Erikoisen tungettelevaa käytöstä työpaikalla!
Heippa!
Hieman taustaa:
Olen ollut samassa työpaikassa n. 6 vuotta.
Teen töitä yksin, lähinnä tausta- ja tukitöitä muille työntekijöille, sekä toimistotöitä.
Olen jo alussa kertonut (ei töykeän ilmoitusluontoisesti) etten työpaikalla pidä turhasta small-talkista, enkä puhu yksityisasioistani samassa työpaikassa oleville käytännössä lainkaan.
Työskentelen omassa tilassa, ja tarpeen mukaan kyllä työasiat kommunikoidaan puolin ja toisin asiallisesti ja tehokkaasti.
Se kaikki muu hälinä ei minua taas kiinnosta pätkääkään, eli auton vakuutukset, säästä puhuminen, lasten koulumenestys tai jonkun kumppanin vauva tms.
Olen myös sanonut ettei työasioissa luokseni saapuminen vaadi mitään esileikkiä, ja niitänäitä ajanhaaskuuna, vaan asiaan voi mennä ihan suoraan, tai lähettää sähköpostia.
Koko tämän ajan tästä huolimatta minulle yritetään VÄKISIN höristä tyhjiä, haaskata työaikaani (ja omaansa) kyselemällä miten viikonloppu sujui, mitä sain joululahjaksi, mitä suunnitelmia loman ajaksi JNE JNE.
Tämä on jatkuvaa ja systemaattista.
Tiedostan toki että tämä on heille (ja valtaosalle) täysin normaalia, ja minä olen se outolintu tässä, mutta juma että äryttää kuinka kauan nämä aikovat näitä samoja jatkuvasti udella, kun en mitään aio kertoa.
Saavat aina vakiovastaukset:
"Sori, en puhu yksityisasioistani"
"Ei mulla just nyt mitään, kaikki on ihan hyvin"
"Mentäisiinkö asiaan"
"En seuraa säätä, olen sisätiloissa töissä"
"Mulla on just silloin jotain muuta"
tai jokin kombinaatio näistä.
En ikinä ole kertonut itsestäni oikein mitään, enkä tule kertomaankaan.
Olen töissä tekemässä yritykselle tiliä, ja itselleni palkan, en kuluttamassa aikaani muuten vain, eivätkä nämä ihmiset minua kiinnosta pätkääkään.
Miten ihmeessä tuollainen käytös voi olla jollekin niin normaalia ja pakonomaista ettei selkeää suomenkieltä ymmärretä edes 6 vuoden toiston aikana, ja samaa sairaalloista utelua jatketaan päivästä toiseen??
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
AP:n kuvauksesta tulee mieleen INTJ-persoonallisuus. Surullista, että ilmeisesti erilaisuus on joillekin hirveän vaikeaa hyväksyä ja ymmärtää. INTJ-persoonat ovat todella harvinaisia ja asiallisia ihmisiä, mutta valitettavasti usein myös väärin ymmärrettyjä asiakeskeisiä ihmisiä. Johtotehtävissä tai yksin työskennellessään he ovat usein parhaimmillaan, kun ei tarvitse ottaa vastaan muiden tunteiluja.
Ja tässäpä syväluotaava persoonallisuusanalyysi. Yhtä uskottava kuin horoskoopit. Ei kai kukaan enää vuonna 2021 usko tuohon soopaan?
Olemme kaikki erilaisia persoonia temperamentteinemme, ihan turha selittää käytöstään jollain kirjainyhdistelmillä. Töykeys, liiallinen uteliaisuus, juoruaminen tai tylyys ei ole synnynnäisiä persoonallisuuspiirteitä tai temperamenttia vaan vain ikäviä käyttäytymismalleja ja huonoa käytöstä, joita kukaan ei toivo itselleen eikä lähipiirilleen.
No niin täällä on just tätä kanalaumajengiä kotkottamassa ja pakottamassa kaikkia samaan muottiin eivätkä hyväksy minkäänlaista erilaisuutta tai diversiteettiä. Jos joku kehtaakin sanoa että on mieluummin omissa oloissaan tai haluaa tehdä vain työnsä ilman teidän miellyttämistänne niin täällä haukutaan sairaaksi, aspergeriksi, ikisinkuksi ketä kukaan ei kestä, kelpaat-vain-yrittäjäksi, jne.
Juuri sitä samaa koulukiusaajaporukkaa jotka pyrkivät olemaan suosittuja, esittävät, puhuvat paskaa ja juoruavat muiden selän takana. Ymmärtäkää nyt että kaikkia ei vain kiinnosta teidän tylsät paskanjauhamisenne, kiiltokuvaelämänne ja ällöttävät juorunne, vaikka omasta mielestänne olisittekin kovin erinomaisia ja kiinnostavia ihmisiä.
Ihmiset nyt vain ovat erilaisia, ja jotkut vain haluavat tehdä työnsä rauhassa eikä tanssia teidän narsistien pillien mukaan. Mikä siinä on niin vaikeaa, hyväksykää ihmisten erilaisuus ja antakaa heidän olla omanlaisiaan. Ei kaikkien tarvitse tykätä samoista asioista ja tehdä kaikkea kuten te haluatte tehdä.
Tietyt käyttäytymissäännöt ja peruskohteliaisuus työpaikalla toki koskevat kaikkia yhtälailla, mutta yksityisyys työpaikallakin on sallittua eikä turhanpäiväisistä asioista hölöttäminen ole vaatimus, ellei se sitten kuulu siihen työnkuvaan. Useimmilla kuitenkaan ei, päinvastoin se usein jopa haittaa työntekoa ja tehokkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n kuvauksesta tulee mieleen INTJ-persoonallisuus. Surullista, että ilmeisesti erilaisuus on joillekin hirveän vaikeaa hyväksyä ja ymmärtää. INTJ-persoonat ovat todella harvinaisia ja asiallisia ihmisiä, mutta valitettavasti usein myös väärin ymmärrettyjä asiakeskeisiä ihmisiä. Johtotehtävissä tai yksin työskennellessään he ovat usein parhaimmillaan, kun ei tarvitse ottaa vastaan muiden tunteiluja.
Mietin samaa. Olen INTJ/ENTJ, ja nuorempana olin yhtä turhautunut työtovereiden "uteluihin" kuin ap.
En tosin vastannut smalltalkiin ja henkilökohtaisiin kysymyksiin samalla tavalla kuin ap, vaan yritin huumorin keinoin ohjata keskustelun työasioihin. Suosittele ap:llekin huumoria. Muista suojella toista osapuolta kasvojen menetykseltä - älä alleviivaa heidän epäammattimaisuuttaan. Ole kohtelias ja hauska.
Hyviä vinkkejä.
Mietin ap onko sinun tarkoitus jossain vaiheessa edetä urallasi, vai oletko mieluusti samassa asemassa koko työhistoriasi?
Minäkin sain palkankorotuksen, kaikki saivat työpaikallani, myös oman työyhteisöni ankeuttaja. Joten en pidä sitä minään erityisenä meriittinä ja todistuksena, että käytöksesi on ok.
Vierailija kirjoitti:
Mietin ap onko sinun tarkoitus jossain vaiheessa edetä urallasi, vai oletko mieluusti samassa asemassa koko työhistoriasi?
Minäkin sain palkankorotuksen, kaikki saivat työpaikallani, myös oman työyhteisöni ankeuttaja. Joten en pidä sitä minään erityisenä meriittinä ja todistuksena, että käytöksesi on ok.
Huomenta!
AP täällä
Kaikki eivät saaneet palkankorotusta (samanaikaisesti), niistä neuvotellaan aina erikseen.
En itsekään näe sitä suoranaisesti "meriittinä", se oli enemmänkin vastaus kysymyksiin joita minulle täällä esitettiin koskien sitä, onko työpaikalla tyytyväisiä (johtava porras) työpanokseeni, vaikka en sosiaalisimmasta päästä olekaan. Ja joissa epäiltiin että työtäni ei arvosteta, kun en ole avoimempi ja "normaalimpi".
Minä en suoranaisesti yritä hyväksyttää käytöstäni, tai hae hyväksyntää(nne) että käytökseni olisi "OK".
Arvostan toki mielipidettäsi.
Minä tiedän että että käytökseni on poikkeavaa, ja kuulun sen kera vähemmistöön, mutta runsaista alapeukutuksista huolimatta, aika moni on täysin samaa mieltä kanssani, samoista syistä kuin minä, tai henkilökohtaisista, ainutlaatuisista syistään.
Yllättävää on ollut kuinka tuomitsevaa keskustelu on ollut tässä ketjussa, minua on syytetty työilmapiirin myrkyttäjäksi, ja vaikka miksi, vaikkakaan mitään viitettä sellaiseen työpaikalla ei ole havaittavissa.
Esimerkiksi kehityskeskusteluissa ei ole asiaa nostettu kertaakaan esille vuosien aikana.
Työyhteisö on iloinen ja nähdäkseni tyytyväinen, minä en vain kuulu siihen normien mukaisella tavalla, vaikka samassa työpaikassa olenkin.
Voisi verrata tilannetta siihen, että työskentelisin toimisto-hotellissa. Josta sattumanvaraiset ihmiset ovat vain vuokranneet itselleen työpisteen.
He eivät ole välttämättä sosiaalisesti toistensa kanssa yhteydessä millään tasolla, eivät jaa sosiaalitiloja kummemmin, saapuvat, ja työskentelevät itsenäisesti, ja poistuvat kun työt loppuvat, ilman sosiaalisia kummempia rituaaleja.
(huomautan, kuten aiemmin kerroin, sanon aamulla huomenta saapuessani ja moikka, kun poistun)
/AP
AP täällä vielä,
Kysymykseesi en muistanut vastata.
Tässä yrityksessä ei ole edistymis-mahdollisuuksia, olen ainoa joka hoitaa tämän osan yrityksen töistä, eikä esim. erillistä esimiestä. Suora esimieheni on yrityksen omistaja.
Joskus toki tutkin avoimia työpaikkoja, ja mietin yrittäjäksi ryhtymistä, mutta se toki taitaa päteä valtaosaan palkollisia.
Tässä vaiheessa olen tyytyväinen työhöni, osaan sen erinomaisesti, ja tehtävänkuva muuttuu pikkuhiljaa, joten on myös runsaasti uuden omaksumista, ja vanhojen toimintatapojen kehittämistä.
Parempi palkka kiinnostaa, lyhyempi työaika kiinnostaa, mahdollisuus etätöihin kiinnostaa, mutta tällä hetkellä en kovin aktiivisesti näihin pyri.
Samankaltaiseen työhön, samoilla yleisillä mittareilla (työaika/palkka) en siirry, sillä yhtälailla joudun myymään vapaa-aikani eikä se muutu miksikään ilman että edut paranevat huomattavasti.
AP väittää vastausviesteissään, ettei hän tarkoittanut teksteissään olevan mitään erityistä sävyä asiallisen lisäksi, mutta pelkäänpä, että hyvinkin ylimielinen ja passiivis-aggressiivinen sävy niistä kuultaa läpi. Tämä vain tiedoksi AP:lle, josko se auttaisi viestinnässään ja ymmärretyksi tulemisessa jatkossa.
Mitä tulee itse aloitukseen - rajoja saa työpaikalla vetää ja yksityisyyttään suojella, mutta olisi hyvä myös ymmärtää, että on kova vaatimus kieltää muilta lyhyt ja nopea sosiaalisen voitelun muoto eli small-talkmainen alkusoitto työasioille. Tätä ei ole luontevaa eikä kohteliasta jättää pois. Sen voi kylläkin pitää hyvin lyhyenä ja yleisluontoisena, kuten jo monesti neuvottu.
"On se ilmoja pidellyt."
"Niinpä on. Mitäs asiaa sinulla oli?"
Helppoa, ja kaikilla hyvä mieli, jonka avulla työasian selvittely sujuu paremmin.
Pelkkä "Mitä asiaa (sinulla oli)?" - tylyä ja kömpelöä, implikoi että toinen on häiriöksi. Voi aiheuttaa sitä, että jatkossa kanssasi työasioistakin keskustelua vältellään ja työasiat näin ollen kärsivät.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän että että käytökseni on poikkeavaa, ja kuulun sen kera vähemmistöön
/AP
Miksi sitten puhut otsikossa "erikoisen tungettelevasta käytöksestä"? Sillä lauseella osoitat, että muut ovat mielestäsi täysin väärässä ja kohtuuttomia.
Vierailija kirjoitti:
No niin täällä on just tätä kanalaumajengiä kotkottamassa ja pakottamassa kaikkia samaan muottiin eivätkä hyväksy minkäänlaista erilaisuutta tai diversiteettiä. Jos joku kehtaakin sanoa että on mieluummin omissa oloissaan tai haluaa tehdä vain työnsä ilman teidän miellyttämistänne niin täällä haukutaan sairaaksi, aspergeriksi, ikisinkuksi ketä kukaan ei kestä, kelpaat-vain-yrittäjäksi, jne.
Juuri sitä samaa koulukiusaajaporukkaa jotka pyrkivät olemaan suosittuja, esittävät, puhuvat paskaa ja juoruavat muiden selän takana. Ymmärtäkää nyt että kaikkia ei vain kiinnosta teidän tylsät paskanjauhamisenne, kiiltokuvaelämänne ja ällöttävät juorunne, vaikka omasta mielestänne olisittekin kovin erinomaisia ja kiinnostavia ihmisiä.
Ihmiset nyt vain ovat erilaisia, ja jotkut vain haluavat tehdä työnsä rauhassa eikä tanssia teidän narsistien pillien mukaan. Mikä siinä on niin vaikeaa, hyväksykää ihmisten erilaisuus ja antakaa heidän olla omanlaisiaan. Ei kaikkien tarvitse tykätä samoista asioista ja tehdä kaikkea kuten te haluatte tehdä.
Tietyt käyttäytymissäännöt ja peruskohteliaisuus työpaikalla toki koskevat kaikkia yhtälailla, mutta yksityisyys työpaikallakin on sallittua eikä turhanpäiväisistä asioista hölöttäminen ole vaatimus, ellei se sitten kuulu siihen työnkuvaan. Useimmilla kuitenkaan ei, päinvastoin se usein jopa haittaa työntekoa ja tehokkuutta.
Sinä vaadit muita ymmärtämään itseäsi ja toimimaan omien käytösnormiesi mukaan, mutta itse et halua tarjota minkäänlaista kompromissia toisten suuntaan.
Miksi edes pitää ottaa noin äärimmäisiä, mustavalkoisia esimerkkejä, ja kutsua toisten hyvänpäiväntoivotuksia pa*kaksi, narsismiksi, kiiltokuvaelämäksi, ällttäväksi juoruiluksi jne. Et sinä ihan tasapainoiselta vaikuta. Totta kai joillain työpaikoilla on kauheita juoruilijoitakin ja todella ärsyttäviä ihmisiä, mutta sinulle tuntuu pelkkä "hei" olevan liikaa ja tungettelua.
Tosiaan tuollainen mustavalkoinen ajattelu ei auta ketään.
Tässä ketjussa on hyvinkin ymmärtäväisiä kommentteja, eikä esim. aspergereista kaikki kirjoita negatiiviseen sävyyn, vaan päinvastoin pyrkivät ymmärtämään heitä. Ei ole kohtuutonta odottaa, että ihminen kykenee sanomaan "hei", vaikka olisi millainen diagnoosi.
Minä en suoraan sanoen itsekään välittäisi aina tervehtiä, mutta ymmärrän, ettei tämä maailma pyöri vain minun ehdoillani. Joissain asioissa pitää voida tulla vastaan.
Mitä tulee niihin jatkuviin oman huonon käytöksen puolusteluun sillä, että "tärkeintä on että työpaikalla tulee työt tehdyksi", niin tavallaan se ei ole totta. Sehän on firman ja pomon valittavissa, mikä on tärkeintä. Jos työpaikalla ajatellaan niin, että työt tulevat parhaiten hoidetuksi niin, että työntekijät sanovat toisilleen sen minimaalisen "hei ja eikö ollut kaunis päivä", niin silloin se ei ole kenenkään yrmyilevän työntekijän päätettävissä, että tärkeintä onkin linnoittautua muurin taakse ja maireasti hymyillen vastailla nokkavasti. Ihan yhtä nopeaa on sanoa "hyvin menee" kuin "olen täällä vain tekemässä töitä".
Olen täysin aloittajan puolella.
Jos hän on ystävällisesti pyytänyt ettei halua osallistua jutteluun tai keskusteluun muuten kuin tiukasti työtehtäviä koskien, sitä pitää kunnioittaa.
En kyllä tulkitse vastauksissa mitään ylimielistä, tai agressiivista, mutta en myöskään lähde tulkitsemaan kirjoittajaa vain omasta näkökulmastani, vaan luen mitä on kirjoitettu.
Enemmän he jotka näkevät aloittajan puolelta jotain vikaa toiminnassa, ovat aggressivisia nojatuolipsykiatreja diagnooseineen 😁
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tulkitse vastauksissa mitään ylimielistä, tai agressiivista, mutta en myöskään lähde tulkitsemaan kirjoittajaa vain omasta näkökulmastani, vaan luen mitä on kirjoitettu.
Enemmän he jotka näkevät aloittajan puolelta jotain vikaa toiminnassa, ovat aggressivisia nojatuolipsykiatreja diagnooseineen 😁
Mihin tarvitsit hymiötä tuon lauseen loppuun? Mikä siinä oli naurun arvoinen? Annat itsestäsi sillä passiivis-aggressiivisen vaikutelman, ilmeisesti tarkoituksena pilkata toisten mielipiteitä.
Ap:n vastaus säätiedusteluihin ("en seuraa säätä, olen sisätiloissa töissä") on aika erikoinen, paitsi jos hän ei koskaan liiku ulkona, vaan tulee töihin jotain maanalaista tuubia pitkin. Ei se mikään neutraali vastaus ole, vaan sillä halutaan dissata toisen kysymys.
Edelleen liputan Aspergerin suuntaan. Masking + asperger voisi tuoda lisävaloa ap:lle.
AP kuulostaa tosi ihanalta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän että että käytökseni on poikkeavaa, ja kuulun sen kera vähemmistöön
/AP
Miksi sitten puhut otsikossa "erikoisen tungettelevasta käytöksestä"? Sillä lauseella osoitat, että muut ovat mielestäsi täysin väärässä ja kohtuuttomia.
Varmaan jos on sovittu ettei tungetella, ja annetaan tehdä työt itsekseen?
silloin varmaa tuntuu siltä että muut tungettelevat jos on muuta sovittu?
Jollain oli hyvä esimerkki tässä ketjussa, jos ollaan sovittu että kätellään aamuisin, mutta yksi ei halua sitä tehdä, ja on sopinu muiden kanssa että juuri häntä ei kätellä (sama se mikä syy), eikös olisi aika erikoista ja jopa hieman tungettelevaa jos sittenkin väkisin käteltäisiin?
Tai jos on työpaikalla sovittu ettei sosiaalitiloissa tulla istumaan ihan viereen jos on vapaita paikkoja muualla (meidän työpaikalla olemme työyhteisön sisällä sopineet näin, erään aiemman häirintätapauksen takia), eikö silloin ole aika erikoista ja jopa hieman tungewttelevaa jos sittenkin änkisi aina ihan viereen istumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitsit hymiötä tuon lauseen loppuun? Mikä siinä oli naurun arvoinen? Annat itsestäsi sillä passiivis-aggressiivisen vaikutelman, ilmeisesti tarkoituksena pilkata toisten mielipiteitä.
Ehdottomasti. En toki tähdännyt passiivi-agressiiviseen, vaan ivalliseen sävyyn.
Olette aivan mahdottoman herttaisia tällä palstalla, diagnosoimassa jokaista (vailla mitään pätevyyttä siihen) jokusen kirjoitetun rivin perusteella, vaikka ne koskisivat jauhenlihan pesemistä ennen vai jälkeen paiston
Vierailija kirjoitti:
AP kuulostaa tosi ihanalta ihmiseltä.
Kiitos!!!
Uskon että ap on trolli. Tai ap ei ole oikeasti vastannut aloituksen jälkeen?
Erittäin outoja vastauksia.
Mitä mieltä?
Onko tämä vain oman elämänsä erakko vai 5/5 trulli?
Ei tietenkään tarvitse kirjaimellisesti vastata kysymykseen "mitä kuuluu". Ei niin tee kukaan työkaveri tai hyvänpäiväntuttu, se on tervehdys ja osoitus arvostuksesta ja huomioimisesta. Jos joku alkaisi selittämään terveydentilaansa ja elämäntapahtumiaan mitäkuuluun vastauksen, olisin todella hämmentynyt ja kuvittelisin siirtyneeni Fingerporiin.
Kukaan ei halua urkkia tai vakoilla sua ap. Eikä sun tarvitse suojautua vakoilijoilta ja tungettelijoilta sen kummemmin, riittää, kun osaat käyttäytyä niin kuin aikuiset käyttäytyvät. Ystävällisesti vastaat niitä näitä, etkä tölväise "mitä se sulle kuuluu" tai "olen täällä tekemässä töitä enkä solmimassa ihmissuhteita". Ihminen on sosiaalinen eläin, ei tää ole sen kummempaa. Älä vaadi muita muuttamaan käytöstään, jollet itse ole valmis tulemaan yhtään vastaan. Tämähän on kuin pikkulapselle puhuisi...
Taaskaan maailma ei ole noussut ap:ta vastaan eikä myöskään pyöri ap:n elämän ja navan ympärillä.
Ette arvaa kukaan kuinka helpottunut olisin jos voisin pestä käteni tosta pask..a.Koitan tokan kerran työkyvyttömyyseläkettä, työ sairastutti,keuhkot..Mutta ei iloita vielä kuolen ehkä ennen sitä.Se on vaikeaa nykyään.