Tyttäreni 5v kiusaa muita lapsia huvikseen?
Oltiin ulkomailla ja siellä oli muutama muukin suomalainen lapsi. Tyttäreni ei ollut vielä täyttänyt viittä mutta kuitenkin. Repi muita lapsia, töni ja räiskytti vettä ja haukkui kakaksi, pissaksi jne ja vain nauroi.. Oli häpeällistä ja poistin hänet usein tilanteesta. Nyt vietimme 5-v synttäreitä ja synttäreiden lopussa osa vieraista oli lähtenyt ja kaksi oli jäljellä alkoi hän lyömään tyhjällä pullolla niitä päähän ja tönimään, kielsin useaan otteeseen. Miksi lapseni käyttäytyy näin? Välillä myös jos yrittää tutustua vieraaseen lapseen alkaa huutamaan/karjumaan ja nauraa, muut lapset ei kyllä kommunikoi tuolla tavalla. Olen keskustellut hänen kanssa ja hän sanoo että joo on väärin en tee enään ja pyytää anteeksi mutta ei, sama meno jatkuu. Kohta ei mennä mihinkään ennen kun oppii olemaan
Kommentit (39)
Valitettavasti olin itse lapsena samanlainen. Ja minulla diagnosoitiin myöhemmin ADHD. ADHD osaa kyllä keskittyä oikein hyvinkin, mutta vain halutessaan ja itseään kiinnostaviin asioihin.
Onko teillä suvussa skitsofreniaa? Se purkautuu yleensä lapsilla väkivaltaisina riehumis- ja raivokohtauksina rumine nimittelysanoineen, eivät kykene miettimään alkeellistakaan syy-seuraussuhdetta että mitä voi sattua jos toista lyö jollain esineellä, ja koska eivät ole vielä verbaalisesti lahjakkaita tuossa iässä niin purkavat turhautumisensa väkivaltaisesti muihin.
Kohteleeko hän eläimiä hyvin, paremmin kuin ihmisiä? Jos hänellä ilmenee myös eläimiin kohdistunutta rääkkäystä niin olisin itse erittäin huolissani oman lapsen kohdalla koska kaikki sarjamurhaajat ovat olleet eläinrääkkääjiä lapsena, tämä on profilointifakta.
Kamalaa! Täytyykin viedä kaiken varalta minun älykäs ja hyväkäytöksinen samanikäinen tytär itsepuolustustunneille jos tuo lapsesi sattuu hänen kanssaan samalle luokalle joskus. Vaikka te tuskin asutte täällä Espoon ja Kauniaisten seuduilla? Täkäläiset lapset osaavat käyttäytyä, ehkä se kasvatustaito on näille kaksikielisille lapsille näissä piireissä muutenkin kaiken a ja o, päinvastoin kuin "wt-tyylisillä" seuduilla?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 12:14"]Toiset vaan syntyy pahoiksi. Vaimo työskenteli aikaisemmin koulupsykologina ja sanoi aikoinaan kaverini 5 v tyttärestä minulle, että tuosta tulee koulukiusaaja. Ja niin siitä tytöstä tuli. Veljensä kuitenkin todella kiltti, eikä mitään ongelmia. [/quote] Mä pelkään tätä meidän 4v tytön kohdalla. Kotona saadaan tyttö kyllä kuriin mutta hoidossa kuulemma piru irti aina kun tyttö on paikalla... Isoveljensä taas on juuri kuin enkeli. Kiltti tottelevainen ja tykätty.
[/quote]
meillä taas päiväkodista ei ole sanottu että kiusaisi muita, mutta itse olen tuon huomannut. Yrittää karjumisella saada toisen lapsen mukaan siihen hommaan.. Ja se kun sanoin tajuavani jos muut nauraa myös tarkoitin että sillon muutkin lapset puhuu niitä samoja ja sitten on muka hauskaa, puutun kyllä siihenkin ja kiellän vessasanat, niitä puhutaan vessassa.
Ikävää on vaan se toisten satuttaminen. On asiasta puhuttu ja olen kysynyt miltä tuntuisi jos joku hänelle niin tekisi ja myöntää että ei olisi kivaa, mutta jatkaa silti. Entiedä oliko pettynyt kun juhlat loppuivat vai väsynyt kun viimeisiä vieraitaan löi niin että itkien kotiin sitten lähtivät :(
[/quote]
No miten sä rankaiset tyttöäsi tai laitat hänet hyvittämään käytöstään? Nuhtelet ja se siitä? Vai jotain oikeasti konkreettista? Tytön piti askarrella anteeksipyyntökortit lyömilleen kavereille? Laitatko ylipäätään kunnolla pyytämään anteeksi, vai oletko tossukka jos lapsi ei suostu?Koska mun mielestäni anteeksipyyntö ei ole mikään sellainen asia pienellä lapsella, että sen pitäisi kummuta sisältä, vaan se on ihan samanlainen käytöstapa kuin kiitoksen sanominen, että kun sen oppii liittämään tiettyihin tilanteisiin, siihen pikkuhiljaa tulee mukaan se tarkoituskin, jos sitä oikeasti käydään myös läpi.
No mä en kyllä tuolleen käyttäydy eikä kyllä mieskään.
Eikö kellään vinkkejä tai kokemusta?
Lapsi on vaan skitso ja raivohullu
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:54"]
Lapsi on vaan skitso ja raivohullu
[/quote]
no eikä ole, luulis että joku jippo teiltä tähänki löytys, no neuvolaan se kai on soitettava.
No onko lapsi hoidossa päivät? Oppinut sieltä/ joku tehnyt tyttärellesi samaa? Onko teillä isompia lapsia jotka olisivat tehneet?
Meillä oli sama ongelma kun lapsi oli 2-vuotias. Neuvolasta melkein käskivät laittaa päiväkotiin, että oppii kanssakäymistä toisten lasten kanssa
Näyttää haluavan huomiota sinulta. Taitaa olla mustasukkainen jos annat huomiota muille. Mietippä tilanteet uudelleen mielessäsi. Mitä sinä teit sillä hetkellä kun kiusaaminen alkoi. Oliko niin että sinun huomio oli kokonaan toisaalla. Lapset keksivät milloin minkin keinon saadakseen vanhempiensa huomion. Ainut millä saat tuon kitkettyä pois. On se että et anna huomiota hälle silloin kun hän tekee noin. Pyydä jotain muuta aikuista puuttumaan asiaan (sovi jo etukäteen toisen aikuisen kanssa tilanteesta) ja anna muulloin lapselle niin paljon huomiota että hänelle ei tule tarvetta tuntea ettei saa tarpeeksi huomiotasi.
Kyllä kaikki tuosta kääntyy parempaan, kun ensin paneudut syyhyn ja tilanteisiin.
Ja ovatko tiöanteet olleet semmosia, kun vaikka haukkuu toista kakaksi, että muut lapset nauraa ympärillä?
Lapsi on ollut päiväkodissa 1-vuotiaasta. On erittäin eloisa ja riehuu, mutta osaa keskittyä, joten ei luulisi olevan mitään sairautta, on ehkä ylivilkas. Entiedä olisiko huomion hakua? Välillä ajattelin että väsymystä ehkä?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 11:02"]
Ja ovatko tiöanteet olleet semmosia, kun vaikka haukkuu toista kakaksi, että muut lapset nauraa ympärillä?
[/quote]
välillä nauraa ja silloin sen tajuan jotenkin, mutta joskus muut lapset katsoo vaan pitkään ja lähtevät pois.
Ei kai tuohon muuta neuvoa ole kuin että toistoa, toistoa niiden neuvojen, kieltojen ja ohjeiden kanssa. Yritä selittää tytölle vaihtoehtoisia käyttäytymismalleja. Omasta lapsesta huomaa että tulee häiriökäyttäytymistä jos ei oikein tiedä mitä pitäisi tehdä ja sanoa.
Ja neuvolaan kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä, osaavat varmasti neuvoa.
Kuulosta että hakee juuri muiden lapsien huomiota ja hyväksyntää vaikka täysin vääräällä tavalla. Yritä opettaa muita tapoja. Selitä ettei tarvitse väkisin yrittää käyttäytyä huomiotaherättävästi jotta saa huomiota, vaan voi vaikka kysyä toiselta että hei, mitä leikittäisiin? Tai kysyä toisen lelusta jotain tai ehdottaa itse leikkiä.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 11:02"]
[/quote]
välillä nauraa ja silloin sen tajuan jotenkin, mutta joskus muut lapset katsoo vaan pitkään ja lähtevät pois.
[/quote] tajuat? Eli hyväksyt toiminnan silloin kun muut lapset nauravat ympärillä? Mietihän nyt mistä on oppinut kiusaamaan?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 14:03"]
Joihinkin auttaa vain ruumiillinen kuritus, jos sekään. Tämä on fakta.
Kun ei mene perille sanomiset, niin kyllä se tukkapölly/korvapuusti palauttaa maanpinnalle, ja jos ei ole ihan luonnevikainen kakara, niin tästä ottaa pian opikseen ja riittää pelkästään tieto, että tulee kuritusta jos tekee pahuuksia = ei enää tee niitä.
Näin se vaan joidenkin kohdalla on, voitte toki jatkaa lässyttämistä, mutta ei se vaan toimi aina.
Eikä lapset rikki mene pienestä koulutuksesta
[/quote]
enkös itse silloin näytä mallia että väkivaltaa saa käyttää jos itse niin tekisin? Olen yrittänyt pitää kiinni sylissä mutta siitä se saa hillittömät raivarit.
[/quote]
Mitä olet tehnyt kun raivarit päällä? Päästänyt sylistä? Eli opetat agressiolla saatavan tuloksia. Ei se lapsi niistä raivareista rikki mene, ei edes kyyneleistä. Siinäpä sitten raivoaa, ehkä seuraavalla kerralla menee jo paremmin.
Minusta tuntuu ettei teidän kaltaisillanne kasvattajilla ole oikein munaa kitkeä negatiivista käytöstä kunnolla pois. Sehän se vanhemmuudessa on kaikkein vaikeinta, tuottaa pettymyksiä lapsille. Mutta uskokaa pois, parempi aiemmin kuin myöhemmin.