Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorten miesten lapsikielteisyys kasvussa?

Vierailija
13.04.2015 |

Tuleeko kenellekään muulle sellainen olo, että nykyisin tosi moni mies ei halua ollenkaan lapsia, ei halua "leikkiä kotia" tai ei edes pidä lapsista? Saksassahan tämä ilmiö on ihan tosi, kun miltei neljännes miehistä sanoo ihannelapsiluvukseen nolla. Onko tällainen yleistynyt myös Suomessa? Miksi?

Kommentit (188)

Vierailija
81/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:06"]

Tässä hyvä esimerkki siitä, miksi lapset kannattaa kasvattaa sukupuolisensitiivisesti vailla iänikuisia sukupuolistereotypioita. Se on aika ahdas se miehen muotti joillakin päässänsä. Pitää olla kova ja maskuliinisuus tarkoittaa kahta, kolmea asiaa. Ei ihme, että maailman mennessä eteenpäin, tällaiset muinaiset stereotypiat omanneet ihmiset ovat todella ahtaalla. 

Nythän on olemassa ihan uusi sukupolvi, jossa isät nimenomaan haluavat ja vaativatkin sen oman roolinsa siinä vanhemmuudessa. Minulla on tällainen mies. Hän kasvoi sivistyneiden ja kouluttautuneiden vanhempien liberaalissa kodissa 80-luvulla. 

Mitä ahtaammin ja vanhakantaisemmin lapsenne kasvatatte, sitä vaikeampaa heillä on aikuisina sopeutua yhteiskuntaan, löytää puoliso ja olla onnellisia. Maailma kun kuitenkin muuttuu, muutuit sinä tai et.

[/quote]

Mutta eikö se ole ahdasmielistä jos uuden sukupolven pitää olla uuden roolinsa vanki? Eikä se ole ihan yhtä ok, jos haluaa olla isä joka käy töissä, antaa piiskaa ja tulee valmiiseen pöytään, mutta jättää nämä lasten- ja kodinhoidolliset asiat hameväen hoitoon?

Vierailija
82/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:06"]

Tässä hyvä esimerkki siitä, miksi lapset kannattaa kasvattaa sukupuolisensitiivisesti vailla iänikuisia sukupuolistereotypioita. Se on aika ahdas se miehen muotti joillakin päässänsä. Pitää olla kova ja maskuliinisuus tarkoittaa kahta, kolmea asiaa. Ei ihme, että maailman mennessä eteenpäin, tällaiset muinaiset stereotypiat omanneet ihmiset ovat todella ahtaalla. 

Nythän on olemassa ihan uusi sukupolvi, jossa isät nimenomaan haluavat ja vaativatkin sen oman roolinsa siinä vanhemmuudessa. Minulla on tällainen mies. Hän kasvoi sivistyneiden ja kouluttautuneiden vanhempien liberaalissa kodissa 80-luvulla. 

Mitä ahtaammin ja vanhakantaisemmin lapsenne kasvatatte, sitä vaikeampaa heillä on aikuisina sopeutua yhteiskuntaan, löytää puoliso ja olla onnellisia. Maailma kun kuitenkin muuttuu, muutuit sinä tai et.

[/quote]

Mutta eikö se ole ahdasmielistä jos uuden sukupolven pitää olla uuden roolinsa vanki? Eikä se ole ihan yhtä ok, jos haluaa olla isä joka käy töissä, antaa piiskaa ja tulee valmiiseen pöytään, mutta jättää nämä lasten- ja kodinhoidolliset asiat hameväen hoitoon?

[/quote]Ei se mene ihan noinkaan. Uuden sukupolven mies ymmärtää, että on muukin tapa olla mies kuin perinteinen agraarisen yhteiskunnan mieskäsitys. Emmehän enää elä siinä agraarisessa yhteiskunnassa, jossa miehill äja naisilla oli äärimmäisen tarkasti säännellyt tehtävät. Siinä yhteiskunnassa molemmat kantoivat kortensa kekoon, kumpikaan sukupuoli ei lusmunnut velvollisuuksistaan. Hyvä mies ei pötköttänyt pankolla vaan oli kova tekemään työtä. Nainen teki töitä enemmän kodin piirissä, mutta myös miehen rinnalla esim. pelloilla.

Nyt kun sitä vanhaa yhteiskuntamallia enää ole, ja sekä miehet että naiset ovat kodin ulkopuolella ansiotyössä, on aika outoa että jonkun mielestä on miehekästä laittaa puoliso yksin pyörittämään kodin arkea pitkän työpäivän jälkeen. Minun mielestäni vastuun pakoilu on aika kaukana hyvän miehen mallista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:34"]

Nykyiset nuoret aikuiset on kasvatettu hirveän mukavuudenhaluisiksi. Ei siihen minäminä-maailmaan oikein lapset istu.

[/quote]nythän lapsenhankinta ikään tulee 90-luvun lamalapset! He oppi omasta lapsuudesta ettei köyhyyden ja työttömyydne keskelle kannata lapsia hankkia, joka neljäs 20-25-vuotias mies on työtön. Ei siinä tilanteessa varmasti tule mieleenkään hankkia lapsia, ehkä 10vuoden päästä voi harkita mikäli on vakiduuni ja oikea kumppani

Vierailija
84/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:10"]

Mä luulen, että yksi syy on se, että ihmisten tunnemaailmassa on jotakin häikkää. Nykyiset parikymppiset ovat jo isolta osin rikkinäisistä perheistä. Moni ei myöskään rakastu ja rakkaus on yleensä se, joka saa hormonit ja vauvantekohalut jylläämään. 

[/quote]

Väitätkö todella, että aiemmat sukupolvet olisivat olleet tunnemaailmaltaan jotenkin terveempiä? Taustalla oli puutetta, kurjuutta, sotaa, piikomista jne. En usko, että ainakaan tasapainoisempia olisivat olleet, heillä ei vain ollut valinnan mahdollisuutta lasten tekemiseen. Jos seksiä harrastettiin, niitä lapsia vain tuli. Seksin harrastaminen oli varmasti harvinaisempaa kuin nykyisin ja silti syntyvyys suurempaa. Rakastumisella ja rakkaudella ei edes ollut samanlaista merkitystä, kuin nykyisin.

Vierailija
85/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt tähän ilmiöön, yksi ero takana siitä syystä että mies ei halunnut lapsia. Tällä hetkellä suhteessa miehen kanssa joka ei vielä tiedä. Ikää minulla 30, joten vielä on aikaa mutta välillä pelkään että tämäkin suhde päättyy siihen ettei mies ole valmis tai halukas.

Seuraavia syitä miehen lapsettomuuden valitsemiseen olen kuullut:

- jatkuva vastuu, niin taloudellinen kuin henkinenkin

- ei ole aikaa tai rahaa tehdä omia juttuja

- parisuhde muuttuu pelkäksi riitelyksi kun lapset tulevat kuvioon

- lapsen äitiin sitoutuu loppuelämäksi vanhemmuuden kautta vaikka tulisikin ero

- ei ole emotionaalisia työkaluja isyyteen

Viimeisin on mielestäni samanaikaisesti aiheellisin että typerin syy olla haluamatta lapsia. Aiheellisin siksi, että esim. tunnekylmä mies ei välttämättä ole mikään paras isä, sellaisista tässä maassa on paljon näyttöä. Monet miehet pelkäävät toistavansa isiensä ja isoisiensä virheitä, jäävänsä yhtä etäisiksi ja vaikeiksi kuin omat isänsä. Toisaalta, ei äidiksikään synnytä vaan kasvetaan ja isien pitäisi uskaltaa ottaa samanlainen asenne; opetellaan erehdyksen kautta.

On totta että tasa-arvoistuminen tuo mukanaan mieskuvan muuttumisen ja myös uudenlaisia ongelmia miehiseen identiteettiin. Ehkä huonoa isää siedetään kulttuurillisessa ilmapiirissämme vähemmän kuin huonoa äitiä ja epäonnistumisen pelko estää monille miehille edes lapsista haaveilun.

Vierailija
86/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla miehillä ei ole mikään kiire lastenhankinnassa. Tunnen useammankin miehen, joka on tullut isäksi vasta 40-50 -vuotiaana. Siinä vaiheessa on jo omaisuutta kertynyt, uraa luotu ja elämää nähty, joten voi vihdoin rauhoittua ja ryhtyä isäksi.

Vierailija
87/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:06"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:49"]

Se on ihan totta että nykyteinit ja parikymppiset elävät nykyään hyvin itsekeskeisessä maailmassa. Huomaa muutoksen esim. lukio-opiskelijoiden asenteissa. Mahdollisimmman hedonistinen elämä on monen tavoitteena.

ope

[/quote]

Tämä on minusta ilahduttava kehitys. Elämästä nauttiminen on sellainen arvo, jonka voin opiskelijoiden kanssa jakaa. Koetan aina kannustaa opiskelijoita elämään elämänsä niin kuin he haluavat, ei muiden odotusten mukaan. Siinä on ollut itselläni paljon oppimista.

t. toinen lukio-ope

[/quote]

Kyllä minusta individualistisuus on mennyt jo tosi pitkälle nuorten keskuudessa. Minäkeskeinen maailmankuva on se suurin syy, miksi lapsia ei haluta tehdä: se haittaa hauskanpitoa omassa elämässä. Samalla vältetään vastuuta viimeiseen asti, ei haluta olla vastuussa kuin itsestään.

T. Kolmas ope.

[/quote]Höpö höpö T. Neljäs ope

Vierailija
88/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:22"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 12:41"]

Mutta TOISAALTA siis lapsien hankkimattomuuden takana on todellakin monasti mukavudenhalu ja haluttomuus tinkiä mistään.[/quote]Tai se, ettei tunne halua hankkia lapsia. Voisiko olla?

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 12:41"]Muttei kerro kauhean hyvää yhteiskunnasta, kun ihmiset käyvät yhä hedonistisemmiksi, itsekkäämmiksi ja individualistisemmiksi. [/quote]Minusta se kertoo yhteiskunnasta erittäin hyvää. Hedonismi, yksilökeskeisyys ja individualistisuus ovat erinomaisia arvoja. Itsekkäiden yhteistyötä tekevien ja yhdessä henkilökohtaista hyvinvointia ja nautintoa tavoittelevien yksilöiden yhteiskunta toimii paljon paremmin kuin uhrautumiselle perustuva yhteiskunta. Mieti, kuinka paljon mukavampaa on vaikka työpaikassa, jossa ihmiset osaavat pitää kiinni rajoistaan, sanovat mitä tarkoittavat ja jättävät marttyyrin roolin esittämisen ja selän takana puhumisen väliin. -10

[/quote]

Nää, marttyyriushan on mukavaa, se palvelee hedonismia. Samaten toisten mollaaminen ja hyväksikäyttö. ne ovat nimenomaan sen hedonistisen ja itsekeskeisen yhteisön piirteitä, eikä päinvastoin.

Vierailija
89/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kunnon työtä ja palkkaa niin ei ne lapsetkaan ole silloin mielessä.

On vain köyhyys, merkityksettömyys ja syrjäytyminen.

Vierailija
90/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:38"]

Ihminen on hukassa kun ei saa tuntea olevansa osa suurta jatkumoa. Ennustan tulevaisuuteen paljon katkeria vanhuksia, jotka vanhainkodissa kituuttelevat jälkikasvuttomina.

Velaideologia ei nähtävästi vain ole mua varten, se tekee happamaksi, hedonistiseksi ja nihilistiseksi. Vähän niin kuin vihervasemmistolaisuuskin.

[/quote]ei tulevaisuudessa enää mennä vahnainkotiin! Vanhuuteen keksitään lääke, ihminen pysyy sellaisessa toimintakunnossa ettei joudu vanhainkotiin ja jokaisella on oma robottiapulainen :)

Vierailija
91/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Tässä on yksi lisääntymishaluinen nainen mutta kun miestä ei löydy siihen hommaan. Kurjalta tuntuu vaikka toisaalta, hyvähän se on, jos tiedostaa ettei tunne suurta hinkua tai omaa kykyä vanhemmuuteen. Minusta tosin varmaan tulee katkera, yksinäinen vanhus.. :(

Vierailija
92/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:45"]

Niin. Tässä on yksi lisääntymishaluinen nainen mutta kun miestä ei löydy siihen hommaan. Kurjalta tuntuu vaikka toisaalta, hyvähän se on, jos tiedostaa ettei tunne suurta hinkua tai omaa kykyä vanhemmuuteen. Minusta tosin varmaan tulee katkera, yksinäinen vanhus.. :(

[/quote]

Ja lapset auttaisivat siihen... miten? Ennen oli ymmärrettävää että vanhempia näki useasti kun asuttiin samalla kylällä tai kaupungissa, mutta ei se enää niin mene. Lapset lennähtävät kuka Australiaan kuka Brasiliaan ja pyörähtävät ehkä kerta vuoteen Suomessa. Puolisot eivät puhu suomea tai englantia, niin kyllä siinä vanhalla on oikeasti tekemistä että pysyisi mukana lastensa elämässä.

Vierailija
93/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:38"]

Ihminen on hukassa kun ei saa tuntea olevansa osa suurta jatkumoa. Ennustan tulevaisuuteen paljon katkeria vanhuksia, jotka vanhainkodissa kituuttelevat jälkikasvuttomina.

[/quote]

Eivät lapsettomat ole vanhuksena sen onnettomampia tai yksinäisempiä, kuin muutkaan. Sosiaalinen verkosto vain on vähän erilainen.

Vierailija
94/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:31"]

Nuorilla miehillä ei ole mikään kiire lastenhankinnassa. Tunnen useammankin miehen, joka on tullut isäksi vasta 40-50 -vuotiaana. Siinä vaiheessa on jo omaisuutta kertynyt, uraa luotu ja elämää nähty, joten voi vihdoin rauhoittua ja ryhtyä isäksi.

[/quote]

Minä vähän luulen, ettei tuon ikäisenä isäksi tuleminen ole enää kovin mutkatonta. Naisen löytämisestä lähtien.

Vierailija
95/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

haa.On se vaan jännä, kun viime kesänä yrittäessäni saada muita auttamaan kanssani tuupertunutta mummoa, se oli nimenomaan ne perheelliset jotka vaunuineen porhalsi ohi. "Sulla näyttää olevan homma halussa" ja sitten se vaivihkainen lipuminen pois

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:06"]

Se on ihan totta että nykyteinit ja parikymppiset elävät nykyään hyvin itsekeskeisessä maailmassa. Huomaa muutoksen esim. lukio-opiskelijoiden asenteissa. Mahdollisimmman hedonistinen elämä on monen tavoitteena.

ope

[/quote]

Tämä on minusta ilahduttava kehitys. Elämästä nauttiminen on sellainen arvo, jonka voin opiskelijoiden kanssa jakaa. Koetan aina kannustaa opiskelijoita elämään elämänsä niin kuin he haluavat, ei muiden odotusten mukaan. Siinä on ollut itselläni paljon oppimista.

t. toinen lukio-ope

[/quote]

Kyllä minusta individualistisuus on mennyt jo tosi pitkälle nuorten keskuudessa. Minäkeskeinen maailmankuva on se suurin syy, miksi lapsia ei haluta tehdä: se haittaa hauskanpitoa omassa elämässä. Samalla vältetään vastuuta viimeiseen asti, ei haluta olla vastuussa kuin itsestään.

T. Kolmas ope.

[/quote]

Ja tuo on ongelma, koska...? Itsekin olen järjestänyt elämäni niin, että siihen kuuluu mahdollisimman vähän ylimääräisiä vastuita ja velvollisuuksia. Ei kuoleman jälkeen ole luvassa mitään mitalia ihmiselle, joka on elänyt elämänsä mahdollisimman raskaita taakkoja kantaen.

[/quote]

Se on ongelma, joka näkyy esimerkiksi siinä, miten pyörtynyt ihminen voidaan nykyään hylätä kadulle.

Eihän kukaan ole vastuussa mistään, lal lal laa oma hyvinvointi ja huolista vapaa mieli!

[/quote]. . Sen sijaan ainoat jotka jäivät kanssani odottamaan ambulanssia, olivat kaksi krapulaista opiskelijaa. En sano, että perheelliset olisivat itsekeskeisempiä mutta ei oo kyllö mikään tae hyvyydestä tai itsekeskeettömyydestä toi lapsoen hankkiminen.

Vierailija
96/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen "ulkoisesti" millä mittarilla tahansa mitattuna moderni unelmaisi: Odotusaikana aina neuvolassa mukana, viralliset synnytusvalmennukset mukana, epäviralliset napapiirit yms mukana ainoana miehenä. Yösyöttöjen jälkeen minä kävelin "hyppyytystä" jotta puoliso sai nukkua. Vaipat vaihtui minulla iltaisin, minä vein lapset aamuisin päiväkotiin (aah sitä aamupalan jälkien siivoamista ja uhmiksen haalari on-off-on taistelua), hainkin usein. Minä vein (ja vien edelleenkin) harrastuksiin, maksankin ne enimmäkseen ja vietän myös ns kahdenkeskistä aikaa lasten kanssa heidän tahtonsa/mielenkiinnon kohteen mukaan. Teen läksyt lasten kanssa, pidän,myös kuria ollen joskus "natsifaija". Ja toki tienaan hyvin, jotta perheellä on hyvät oltavat myös materian puolesta. Mitä tahansa, homma hoituu kuten unelmaisin pitää.

Paitsi että syvällä sisimmässäni halveksin itseäni siitä, että olen ihan itse järkännyt itseni tähän hommaan. Kaikki lähtee vain velvollisuudentunteesta eikä todellakaan mistään elämää suuremmasta kiintymyksestä pieniä ihmisiä kohtaan.Vihaan tätä suoranaista munattomuuttani ja typeryyttäni kuinka annoin hööpöttää itseni tähän yhteiskunnallisen aasimuurahaisen hommaan, sen sijaan että olisin osannut välttää asian ajattelemalla nokkaani (sladdiani) pidemmälle.

Mutta voinpahan ainakin pitää huolen siitä että nuoremmat miehet eivät tee samaa mokaa. Sen olen "velkaa" heille

Vierailija
97/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:31"]

[/quote]

Minä vähän luulen, ettei tuon ikäisenä isäksi tuleminen ole enää kovin mutkatonta. Naisen löytämisestä lähtien.

[/quote]

Kummasti niillekin vaan on löytynyt nuorehko vaimo. Esim 10 vuoden ikäero (nainen 30, mies 40) ei tunnu missään. Ja on paljon naisia, jotka arvostavat miehessä sitä, että nuoruuden juoksut on juostu, talous on vakaa ja mies on kasvanut aikuiseksi. Eipähän tarvitse sitten vauvan kanssa itkeä, kun ukko lähti taas kavereineen baariin.

Vierailija
98/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ope

[/quote]

t. toinen lukio-ope

[/quote]

Ai. Minusta on erittin tärkeää opettaa nuorille myös muiden huomioimista, vaikka joskus joutuisikin samalla tinkimään omasta mukavuudestaan. Jos jokainen ajaa vain omaa etuaan, tulee maailmasta aika ikävä paikka kaikille.

ope

Vierailija
99/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:57"]

Jos tuo on faktaa, niin uskon sen johtuvan siitä, että nykyään isät ovat yhä enemmän osallisia perheessään. Ennen kun miesten ei ole tarvinut välittää lastenhoidosta, on se heille ollut sejasama, onko niitä pentuja vai ei. Mutta luulen, että tuo lapsivastaisuuden kasvu koskee myös naisia.

[/quote]

Tässä voi olla perää. Itse voisin juuri ja juuri kuvitella olevani sellainen 50-luvun isä, joka töiden jälkeen tulee kotiin, kaataa itselleen viskin ja silittelee vähän lasten pellavapäitä ennen klubille lähtöä. Toisin sanoen lasten kanssa voi olla ja leikkiä sen minkä jaksaa, loput hoitaa vaimo ja kotiapulainen. En pysty mitenkään kuvittelemaan itseäni nykyaikaisen epämaskuliinisen hoivaisän rooliin. -10

[/quote]

Jälkikasvustaan huolehtiminen on todellista maskuliinisuutta. Tosin kaltaisesi salipelle ei tätä ehkä tajua rahkan kyllästämillä aivoillaan.

Vierailija
100/188 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:53"]

ope

[/quote]

t. toinen lukio-ope

[/quote]

Ai. Minusta on erittin tärkeää opettaa nuorille myös muiden huomioimista, vaikka joskus joutuisikin samalla tinkimään omasta mukavuudestaan. Jos jokainen ajaa vain omaa etuaan, tulee maailmasta aika ikävä paikka kaikille.

ope
[/quote]
Ei muuten tule vaan päinvastoin hyvä paikka. Yhteistyö ja keskinäinen apu ovat yksilön oman edun mukaista. -10

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi