Mitä mieltä nimestä Pärttyli?
Kommentit (17)
Laurina langalle, Pärttylinä peräti pois.
- vanha sananlasku, viittaa pääskysten lähtöön loppukesällä
Varmasti ollut aikoinaan hyvin tarpeellinen, jos suomalaiset eivät ole osanneet ääntää Bertil-nimeä.
Samaan tapaan kuin George on Yrjö, Torkil Torkkeli, Knut Nuuti ja Luise Loviisa ja sitä rataa.:)
1) Nimitys Pärttyli on suomenkileinen versio apostoli Bartolomeuksesta, jonka katollista muistopäivää vietetään 24. elokuuuta.
2) Suomessa Pärttylinä tunnettiin juuri tuo samaainen muistopäivä, joka oli merkittävä elonkorjuu juhla, jolloin juhlittiin uutisviljaa ja ennustettiin tulevaa vuoden kulkua ja säätä.
3) Vastaavia muita nimiä ovat, ruots. Bertil, Bertel ja suomen Perttu. Heidän nimipäivänsä on myös 24.8.
4) Viittaa myös Pariisin tapahtumiin Bartolomeuksen päivänä vuonna 1572, ns. "pärttylin verilöylyyn", eli katoliaisen väestön väkivaltaiseen mellakointiin protestanttisia hugenotteja vastaan.
5) Jokaisen itse tarkoittama määritelmä esim. vävyn koetuslöylyt saunassa.
Bertil on Perttu
Pärttyli taas tulee suoraan Bartolomeuksesta. Josta myös Bertil ja sitä kautta Perttu ovat muunnoksia, mutta Bertilistä ei siis enää mennä Pärttyliin.
Itse en nimeäisi lasta marttyyrin mukaan, vaikka nimi sinänsä kivan perinteinen ja lopumuodoltaan sekä suomalainen että kansainvälinen onkin.
Mulla tuli ensimmäisenä mieleen se joku lastenohjelma "pää pä pä pä pärtil!!" :D Kirjoitetaan siis Bertil, joku ruotsalainen lastenohjelma.
Sympaattinen nimi, härregud! Se paha tuossa on, että näin tietojenkäsittelyn aikakaudella ääkköset tuppaavat jäämään ohjelmistojen hampaisiin. Miten siis hieman muunneltu nimi, Parruli?
Tiedän yhden Pärttylin. Kamala nimi kumminkin.
:DDDDDDDDDD luulin tätä trolliksi mutta tuollainen nimi on näköjään oikeasti :DDDDDDDDDD
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Ei perkele
Pärttyli kerttuli suolisolmu tutteli
Ei kai tommosta nimeä oikeasti ole??
Tulee mieleen vain Pärttylin verilöyly
Ehkä rumin nimi ever.