Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erikoisen tungettelevaa käytöstä työpaikalla!

Luikku-Myy
29.12.2021 |

Heippa!

Hieman taustaa:
Olen ollut samassa työpaikassa n. 6 vuotta.

Teen töitä yksin, lähinnä tausta- ja tukitöitä muille työntekijöille, sekä toimistotöitä.

Olen jo alussa kertonut (ei töykeän ilmoitusluontoisesti) etten työpaikalla pidä turhasta small-talkista, enkä puhu yksityisasioistani samassa työpaikassa oleville käytännössä lainkaan.
Työskentelen omassa tilassa, ja tarpeen mukaan kyllä työasiat kommunikoidaan puolin ja toisin asiallisesti ja tehokkaasti.
Se kaikki muu hälinä ei minua taas kiinnosta pätkääkään, eli auton vakuutukset, säästä puhuminen, lasten koulumenestys tai jonkun kumppanin vauva tms.

Olen myös sanonut ettei työasioissa luokseni saapuminen vaadi mitään esileikkiä, ja niitänäitä ajanhaaskuuna, vaan asiaan voi mennä ihan suoraan, tai lähettää sähköpostia.

Koko tämän ajan tästä huolimatta minulle yritetään VÄKISIN höristä tyhjiä, haaskata työaikaani (ja omaansa) kyselemällä miten viikonloppu sujui, mitä sain joululahjaksi, mitä suunnitelmia loman ajaksi JNE JNE.

Tämä on jatkuvaa ja systemaattista.

Tiedostan toki että tämä on heille (ja valtaosalle) täysin normaalia, ja minä olen se outolintu tässä, mutta juma että äryttää kuinka kauan nämä aikovat näitä samoja jatkuvasti udella, kun en mitään aio kertoa.
Saavat aina vakiovastaukset:
"Sori, en puhu yksityisasioistani"
"Ei mulla just nyt mitään, kaikki on ihan hyvin"
"Mentäisiinkö asiaan"
"En seuraa säätä, olen sisätiloissa töissä"
"Mulla on just silloin jotain muuta"
tai jokin kombinaatio näistä.

En ikinä ole kertonut itsestäni oikein mitään, enkä tule kertomaankaan.
Olen töissä tekemässä yritykselle tiliä, ja itselleni palkan, en kuluttamassa aikaani muuten vain, eivätkä nämä ihmiset minua kiinnosta pätkääkään.

Miten ihmeessä tuollainen käytös voi olla jollekin niin normaalia ja pakonomaista ettei selkeää suomenkieltä ymmärretä edes 6 vuoden toiston aikana, ja samaa sairaalloista utelua jatketaan päivästä toiseen??

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuskasi. Olen joutunut opettelemaan vauvauutisjutut ja talvirengaskeskustelut, koska ihmiset niin hirveästi näyttävät siitä tykkäävän. Oikein tuttujen työkavereiden kanssa voi mennä suoraan asiaan.

Minua on haukuttu jopa itsekkääksi, koska keskittyisin mieluiten vain työhön. Minäkö itsekäs?? Musta se on päinvastoin.

Vierailija
22/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella, kun työpaikallani ei ole yhtään tuollaista ihmistä, että millaista olisi työskennellä kanssani. Varmaan aika outoa istua ruokapöydässä tai juoda kahvia, jos toinen on ihan tuppisuu. Aika töykeä ja välinpitämätön kuva kieltämättä välittyy, kun ei ole yhtään kiinnostunut työkavereistaan, eikä puhu heille mitään. Olisiko se sitten niin kauheaa vastata kysymyksiin, vaikka mitä teit viikonloppuna, esimerkiksi: Oli kiva viikonloppu, tapasin ystäviä tai että oli kiva sää, niin kävin ulkoilemassa. Ei siinä nyt mitään maailmanluokan salaisuuksia tule paljastaneeksi ja muut saisi hiukan ystävällisemmän vaikutelman. 

Minun viikonlopunviettoni kuten muukaan elämä ei kuulu työpaikalle.

Eihän se varsinaisesti kuulukaan. Oma viikonlopun viettoni on monesti uskonnollista luonteeltaan enkä välttämättä pidä hyvänä selittää siitä umpia ja lampia työpaikalla, joten vastaan usein välttelevästi. Mutta "eipä kummempia, ihan normimeininkiä" on aika paljon ystävällisempi vastaus kysyjälle kuin "en puhu yksityisasioista työpaikalla".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep meillä oli tuollainen. Homma meni lopulta siihen että ei sanottu kun aamulla huomenta ja kotiin lähtiessä heipat. Alkoi sitten jossain vaiheessa valittamaan että häntä kiusataankun mitään ylimäärästä ei puhuttu. Oli itse sanonut että ei puhu kuin työasioista. Tuhahteli ja ärähteli jos vaikka mainitsi että olipa viikonloppuna hyvä ulkoilusää. Olin kaverin kanssa kerran kesällä viikon kaksistaan töissä ja oli aika kumma tunnelma kun tauoilla istuttiin hiljaisuuden vallitessa. Meillä oli sen verran toisenlaiset hommat että yhteisiä työasioitakaan ei ollut koko viikon puheenaiheeksi.

Vierailija
24/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on osoitus siitå että vammaisten ei pitäisi olla työelämässä.

Vierailija
25/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen puhunut ap:n kaltaisista ankeuttajista pomolle ja kys henkilö on otettu vakavaan puhutteluun hengen pilaamisen ja loukkaavan käytöksen takia.

Noniin, tämäpä juuri. Halutaan kontrolloida jos ei mene samaan muottiin. Työpaikalla tärkein asia on tehdä työnsä hyvin. Mikäli ei ole töykeä tai ilkeä toiselle, saa ihan vapaasti olla sellainen kuin on. Ei ketään voi kontrolloida tai pakottaa olemaan tietynlainen. Työnsä hyvin hoitava on ihan riittävä.

Vierailija
26/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen puhunut ap:n kaltaisista ankeuttajista pomolle ja kys henkilö on otettu vakavaan puhutteluun hengen pilaamisen ja loukkaavan käytöksen takia.

Kumpaa varten ihmiset töihin palkataan, tekemään firmalle tulosta vai länkyttämään paskaa?

Meidän pomo on tuollainen länkyttäjä. Että on rasittavaa kun puolet palaveriajasta selittää mitä on tehnyt tai juoruaa mitä joku muu ton tehny tai jättäny tekemättä ja miksi ihmeessä teki noin kun näin olisi ollut järkevämpää....

Vierailija
27/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kyllä vaikeasti kipeä ja erilainen. Ikävää, että koet normaalit sosiaaliset käytöstavat noin vaikeina. Onneksi olet keksinyt sopivia vastauksia. Me muut koemme tuollaisen käytöksen tylynä ja epäkohteliaana, mutta ilmeisesti sinulla on varsin sietäviä työtovereita, kun kuitenkin jaksavat pitää sinua siellä töissä. 

Et voi vaikuttaa muihin kuin itseesi. Jos et siedä ihmisiä ollenkaan, niin hanki työ, jossa ei tarvitse olla ollenkaan ihmisten kanssa tekemisissä. En oikein tiedä mikä sellainen työ olisi, mutta kai semmoisiakin voi olla. 

Vierailija
28/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpaa varten ihmiset töihin palkataan, tekemään firmalle tulosta vai länkyttämään paskaa?

Meidän pomo on tuollainen länkyttäjä. Että on rasittavaa kun puolet palaveriajasta selittää mitä on tehnyt tai juoruaa mitä joku muu ton tehny tai jättäny tekemättä ja miksi ihmeessä teki noin kun näin olisi ollut järkevämpää....

Jaa, miksi maissa joissa small talk on itsestäänselvyys ja ihmiset ovat seurallisia, on huomattavasti menestyvämpiä yrityksiä kuin Suomessa?

Vierailija
29/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mairea ilme naamalle ja vastaus "Kiva kun kysyt, mutta mulla on tässä näitä työhommia sen verran, että keskityn nyt vaan niihin"

Vierailija
30/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sua ap kiusattu rankasti lapsena, tai koulussa jätetty ryhmän ulkopuolelle ja nyt "puolustat" itseäsi jättäytymällä jo etukäteen ryhmän ulkopuolelle, silloin kukaan ei voi satuttaa hylkäämällä.

Vierailija
31/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on moneksi. Omalla työpaikallani on niitå jotka kertovat viikonlopustaan ja siitå miten sekaisin olivat, mutta toisaalta myös pari tyyppiä jotka saattavat olla kirjolla tai vahvasti lääkittyjä.

En ehkä aina osaa kommunikoida kaikille oikein koska omat yhteisöllisyyden tarpeeni saattavat olla erilaisia kuin sinun, ja koska sosiaalinen lahjakkuuteni ei riitä sinun kommunikaatiotarpeittesi lukemiseen ennen kuin varovaisesti kokeilen. Sen jälkeen luulen että olet vihainen. Joskus aikojen päästä työyhteisö oppii tietämään että olet sulkeutuva.

Vierailija
32/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaliin ihmisten väliseen kommunikointiin kuuluu ystävällisyys ja toisten huomioiminen esim. kuulumisia kysymällä, myös työpaikalla. Ei silti tarvitse olla ystävä ylimmäinen eikä vastata kaikkein uteliaimmille yksityiselämästään. Vaikka ei huvittaisi, voi yrittää edes harjoitella sosiaalisia taitoja. Onkohan ap autismin kirjolla, kun ei tunnu välittävän ihmisten seurasta lainkaan eikä tajuavan sosiaalisia normeja? Hänen kaltaisiinsa työkavereihin olen minäkin törmännyt, eikä juuri tee mieli enää edes tervehtiä, kun vaikuttavat vihamielisiltä mököttäjiltä päivästä toiseen.

Vierailija
33/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap. Omalla työpaikalla tuota harrastaa työnantajani. Syy, miksi pidän omat henkilökohtaiset asiani ominani, johtuu kylläkin siitä, että työnantajani on käytökseltään todella epävakaa ja tunnetusti juoruilee muiden asioita kaikille. On kertonut minulle asiakkaidemme mt-ongelmista, terveysasioista ja jopa erään asiakkaan väkivaltaisesta parisuhteesta. Kiva sitten palvella näitä asiakkaita kasvokkain, kun tiedän näitä heidän todella henk.koht. asioita, joita he ovat luottaumuksellisesti kertoneet pomolleni. Pomoni myös juoruaa työharjoittelijoiden arkoja asioita minulle. Toinen syy miksi en koskaan asioitani jaa pomolleni on se, että hän viikottain huutaa ja tiuskii minulle, sekä vähättelee minua ja ammattitaitoani. Ei ehkä hirveästi tee mieli tuollaiselle henkilölle jakaa yhtään mitään. Silti tämä pomoni jatkuvasti yrittää udella asioitani silmät kiiluen, rasittavaa.

Vierailija
34/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihan normaali. Joissain töissä ei vaan ehdi hössöttämään. Esim. 10 työkaverin 10min hössötys vie päivästä melkein kaksi tuntia.

Vierailija
35/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, asperger-ihmisen pitäisi olla töissä jossain, missä ei ole muita ihmisiä.

36/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teepäs ap kokeeksi aspergerseula, jos et jo tiedä olevasi kirjolla.

Vierailija
37/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, asperger-ihmisen pitäisi olla töissä jossain, missä ei ole muita ihmisiä.

Tai kertoa suoraan, että on asperger. Ihmisten ois ehkä helpompi toimia toisin, jos saisivat selityksen sille, miksi heitä pyydetään toimimaan eri tavoin kuin normaaleissa suhteissa

Vierailija
38/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sihteerinä ja minulla oli ongelma yrityksen miespuolisista työntekijöistä mitkä jatkuvasti tulivat höpöttämään joutavaa flirttiä ja häiritsemään työtäni. Suurin osa ukkomiehiä, vaikka sanoin monesti suoraan etten halua tänne työpisteelleni turhia höpöttäjiä ja olen onnellisesti naimisissa ja tekin olette naimisissa eikä tuo muutenkaan ole aikuisen käytöstä. No yksi aamupäivä taas näen yhden sankarin tulevan häiriköimään ja laitan koneesta taustalle kameran nauhoittamaan kun herra alkaa virnistellä ja puhua lähtisinkö päiväkahville hänen kanssaan kun hänellä on koti tyhjillään kun rouva reissussa, laitoin videon reissurouvalle niin eipä ole nyt näkynyt häirikköä

Vierailija
39/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin, tämäpä juuri. Halutaan kontrolloida jos ei mene samaan muottiin. Työpaikalla tärkein asia on tehdä työnsä hyvin. Mikäli ei ole töykeä tai ilkeä toiselle, saa ihan vapaasti olla sellainen kuin on. Ei ketään voi kontrolloida tai pakottaa olemaan tietynlainen. Työnsä hyvin hoitava on ihan riittävä.

Sinunlaisia varten on yrittäjyys, ei mukava työyhteisö.

Yrittäjälle se small talk vasta tärkeää on, että saa asiakkaita ja säilyttää ne.

Vierailija
40/121 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo huonoa käytöstä ap.

Aina voi vastata, että kiitos hyvää kuuluu, kuinkas itselläsi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan