Miten lapsi nukkumaan pidempään?
Palaa hermo! Vauva 8kk herättää joka aamu viimeistään seitsemältä. Miten ihmeessä saisin tuon nukkumaan pidempään? Apuja?
Kommentit (41)
No seitsemän on ihan hyvä aika, voisi hetätä viideltäkin :).
Sittenkun lapsi siirtyy yksiin päiväuniin niin yöunet yleensä pidentyvät jonkin verran, mä oon sirtäny meidän lapset ykdiin uniin n 9-11kk iässä. Toki yksilöllisyä tuo unentarve.
Voit myös koittaa pimentää huonetta, laittaa lapsen myöhemmin nukkumaan, ottaa aamulla viereen ja esittää sitkeästi nukkuvaa vaikka lapsi olisi virkeä ja repisi sinua hiuksista/pomppidi päälläsi. Joskus ne sitten luovuttaa ja käy iudestaan nukkumaan kun huomaavat että ei vielä ollutkaan aamu.
Ei mitenkään. Täällä 2,5v herää aina viimeistään 7, yleensä jo ennen. Viime kesänä rukkasin rytmiä niin että nukuttiin ysiin, mutta se tarkoitti että yöunille mentiin klo 22-23... Päikkäreiden pituudella tai nukutaanko niitä ollenkaan ei ole vaikutusta.
On myös totta että mitä paremmin nukkuu päivällä, sitä paremmin yöllä.
Hän menee nukkumaan noin yhdeksältä ja joko herää tai ei syömään kerran. Viime yönä ei herännyt syömään ja heräsi 6.00. Päiväunet nukkuu 10-12 ja noin 15-16. Illalla sänkyyn mennessä sammuu samantien, että vielä ainakaan ei päikkäreistä uskalla nipistää.
On tää aamutorkulle melkoista tuskaa, herääminen siis.
Mitä vittua valitat ap? Meillä herätiin tuossa vaiheessa 4-6 kertaa yöllä ja nukkumaan aikaisintaan 22:30.
Ei mitenkään.Meillä poika nyt 4 vuotias ja aina herännyt aikaisin,vauvana välillä jo 5.30,nyt saattaa nukkua 6.30 asti.Oma rytmi muokkaantunut samanlaiseksi.Turhasta valitat!
Kiitos kommentistasi numero 8. Näyttää olevan muitakin aamuäreitä. Jos neuvoista olisi apua sinullekkin.
Minä rukkaisin tässä tapauksessa omaa rytmiäni, eli menisin nukkumaan niin aikaisin, että saisin nukuttua riittävästi seitsemään mennessä. Se on huomattavasti helpompaa kuin säätää vauvaa.
Eli ruuasta, päiväunien lisäämisestä tai muista kepulikonsteista ei ole tässä vaiheessa hyötyä?
Mitä te äidit teette aamuisin ennen päiväunia? Aamun ensitunnit ovat ihan järkyttävän pitkiä ja tylsiä.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 07:32"]Eli ruuasta, päiväunien lisäämisestä tai muista kepulikonsteista ei ole tässä vaiheessa hyötyä?
Mitä te äidit teette aamuisin ennen päiväunia? Aamun ensitunnit ovat ihan järkyttävän pitkiä ja tylsiä.
[/quote]
Mä imetän, pesen ja vaatetan vauvan, jonka jälkeen puoliunessa saatan laittaa pesukoneen päälle tms. Lastenohjelmat taustalle ja lattialle lapsen seuraksi joka leikkii leluilla, toisella kädellä selaan puhelinta et pysyy hereillä. Sit aamupuuro jossain vaiheessa ja sit onkin jo päikkärit. Kaikkee puuhaa keksii. Ja sit ku olis itselle aikaa jatkaa unia niin onkin jo liian pirteä :D suosittelen mennään itte aikaisemmin nukkumaan, niin tulee yöunta riittävästi.
Ap herätys! Sun lapsi nukkuu todella hyvin!!! Ja klo 7 on täysin normaali aika herätä, niin lapselle, kuin aikuisellekin! Taaperona saattavat hyvinkin herätä jo ennen viittä - se on rasittavaa. Meillä noustaan kouluun ja töihin joka päivä klo 6:20, myös minä joka olen vauvan kanssa kotona. Syötän vauvalle aamupuuron, keitän itselleni kahvit, siistin kotia ja menen suihkuun. Vauva torkahtaa lyhyesti uudestaan. Sitten mennään koirien kanssa lenkille tai lähdetään jonnekin. Tylsyys johtuu kyllä ihan itsestäsi.
Seitsemältä herääminen on ihan normaalia. Aamulla tehdään aamutoimia ja mennään ulos. Mihin saakka sitten pitäisi nukkua?
Mä annoin sormiruokaa vauvalle eteen siks aikaa ku itse join aamukahvin +heräilin (ja luin lehteä/kirjaa / olin netissä), saatto viihtyä tunninki noin... jälkikäteen tosin kauhee siivoominen.
Onhan tämä provo? Jos ei, niin mene ap aikaisemmin nukkumaan!
Oikeasti 7 herääminen on ihan ok. Meillä herättiin tuossa vaiheessa useimmiten ennen kuutta, ja se oli ihan kamalaa... Ei pelkästään univelan takia vaan myös siksi, että tosiaan ne aamutunnit olivat toooodella pitkiä, ei oikein voinut tehdä mitään järkevää ja oltiin vain ja lojuttiin. Ärsytti myös, että sitten syötiin aina lounasta jo joskus 9-10 aikaan. Nykyään lapsi 2v nukkuu jopa 6.30-7 asti. .-.
Täällä kirjoitetaan usein lasten huonosta nukkumisesta. Tämä ei edes ole sitä. Eniten hämmästelen kotona olevia vanhempia, jotka ei jaksa herätä edes laittamaan lastaan kouluun. Hyvä malli normaalista elämästä?
Sehän on myöhään jos seitsemältä herää.