Paljonko olen avopuolisolle velkaa?
Asuimme avopuolison ja hänen kahden lapsensa kanssa (ovat hänen aiemmasta suhteesta) kaupungissa vuokralla ja aloimme harkita talon laittoa n. 4-5v sitten. Sitten tuli tilaisuus ostaa unelmatalo maalta ja kaupat tehtiin, mutta siinä vaiheessa avopuolisoni ei halunnut olla mukana lainaa ottamassa, joten minä ostin talon yksin. Taloa on remontoitu nyt pari vuotta, ja melkein kaikki olen tehnyt itse. Puolisoni on ollut jonkin verran apuna.
Päätimme siinä vaiheessa puolisoni vaatimuksesta, että muutamme taloon vasta sitten kun lapset pääsevät peruskoulusta (että saavat käydä peruskoulun kaupungissa). Siihen saakka talo toimii "mökkinä" ja viikonloppuasuntona. Itse olen ollut halukas muuttamaan maalle kokoajan (hurja säästö olisi ollut), mutta se ei ole puolisolleni passannut.
Meillä on ollut aina yhteinen taloustili, jonne olemme molemmat laittaneet tietyn summan rahaa ja sieltä on maksettu kaikki yhteinen eläminen. Talon oston jälkeen minä olen laittanut n.1700€ ja puolisoni n.1500€/kk. Tililtä on maksettu molempien asuntojen kulut, kaupunkiasunnon vuokrat ja sähköt (n 1000€/kk), omat ja lasten ruuat ja kaikki muukin yhteinen, kuten esim. auton kulut ja yhteiset lomareissut. Myös lainan lyhennykset on maksettu taloustililtä. Lainaa olemme ehtineet lyhentää n. 30000€ (3 vuodessa).
Nyt meillä on erohommelit edessä puolison aloitteesta ja vaatimuksesta. Minä muutan yksin omaan talooni maalle ja avopuoliso jää lastensa kanssa kaupunkiasuntoon vuokralle. Taloustili lakkautetaan, mutta rahaa tulee kulumaan suunnilleen samassa suhteessa, eli minun 1700€ riittää lainaan ja ruokaan ja talon ylläpitoon, samaten puolisolla 1500€ riittää vuokraan, ruokaan ja vuokra-asunnon ylläpitoon.
Juridisesti en ilmeisesti olisi mitään velkaa exälle, mutta Exä on sitä mieltä että olen hänelle n.15000€ velkaa, eli noin puolet siittä minkä verran lainaa olemme ehtineen lyhentää, koska tämä raha on jäänyt minun "seiniin" kertyneeksi omaisuudeksi. Minusta tämä on aika paljon! Korot saan kuulemma anteeksi.
Jos suostun tuohon vaatimukseen, niin minun kolmen vuoden kulut ovat n.76000€ yht. ja exän kulut n.39000€. Aikamoinen ero.
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 07:26"]Et ole naiselle mitään velkaa.
[/quote]
Mistä päättelit, että ap on mies?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 06:17"]Sano sille jätkälle, että olisi heti taloa ostettaessa sanonut että on epävarma suhteenne tulevaisuudesta. (Koska varmasti oli jo silloin.) Siitä kertoo myös se, että häntä ei pahemmin kiinnostanut rempata. Olisi kenties jäänyt torppa ostamatta. Et todellakaan ole hänelle velkaa latin latia!
[/quote]Heh, mä sain sit taas sen käsityksen että kirjoittaja on mies. Voihan tietty avokkikin olla mies, mut eipä ole oleellista.
Ap:lle tiedoksi, et ole velkaa mitään. Älä maksa latiakaan.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 07:36"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 07:26"]Et ole naiselle mitään velkaa. [/quote] Mistä päättelit, että ap on mies?
[/quote]
Kirjoitustyylistä ja siitä, että puoliso on halunnut asua vuokralla kaupungissa kunnes lapset riittävän isoja. Miehet ei ajattele sellaista jos toisessa vaskakupissa on rahaa. Mistä päättelit, että kirjoittaja on nainen?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 07:36"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 07:26"]Et ole naiselle mitään velkaa.
[/quote]
Mistä päättelit, että ap on mies?
[/quote]
Minä taas päättelin ap:n olevan nainen :D
Joo, älä maksa. Kunnon vedättämistä exältä.
Tää on ihan selvästi miehen kirjoittama. Vain nainen voi olla noin tyhmä ja ahne kuin ap:n exä. Kerros nyt ap kumpaa sukupuolta edustat niin ei juttu karkaa sivuraiteille?
Olen 45v. mies ja avop. on 47v. yksinhuoltaja nainen ja hänen lapset 14 ja 18v.
Et ole mitään velkaa. Olet elättänyt naisen lapsia vuosua, eiköhän sen pitäisi riittää.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 06:17"]Sano sille jätkälle, että olisi heti taloa ostettaessa sanonut että on epävarma suhteenne tulevaisuudesta. (Koska varmasti oli jo silloin.) Siitä kertoo myös se, että häntä ei pahemmin kiinnostanut rempata. Olisi kenties jäänyt torppa ostamatta. Et todellakaan ole hänelle velkaa latin latia!
[/quote]
Maisa?
Miten pitkä suhde teillä on takana? Lakihan muuttui tuossa muutama vuosi sitten ja periaatteessa avoerossakin voidaan jakaa omaisuutta. Olet vähän mokannut, kun niitä sun lainanlyhennyksiä on maksettu todistettavasti teidän yhteiseltä tililtä eli naisenkin rahoilla. Summasta en osaa sanoa mitään.
Minä en ainakaan maksaisi senttiäkään. Jos et ole juridisesti mitään velkaa, niin ei ex-puolisosi voi sinua pakottaakaan. Välithän teillä on joka tapauksessa poikki eron myötä.
Typerä exä muuten, hän ei ollenkaan ota huomioon, että on saanut lomailla ilmaiseksi sinun nurkissasi.
Ehkä voisit maksaa jotain tai sitten asia tasataan muulla jaolla. Lähes yhtä pljon olette kuitenkin maksaneet elämisestä ja talon lainasta. Kuka on maksanut ruuat ja muut kulut?
Minun mielestä pitäisi ajatella sitä, että olet laittanut taloustilille suuremman summan kuin avopuolisosi ja sinulla kuitenkin vain itsesi elätettävänä ja avopuolisolla kaksi lasta itsesi lisäksi. Eli jos tässä pitää jotain maksaa, niin vaadi tuon huomioimista eli elämisen menoisra 3/4 avopuolisolle ja sinulle 1/4. Ton ikäiset lapset jo kuluttaa kuin aikuiset. Alkaa kummasti sinun "velka"-osuus pieneneen.
"Kuka on maksanut ruuat ja muut kulut?"
Suurinpiirtein kaikki ruuat ja muut ovat menneet taloustililtä paitsi omat ja lasten harrastukset ja vaatteet. Ne on maksettu omilta tileiltä tms.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 07:54"]
Miten pitkä suhde teillä on takana? Lakihan muuttui tuossa muutama vuosi sitten ja periaatteessa avoerossakin voidaan jakaa omaisuutta. Olet vähän mokannut, kun niitä sun lainanlyhennyksiä on maksettu todistettavasti teidän yhteiseltä tililtä eli naisenkin rahoilla. Summasta en osaa sanoa mitään.
[/quote]
Laki muuttui siten, että jos avopuolisoilla on yhteisiä lapsia ja toinen uhraa työnsä olemalla kotona hoitamassa lapsia, niin se, kuka on töitä saanut tehdä, maksaa erossa kotona olleelle. Nainenhan on nyt tehnyt töitä, kuten mieskin ja mies on maksanut naisen lapsien elämistä. Että jos reiluja ollaan, niin ei minusta ap:n tarvi maksaa mitään.
Et todellakaan ole exälle velkaa mitään tuossa tilanteessa, moraalisesti tai laillisesti.
Jos siis exä on lyhentänyt talosi lainaa, niin tottakai olet hänelle velkaa. Mutta jos olet osallistunut hänen lapsiensa elättämiseen, niin unohda koko juttu.
Joo. Tämä on selvä keissi: käytännössä ja juridiselta kannalta et ole exällesi mitään velkaa, eli voit huoletta ilmoittaa tälle, että erossa kumpikin ottaa oman omaisuutensa ja jatkaa elämäänsä.
Toinen juttu on sitten se, jos itse ehdottomasti haluat maksaa jotain, sen voit tietty tehdä. Mutta mitään juridista tai moraalista velvoitetta sulla ei ole maksaa latiakaan.
Muista koko ajan tämä. Jos sua uhkaillaan lakimiehellä, niin toteet vaan että ok, mutta oikeudenkäyntikulut on kalliita ja että sä viet asian loppuun asti, niin exäs saa sitten maksaa myös kummankin oikeuskulut (jos hän sen asian vie väkisin oikeuteen asti). Eli ei mitään hämminkiä, selkeä tapaus, ota rennosti vaan ja ala nauttia elämästä ja ota siihen rinnalle joku kaunis ja mukava pikkusen nuorempi nainen.
Et ole naiselle mitään velkaa.