Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erikoisen tungettelevaa käytöstä työpaikalla!

Luikku-Myy
29.12.2021 |

Heippa!

Hieman taustaa:
Olen ollut samassa työpaikassa n. 6 vuotta.

Teen töitä yksin, lähinnä tausta- ja tukitöitä muille työntekijöille, sekä toimistotöitä.

Olen jo alussa kertonut (ei töykeän ilmoitusluontoisesti) etten työpaikalla pidä turhasta small-talkista, enkä puhu yksityisasioistani samassa työpaikassa oleville käytännössä lainkaan.
Työskentelen omassa tilassa, ja tarpeen mukaan kyllä työasiat kommunikoidaan puolin ja toisin asiallisesti ja tehokkaasti.
Se kaikki muu hälinä ei minua taas kiinnosta pätkääkään, eli auton vakuutukset, säästä puhuminen, lasten koulumenestys tai jonkun kumppanin vauva tms.

Olen myös sanonut ettei työasioissa luokseni saapuminen vaadi mitään esileikkiä, ja niitänäitä ajanhaaskuuna, vaan asiaan voi mennä ihan suoraan, tai lähettää sähköpostia.

Koko tämän ajan tästä huolimatta minulle yritetään VÄKISIN höristä tyhjiä, haaskata työaikaani (ja omaansa) kyselemällä miten viikonloppu sujui, mitä sain joululahjaksi, mitä suunnitelmia loman ajaksi JNE JNE.

Tämä on jatkuvaa ja systemaattista.

Tiedostan toki että tämä on heille (ja valtaosalle) täysin normaalia, ja minä olen se outolintu tässä, mutta juma että äryttää kuinka kauan nämä aikovat näitä samoja jatkuvasti udella, kun en mitään aio kertoa.
Saavat aina vakiovastaukset:
"Sori, en puhu yksityisasioistani"
"Ei mulla just nyt mitään, kaikki on ihan hyvin"
"Mentäisiinkö asiaan"
"En seuraa säätä, olen sisätiloissa töissä"
"Mulla on just silloin jotain muuta"
tai jokin kombinaatio näistä.

En ikinä ole kertonut itsestäni oikein mitään, enkä tule kertomaankaan.
Olen töissä tekemässä yritykselle tiliä, ja itselleni palkan, en kuluttamassa aikaani muuten vain, eivätkä nämä ihmiset minua kiinnosta pätkääkään.

Miten ihmeessä tuollainen käytös voi olla jollekin niin normaalia ja pakonomaista ettei selkeää suomenkieltä ymmärretä edes 6 vuoden toiston aikana, ja samaa sairaalloista utelua jatketaan päivästä toiseen??

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkaveri(t) kyselee ikää? sekään ei kuulu sulle! :D

Vierailija
42/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy siltä "paljonko painat" ? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kenenkään tarvi liikoja puhua jos ei halua mutta sinä vaikutat kyllä tosi katkeralta ja itseriittoiselta ihmiseltä.

Vierailija
44/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Symppisjengiä jee...

Vierailija
45/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele kun koko firma olisi täynnä samanlaisia robotteja. Huh, olisipas kalsea paikka!

Kylmyys ja huonotuulisuus tarttuu ja vaikuttaa myös muiden ihmisten työpanokseen. Ja toisin päin, että hyväntuulisuus ja lämmin henki tarttuvat myös ja kaikilla on parempi olla.

Ihan tutkitusti, kun ihmiset nauravat töissä yhdessä, he tuottavat sen jälkeen paremmin ideoita ja saavat parempaa tulosta aikaan! On ihan vanhanaikainen luulo, että muka se saa parhaiten tulosta aikaan, joka naama viivana painaa menemään ja murahtelee muille.

Vierailija
46/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, miten juuri työpaikalla olisi ihmisiä, joiden kanssa ei voisi ystävystyä? Miten kummassa sinne olisi juuri koottu ne ihmiset, jotka eivät missään nimessä kiinnosta ihmisenä? Ilmeisesti sinulla ei ole perhettä tai ystäviä, koska muuten tuollainen normaali jutustelu olisi ihan luontevaa. Kuulostat kyllä työpaikan työilmapiirin kannalta ongelmatapaukselta, jos et edes säästä kykene keskustelemaan.

Vierailija
47/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mahdollisesti Aspergerin syndroomainen tai autismin kirjolla? Small talk edistää tiettyyn rajaan saakka tiimin ryhmäytymistä, kontaktien luomista ja kykyä kommunikoida keskenään myös niistä työasioista.

Small talkin ohessa jaetaan myös sitä ns. hiljaista tietoa, josta on hyötyä työnteossa. Myös hyvän ilmapiirin luominen tehostaa työntekoa, vaikka kyseessä olisi muutama kohtelias sana.

Vierailija
48/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko sinkku? Mietin vaan, että kuka tuollaisen kanssa jaksaisi.

Vierailija
49/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on ihan normaali. Joissain töissä ei vaan ehdi hössöttämään. Esim. 10 työkaverin 10min hössötys vie päivästä melkein kaksi tuntia.

Mutta miten paljon se lisäsi työssäviihtyvyyttä ja paransi työnlaatua? Puhumattakaan siitä, että työntekijät pysyvät talossa, jossa on hyvä olla. Se jos kahvitauolla ”hössöttää” eli juttelee muiden kanssa ei yhtään myöskään vähennä työaikaa.. Siihenkään ei montaa sekuntia kulu, kun ohi mennen kysäisee vaikka lomasuunnitelmista…

Kun työssä viihtyy ja kokee olevansa tervetullut töihin, työt myös menevät paremmin, virheitä tehdään vähempi ja ollaan joustavaisempia, kun sellaista tarvitaan.

Vierailija
50/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jaksan muuten ankeaa työtä juurikin kivojen työkavereiden takia. Voi aina jutella kuulumiset ja muut päivänpolttavat asiat.

Vierailija
51/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa, että vaikutat hyvin töykeältä ja epäkohteliaalta työkaverilta. Noita mainitsemiasi lauseita ei voi mitenkään sanoa kohteliaasta ja vaikka väitätkin että olet tuonut asian ilmi "ei töykeän ilmoitusluontoisesti" niin olet tässä väärässä. Annat itsestäsi todella tympeän, epäkohteliaan ja kylmäkiskoisen kuvan. 

On normaalia sosiaalista kanssakäymistä kysyä työpaikalla kollegan kuulumisia tai vaikka mainita jotain säästä. Miten voi olla niin vaikeaa sanoa, että minulle kuuluu hyvää ja on kyllä ollut kylmät säät viime aikoina. Ihan todella naurettavaa ja lapsellista tuollaiset "En seuraa säätä" höpinät kun kuitenkin kaikki tietävät millainen sää ulkona on ollut, olethan saapunut aamulla työpaikalle ja käynyt ulkona. Ei vaadi sen kummempaa yksityisasioista kertomista ja se vie 2 min ajasta. Kenenkään elämä ja työt ei kaadu siihen kahteen minuuttiin ja jos kaatuu niin ei ole kovin hyvä ja tehokas työssään.

Ja mikä siinä sinun elämässä on niin ihmeellistä että sitä pitää salailla kuin mitäkin valtion salaisuutta ettei voi kollegan kysyessä sanoa, että mitä aikoo vaikka lomalla tehdä? Se on vaan kohteliasta jutustelua ja on tosi outoa että joku tulkitsee sen sinun laillasi uteliaisuutena. Ei ketään kiinnosta sinun asiat muuten kuin kohteliaan jutustelun merkeissä ja unohtavat asian vielä saman päivän aikana.

Vierailija
52/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä tulee sinusta mieleen sana narsisti. Käyttäytyvät juuri noin.

Vierailija
53/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut aina työorientoitunut, mutta näin kun on jo ikää vähän enemmän (yli 50v) ja muistelee uraansa taaksepäin, niin kyllä ne on juuri ne ihmiset, jotka sieltä ovat jääneet mieleen. Ja heitä muistelee lämmöllä. Ja niistäkin, keiden kanssa on ollut jotain ongelmia, on saanut hyvää oppia elämään.

Ei työelämä mikään umpio ole, missä ei ole mitään inhimillisyyttä tai tunteita mukana. Kaikessa on, haluat sitä tai et! Ja jokaisen panos myös tunneilmapiiriin on tärkeää - ei se tule ilmaiseksi jostain annettuna, että kaikilla on hyvä tulla aamulla töihin ja hyvä mieli tehdä työnsä hyvin. Eikä tietenkään toinenkaan ääripää ole hyvä, ettei tehdä mitään muuta kuin sosialisoidaan. Mutta kyllä tietty sosiaalisuus on työyhteisön liima.

Jos kaikki murahtelee kun tervehdit ja näyttää totista hiljaista naamaa, niin ei se firmakaan kyllä menestymään pääse eikä työntekijät voi pidemmän ajan jälkeen hyvin.

Vierailija
54/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä löytyy myös niitä jotka utelevat ja kyselevät kaiken, ottavat jopa selvää tuntevatko he ihmisen joka esim. jonkun tuttu! jne. juroakkoja ja ukkoja.

Vierailija
55/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää miten käyttäydyt siellä töissä ylemmillesi?

Vierailija
56/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kuvauksesta tulee mieleen INTJ-persoonallisuus. Surullista, että ilmeisesti erilaisuus on joillekin hirveän vaikeaa hyväksyä ja ymmärtää. INTJ-persoonat ovat todella harvinaisia ja asiallisia ihmisiä, mutta valitettavasti usein myös väärin ymmärrettyjä asiakeskeisiä ihmisiä. Johtotehtävissä tai yksin työskennellessään he ovat usein parhaimmillaan, kun ei tarvitse ottaa vastaan muiden tunteiluja.

Vierailija
57/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jösses. Ehkä aapee sinun olisi hyvä siirtyä etätöihin tai sellaiseen työpaikkaan jossa et näe ihmisiä. Ei ole normaalia eikä edes sopivaa rajautua kokonaan ulos sosiaalisesta kanssakäymisestä niin kauan kun ihmisten kanssa on tekemisissä.

Vierailija
58/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n kuvauksesta tulee mieleen INTJ-persoonallisuus. Surullista, että ilmeisesti erilaisuus on joillekin hirveän vaikeaa hyväksyä ja ymmärtää. INTJ-persoonat ovat todella harvinaisia ja asiallisia ihmisiä, mutta valitettavasti usein myös väärin ymmärrettyjä asiakeskeisiä ihmisiä. Johtotehtävissä tai yksin työskennellessään he ovat usein parhaimmillaan, kun ei tarvitse ottaa vastaan muiden tunteiluja.

Tuollainen persoona ei missään nimessä sovellu johtotehtäviin, päinvastoin. Yksin työskentelyyn kylläkin.

Vierailija
59/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä löytyy myös niitä jotka utelevat ja kyselevät kaiken, ottavat jopa selvää tuntevatko he ihmisen joka esim. jonkun tuttu! jne. juroakkoja ja ukkoja.

Tämä. Tuota puhetta kammoan kaikken eniten. Tunnetko sen ja sen. 🤦🏼‍♀️

Vierailija
60/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luepa oma kirjoituksesi uudestaan. 

On totta, että vaikeus ymmärtää erilaisuutta on surullista. Mutta kuka tässä nyt ei ymmärrä erilaisuutta? Tämä erilainen aloittaja. Hänen työtoverinsahan ovat hänelle edelleen mukavia, mutta muiden mukavuus tuntuu hänestä kauhealta, eikä hän ymmärrä toisia ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan