Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen opettaja, joka vihaa työtään. Onko muita samanlaisia?

Vierailija
13.04.2015 |

Olen pätevä kielten aineenopettaja ja nyt ollut muutaman vuoden opettajan työssä. Minulla on ollut myös hyviä hetkiä, mutta päällimmäisenä on uupumus ja jonkinlainen turhautuminen työssä. Työtä on todella paljon: erilaisia käytöshäiriöitä ja oppimisvaikeuksia löytyy todella monelta oppilaalta ja esimerkiksi wilmaviestien lukemiseen ja niihin vastaamiseen kuluu aivan tolkuttomasti aikaa (arvioisin, että viikossa n. 3-4 tuntia vähintään). Välillä ottaa niin paljon päähän vanhemmat, jotka syyttävät opettajaa milloin mistäkin sekä lähettelevät turhia viestejä, kuten "olihan se niin, että huomenna on sisäliikuntaa?". No onhan se toki tärkeää tietää, mutta ennen wilmajärjestelmää ihminen olisi vaan pakannut ne sisäliikuntavarusteet lapsen mukaanturhia kyselemättä. Opettajan oletetaan lukevan vielä yömyöhälläkin viestejä ja vastaavan niihin (mitä en kylläkään todellakaan tee).

Opettajan työssä on hyvä puoli se, että jos on pakko, voi lähteä kotiin aikaisin (eli n. yhden maissa), jolloin kylläkin jää paperitöitä (ja esim wilma) iltatöiksi, mutta eipähän tarvitse oman pikkukoululaisen olla yksin kotona. Samoin kesäloma on hieno juttu. Opettajan työ on kuitenkin vastuuseen ja työmäärään nähden niin huonosti palkattua ja kuluttavaa, että olen ajatellut hakeutua muualle töihin.

Ongelmana on tällä hetkellä vaan se, mihin hakeutuisin. Uudelleenkouluttautuminen ei ole mahdollista (kouluttauduin jo uudelleen opettajaksi muutama vuosi sitten, huoh). Nyt on ansaittava rahaa. Olisiko kellään hyviä ajatuksia, mihin muualle opettaja voi sijoittua työelämässä? Onko muita samassa tilanteessa olevia?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaksi tuli mieleen, jos vaihtaisit työympäristöä peruskoulusta vaikka johonkin aikuisten opettamiseen? Opetan itse aikuisia kansalaisopistossa, tosin eri aineita. Kansalaisopistojen kielikurssithan on tosi suosittuja. Entä voisitko opettaa esim. aikuislukiossa, tai toisella asteella? Aikuisissa on se hyvä puoli, että heidän kanssaan ei mene niin paljon aikaa kasvattamiseen, voi keskittyä itse opetukseen :)

Vierailija
2/61 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista työtä missä on noin pitkät lomat ja lyhyet työajat et kyllä löydä. Palkka on hyvä verrattuna työmäärään. Peräti yhteen asti joudut repimään. Kyynel.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitko kolmonen viestini kunnolla? Kirjoitin, että kotiin voi pakon edessä lähteä jo yhdeltä, mutta sitten töitä on tehtävä illalla. Minulla on 25 opetustuntia viikossa, ja tosiaan, se aika on opetusta, muu aika on opetuksen suunnittelua, kokeiden ym. korjaamista, wilmaa (tosiaan se usea tunti viikossa), vanhempainvartteja, kokouksia (vähintään 2 tuntia viikossa), välituntivalvontoja, vanhempainvartteja yms. Usein myös osa välitunneista menee puhutteluihin, välkkäjäähyihin, riitojen selvittelyihin - ja sitten pitäisi vielä ehtiä käydä kopioimassa ja hakemassa materiaaleja seuraavalle tunnille.

Haluaisinkin oikeastaan lukioon opettajaksi, koska siellä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö on minimaalista. Lukioon on vaan niin vaikea päästä, usein vaaditaan aiempaa kokemusta lukiosta (mitä minulla ei ole). Täytyy varmaan yrittää vielä sinne, josko se olisi siedettävämpää.

Vierailija
4/61 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhemmat kysyvät kielten opettajalta mitä liikuntaa on?

Vierailija
5/61 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Open työ on kyllä vihoviimeinen. Olet niiden kaikkien kakaroiden palvelija. Lisäksi kun rehtori ja toisen open mies on Rotary niin käyvät yhdessä kimppuun.

Vierailija
6/61 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska työskentelen tällä hetkellä toista vuotta luokanopettajana. T. ap

Vierailija
7/61 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisuuksien kautta voisit saada jalkaa oven väliin sinne lukioon. Toivottavasti pääset nauttimaan työstä!

Vierailija
8/61 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pätevä aineenopettaja ja lopetin ne hommat, koska sitä p*askaa ei vaan jaksa, ja lisäks tuntu ettei vapaa-aikaa ole yhtään. Toisaalta kesät (tietysti) työttämänä. Mutta nytpä ole koko ajan työtön, enkä välitä vaikka talous on vähän tiukalla - sinkku kun oon.

Oli kyllä hirvittävä virhe kouluttautua opeks, mutta minkäs teet. Nyt katselen josko jotain sopivaa löytyy.

Vierailija
9/61 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä saat menemään Wilma-viesteihin 3-4 tuntia/vko. Itsellä menee 30-60 minuuttia ja olen erityisopettaja, joten säädän joka suuntaan. Kysymyksethän on usein lyhyitä ja vastaamiseen menee minuutti.

Vierailija
10/61 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pahemmin kirjoitellut wilma viestejä, todistus näytti että hyvin menee mutta menkööt. 

Vierailija
11/61 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, että kun se wilma kuitenkin on niin miksei sinne voi merkata, mitä liikunnassa tehdään, milloin kokeet ovat jne. Ainoastaan se merkataan, jos oppilas on unohtanut pyyhekumin kotiin. 

Vierailija
12/61 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö hommia oppilaitosten hallinnosta? Usein arvostavat opettajanpätevyyttä.

Vierailija
13/61 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, että kun se wilma kuitenkin on niin miksei sinne voi merkata, mitä liikunnassa tehdään, milloin kokeet ovat jne. Ainoastaan se merkataan, jos oppilas on unohtanut pyyhekumin kotiin. 

Siksi kun niiden lasten tulisi hiukan opetella sitä vastuunottoa ja juurikin tällä tavoin (kuunnellaan, mitä ohjeita opettaja antaa ja jopa muistaa ne ohjeet - esim. juuri, mitä otetaan mukaan, mitä tulee läksyksi jne). Opettelemalla ne lapsoset sitten pärjäävät aikuisenakin paremmin.

Toisekseen jos opettaja merkkaa joka päivä kaikki ohjeet ja muistamiset wilmaan, niin se aika on jostain muusta pois - vai ajattelitko, että opettaja tekee sen kaiken muun työn lisäksi?

Vierailija
14/61 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsitkö rehtoriksi tai rehtorin sijaiseksi, esim. jonkin sijaisuuden kautta?

Vierailija
15/61 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menitkö opiskelemaan kieliä koska ne vaikuttivat mielenkiintoisilta? Ja sitten teit pedagogiset, kun et muutakaan keksinyt ja kääntäjille ei ole töitä? Malliesimerkki siitä, miten EI kannattaisi menetellä.

Et kuulosta kovin innostuneelta opettajalta. Toivottavasti sentään pystyt peittämään sen työssäsi. Miksi ihmeessä toimit luokanopettajana? Paikkasi olisi todellakin aineenopettajana. Luokanopettajalta vaaditaan ihan erilaisia ominaisuuksia ja työ on isolta osalta kasvattamista.

Harmi, että moni joka ei viihdy opettajana silti kouluttautuu sellaiseksi.

Vierailija
16/61 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pätevä kielten aineenopettaja ja nyt ollut muutaman vuoden opettajan työssä. Minulla on ollut myös hyviä hetkiä, mutta päällimmäisenä on uupumus ja jonkinlainen turhautuminen työssä. Työtä on todella paljon: erilaisia käytöshäiriöitä ja oppimisvaikeuksia löytyy todella monelta oppilaalta ja esimerkiksi wilmaviestien lukemiseen ja niihin vastaamiseen kuluu aivan tolkuttomasti aikaa (arvioisin, että viikossa n. 3-4 tuntia vähintään). Välillä ottaa niin paljon päähän vanhemmat, jotka syyttävät opettajaa milloin mistäkin sekä lähettelevät turhia viestejä, kuten "olihan se niin, että huomenna on sisäliikuntaa?". No onhan se toki tärkeää tietää, mutta ennen wilmajärjestelmää ihminen olisi vaan pakannut ne sisäliikuntavarusteet lapsen mukaanturhia kyselemättä. Opettajan oletetaan lukevan vielä yömyöhälläkin viestejä ja vastaavan niihin (mitä en kylläkään todellakaan tee).

Opettajan työssä on hyvä puoli se, että jos on pakko, voi lähteä kotiin aikaisin (eli n. yhden maissa), jolloin kylläkin jää paperitöitä (ja esim wilma) iltatöiksi, mutta eipähän tarvitse oman pikkukoululaisen olla yksin kotona. Samoin kesäloma on hieno juttu. Opettajan työ on kuitenkin vastuuseen ja työmäärään nähden niin huonosti palkattua ja kuluttavaa, että olen ajatellut hakeutua muualle töihin.

Ongelmana on tällä hetkellä vaan se, mihin hakeutuisin. Uudelleenkouluttautuminen ei ole mahdollista (kouluttauduin jo uudelleen opettajaksi muutama vuosi sitten, huoh). Nyt on ansaittava rahaa. Olisiko kellään hyviä ajatuksia, mihin muualle opettaja voi sijoittua työelämässä? Onko muita samassa tilanteessa olevia?

Kouluhan se on lähtenyt vastuuttamaan vanhempia lapsten asioista. Lapsena ihan itse olin vastuussa siitä, oliko oikeat liikuntavälineet mukana vai ei. Samoin siitä, oliko läksyt tehty vai ei. Koko koulunkäynti oli omalla vastuulla, lintsaamisesta korkeintaan ilmoitettiin kotiin. Todistuksessa sitten näki, miten on vastuunsa hoitanut. Huoh, kun niiden vanhempienkin  on ansaittava rahaa.

Vierailija
17/61 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyri lukioon! Siellä ei tuota ylimääräistä paskaa ole nimeksikään.

Vierailija
18/61 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota loparit niin pian kuin mahdollista. Oppilaat eivät tarvitse yhtään traumatisoivaa opettajaa joka heitä vihaa.

Vierailija
19/61 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion opena olin tulossa sanomaan samaa: yritä henkesi edestä päästä lukioon! Hae ja tee itseäsi tykö eri lukioihin. Itselläni on kokemusta myös yläkoulusaa opettamisesta ja lukion opettajana oleminen on oikeasti kuin aivan eri työ. Nautin aivan älyttömästi! Ja 15 v on nyt tästä kokemusta.

Vierailija
20/61 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toista työtä missä on noin pitkät lomat ja lyhyet työajat et kyllä löydä. Palkka on hyvä verrattuna työmäärään. Peräti yhteen asti joudut repimään. Kyynel.

Et siis joko lukenut tuota ap:n kirjoitusta tai luetunymmärtäminen on aika heikoissa kantimissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi