Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko olen avopuolisolle velkaa?

Vierailija
14.04.2015 |

Asuimme avopuolison ja hänen kahden lapsensa kanssa (ovat hänen aiemmasta suhteesta) kaupungissa vuokralla ja aloimme harkita talon laittoa n. 4-5v sitten. Sitten tuli tilaisuus ostaa unelmatalo maalta ja kaupat tehtiin, mutta siinä vaiheessa avopuolisoni ei halunnut olla mukana lainaa ottamassa, joten minä ostin talon yksin. Taloa on remontoitu nyt pari vuotta, ja melkein kaikki olen tehnyt itse. Puolisoni on ollut jonkin verran apuna.

Päätimme siinä vaiheessa puolisoni vaatimuksesta, että muutamme taloon vasta sitten kun lapset pääsevät peruskoulusta (että saavat käydä peruskoulun kaupungissa). Siihen saakka talo toimii "mökkinä" ja viikonloppuasuntona. Itse olen ollut halukas muuttamaan maalle kokoajan (hurja säästö olisi ollut), mutta se ei ole puolisolleni passannut.

Meillä on ollut aina yhteinen taloustili, jonne olemme molemmat laittaneet tietyn summan rahaa ja sieltä on maksettu kaikki yhteinen eläminen. Talon oston jälkeen minä olen laittanut n.1700€ ja puolisoni n.1500€/kk. Tililtä on maksettu molempien asuntojen kulut, kaupunkiasunnon vuokrat ja sähköt (n 1000€/kk), omat ja lasten ruuat ja kaikki muukin yhteinen, kuten esim. auton kulut ja yhteiset lomareissut. Myös lainan lyhennykset on maksettu taloustililtä. Lainaa olemme ehtineet lyhentää n. 30000€ (3 vuodessa).

Nyt meillä on erohommelit edessä puolison aloitteesta ja vaatimuksesta. Minä muutan yksin omaan talooni maalle ja avopuoliso jää lastensa kanssa kaupunkiasuntoon vuokralle. Taloustili lakkautetaan, mutta rahaa tulee kulumaan suunnilleen samassa suhteessa, eli minun 1700€ riittää lainaan ja ruokaan ja talon ylläpitoon, samaten puolisolla 1500€ riittää vuokraan, ruokaan ja vuokra-asunnon ylläpitoon.

Juridisesti en ilmeisesti olisi mitään velkaa exälle, mutta Exä on sitä mieltä että olen hänelle n.15000€ velkaa, eli noin puolet siittä minkä verran lainaa olemme ehtineen lyhentää, koska tämä raha on jäänyt minun "seiniin" kertyneeksi omaisuudeksi. Minusta tämä on aika paljon! Korot saan kuulemma anteeksi.

Jos suostun tuohon vaatimukseen, niin minun kolmen vuoden kulut ovat n.76000€ yht. ja exän kulut n.39000€. Aikamoinen ero.

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, juridesti et ole mitään velkaa mutta moraalisesti olet kyllä. Taloustililtä on maksettu sinun talosi lainaa (mikä sinänsä on käsittämätön juttu). Matemaattisesti velka on puolet maksetusta lainasta eli 15000 eur.

Vierailija
2/79 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 12:15"]

Ap, juridesti et ole mitään velkaa mutta moraalisesti olet kyllä. Taloustililtä on maksettu sinun talosi lainaa (mikä sinänsä on käsittämätön juttu). Matemaattisesti velka on puolet maksetusta lainasta eli 15000 eur.

[/quote]

Ap on maksanut taloustilille 1700 joista 1000 on mennyt mökin lainaan.

Yhteisiin menoihin on jäänyt 700 ja avovaimo on laittanut 1500 KOLMEN ihmisen elätukseen.

Ap on siis paitsi maksanut mökin lainaa, elättänyt myös toisen lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä asianajotoimistosta apua. Se maksaa muutaman satasen, mutta on vauvapalstaa parempi tiedonlähde.

Vierailija
4/79 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 12:20"]

[/quote]

Yhteisiin menoihin on jäänyt 700 ja avovaimo on laittanut 1500 KOLMEN ihmisen elätukseen.

[/quote]

Luepas ap:n viesti uudestaan: taloustilille on laitettu 1700 +1500=3200. Tästä maksettu yhteisen kaupunkiasunnon vuokra ja sähköt 1000 eur/kk, jää 2200. Mökkilainaa lyhennetty 30 000/36 kk = n. 830 eur/kk, jää 1370 eur/kk josta on sitten maksettu NELJÄN (mies, avovaimo+2 lasta) päivittäiset kulut + lomamatkat + autot. Eli missä kohtaa avovaimo on hassannut puolitoista tonnia kolmeen ihmiseen?

Vierailija
5/79 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 12:33"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 12:20"]

[/quote]

[/quote]

Luepas ap:n viesti uudestaan: taloustilille on laitettu 1700 +1500=3200. Tästä maksettu yhteisen kaupunkiasunnon vuokra ja sähköt 1000 eur/kk, jää 2200. Mökkilainaa lyhennetty 30 000/36 kk = n. 830 eur/kk, jää 1370 eur/kk josta on sitten maksettu NELJÄN (mies, avovaimo+2 lasta) päivittäiset kulut + lomamatkat + autot. Eli missä kohtaa avovaimo on hassannut puolitoista tonnia kolmeen ihmiseen?

[/quote]

Kai naiselle lapsineen kuuluu myös 3/4 vuokrasta ja asumiskuluista? 750e siihen ja 3/4 tuosta 1370e on noin tonni, joten karkeasti arvoiden 1750e on naisen ja teinien kuluja.

Vierailija
6/79 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä siis puolisosi halusi asua kalliisti kahdessa asunnossa ja koittaa nyt jälkikäteen vielä periä sinulta niitä rahoja, jotka tällä järjestelyllä menetti. Ei hyvää päivää.

Itse toteaisin ihan lyhykäisesti, että ei käy.

Vierailija
7/79 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä mitään juristia tarvita kun on AVOLIITTO ja EI ole yhteisiä lapsia ja molemmat ovat käyneet töissä. Ihan oma vika tai molempien vika kuinka on raha-asiat hoidettu avoliiton aikana. Ei mitään erorahoja tarvitse maksaa. 

Toki saa antaa vaikka kaikki rahansa toiselle jos haluaa ;)

Vierailija
8/79 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 07:42"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 07:36"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 07:26"]Et ole naiselle mitään velkaa.
[/quote]

Mistä päättelit, että ap on mies?
[/quote]

Minä taas päättelin ap:n olevan nainen :D
[/quote]

Minäkin ajattelin ap:n naiseksi ihan vaan siksi, kun valtaosa palstailijoista on naisia.

Vierailija
9/79 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:11"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:09"]

Ei tarvitse maksaa juridisesti yhtään mitään. Jos äijä on itsepäinen, niin varaudu pitkiin oikeusprosesseihin. Äläkä missään nimessä maksa mitään miehelle, sehän vain antaisi kuvan, että olet oikeasti jotain velkaa.

[/quote] Ämmä

[/quote]

Sukupuolella ei ole merkitystä. Toimii samalla lailla toisinkinpäin.

[/quote] Ei olekaan, siksi korjasin.

[/quote]

Ämmä-sanalla on melko negatiivinen kaiku, voisitko jatkossa käyttää jotain kauniimpaa sanaa.

[/quote] Vastasin samaa kaikua käyttäen.

Vierailija
10/79 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyökkäys on paras puolustus. Tee siis omat laskelmat ja lasku. Voisi osoittaa exälle miten naurettava pyyntö.

Vierailija
11/79 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole hänelle mitään velkaa, pyytäköön lakimiestä mielipiteensä tueksi, ei tosin taida saada.

Vierailija
12/79 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaas nyt kaikki muut opiksenne tästä. Tehkää raha-asioista aina kirjallinen sopimus tai helpommalla pääsee kun menee naimisiin ja tekee avioehdon.

Vierailija
13/79 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos arveluttaa, niin konsultoi asianajajaa äläkä vauvapalstaa :D maksaa varmaan satasia, mut saat mielenrauhan.

Vierailija
14/79 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nainen on melkeinpä vedättänyt sinua taloasiassa ja nyt, kun hän haluaa erota, sinun pitäisi ryhtyä vielä maksumieheksi. Et sinä ole mitään velkaa! Naisesta tulee hyväksikäyttäjäolo. Uskothan, että hyviäkin naisia on olemassa ja sinäkin voit löytää sellaisen. Tsemppiä!

Vierailija
15/79 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä jos laskee että maatalon lyhennys on ollut se n. 833e/kk ja ehkä 70e/kk muihin talon kuluihin/kk keskimäärin niin muihin kuluihin on jäänyt 2300e/kk. Tästä ap:n osuus on 1/4 eli 575e. Ap on maksanut 1700e/kk Vaikka hänen oikea osuutensa olisi ollut n. 1478e (tämä sisältäen asuntolainan ja talon kuluja sen 70e/kk). Eli puoliso olisi ap:lle velkaa n. 7992e kolmelta vuodelta liikamaksuja (tai sitten jos talon kulut on olleet isommat kuin 70e/kk niin voidaan kuitata tästä. Sitäpaitsi jos taloa on yhdessä käytetty mökkinä niin sen kuluista puolet tai jopa se 3/4 kuuluu puolisolle )

Vierailija
16/79 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa on jo samankaltaisesti vastannutkin, mutta jos ap on kerran maksanut 1700 kuussa, niin talolyhennyksen jälkeenkin rahaa on jäänyt hänen osuuteensa vuokrasta ja ruuasta yms. Eli puoliso ei ole maksanut lainaa, vaan ap itse. Mitään ei siis tarvitse hyvittääkään.

Vierailija
17/79 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole velkaa äläkä nyt suostu mihinkään henkiseen kiristykseen. Ero on ero ja kaikkia kirpaisee siinä kohtaa.

Vierailija
18/79 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa tuohon, että sinä yritit ajaa sitä maalle muuttoa kuin käärmettä pyssyyn vastoin puolisosi tahtoa? Se oli sinun projektisi. Mitä muuta olet tehnyt ottamatta puolisoa huomioon.

Mutta tämä meni nyt aiheesta sivuun, olet silti osallistunut taloudellisesti, eikä avioliittoa ole, ja lapset eivät ole sinun, etkä ole lainannut häneltä rahaa siihen taloon, joten et ole velkaa hänelle.

Vierailija
19/79 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 15:58"]

Miksi puolisosi on osallistunut sinun lainanlyhennyksiin? Eihän se ole reilua, että toinen maksaa toisen omaisuuden kartutuksen. Tuosta olisi kyllä pitänyt puhua jo silloin, kun taloustili perustettiin, eli että sieltä ei makseta sun lainanlyhennyksiä. Jurtidisesti et ole puolisolle velkaa, mutta jos hän on tosiaan maksanut puolet tuosta 30000 lainanlyhennyksestä, niin nyt hän tavallaan omistaa sitä ok-taloa 15k euron arvosta.

[/quote]

No eihän sitä erotilannetta tullut silloin mietittyä, kun laskettiin taloustilille laitettavia summia. Mutta räknätään niitä nyt. Itte alan päätymään sellaiseen, että minä olen maksanut yksin lainaa ja kaikki kulut ovat menneet puoliksi. Sitten mitä jää, niin siittä pitää miettiä, että onko minun osuus ollut riittävän suuri kaupunkiasunnon vuokrakuluihin, vai pitäisikö minun hyvittää sitä exälle nyt tässä vaiheessa? Ja paljonko?

Vierailija
20/79 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olennaista viestissä oli että kulut eron jälkeen pysyvät molemmilla samana: naisen ja lasten kulut 1500 €/kk ja miehen 1700 €/kk. Nainen on maksanut omat ja lastensa kulut ja koko vuokran, mies on maksanut omat kulut sekä kartuttanut omaisuuttaan maksamalla talolainaa. Miehen kuuluu siis maksaa puolet 3 vuoden vuokrista jos on oikeudenmukainen. Jos mies taas on niuho, niin vähimmäisvaatimus on 1/4 vuokrista 3 vuoden ajalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän