiivia tyrkyttämään, kun jollekin on erehdytty sanomaan, että meillä käy tuntisiivooja emmekä halua vaihtaa. Yksi oli niin väkisin tulossa lkatsomaan, että minä jo ärähdin, että me ollaan tyytyväisiä eikä meillä ole aikaa esitellä. Netistä luinkin jälkeenpäin, että just siihen firmaan ei pidä kenenkään luottaa, ei asiakkaana eikä työntekijänä. 

Vierailija
22/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12,5e/tunti ja sen kun vaan vähä huiskii sinnepäin kuulokkeista pauhaten musa.

Nopeesti menee päivät.

Mun käsittääkseni tuo palkka on ihan yleinen duunaripalkka monella alalla. Tähän hommaan pääsee kuka vaan vaikka ihan peruskoulupohjalta. Eikä tarvi miettiä yhtään mitään.

Itsellä 11.02 e.

Mulla 13.40€

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se voi olla raskasta?

Tyhjennät roskikset, hytkytät imuria joka ei mitään ime koska ikinä ei vaihdeta pölypussia ja perään levittelet mopilla vettä hiekan sekaan lattialla ja lähdet seuraavaan paikkaan.

Monesti käyntisi jälkeen on törkyisempää kuin ennen käyntiäsi. Ja palaneen käämin haju leijailee imuristasi tunnin verran lähdöstäsi.

T. Toimistotyöntekijä

Vierailija
24/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi palkka on niin pieni. Eivätkö asiakkaat maksa siivouksesta kunnolla? Onko firmojen johtohenkilöstö naisia, niin eivät kehtaa vaatia kunnon korvausta tärkeästä työstä? Kukaan ei kävisi Prismassa enää, jos se olisi viikon siivoamatta.

Matalan osaamisen täistä ei saa suuria hintoja

Vierailija
25/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpailutus on suurin syy. Jotta siivousfirma saa diilin itselleen, sen on tehtävä halvin tarjous. Silloin pitää säästää kaikesta, ensinnä työntekijöiden palkoista.

Itse lähdin ISS:ltä kun mun olis pitänyt siivoustyön lisäksi opettaa joka viikko vaihtuvia kielitaidottomia tai työkkäristä puoli ilmaiseksi saatuja vajaakuntoisia. En jaksanut enää. Palkka alle 10€ tunti, ei sillä elä pääkaupunkiseudulla.

Ja työntekijöiden vaihtuvuus maksaa myös.

Uuden työntekijän opastuksesta saa palkan molemmat.

En tiedä miksi näin tekevät. Olisi varmasti parempi pitää työntekijöistä huolta. Eikä ottaa aina uutta.

Mutta jos aikataulu on kireä niin palkan pitäisi olla isompi.

Moni sairaalan laitoshuoltajakin on ihan nääntynyt. Sijaisia ei saada yms. Palkka 1900-2300 e ja vuorotyötä.

Itse teen keikkasiivoustyötä ja eilenkin meni aikaa kun etsin tarvikkeita. Käsipaperit kateissa…enkä yhtään ihmettele jos vaihtavat siivousfirmaa. Nähtävästi aina siellä ei käy edes siivooja vaikka sopimuksen mukaan joka pv siivous.

Me irtisanottiin siivousfirma. Oli sovittu että käyvät keskiviikkoisin klo 17 jälkeen ja aikaa oli mitoitettu kaksi tuntia, pieni firma ja osa hommista, esim paperiroskien vienti tehtiin itse, ettei tule vahinkoja niiden kanssa, rakennusalalla kun sitä paperia välillä on tänä päivänäkin, kaikki eivät halua katsoa työmaalla piirustuksia tabletilta tai kännykästä, jos kohde on iso. No tulivat välillä tiistaisin, välillä torstaisin ja joskus jäi viikko väliin. Meillä kun on projektiluontoinen työ, niin välillä tehdään pitkää päivää. Asun myös työpaikkani lähellä, kerran olin lähtenyt töistä jus vähän ennen 17 ja iltalenkillä kävelin työpaikan ohi vähän ennen kuutta, näin siivoojan lähtevän jo silloin pois. Esimies laittoi tiedustelun ja väittivät, että siellä on oltu 17-19. Ei oltu, sen verran sitten kyttäsin että takaisin tullessa vielä lenkillä palasin ja valoja ei firmassa ollut. Mun väitettiin valehtelevan. Kun jälki oli hutaisten tehtyä, näkyi selvästi ettei lattioita oltu joka kerta pesty, irtisanottiin sopimus ja otettiin tilalle opiskelija tuntityönä ja hän tekee hyvää jälkeä. Otetaan sitten uusi jos ja kun hän joskus lähtee muualle. 

Laadulla ei kilpaile kukaan. Meille noita firmoja soittelee välillä ja tyrkyttää tarjoustaan, ovat tosi aggressiivia tyrkyttämään, kun jollekin on erehdytty sanomaan, että meillä käy tuntisiivooja emmekä halua vaihtaa. Yksi oli niin väkisin tulossa lkatsomaan, että minä jo ärähdin, että me ollaan tyytyväisiä eikä meillä ole aikaa esitellä. Netistä luinkin jälkeenpäin, että just siihen firmaan ei pidä kenenkään luottaa, ei asiakkaana eikä työntekijänä. 

Eikö teillä ole kulunvalvontaa mistä näkisi miten on oikeasti oltu paikalla? Kannattaa laittaa.

Vierailija
26/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikaa taukoihin, painostus, osa-aikaisuus, suurin osa ihmisistä ylenkatsoo

Vierailija
27/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhjennät roskikset, hytkytät imuria joka ei mitään ime koska ikinä ei vaihdeta pölypussia ja perään levittelet mopilla vettä hiekan sekaan lattialla ja lähdet seuraavaan paikkaan.

Monesti käyntisi jälkeen on törkyisempää kuin ennen käyntiäsi. Ja palaneen käämin haju leijailee imuristasi tunnin verran lähdöstäsi.

T. Toimistotyöntekijä

😂 semmosta se on ku halpuutetaan.

Vierailija
28/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää aina syytelkö siivoojaa. Kokemuksesta tiedän että siivojalle sanotaan että kohde on esim 3h paikka. Mutta firman kanssa on sovittu 4h (ja lasku lähtee neljästä ja siivoojalle maksetaan kolmesta.) Myös kotisiivouksessa on näin. Sitten kun siitä jää kiinni, niin syytelläänkin siivoojaa. Firma lupaa vaihtaa siivoojaa. Siihen myös pyritään ettei firman siivoojat tunne toisiaan, niin ei paljastu missä oli vika. Siivooja vain ihmettelee vaikka kaikkensa teki niin oli huono...

Vierailija
29/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikanaan pienessä siivousfirmassa töissä, jossa organisointi kusi. Työntekijällä oli kokoajan velvollisuutena odotella seuraavia työvuoroja tietämättä aina hyvällä varoitusajalla milloin niitä on. Normaalisti ihminen saa työvuorolistan, jotta voi elämäänsä suunnitella. Työvuorot eli. Tuuraajia oli hankala löytää. Perehdytys oli mitä oli ja sai haukkuja huonon perehdytyksen takia kun ei osannut aluetta. Siivojilla ei suurimmalla osalla edes kunnollista koulutusta takanaan. Työnantaja oli epäpätevä ja syytti ongelmista työntekijöitä. Firmaa laajennettiin mutta ei mietitty miten niitä entisiä hommia tehdään.  Palkka huono.

Työntekijät vaihtui. Ei ihme.

Olin myös isommassa siivousfirmassa, missä myös organisointi kusi. Palkka vielä huonompi, suorastaan epäihmismäisen alhainen verrattuna siihen, että työ oli oikeasti suht vaativissa olosuhteissa mikä vaati isompaa perehdytystä. Aina ei ollut suojavarusteita, työturvallisuuskin oli välillä mitä oli, niistä sai itse kysellä, joskus työvälineet oli korjauksen tarpeessa mutta kukaan ei meinannut tulla niitä korjaamaan, oli ärsyttäviä pikkupomoja joka portaalla ja paljon juoruilua. Ilmeisesti firma oli tarjonnut alinta tarjousta siivoukseen ja se otettiin työntekijöiden selkänahasta. Edelliset firmat jotka oli alueita siivonneet oli maksaneet työntekijöille paremmin, monia euroja enemmän. Alueiden siivoukseen varattu aika oli sellainen, että juuri hiki hatussa ehti alueen tehdä, ja moni asia jäi vähemmälle huomiolle. Tietenkään aina asiakkaat ei sitten pitäneet työn jäljestä. Kaikki oli taas tietenkin työntekijän vikaa.

Ei tullut tunne, että tekee arvostettua työtä, koska se oli alipalkattua, huonosti organisoitua, taistelua aikaa vastaan.

Siinäpä vähän esimerkkiä siitä, mikä siivousalassa kusee. Esimerkiksi kaupan alan työ on paljon parempaa. Se oli aivan ihmeellistä etuineen verrattuna tuohon. Paljon työsuhde-etuja (siivousalan etu oli joku kuppanen joululahja jossa oli firman logo jota ei juuri halunntu missään käyttää) , ei tarvi aivan hiki hatussa tehdä, kaikki organisoitu paremmin, parempi palkka, ei niin paljon yksinäistä puurtamista.

Vierailija
30/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös rohkaistiin erässä nimeltämainitsemattomassa siivousfirmassa vähän "oikaisemaan" siivouksessa kun aikaa oli niin vähän. Tarkkaa työtä ei arvosteta joka vaatisi vain hieman enemmän siivousaikaa jolla tulisi oikeasti puhdasta..

Vierailija
31/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Toimistotyöntekijä

Itse aikanaan siivoojana ollessani yritin valittaa siivousfirmalle rikkinäisestä imurista. Mitään ei tapahtunut. Yritin rikkinäisellä imurilla imuroida. Ilmeisesti pitäisi vielä korjaajaksikin ryhtyä. Oli aivan jo kiusallisen naurettavaa, että monista muistutuksista huolimatta uutta imuria ei tuotu. Hävetti oman työn jälki.

Vierailija
32/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kotisiivous mitään erikoisen raskasta ole.

Eikä toimistosiivouskaan.

Ja kun kattelet vähän tuntihintoja, niin ei ne siivousfirmat itsekään kovin paljon pätäkäkkää saa siitä yritystoiminnastaan.

Ja huomaa, että niin julkinen puoli kuin yrityksetkin, hyväksyvät aina sen siivousfirman tarjouksen, jonka hinta on kaikkein alin.

Kilpailu on raakaa.

Se työn kiire ja hyppiminen paikasta toiseen siinä on rankinta.

Samaa mieltä muuten, mutta kotisiivous on rankinta mitä olen itse alalla tehnyt. Raskaiden kalusteiden siirtely, isot painavat matot kannetaan ulos tuulettumaan, kyykistelyä/konttausta lipastojen, sänkyjen jne. alle ja jatkuva pelko persiissä, että rikot jotakin arvokasta ahtaissa tiloissa pyöriessäsi imurin ym. kanssa.

On kuin tekisi kodin suursiivouksen muutaman kerran päivässä, viisi kertaa viikossa. Itse jaksoin kolme viikkoa ja se oli siinä. Rakennus/teollisuus siivouskaan ei ole yhtä raskasta.

Hirveintä oli häätökämppäsiivous asunnoissa, jossa oli päihdeongelmaa ja elämänhallinta pettänyt. Mietti kokoajan että iskeekö joku huumeneula käteen. Ihanaa. Siinäkin sai roudata ison läjän tavaraa roskiin selkä vääränä.

Vierailija
33/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoojan koulutus on lyhyt ja työn jälki on helppoa saada riittävän hyväksi. Mokailun mahdollisuutta ei melkeinpä edes ole. Tämän takia asiakkaat voivat palkata kaikista vähiten pyytävän firman, koska sekin tekee riittävän hyvää jälkeä.

Voi kuule, mokailun mahdollisuuksia on vaikka kuinka siivoustyössäkin jo siitä lähtien että pinnat menee pilalle.

Vierailija
34/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allegro tuo parhaillaan Suomeen täysiä junallisia keskiluokkaisia Venäläisiä pakoon diktaattori Putinin hallintoa. Venäjällä keskiluokkaisen palkka on 300 - 1200 €/kk.

Heille siivoustyö kelpaa kummasti.

Vierailija
35/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aikanaan pienessä siivousfirmassa töissä, jossa organisointi kusi. Työntekijällä oli kokoajan velvollisuutena odotella seuraavia työvuoroja tietämättä aina hyvällä varoitusajalla milloin niitä on. Normaalisti ihminen saa työvuorolistan, jotta voi elämäänsä suunnitella. Työvuorot eli. Tuuraajia oli hankala löytää. Perehdytys oli mitä oli ja sai haukkuja huonon perehdytyksen takia kun ei osannut aluetta. Siivojilla ei suurimmalla osalla edes kunnollista koulutusta takanaan. Työnantaja oli epäpätevä ja syytti ongelmista työntekijöitä. Firmaa laajennettiin mutta ei mietitty miten niitä entisiä hommia tehdään.  Palkka huono.

Olin myös isommassa siivousfirmassa, missä myös organisointi kusi. Palkka vielä huonompi, suorastaan epäihmismäisen alhainen verrattuna siihen, että työ oli oikeasti suht vaativissa olosuhteissa mikä vaati isompaa perehdytystä. Aina ei ollut suojavarusteita, työturvallisuuskin oli välillä mitä oli, niistä sai itse kysellä, joskus työvälineet oli korjauksen tarpeessa mutta kukaan ei meinannut tulla niitä korjaamaan, oli ärsyttäviä pikkupomoja joka portaalla ja paljon juoruilua. Ilmeisesti firma oli tarjonnut alinta tarjousta siivoukseen ja se otettiin työntekijöiden selkänahasta. Edelliset firmat jotka oli alueita siivonneet oli maksaneet työntekijöille paremmin, monia euroja enemmän. Alueiden siivoukseen varattu aika oli sellainen, että juuri hiki hatussa ehti alueen tehdä, ja moni asia jäi vähemmälle huomiolle. Tietenkään aina asiakkaat ei sitten pitäneet työn jäljestä. Kaikki oli taas tietenkin työntekijän vikaa.

Ei tullut tunne, että tekee arvostettua työtä, koska se oli alipalkattua, huonosti organisoitua, taistelua aikaa vastaan.

Siinäpä vähän esimerkkiä siitä, mikä siivousalassa kusee. Esimerkiksi kaupan alan työ on paljon parempaa. Se oli aivan ihmeellistä etuineen verrattuna tuohon. Paljon työsuhde-etuja (siivousalan etu oli joku kuppanen joululahja jossa oli firman logo jota ei juuri halunntu missään käyttää) , ei tarvi aivan hiki hatussa tehdä, kaikki organisoitu paremmin, parempi palkka, ei niin paljon yksinäistä puurtamista.

Itseä ottaa päähän se, miten ne työn mitoitukset tehdään - otetaan se "kylän nopein" siivoamaan ja sivuutetaan mitoituksen mallinnuksesta kaikki työpisteestä b:hen siirtymiset, huoltotyöt yms.

Sitten kaikkien pitäisi pystyä siihen vuoden nopeimman työntekijän panokseen - ihme kilpailua, jossa ei ole voittajia varsinkaan pitkällä aikavälillä. Työntekijät kärsii, asiakas kärsii ja ainoastaan työnantaja saa hetkellisen edun, ts. saa räpiköityä hieman kauemmin pinnalla kuin muut osapuolet.

Silti, loppu tulee työnantajallekin.

Kuka ylipäätään keksi kilpailutukset? Onko ne auttaneet yhtään missään?

Vierailija
36/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseä ottaa päähän se, miten ne työn mitoitukset tehdään - otetaan se "kylän nopein" siivoamaan ja sivuutetaan mitoituksen mallinnuksesta kaikki työpisteestä b:hen siirtymiset, huoltotyöt yms.

Sitten kaikkien pitäisi pystyä siihen vuoden nopeimman työntekijän panokseen - ihme kilpailua, jossa ei ole voittajia varsinkaan pitkällä aikavälillä. Työntekijät kärsii, asiakas kärsii ja ainoastaan työnantaja saa hetkellisen edun, ts. saa räpiköityä hieman kauemmin pinnalla kuin muut osapuolet.

Silti, loppu tulee työnantajallekin.

Kuka ylipäätään keksi kilpailutukset? Onko ne auttaneet yhtään missään?

Siitä on jo aikaa kun itse olin siivousalalla ja toivon, että asiat ovat parantuneet siellä päässä. Näin sitäkin, että jotkut asiakkaat hoksasivat, että se halvimmalla saatu siivousfirma ei ollutkaan ehkä hyvä, ja siivousfirma saattoi vaihtua. Se halpissiivousfirma oli vain lyhyen aikaa. Tuo kilpailutushomma äärimmilleen vietynä ei lisää kenenkään hyvinvointia.

Mielestäni joillekin halpuutus työnantajille oli ihan oikein se, että työntekijöitä lähti lätkimään ja saivat kokoajan perehdyttää uusia. Ei kukaan halua olla työssä, jossa ei ole hyvä olla ja alipalkattuna.. Ja vielä ottamassa kakkaa niskaan siitä, että asiat on halpuutettu liiaksi.

Vierailija
37/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotisiivouksen laskutus on n. 50-60 €/h väliltä paikkakunnasta riippuen ja meille siivoojille siitä tulee palkkaa tekijästä riippuen 10-13 €/h. Itselleni maksetaan 12,15 €/h ja työ todella on kiireistä ja kuormittavaa fyysisesti, mutta otan tauot siirtymien aikana ja laskutan työnantajaa siitä, vaikka hän asiasta kitiseekin. Voin minä muuallekin mennä töihin. Asiakkaat ihmettelevät korkeaa tuntilaskutusta, enkä osaa sanoa siihen ikinä miksi se on niin korkea. Tiedän työntekijäkulujen olevan melkein tuntipalkan kanssa samaa luokkaa, eli työnantaja maksaa tavallaan kahdesti tuntipalakan verran työntekijästä. Autoilukin on kallista, mutta välineet, kun ne on kerran hankittu eivät käy kovin kalliiksi pitkällä aikavälillä. Työautoni syö työnantajan taskusta noin 250 euroa kuukaudessa pelkkään polttoaineeseen ja aivan varmasti huoltaminen maksaa maltaita veroista ja vakuutuksista puhumattakaan.

Jos haluaa siivousalalle pitkäaikaisesti, kannattaa ihan oikeasti laittaa oma firma pystyyn. Silloin jää jotain käteenkin. Vaihdan alaa heti kun löydän. Huonolla palkalla ei oikeasti tee mitään muuta, kuin istu kotona.

Vierailija
38/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotisiivouksen laskutus on n. 50-60 €/h väliltä paikkakunnasta riippuen ja meille siivoojille siitä tulee palkkaa tekijästä riippuen 10-13 €/h. Itselleni maksetaan 12,15 €/h ja työ todella on kiireistä ja kuormittavaa fyysisesti, mutta otan tauot siirtymien aikana ja laskutan työnantajaa siitä, vaikka hän asiasta kitiseekin. Voin minä muuallekin mennä töihin. Asiakkaat ihmettelevät korkeaa tuntilaskutusta, enkä osaa sanoa siihen ikinä miksi se on niin korkea. Tiedän työntekijäkulujen olevan melkein tuntipalkan kanssa samaa luokkaa, eli työnantaja maksaa tavallaan kahdesti tuntipalakan verran työntekijästä. Autoilukin on kallista, mutta välineet, kun ne on kerran hankittu eivät käy kovin kalliiksi pitkällä aikavälillä. Työautoni syö työnantajan taskusta noin 250 euroa kuukaudessa pelkkään polttoaineeseen ja aivan varmasti huoltaminen maksaa maltaita veroista ja vakuutuksista puhumattakaan.

Jos haluaa siivousalalle pitkäaikaisesti, kannattaa ihan oikeasti laittaa oma firma pystyyn. Silloin jää jotain käteenkin. Vaihdan alaa heti kun löydän. Huonolla palkalla ei oikeasti tee mitään muuta, kuin istu kotona.

Ei tuollaisen firman perustaminen ole helppo nakki. Yrittäjänä on selässä paljon vastuuta mitä rivityöntekijällä ei ole. Firmoille luvatut työt on tehtävä, vaikka sitten itse.

Vierailija
39/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menopuoli ratkaisee. Rahattomuus olisi karmeinta elåmåssa.- Työn saanti ei ole omissa käsissä. Meillä on voimakas  riistäjävalta.

Vierailija
40/48 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaisen firman perustaminen ole helppo nakki. Yrittäjänä on selässä paljon vastuuta mitä rivityöntekijällä ei ole. Firmoille luvatut työt on tehtävä, vaikka sitten itse.

Verosuunittelu on saatava kuntoon tai verottaja vie kaiken. -On myös sanonta: jokainen yrittäjä kiertää veroja tai on jo konkassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi