Nuorten miesten lapsikielteisyys kasvussa?
Tuleeko kenellekään muulle sellainen olo, että nykyisin tosi moni mies ei halua ollenkaan lapsia, ei halua "leikkiä kotia" tai ei edes pidä lapsista? Saksassahan tämä ilmiö on ihan tosi, kun miltei neljännes miehistä sanoo ihannelapsiluvukseen nolla. Onko tällainen yleistynyt myös Suomessa? Miksi?
Kommentit (188)
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:06"]
Lapsia haluava mies on turnoff. Jos sanot naisille pitäväsi lapsista, niin pillusta on turha haaveillakkaan. Mies21
[/quote]
Ehkä tuossa ikäluokassa. Tällaisista nuorille teetetyistä kyselyistä ei kannata vetää liian suoria johtopäätöksiä, aika harva mies haluaa lapsia alle 25-vuotiaana. Ja hyvä niin.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:53"] [quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:49"] Se on ihan totta että nykyteinit ja parikymppiset elävät nykyään hyvin itsekeskeisessä maailmassa. Huomaa muutoksen esim. lukio-opiskelijoiden asenteissa. Mahdollisimmman hedonistinen elämä on monen tavoitteena. ope [/quote] Tämä on minusta ilahduttava kehitys. Elämästä nauttiminen on sellainen arvo, jonka voin opiskelijoiden kanssa jakaa. Koetan aina kannustaa opiskelijoita elämään elämänsä niin kuin he haluavat, ei muiden odotusten mukaan. Siinä on ollut itselläni paljon oppimista. t. toinen lukio-ope [/quote] Ai. Minusta on erittin tärkeää opettaa nuorille myös muiden huomioimista, vaikka joskus joutuisikin samalla tinkimään omasta mukavuudestaan. Jos jokainen ajaa vain omaa etuaan, tulee maailmasta aika ikävä paikka kaikille. ope [/quote] Ei muuten tule vaan päinvastoin hyvä paikka. Yhteistyö ja keskinäinen apu ovat yksilön oman edun mukaista. -10
[/quote]
Mutta entä vanhukset, sairaat ym. joilta ei voi odottaa vastapalvelusta? Haluatko tosissaan maailman jossa autetaan muita vain silloin jos saa vastapalkkion?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:53"] [quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:49"] Se on ihan totta että nykyteinit ja parikymppiset elävät nykyään hyvin itsekeskeisessä maailmassa. Huomaa muutoksen esim. lukio-opiskelijoiden asenteissa. Mahdollisimmman hedonistinen elämä on monen tavoitteena. ope [/quote] Tämä on minusta ilahduttava kehitys. Elämästä nauttiminen on sellainen arvo, jonka voin opiskelijoiden kanssa jakaa. Koetan aina kannustaa opiskelijoita elämään elämänsä niin kuin he haluavat, ei muiden odotusten mukaan. Siinä on ollut itselläni paljon oppimista. t. toinen lukio-ope [/quote] Ai. Minusta on erittin tärkeää opettaa nuorille myös muiden huomioimista, vaikka joskus joutuisikin samalla tinkimään omasta mukavuudestaan. Jos jokainen ajaa vain omaa etuaan, tulee maailmasta aika ikävä paikka kaikille. ope [/quote] Ei muuten tule vaan päinvastoin hyvä paikka. Yhteistyö ja keskinäinen apu ovat yksilön oman edun mukaista. -10
[/quote]
Mutta entä vanhukset, sairaat ym. joilta ei voi odottaa vastapalvelusta? Haluatko tosissaan maailman jossa autetaan muita vain silloin jos saa vastapalkkion?
[/quote]
10 taitaa olla ehta kokoomuslainen, autetaan vain vertaisia ;)
Kyllä nuorena kannattaa tehdä lapset.Vanhana ei jaksa hoitaa.50 ja rapiat niin on jaksamattomampi.Ensin lyhyt villitys sitten alamäki.Kyllä ollaan terveitä eikä ylipainoisia.
On sellainen olo, että lapsikielteisyys on kummankin sukupuolen kohdalla kasvussa.
Ei varmaan menneinäkään vuosisatoina kaikki jotk lapsia sai olisi niitä halunneet,mutta ehkäisyn puutteessa lapsia vaan tuli. Hyvähän se on että nyt on mahdollisuuksia elää lapsettomana jos niin haluaa!
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:24"]
[/quote]
[/quote]
10 taitaa olla ehta kokoomuslainen, autetaan vain vertaisia ;)
[/quote]
Kyllähän kokoomus olisi valmis auttamaan eutanasialla työttömiä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:13"]
Mulla ei mitään lisättävää, muuta kuin että viestit 21 ja 22 ovat mustakin totuuden jäljillä. Moni meistä miehistä haluaa olla maskuliininen, siis perinteisessä mielessä, eikä nykymuotin hoivaisä ole sellainen.
Yksinhuoltajanaisten määrästä huomaa myös sen, ettei epämaskuliininen hoivaisätyyppi oikein myöskään osu naisten tutkaan seksuaalisessa mielessä.
M30
[/quote]
Kyllä minun tuntemat ns. hoivaajaisät ovat kaikki todella maskuliinisia. Vai tekeekö sinun mielestäsi hyvä isyys miehestä epämaskuliinisen? Nämä tuntemani osallistuvat isät ovat myös kaikki pitkälle koulutettuja ja asiantuntijatehtävissä työskenteleviä, ja harrastavat liikuntaa ja ovat oikein katseenkestäviä miehiä. Veikkaisin että epämaskuliinisuus piilee jossain aivan muussa kuin siinä, onko hyvä vai huono isä.
[/quote]
Sinusta. Monesta miehestä on feminiinistä kanniskella vauvaa tai työntää sitä kärryissä. Tai pitää isyysloma tai vaihtaa vaippoja. Tai tehdä isompi osuus kotitöistä, että äiti jaksaa. Eli kyseessä ei ole ulkonäkö tai koulutuskysymys, kyseessä on käyttäytymiskysymys. Ja monesta miehestä ei ole maskuliinista toimia kuten naiset odottavat nykyisän toimivan.
[/quote]
Vittu mikä maailmakuva. Itse hoidan lapsia ja kotia 50-50 vaimon kanssa koska PIDÄN siitä. ITse katson vähän kieroon miehiä, jotka hoilaavat kaljahuuruissa Ukkometsoa ja todistelevat toisilleen maskuliinisuuttaan nyrkit pystyssä ja suu vaahdossa. Mielellään isommalla autolla päristellen, kuin naapuri. Niin, maailmassa on hyvin vähän sijaa vanhakantaiselle "maskuliinisuudelle" (luojan kiitos), koska miestä ei enää tarvita ruoan metsästykseen tai rakentamaan talo paljain käsin peruskalliosta. Naiset ovat itsenäisempiä kuin koskaan ja mieskin voi leikkiä tyttärensä kanssa teekutsuja jos niin haluaa. Mielestäni asiat alkavat olla pikku hiljaa mallillaan.
Toisten on vain vaikeampi sopeutua kehitykseen. Siihen vaikuttaa yllättävän usein mitattava asia, jonka lyhenteessä on kaksi vokaalia eikä se ole järin korkea näillä "ennen kaikki oli paremmin"-tyypeillä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:24"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:21"]
[/quote]
[/quote]
On minun etuni mukaista edistää yhteiskuntaa, jossa heikommista pidetään huolta. Sitten voin itsekin odottaa saavani apua, kun sitä tarvitsen. -10
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:06"]
Lapsia haluava mies on turnoff. Jos sanot naisille pitäväsi lapsista, niin pillusta on turha haaveillakkaan. Mies21
[/quote]
Ehkä tuossa ikäluokassa. Tällaisista nuorille teetetyistä kyselyistä ei kannata vetää liian suoria johtopäätöksiä, aika harva mies haluaa lapsia alle 25-vuotiaana. Ja hyvä niin.
[/quote]
Ehkä olen väärässä, ehkä en. Itse olen huomannut naisille juteltaessa, kun mainitsen asiasta, niin he juoksevat minua karkuun. En osaa sanoa. Tai sitten otan puheeksi sen liian aikaisin, kun jotkut sitä kysyvät. Pitäisi varmaan valehdella. Mies21
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:13"]
Mulla ei mitään lisättävää, muuta kuin että viestit 21 ja 22 ovat mustakin totuuden jäljillä. Moni meistä miehistä haluaa olla maskuliininen, siis perinteisessä mielessä, eikä nykymuotin hoivaisä ole sellainen.
Yksinhuoltajanaisten määrästä huomaa myös sen, ettei epämaskuliininen hoivaisätyyppi oikein myöskään osu naisten tutkaan seksuaalisessa mielessä.
M30
[/quote]
Kyllä minun tuntemat ns. hoivaajaisät ovat kaikki todella maskuliinisia. Vai tekeekö sinun mielestäsi hyvä isyys miehestä epämaskuliinisen? Nämä tuntemani osallistuvat isät ovat myös kaikki pitkälle koulutettuja ja asiantuntijatehtävissä työskenteleviä, ja harrastavat liikuntaa ja ovat oikein katseenkestäviä miehiä. Veikkaisin että epämaskuliinisuus piilee jossain aivan muussa kuin siinä, onko hyvä vai huono isä.
[/quote]
Sinusta. Monesta miehestä on feminiinistä kanniskella vauvaa tai työntää sitä kärryissä. Tai pitää isyysloma tai vaihtaa vaippoja. Tai tehdä isompi osuus kotitöistä, että äiti jaksaa. Eli kyseessä ei ole ulkonäkö tai koulutuskysymys, kyseessä on käyttäytymiskysymys. Ja monesta miehestä ei ole maskuliinista toimia kuten naiset odottavat nykyisän toimivan.
[/quote]
Vittu mikä maailmakuva. Itse hoidan lapsia ja kotia 50-50 vaimon kanssa koska PIDÄN siitä. ITse katson vähän kieroon miehiä, jotka hoilaavat kaljahuuruissa Ukkometsoa ja todistelevat toisilleen maskuliinisuuttaan nyrkit pystyssä ja suu vaahdossa. Mielellään isommalla autolla päristellen, kuin naapuri. Niin, maailmassa on hyvin vähän sijaa vanhakantaiselle "maskuliinisuudelle" (luojan kiitos), koska miestä ei enää tarvita ruoan metsästykseen tai rakentamaan talo paljain käsin peruskalliosta. Naiset ovat itsenäisempiä kuin koskaan ja mieskin voi leikkiä tyttärensä kanssa teekutsuja jos niin haluaa. Mielestäni asiat alkavat olla pikku hiljaa mallillaan.
Toisten on vain vaikeampi sopeutua kehitykseen. Siihen vaikuttaa yllättävän usein mitattava asia, jonka lyhenteessä on kaksi vokaalia eikä se ole järin korkea näillä "ennen kaikki oli paremmin"-tyypeillä.
[/quote]
Minua vituttaa tuollainen junttimaskuliinisuus todennäköisesti enemmän kuin sinua. Tästä ei kuitenkaan seuraa, että lasten hoivaaminen ja kotileikit kiinnostaisivat yhtään sen enempää.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:15"]
Itse olen "ulkoisesti" millä mittarilla tahansa mitattuna moderni unelmaisi: Odotusaikana aina neuvolassa mukana, viralliset synnytusvalmennukset mukana, epäviralliset napapiirit yms mukana ainoana miehenä. Yösyöttöjen jälkeen minä kävelin "hyppyytystä" jotta puoliso sai nukkua. Vaipat vaihtui minulla iltaisin, minä vein lapset aamuisin päiväkotiin (aah sitä aamupalan jälkien siivoamista ja uhmiksen haalari on-off-on taistelua), hainkin usein. Minä vein (ja vien edelleenkin) harrastuksiin, maksankin ne enimmäkseen ja vietän myös ns kahdenkeskistä aikaa lasten kanssa heidän tahtonsa/mielenkiinnon kohteen mukaan. Teen läksyt lasten kanssa, pidän,myös kuria ollen joskus "natsifaija". Ja toki tienaan hyvin, jotta perheellä on hyvät oltavat myös materian puolesta. Mitä tahansa, homma hoituu kuten unelmaisin pitää.
Paitsi että syvällä sisimmässäni halveksin itseäni siitä, että olen ihan itse järkännyt itseni tähän hommaan. Kaikki lähtee vain velvollisuudentunteesta eikä todellakaan mistään elämää suuremmasta kiintymyksestä pieniä ihmisiä kohtaan.Vihaan tätä suoranaista munattomuuttani ja typeryyttäni kuinka annoin hööpöttää itseni tähän yhteiskunnallisen aasimuurahaisen hommaan, sen sijaan että olisin osannut välttää asian ajattelemalla nokkaani (sladdiani) pidemmälle.
Mutta voinpahan ainakin pitää huolen siitä että nuoremmat miehet eivät tee samaa mokaa. Sen olen "velkaa" heille
[/quote]
Paskan muijan sinä vain olet pokannut. Ja siitä saat tosiaan syyttää vain itseäsi.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:47"] [quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:41"] [quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:13"] Mulla ei mitään lisättävää, muuta kuin että viestit 21 ja 22 ovat mustakin totuuden jäljillä. Moni meistä miehistä haluaa olla maskuliininen, siis perinteisessä mielessä, eikä nykymuotin hoivaisä ole sellainen. Yksinhuoltajanaisten määrästä huomaa myös sen, ettei epämaskuliininen hoivaisätyyppi oikein myöskään osu naisten tutkaan seksuaalisessa mielessä. M30 [/quote] Kyllä minun tuntemat ns. hoivaajaisät ovat kaikki todella maskuliinisia. Vai tekeekö sinun mielestäsi hyvä isyys miehestä epämaskuliinisen? Nämä tuntemani osallistuvat isät ovat myös kaikki pitkälle koulutettuja ja asiantuntijatehtävissä työskenteleviä, ja harrastavat liikuntaa ja ovat oikein katseenkestäviä miehiä. Veikkaisin että epämaskuliinisuus piilee jossain aivan muussa kuin siinä, onko hyvä vai huono isä. [/quote] Sinusta. Monesta miehestä on feminiinistä kanniskella vauvaa tai työntää sitä kärryissä. Tai pitää isyysloma tai vaihtaa vaippoja. Tai tehdä isompi osuus kotitöistä, että äiti jaksaa. Eli kyseessä ei ole ulkonäkö tai koulutuskysymys, kyseessä on käyttäytymiskysymys. Ja monesta miehestä ei ole maskuliinista toimia kuten naiset odottavat nykyisän toimivan. [/quote] Vittu mikä maailmakuva. Itse hoidan lapsia ja kotia 50-50 vaimon kanssa koska PIDÄN siitä. ITse katson vähän kieroon miehiä, jotka hoilaavat kaljahuuruissa Ukkometsoa ja todistelevat toisilleen maskuliinisuuttaan nyrkit pystyssä ja suu vaahdossa. Mielellään isommalla autolla päristellen, kuin naapuri. Niin, maailmassa on hyvin vähän sijaa vanhakantaiselle "maskuliinisuudelle" (luojan kiitos), koska miestä ei enää tarvita ruoan metsästykseen tai rakentamaan talo paljain käsin peruskalliosta. Naiset ovat itsenäisempiä kuin koskaan ja mieskin voi leikkiä tyttärensä kanssa teekutsuja jos niin haluaa. Mielestäni asiat alkavat olla pikku hiljaa mallillaan. Toisten on vain vaikeampi sopeutua kehitykseen. Siihen vaikuttaa yllättävän usein mitattava asia, jonka lyhenteessä on kaksi vokaalia eikä se ole järin korkea näillä "ennen kaikki oli paremmin"-tyypeillä. [/quote] Minua vituttaa tuollainen junttimaskuliinisuus todennäköisesti enemmän kuin sinua. Tästä ei kuitenkaan seuraa, että lasten hoivaaminen ja kotileikit kiinnostaisivat yhtään sen enempää.
[/quote]
Millaista maskuliinisuutta sitten tarkoitat? Vai onko kyseessä nyt vain se, ettet pidä perhe-elämästä tai sen ajatuksesta? Sillä taas ei ole mitään tekemistä maskuliinisuuden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:49"]
Se on ihan totta että nykyteinit ja parikymppiset elävät nykyään hyvin itsekeskeisessä maailmassa. Huomaa muutoksen esim. lukio-opiskelijoiden asenteissa. Mahdollisimmman hedonistinen elämä on monen tavoitteena.
ope
[/quote]
Tämä on minusta ilahduttava kehitys. Elämästä nauttiminen on sellainen arvo, jonka voin opiskelijoiden kanssa jakaa. Koetan aina kannustaa opiskelijoita elämään elämänsä niin kuin he haluavat, ei muiden odotusten mukaan. Siinä on ollut itselläni paljon oppimista.
t. toinen lukio-ope
[/quote]
Kyllä minusta individualistisuus on mennyt jo tosi pitkälle nuorten keskuudessa. Minäkeskeinen maailmankuva on se suurin syy, miksi lapsia ei haluta tehdä: se haittaa hauskanpitoa omassa elämässä. Samalla vältetään vastuuta viimeiseen asti, ei haluta olla vastuussa kuin itsestään.
T. Kolmas ope.
[/quote]
Siis että lapsia ei kuulu tehdä siksi, että niitä haluaa vaan siksi, että niitä on tehtävä jotta kaikilla on sama "kurjuus"? Lasten tekeminen on jonkinlainen velvollisuus, jotta kukaan ei vaan pääse ns. helpommalla tai pidä liikaa hauskaa liian kauan?
Jos veloja väitetään itsekkäiksi, niin tuo kuulostaa jo katkeralta; ettei kenelläkään nyt vaan ole enemmän kivaa tai yhtään ns. helpompaa, on tehtävä lapsia. Ja ne kun kuulemma ovat niin suuri ilo - tästä saa nyt vähän toisenlaisen käsityksen :D
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:00"]
Se on ihan totta että nykyteinit ja parikymppiset elävät nykyään hyvin itsekeskeisessä maailmassa. Huomaa muutoksen esim. lukio-opiskelijoiden asenteissa. Mahdollisimmman hedonistinen elämä on monen tavoitteena.
ope
[/quote]
Tämä on minusta ilahduttava kehitys. Elämästä nauttiminen on sellainen arvo, jonka voin opiskelijoiden kanssa jakaa. Koetan aina kannustaa opiskelijoita elämään elämänsä niin kuin he haluavat, ei muiden odotusten mukaan. Siinä on ollut itselläni paljon oppimista.
t. toinen lukio-ope
[/quote]
Kyllä minusta individualistisuus on mennyt jo tosi pitkälle nuorten keskuudessa. Minäkeskeinen maailmankuva on se suurin syy, miksi lapsia ei haluta tehdä: se haittaa hauskanpitoa omassa elämässä. Samalla vältetään vastuuta viimeiseen asti, ei haluta olla vastuussa kuin itsestään.
T. Kolmas ope.
[/quote]
Siis että lapsia ei kuulu tehdä siksi, että niitä haluaa vaan siksi, että niitä on tehtävä jotta kaikilla on sama "kurjuus"? Lasten tekeminen on jonkinlainen velvollisuus, jotta kukaan ei vaan pääse ns. helpommalla tai pidä liikaa hauskaa liian kauan?
Jos veloja väitetään itsekkäiksi, niin tuo kuulostaa jo katkeralta; ettei kenelläkään nyt vaan ole enemmän kivaa tai yhtään ns. helpompaa, on tehtävä lapsia. Ja ne kun kuulemma ovat niin suuri ilo - tästä saa nyt vähän toisenlaisen käsityksen :D
[/quote]
Opettele nyt hitto vie lukemaan. Ei tuo opettaja sano, että lapsia pitäisi väkisin kenenkään tehdä. Ei tarvitse, ja lapsettomuuteen voi olla vaikka minkälaisia syitä.
VAAN ETTÄ EI KERRO IHMISESTÄ KAUHEAN HYVÄÄ EIKÄ AJASTAMME, jos se syy olla hankkimatta lapsia on pelkästään mukavuus ja halu olla tekemättä missään asiassa kompromisseja.
Totta kai lapsen hankkimisen ja hankkimatta jättämisen päätökset ovat aina viime kädessä MYÖS itsekkäitä, mutta ei ole hyvä asia, jos kaikissa elämänvalinnoissa se ainoa olennainen tekijä on oma napa ja sen mukavuus ja "kunhan vähimmällä vaivalla pääsee"....
Silloin jää monia antoisia ja elämää rikastuttaviakin asioita tekemättä, ja jos sama elämänfilosofia ohjaa myös suhdetta työhön, omaisiin, ystäviin jne., niin voitko kirkkain silmin väittää, että sellainen ihminen on hyvä ja paikkansa ansaitseva jäsen yhteisössä ja yhteiskunnassa....? No ei ole.
ohis
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:10"]
ope
[/quote]
t. toinen lukio-ope
[/quote]
T. Kolmas ope.
[/quote]
[/quote]
Opettele nyt hitto vie lukemaan. Ei tuo opettaja sano, että lapsia pitäisi väkisin kenenkään tehdä. Ei tarvitse, ja lapsettomuuteen voi olla vaikka minkälaisia syitä.
VAAN ETTÄ EI KERRO IHMISESTÄ KAUHEAN HYVÄÄ EIKÄ AJASTAMME, jos se syy olla hankkimatta lapsia on pelkästään mukavuus ja halu olla tekemättä missään asiassa kompromisseja.
Totta kai lapsen hankkimisen ja hankkimatta jättämisen päätökset ovat aina viime kädessä MYÖS itsekkäitä, mutta ei ole hyvä asia, jos kaikissa elämänvalinnoissa se ainoa olennainen tekijä on oma napa ja sen mukavuus ja "kunhan vähimmällä vaivalla pääsee"....
Silloin jää monia antoisia ja elämää rikastuttaviakin asioita tekemättä, ja jos sama elämänfilosofia ohjaa myös suhdetta työhön, omaisiin, ystäviin jne., niin voitko kirkkain silmin väittää, että sellainen ihminen on hyvä ja paikkansa ansaitseva jäsen yhteisössä ja yhteiskunnassa....? No ei ole.
ohis
[/quote]
Olet oikeassa.
Alapeukuttajien (veloja on ketju pullollaan) kannattaa miettiä asiaa toisinpäin. Jos joku äiti sanoisi, että hankki lapsia, että saa passaajia itselleen ja pääsee vähemmällä kotitöistä ja"hei, voi olla kotona vuositolkulla "hoitamassa" lapsia, ai kun on mukavaa ja leppoisaa"... Niin eikö inasen kuulostaisi pahalta? Samalla lailla kuulostaa itsekkäältä ja pahalta, jos jollekin elämän ohjenuorana on helppous ja oma napa. Ja siksi jättää lapsia tekemättä, että kun niistä on niin vaivaa, hyhhyh.
Ilmiö on Usassa ihan totta, miehet eivät sitoudu ja syy on se, että naimisiinmeno on paska diili miehille, niinkuin lasten teko. Suomi tulee perässä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:06"]
Tässä hyvä esimerkki siitä, miksi lapset kannattaa kasvattaa sukupuolisensitiivisesti vailla iänikuisia sukupuolistereotypioita. Se on aika ahdas se miehen muotti joillakin päässänsä. Pitää olla kova ja maskuliinisuus tarkoittaa kahta, kolmea asiaa. Ei ihme, että maailman mennessä eteenpäin, tällaiset muinaiset stereotypiat omanneet ihmiset ovat todella ahtaalla.
Nythän on olemassa ihan uusi sukupolvi, jossa isät nimenomaan haluavat ja vaativatkin sen oman roolinsa siinä vanhemmuudessa. Minulla on tällainen mies. Hän kasvoi sivistyneiden ja kouluttautuneiden vanhempien liberaalissa kodissa 80-luvulla.
Mitä ahtaammin ja vanhakantaisemmin lapsenne kasvatatte, sitä vaikeampaa heillä on aikuisina sopeutua yhteiskuntaan, löytää puoliso ja olla onnellisia. Maailma kun kuitenkin muuttuu, muutuit sinä tai et.
[/quote]
Mutta eikö se ole ahdasmielistä jos uuden sukupolven pitää olla uuden roolinsa vanki? Eikä se ole ihan yhtä ok, jos haluaa olla isä joka käy töissä, antaa piiskaa ja tulee valmiiseen pöytään, mutta jättää nämä lasten- ja kodinhoidolliset asiat hameväen hoitoon?
[/quote]
Osa mainitsemistasi asioista on laissa kielettyjä. Jos yksilö onnistuu löytämään itselleen kumppanin, jonka kanssa simuloida vaikkapa 50-lukua (lain puitteissa), niin mikäpä siinä. Mutta mietihän nyt, mitkä mahdollisuudet lapsellasi on löytää tuollainen kumppani tulevaisuudessa? Entäpä millaisen karhunpalveluksen he tekevät lapsilleen, jotka kasvavat muuhun yhteiskuntaan nähden täysin poikkeuksellisessa ympäristössä, vrt. Amish-yhteisöt.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:10"]
ope
[/quote]
t. toinen lukio-ope
[/quote]
T. Kolmas ope.
[/quote]
[/quote]
ohis
[/quote]
Täh? Ymmärsinkö oikein; jos on mahdollista saada työpaikka, jossa saa ns. helpommalla saman palkan kuin raatamalla, on oltava raatamassa? Opintojaan ei saa valita sillä perusteella, että työ on sitten kevyttä ja hyvnpalkattua vaan on hankkiuduttava minipalkalla ruumilliseen työhön hikoilemaan? Asuinpaikaksi kannattaa valita syrjäkulma, josta on hankalat kulkuyhteydet ja tiekin auraamatta eikä taajamaa? Ja nämä kaikki siis siksi, ettei vain pääse vähemmällä vaivalla (kuin jotkut muut)? Koska helpommalla pääseminen on jokin pahe?
Luulen, että lapsen hankkinnassa ainoa olennainen tekijä on, että lapsi halutaan - siis oma napa ja oma halu. Miten ihmeessä sama oma napa ja halu toisinpäin onkin yhtäkkiä huono asia kun noinpäin se on hyvä?
"Silloin jää monia antoisia ja elämää rikastuttaviakin asioita tekemättä"
Ja mitään antoisaa ja elämää rikastuttavaa ei ole eikä voi tehdä ilman että siihen kuuluu lapsi(a)? Se vasta kertookin ihmisestä paljon ja ehkä sellaisen kannattaa se lapsi hommatakin jos ei mitään sisältöä ja mielenkiinnon kohteita elämässä ole.
Et varmaan tullut ajatelleeksi, että sellainen joka ei halua lapsia, tokko kokee niiden tuovan mukaan antoisaa ja rikastuttavaa elämää. Jos hän kokisi, hän haluaisi lapsia. TÄMÄN luulisi olevan päivänselvää, mutta ei; aina jankataan jotakin jostakin paitsi jäämistä, tajuamatta että ei sellaisesta koe jäävänsä paitsi mitä ei edes halua. Voihan tietenkin vaikka väittää, että ihminen jää paljosta paitsi kun hänella ei ole omaa ratsuhevosta, mutta aika typeräähän se on, koska ihminen jota ei kiinnosta ratsastaa eikä kiinnosta hevosen hankkiminen, ei taatusti koe jäävänsä paitsi mistään. Ja itsekäs helpollapääsijäkin se on kun ei halua tallihommia tehdä, lieneekö edes hyvä ihminen :DDDDDD
Ei pysty tekemään lapsia kun ei ole töitä eikä rahaa.