Paljonko olen avopuolisolle velkaa?
Asuimme avopuolison ja hänen kahden lapsensa kanssa (ovat hänen aiemmasta suhteesta) kaupungissa vuokralla ja aloimme harkita talon laittoa n. 4-5v sitten. Sitten tuli tilaisuus ostaa unelmatalo maalta ja kaupat tehtiin, mutta siinä vaiheessa avopuolisoni ei halunnut olla mukana lainaa ottamassa, joten minä ostin talon yksin. Taloa on remontoitu nyt pari vuotta, ja melkein kaikki olen tehnyt itse. Puolisoni on ollut jonkin verran apuna.
Päätimme siinä vaiheessa puolisoni vaatimuksesta, että muutamme taloon vasta sitten kun lapset pääsevät peruskoulusta (että saavat käydä peruskoulun kaupungissa). Siihen saakka talo toimii "mökkinä" ja viikonloppuasuntona. Itse olen ollut halukas muuttamaan maalle kokoajan (hurja säästö olisi ollut), mutta se ei ole puolisolleni passannut.
Meillä on ollut aina yhteinen taloustili, jonne olemme molemmat laittaneet tietyn summan rahaa ja sieltä on maksettu kaikki yhteinen eläminen. Talon oston jälkeen minä olen laittanut n.1700€ ja puolisoni n.1500€/kk. Tililtä on maksettu molempien asuntojen kulut, kaupunkiasunnon vuokrat ja sähköt (n 1000€/kk), omat ja lasten ruuat ja kaikki muukin yhteinen, kuten esim. auton kulut ja yhteiset lomareissut. Myös lainan lyhennykset on maksettu taloustililtä. Lainaa olemme ehtineet lyhentää n. 30000€ (3 vuodessa).
Nyt meillä on erohommelit edessä puolison aloitteesta ja vaatimuksesta. Minä muutan yksin omaan talooni maalle ja avopuoliso jää lastensa kanssa kaupunkiasuntoon vuokralle. Taloustili lakkautetaan, mutta rahaa tulee kulumaan suunnilleen samassa suhteessa, eli minun 1700€ riittää lainaan ja ruokaan ja talon ylläpitoon, samaten puolisolla 1500€ riittää vuokraan, ruokaan ja vuokra-asunnon ylläpitoon.
Juridisesti en ilmeisesti olisi mitään velkaa exälle, mutta Exä on sitä mieltä että olen hänelle n.15000€ velkaa, eli noin puolet siittä minkä verran lainaa olemme ehtineen lyhentää, koska tämä raha on jäänyt minun "seiniin" kertyneeksi omaisuudeksi. Minusta tämä on aika paljon! Korot saan kuulemma anteeksi.
Jos suostun tuohon vaatimukseen, niin minun kolmen vuoden kulut ovat n.76000€ yht. ja exän kulut n.39000€. Aikamoinen ero.
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:44"]
Minusta olennaista viestissä oli että kulut eron jälkeen pysyvät molemmilla samana: naisen ja lasten kulut 1500 €/kk ja miehen 1700 €/kk. Nainen on maksanut omat ja lastensa kulut ja koko vuokran, mies on maksanut omat kulut sekä kartuttanut omaisuuttaan maksamalla talolainaa. Miehen kuuluu siis maksaa puolet 3 vuoden vuokrista jos on oikeudenmukainen. Jos mies taas on niuho, niin vähimmäisvaatimus on 1/4 vuokrista 3 vuoden ajalta.
[/quote]
Vuokrahan on tonnin. En usko hetkeäkään että naisella riittää 1500e/kk sekä vuokraan että itsensä ja kolmen lapsen elättämiseen. Eihän siinä jäisi kuin 500e vuokran jälkeen, joka ehkä riittää juuri ja juuri halpaan ruokaan - maksamatta jää sitten kaikki sähköt, vedet, vakuutukset... Ihan varmasti menee ainakin 500e enemmän.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:10"]
Minusta olennaista viestissä oli että kulut eron jälkeen pysyvät molemmilla samana: naisen ja lasten kulut 1500 €/kk ja miehen 1700 €/kk. Nainen on maksanut omat ja lastensa kulut ja koko vuokran, mies on maksanut omat kulut sekä kartuttanut omaisuuttaan maksamalla talolainaa. Miehen kuuluu siis maksaa puolet 3 vuoden vuokrista jos on oikeudenmukainen. Jos mies taas on niuho, niin vähimmäisvaatimus on 1/4 vuokrista 3 vuoden ajalta.
[/quote]
Vuokrahan on tonnin. En usko hetkeäkään että naisella riittää 1500e/kk sekä vuokraan että itsensä ja kolmen lapsen elättämiseen. Eihän siinä jäisi kuin 500e vuokran jälkeen, joka ehkä riittää juuri ja juuri halpaan ruokaan - maksamatta jää sitten kaikki sähköt, vedet, vakuutukset... Ihan varmasti menee ainakin 500e enemmän.
[/quote]
Tarkennuksena:
Kaupunkiasunnon vuokra ei ole tonnia, vaan kaupunkiasunnon kustannukset (vuokra+vesi+sähkö) on ollu n. 1000 eur/kk keskimäärin ja nämä on maksettu taloustililtä.
Maalaistalon kustannukset ovat olleet samaa suuruusluokkaa (ehkä hieman enemmän), sisältäen lainan lyhennykset.
Muut kulut kuten harrastukset, vaatteet yms. (EI yhteiset) on rahoitettu muilta tileiltä / ns.omilla rahoilla.
Olen samaa mieltä tuosta, että velan määrää voisi yrittää laskea kaupunkiasunnon vuokraa jakamalla, mutta myös talosta voisi jotain vuokraa ajatella, joka sitten tasoittaa lopputulosta lähemmäs nollaa...
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 04:28"]
Asuimme avopuolison ja hänen kahden lapsensa kanssa (ovat hänen aiemmasta suhteesta) kaupungissa vuokralla ja aloimme harkita talon laittoa n. 4-5v sitten. Sitten tuli tilaisuus ostaa unelmatalo maalta ja kaupat tehtiin, mutta siinä vaiheessa avopuolisoni ei halunnut olla mukana lainaa ottamassa, joten minä ostin talon yksin. Taloa on remontoitu nyt pari vuotta, ja melkein kaikki olen tehnyt itse. Puolisoni on ollut jonkin verran apuna.
Päätimme siinä vaiheessa puolisoni vaatimuksesta, että muutamme taloon vasta sitten kun lapset pääsevät peruskoulusta (että saavat käydä peruskoulun kaupungissa). Siihen saakka talo toimii "mökkinä" ja viikonloppuasuntona. Itse olen ollut halukas muuttamaan maalle kokoajan (hurja säästö olisi ollut), mutta se ei ole puolisolleni passannut.
Meillä on ollut aina yhteinen taloustili, jonne olemme molemmat laittaneet tietyn summan rahaa ja sieltä on maksettu kaikki yhteinen eläminen. Talon oston jälkeen minä olen laittanut n.1700€ ja puolisoni n.1500€/kk. Tililtä on maksettu molempien asuntojen kulut, kaupunkiasunnon vuokrat ja sähköt (n 1000€/kk), omat ja lasten ruuat ja kaikki muukin yhteinen, kuten esim. auton kulut ja yhteiset lomareissut. Myös lainan lyhennykset on maksettu taloustililtä. Lainaa olemme ehtineet lyhentää n. 30000€ (3 vuodessa).
Nyt meillä on erohommelit edessä puolison aloitteesta ja vaatimuksesta. Minä muutan yksin omaan talooni maalle ja avopuoliso jää lastensa kanssa kaupunkiasuntoon vuokralle. Taloustili lakkautetaan, mutta rahaa tulee kulumaan suunnilleen samassa suhteessa, eli minun 1700€ riittää lainaan ja ruokaan ja talon ylläpitoon, samaten puolisolla 1500€ riittää vuokraan, ruokaan ja vuokra-asunnon ylläpitoon.
Juridisesti en ilmeisesti olisi mitään velkaa exälle, mutta Exä on sitä mieltä että olen hänelle n.15000€ velkaa, eli noin puolet siittä minkä verran lainaa olemme ehtineen lyhentää, koska tämä raha on jäänyt minun "seiniin" kertyneeksi omaisuudeksi. Minusta tämä on aika paljon! Korot saan kuulemma anteeksi.
Jos suostun tuohon vaatimukseen, niin minun kolmen vuoden kulut ovat n.76000€ yht. ja exän kulut n.39000€. Aikamoinen ero.
[/quote]
Minusta sinä olet velkaa juuri tuon 15000 euroa, joka on nyt sinun seinissäsi. Tämä ei ole juridinen vaan moraalinen kanta.
Jutun ydin on siinä että muuttuuko lainsilmissä miehen 200€ enemmän yhteiselle tilille maksamat rahat yhteiseksi omaisuudeksi, jolloin puolet eli 100€/kk olisi naisen omaisuutta. Se mitä on miehen seinissä ei ole oleellista. Vasta sen jälkeen voidaan laske kulunkeja.
Arvoi montako päivää nainen on viettänyt aikaa maalla talossa viimeisen 3 vuoden aikana. Katso sitten alueen vuokrataso ja laske vuokra käyttöpäivien mukaan ( esim nainen on viettänyt 30 päivää maalla vuonna 1, 50 päivää vuonna 2 ja 40 päivää vuonna 3 = 120 päivää joten nainen maksaa sinulle puolet 4 kuukauden vuokrasta). Molemmat siis maksaa käytön mukaan ja loput talon kustannuksista on sinun vastuulla kuten sinun on myös taloon sijoitettu omaisuus ja mahdollinen arvonnousu.
Naiset on kyllä ahneita. Jokaisessa tuttavapiirissä olevassa erokeississä nainen vinkuu käsittämättömiä vaatimuksia, joihin mies sit suostuu kun haluaa vaan äkkiä eroon koko akasta.
Mun mielestä on aika fiftififti mennyt kulut. Et oo mitään velkaa. Keskustele asiasta exän kanssa ja näytä perustelut. Jos menee hankalaksi ota yhteys asianajotoimistoon ja pyydä jeesiä.
Elämä ei ole reilua ! Anna kaikki ex muijalle jotta hänen on helpompaa aloittaa uusi suhde työperäisen muuttajan kanssa ja hankkia muutama lapsi lisää ! Olisit reilukerholainen :)
Olen nainen ja maksoin ex miehelle kiltisti mitä hän halusi. Summa oli iso ja kirpaisi. Mutta ei ollut voimia alkaa riitelemään, menikö oikein vai väärin.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:44"]
[/quote]
Millä helvetin matematiikalla päädyit tuohon tulokseen? Jos jonkun pitää maksaa jollekin jotain, niin se on ap:n eksä, sillä hän on varoillaan elättänyt puolisonsa muksuja omien kulujensa lisäksi. Jos ap on laittanut taloustilille 1700 euroa, laina on ollut vaikkapa tuhat euroa kuussa, on hän maksanut elämisestään 700 euroa. Sensijaan tämä puoliso on maksanut kolmesta ihmisestä 1500 euroa, mikä on 500 euroa ihmistä kohti. Ap on siis maksanut joka kuukausi 200 euroa enemmän, eli 50 euroa "bonusta" henkeä kohden. Maksettavaa tästä tulisi 150*12*3=5400 euroa ap:n tulevalle exälle.
[/quote]
Ihan sillä matikalla että naisen ja lasten kulut ennen eroa 1500 €/kk ja eron jälkeen 1500 €/kk. Tästä voi päätellä että miehen 1700 €/kk on mennyt miehen kuluihin ja miehen omaisuuden kartuttamiseen.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 06:07"]
Avoliitto. Sinun talo. Et ole mitään velkaa.
[/quote]Tähän.
Et ole mitään velkaa, koska ette ole olleet naimisissa!!!
No älä anna mitään tai anna pienempi summa?
Juridisesti yleensä puolet miehen omaisuudesta kuuluu naiselle erossa.
et ole mitään velkaa. Talo on sinun.
Avoliitto. Sinun talo. Et ole mitään velkaa.
Sano sille jätkälle, että olisi heti taloa ostettaessa sanonut että on epävarma suhteenne tulevaisuudesta. (Koska varmasti oli jo silloin.) Siitä kertoo myös se, että häntä ei pahemmin kiinnostanut rempata. Olisi kenties jäänyt torppa ostamatta. Et todellakaan ole hänelle velkaa latin latia!
Jos vuokra-asuntoa ei olisi, olisi puolisosi minusta oikeassa, mutta jos toiseen asuntoon on satsattu suunnilleen yhtä paljon, kuin lainan lyhennykseen, olette minusta aika sujut.
No et ainakaan niin paljoa maksa. Kai te nyt olette ottaneet huomioon, että sä olet maksanut myös miehen lasten osuutta ruuista ja vuokrasta. Ja perheenähän te olette sitä omakotitaloa käyttäneet. Lasket nyt vaan, että paljonko sillä miehellä menee rahaa kun maksaa yksin vuokran ja lastensa ruuat ja vaatteet. Että mikä voisi olla se todellinen summa paljonko hän on talostasi maksanut. On muuten hölmö mies, kun on talosta maksanut, kun eihän hänellä ole mitään oikeutta siihen.
[/quote]
Millä helvetin matematiikalla päädyit tuohon tulokseen? Jos jonkun pitää maksaa jollekin jotain, niin se on ap:n eksä, sillä hän on varoillaan elättänyt puolisonsa muksuja omien kulujensa lisäksi. Jos ap on laittanut taloustilille 1700 euroa, laina on ollut vaikkapa tuhat euroa kuussa, on hän maksanut elämisestään 700 euroa. Sensijaan tämä puoliso on maksanut kolmesta ihmisestä 1500 euroa, mikä on 500 euroa ihmistä kohti. Ap on siis maksanut joka kuukausi 200 euroa enemmän, eli 50 euroa "bonusta" henkeä kohden. Maksettavaa tästä tulisi 150*12*3=5400 euroa ap:n tulevalle exälle.