Onko mielestäsi hyväksyttävää jättää toinen, jos hän ei enään vastaa aluksi tapaamaasi henkilöä?
Eli jos puoliso vaikka lihoaa 40 kiloa tai sairastuu vakavasti, psyykkisesti tai fyysisesti, kehittää vakavan päihdeongelman yms.? Harvemmin ihminen enään palaa entisenlaiseksi, joten siinä sitä joko itse puolisonsa vuoksi kärsii tai puoliso kärsii ja tulee jätetyksi. En nyt tarkoita vanhuudenvaivojen tuomia ongelmia, siinä vaiheessa ongelmilla ei enää ole niin merkitystä, kun ollaan oltu jo niin pitkään yhdessä ja kummallakin niitä ongelmia tuppaa tulemaan iän karttuessa. Mielestäni on iham hyväksyttävää jättää ihminen, joka on omalla toiminnallaan "pilannut" itsensä, terveysongelmien takia olisi todella kylmää jättää toinen, mutta senkin ymmärtäisin jollain tasolla.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tämä tilanne, kun puoliso ei sairastumisen jälkeen ole enää sama ihminen, kuin ennen. Tässä vielä ollaan, vaikka välillä ihmettelen miksi. Välillä olen myös epäillyt, ettei puolisokaan minua jäisi kaipaamaan jos erottaisiin, vaikka asiasta puhuttaessa ei missään nimessä toivo eroamme.
Ehkä se sanoo niin koska ei itsekään tiedä? Minulla on ollut viime vuosina aivotapahtumia joiden seurauksena tunne-elämäni on latistunut ja osa muististani on mennyt. Voin sanoa että joku on tärkeä koska se joskus oli, mutta oikeasti en tunne mitään ja minulle on ihan sama vaikka ihmiset vain häviäisi.
Tämä kyllä selittäisi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään pidä jättää! Vaan onhan rakkaudestakin sanottu, miten se kaiken kestää, joten pitäisi antaa mahdollisuus suhteelle ja olla kärsivällinen sekä pitkämielinen.
Siinähän sen näkee mitä helppoheikkejä nykynuoriso on kun heti ensimmäisen vastuksen kohdatessa, niin herkästi eroillaan. Miten teidän kanssa uskaltaa perhettäkään perustaa tai lapsiakaan tehdä, kun on semmoinen 20v projekti.
Ei uskallakaan. Tai ainakaan minä en uskaltaisi tuollaiseen lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos laihtuu reippaasti parisuhteen aikana? Eihän silloinkaan ole enää se sama ihminen kuin suhteen alkaessa. Vai onko tuo painohomma vain niin päin, että jos lihoo paljon niin saa jättää...
No se kai riippuu mieltymyksistä, aika harvoilla kai on jokin läskifetissi.
No mä en oo ainakaan ajatellu olla saman naisen kanssa koko elämääni. Ällöttää jo nyt muutama ryppy naisen kaulassa joten voi vaan miettiä miltä se näyttää 10 vuoden päästä. Ei tule pakettia enkä jää sitä katsomaan. Heipat hänelle viimeistään sitten!
Naiset hoitaa dementoituneita tai vakavasti sairaita ukkojaan omien voimiensa uhallakin viimeiseen asti, mutta miehet ei kerkiä edes vaimonsa lopullista syöpädiagnoosia odottaa kun vaihtavat jo vaimon terveeseen yksilöön.
Minä jätin vaimoni, koska hän sairastui rintasyöpään. Mitä muka tekisin rinnattomalla naisella? Ei ollut sellainen, kun tavattiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä jätin vaimoni, koska hän sairastui rintasyöpään. Mitä muka tekisin rinnattomalla naisella? Ei ollut sellainen, kun tavattiin.
Minäpä jätin mieheni, kun tältä amputoitiin jalka työtapaturman seurauksena. Ei ollut sellainen kun tavattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ”lihoo”, ei ”lihoaa”.
Minä kirjoitan miten lystään.
Kirjoita sitten oikein. Lihoaa = lihoo ja enään = enää.
"Sairastuu vakavasti" on kyllä ihan rinnastettavissa vanhuusongelmiin. Jokainen sairastuu ja/tai kuolee jossain vaiheessa.
Ainakin jos on avioliittoon menty ja luvattu rakastaa myötä- ja vastamäessä, niin onhan se epämoraalista lähteä heti ensimmäisen vaikeuden koittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sitä "kasvetaan erilleen" . Paitsi avioliitossa, sehän on pyhä vala, ja ollaan sovittu että vasta- ja myötämäessä ollaan yhdessä kuolemaan asti, tuli sitten mitä tahansa.
Oliko toi sarkasmia vai ei? Avioliitosta saa erota, ihan mistä syystä vaan, aivan erityisesti jos on esim. juopon tai hakkaavan kanssa yhdessä. Tyhmä on ihminen joka jää mihin tahansa koska on avoliitossa.
Mä lähdin kun oli neljättä vuotta menossa toisen mt- ja päihdeongelmaa. Rakkaus loppui sinä päivänä, kun toinen ei suostunut aloittamaan lääkärien suosittelemaa hoitoa. Ymmärsin, että elämämme yhdessä olisi sitä samaa sekoilua loppuun asti, ja tajusin pelastaa edes itseni.
En todellakaan koe tehneeni mitään väärää, lähinnä vtuttaa etten lähtenyt aiemmin.
En kyllä tiedä, jäisinkö suhteeseen, jos kumppanini yhtäkkiä alkaisi kirjoittaa ”enääN” 😬
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tiedä, jäisinkö suhteeseen, jos kumppanini yhtäkkiä alkaisi kirjoittaa ”enääN” 😬
Juuri tuota minäkin mietin heti luettuani aloituksen. Luultavasti yhtäkkinen oikeinkirjoitustaidon romahdus katkaisisi kamelin selän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuota minäkin mietin heti luettuani aloituksen. Luultavasti yhtäkkinen oikeinkirjoitustaidon romahdus katkaisisi kamelin selän.
Vaihdetaanko numeroita varmuuden vuoksi? Toistaiseksi on kyllä tullut moitteettoman oikeakielistä tekstiä murultani :D
Minä jätin vaimoni, koska hänellä tuli ruma arpi kaulaan. Ei ollut sellainen kun tutustuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Yli puolet liitoista päättyy eroon.
Niin, ja toinen puolikas pysyy yhdessä.
Vieläkö tulee yllätyksenä ettei kaikki liitoissaan viihdy, edes lasten takia? On nimittäin sen verran kulunut toteamus jo.
Vierailija kirjoitti:
No mä en oo ainakaan ajatellu olla saman naisen kanssa koko elämääni. Ällöttää jo nyt muutama ryppy naisen kaulassa joten voi vaan miettiä miltä se näyttää 10 vuoden päästä. Ei tule pakettia enkä jää sitä katsomaan. Heipat hänelle viimeistään sitten!
Kannattaisi nostaa kytkintä nyt jo, ihan naisesi takia.
Ihmisten kuuluukin muuttua. Varsinkin parisuhteen myötä luulisi että muutoksia ja jonkunlaista kasvua tulee, kun elämäntilanne muuttuu. Jos ei voi hyväksyä muutoksia kumppanissa, ei kannata turhaan pitää itseä (ja kumppania) siinä suhteessa.
Entäs jos laihtuu reippaasti parisuhteen aikana? Eihän silloinkaan ole enää se sama ihminen kuin suhteen alkaessa. Vai onko tuo painohomma vain niin päin, että jos lihoo paljon niin saa jättää...