Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erikoisen tungettelevaa käytöstä työpaikalla!

Luikku-Myy
29.12.2021 |

Heippa!

Hieman taustaa:
Olen ollut samassa työpaikassa n. 6 vuotta.

Teen töitä yksin, lähinnä tausta- ja tukitöitä muille työntekijöille, sekä toimistotöitä.

Olen jo alussa kertonut (ei töykeän ilmoitusluontoisesti) etten työpaikalla pidä turhasta small-talkista, enkä puhu yksityisasioistani samassa työpaikassa oleville käytännössä lainkaan.
Työskentelen omassa tilassa, ja tarpeen mukaan kyllä työasiat kommunikoidaan puolin ja toisin asiallisesti ja tehokkaasti.
Se kaikki muu hälinä ei minua taas kiinnosta pätkääkään, eli auton vakuutukset, säästä puhuminen, lasten koulumenestys tai jonkun kumppanin vauva tms.

Olen myös sanonut ettei työasioissa luokseni saapuminen vaadi mitään esileikkiä, ja niitänäitä ajanhaaskuuna, vaan asiaan voi mennä ihan suoraan, tai lähettää sähköpostia.

Koko tämän ajan tästä huolimatta minulle yritetään VÄKISIN höristä tyhjiä, haaskata työaikaani (ja omaansa) kyselemällä miten viikonloppu sujui, mitä sain joululahjaksi, mitä suunnitelmia loman ajaksi JNE JNE.

Tämä on jatkuvaa ja systemaattista.

Tiedostan toki että tämä on heille (ja valtaosalle) täysin normaalia, ja minä olen se outolintu tässä, mutta juma että äryttää kuinka kauan nämä aikovat näitä samoja jatkuvasti udella, kun en mitään aio kertoa.
Saavat aina vakiovastaukset:
"Sori, en puhu yksityisasioistani"
"Ei mulla just nyt mitään, kaikki on ihan hyvin"
"Mentäisiinkö asiaan"
"En seuraa säätä, olen sisätiloissa töissä"
"Mulla on just silloin jotain muuta"
tai jokin kombinaatio näistä.

En ikinä ole kertonut itsestäni oikein mitään, enkä tule kertomaankaan.
Olen töissä tekemässä yritykselle tiliä, ja itselleni palkan, en kuluttamassa aikaani muuten vain, eivätkä nämä ihmiset minua kiinnosta pätkääkään.

Miten ihmeessä tuollainen käytös voi olla jollekin niin normaalia ja pakonomaista ettei selkeää suomenkieltä ymmärretä edes 6 vuoden toiston aikana, ja samaa sairaalloista utelua jatketaan päivästä toiseen??

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Itse olen samanlainen. Tiedän että outona pidetään mutta en välitä. Olen jopa ajatellut että onko työkavereillani joku veto siitä että kuka saa ensimmäisenä urkittua asioitani. Joka tapauksessa tiedän että ovat puhuneet tästä. Mutta ei luovuteta. Jokaisella on oikeus rajata asioitaan juuri sillä laajuudella kun katsoo tarpeelliseksi. Työkaverit eivät ole eivätkä tule kavereikseni.

Vierailija
2/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yllättävän vaikeata kohdella työkaveria "koneena" joka ei ole ihminen, niin kuin ilmeisesti haluat tekstisi mukaan. Ihmisten väliseen kanssakäymiseen yleensä kuuluu kevyt "sosiaalinen rapsutus" ja ilman sitä kanssakäynti tuntuu helposti tylyltä. Ihmiset eivät halua olla tylyjä toisille, vaikka nuo toiset sitä haluaisivatkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te olette saaneet työpaikkanne? Itse sain juuri kenkää samasta syystä, ulkokehälle jäämisestä. Työpanoksessa tai taidoissa ei ole moitittavaa.

Vierailija
4/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää minäkin ihmettelen. Olen tekemässä rahan edestä tiettyjä tehtäviä, en kaveeraamassa töissä. Minullekin riittäisi aivan hyvin tervehdys, asian hoito ja heippa.

Vierailija
5/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan jotain ympäripyöreää muutamalla sanalla: Ihan hyvin. Ei mitään ihmeempää tms ja kysyt sen perään, että Oliko jotain työasiaa?

Vierailija
6/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliset taidot ja työyhteisön mielistely ovat työn tärkeimmät tehtävät.

Vierailija
7/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on eri asia vaihtaa kuulumiset kun alkaa kaveeraa maan, mun mielestä toi ettei oo valmis ees puhumaan tyyliin että onpa kaunis päivä, niin on todella moukkamaista käytöstä. Itsekin oon introverttti, mutta olisin valmis tollaseen kommunikointiin (mitä taas muut ei ilmeisesti mun kanssa halua edes) 😀 kukaan ei koskaan kysy multa mitä kuuluu, että oo vaan tyytyväinen jos sua kohtaan osotetaan minkäänlaista ystävällisyyttä tai inhimillisyyttä.

Vierailija
8/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On yllättävän vaikeata kohdella työkaveria "koneena" joka ei ole ihminen, niin kuin ilmeisesti haluat tekstisi mukaan. Ihmisten väliseen kanssakäymiseen yleensä kuuluu kevyt "sosiaalinen rapsutus" ja ilman sitä kanssakäynti tuntuu helposti tylyltä. Ihmiset eivät halua olla tylyjä toisille, vaikka nuo toiset sitä haluaisivatkin. 

Ei tuo ole mitään tylyyttä että tulee töihin mieluummin tekemään töitä kuin jauhamaan paskaa 🙄 AP:n kaltaisia saisi olla enemmänkin.

Vierailija
9/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun kukaan ei kysyisi sinulta. itään, tulet avautumaan tänne, miten olet työpaikkakiusattu ja syrjitty. Voi tuota draaman ja marttyyriyyden määrää, mikä joissakin elää.

Vierailija
10/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella, kun työpaikallani ei ole yhtään tuollaista ihmistä, että millaista olisi työskennellä kanssani. Varmaan aika outoa istua ruokapöydässä tai juoda kahvia, jos toinen on ihan tuppisuu. Aika töykeä ja välinpitämätön kuva kieltämättä välittyy, kun ei ole yhtään kiinnostunut työkavereistaan, eikä puhu heille mitään. Olisiko se sitten niin kauheaa vastata kysymyksiin, vaikka mitä teit viikonloppuna, esimerkiksi: Oli kiva viikonloppu, tapasin ystäviä tai että oli kiva sää, niin kävin ulkoilemassa. Ei siinä nyt mitään maailmanluokan salaisuuksia tule paljastaneeksi ja muut saisi hiukan ystävällisemmän vaikutelman. 

Vierailija
11/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella, kun työpaikallani ei ole yhtään tuollaista ihmistä, että millaista olisi työskennellä kanssani. Varmaan aika outoa istua ruokapöydässä tai juoda kahvia, jos toinen on ihan tuppisuu. Aika töykeä ja välinpitämätön kuva kieltämättä välittyy, kun ei ole yhtään kiinnostunut työkavereistaan, eikä puhu heille mitään. Olisiko se sitten niin kauheaa vastata kysymyksiin, vaikka mitä teit viikonloppuna, esimerkiksi: Oli kiva viikonloppu, tapasin ystäviä tai että oli kiva sää, niin kävin ulkoilemassa. Ei siinä nyt mitään maailmanluokan salaisuuksia tule paljastaneeksi ja muut saisi hiukan ystävällisemmän vaikutelman. 

ei kanssani, vaan kanssasi

Vierailija
12/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai ne samassa taukopöydässä istu, ruokalassa jotkut hakevat eväät omaan työpisteeseen.

Vierailija
13/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työteho paranee huomattavasti kun jättää epäolennaisuudet työssä pois. Rajaaminen ei ole töykeää vaikka niin jotkut pakkomielteiset itsensä tyrkyttäjät näin ajattelevatkin. Monesti noita ns. sosiaalisia häiritsee kun eivät pääse kontrolloimaan heitä jotka eivät siihen tilaisuutta anna. Ja ne todella ystävälliset ja sosiaaliset ovat yleensä niitä kaikista pahimpia manipulaattoreita jotka hakevat hyväksyntää pakonomaisesti toisilta. Jos joku ei tälle avaudu, ahdistutaan. Motiivit heillä ovat häkellyttävän itsekkäitä.

Vierailija
14/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo,tunnistan itseni,ei mua kiinnosta kenenkään vauvat tai häät tai beibibuumit,onneksi saan olla kuten haluan,osallistun kun on pakko,palavereissa mutta muuten olla toljotan hiljaa,mulla ei ole samoja intressejä kuin muilla joten...ja sää...sitä ei voi muuttaa,miks puhua

Vierailija
15/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi sun vastaukset kuulostaa aika tympeiltä, etkä varmaan niitä erityisen iloisella naamalla sano, joten varmaan toiset yrittää vähän ylikompensoida kyselemällä lisää ja saattaa tulla tunne, että ovat itse vaikuttaneet jotenkin töykeiltä, kun sä vastaat sillä tavalla. Tuollainen käytös, vaikkakin ihan sallittua, on aika epätavallista, eikä sellaiseen ole totuttu edes Suomen kaltaisessa mörököllimaassa.

Vierailija
16/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla. Ja sitten kun monet eivät tunnu ymmärtävän, että jotkut tarvitsevat taukonsa rauhassa olemiseen ja omaksi ajaksi. Vinkkinä kaikille, että jos joku piileskelee tauollaan puhelimensa tai sanomalehden takana, niin anna hänen olla rauhassa. Se on ainakin itseni kohdalla merkkinä, että haluan olla omissa oloissani.

Vierailija
17/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te olette saaneet työpaikkanne? Itse sain juuri kenkää samasta syystä, ulkokehälle jäämisestä. Työpanoksessa tai taidoissa ei ole moitittavaa.

Ai sinäkin? No minä en saanut kenkää mutta sanomista tuli. ”Jättäydyt omatoimisesti työympäristön ulkopuolelle” ”vaikea ottaa sosiaalista kontaktia” tämmöistä palautetta tuli, joten irtisanoin itseni kun en jaksa tämmöistä leikkiä työpaikalla. Minä tulin töitä tänne tekemään enkä jauhaa paskaa.

Vierailija
18/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia omat työsuhteet ei kestä 🙄 jättäydyn tarkoituksella kahvihuoneen juorukerhosta ulos. Noi ihmiset tuol töis on kyl kikattelevia pissiksiä ja työpäivän aikana aikaa kuluu enemmän paskanjauhamiseen.

Vierailija
19/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun viikonlopunviettoni kuten muukaan elämä ei kuulu työpaikalle.

Vierailija
20/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen puhunut ap:n kaltaisista ankeuttajista pomolle ja kys henkilö on otettu vakavaan puhutteluun hengen pilaamisen ja loukkaavan käytöksen takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi