Nuorten miesten lapsikielteisyys kasvussa?
Tuleeko kenellekään muulle sellainen olo, että nykyisin tosi moni mies ei halua ollenkaan lapsia, ei halua "leikkiä kotia" tai ei edes pidä lapsista? Saksassahan tämä ilmiö on ihan tosi, kun miltei neljännes miehistä sanoo ihannelapsiluvukseen nolla. Onko tällainen yleistynyt myös Suomessa? Miksi?
Kommentit (188)
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:50"]
Itse ajattelen, että nykyisin sekä miehillä että naisilla on enemmän vaihtoehtoja itsensä toteuttamiseen kuin koskaan. Merkityksellisyyden kokemuksia ei tarvitse enää raapia vain lisääntymisestä. Työ, harrastukset, ystävät, luonnossa liikkuminen, kulttuuri, vapaaehtoistyö ja niin edelleen antavat ihmiselle paljon sisältöä, kunhan niille omistautuu. Lapsiperheellinen ei ehkä ymmärrä, miten paljon tällaiset asiat ihmiselle antavat, koska heille ne ovat vain ajankulua. -10
[/quote]
no käytännössä nuo lapsettomien "harrastukset" on kyllä vähän muuta kun nuo, ja elämänhallintakin vähän niin ja näin. Poikkeuksia varmaan on, ainakin av:lla velat on kyltyrelliä matkustavaa porukkaa eikä niitä lähipubien vakkareita :)
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:42"]
Minä 30 vee mies olen päättänyt elää ilman lapsia ja perhettä. Omistan elämäni nykyiselle työnantajalleni ja tuntuu kovasti arvostavan asiaa. Yt-neuvotteluis perheellisiä potkittiin mut itse sai jäädä. Tulot n. 55k vuodessa. Ja tiedän monta ikäistäni miestä jotka ovat kateellisia meikäläiselle. Heidät onnettomat on joku nainen saanut höynäytettyä perheleikkiin...
[/quote]
Tiedän omasta kokemuksestani, että puhut totta. Ja arvostan päätöstäsi, olet selvästi elämääsi tyytyväinen mies. Hieno juttu!
Itse olen perheetön kolmekymppinen mies myös. Nautin kanssa tästä sitoutumattomuuden fiiliksestä ja siitä, että naiset kiinnostuvat kaltaisistani kavereista aika helposti. Nuoretkin.
Mutta kuka aivan oikeasti voi olla sitä mieltä, että tämä on yhteiskunnallisen kehityksen kannalta hyvä suunta? Perheen perustamiseen pitäisi aina kannustaa, koska siitä lopulta riippuu kaikki tässä yhteiskunnassa. Missään nimessä siitä ei pidä rangaista, sehän on tuhon tie ihan selvästi.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:33"]
Minusta on hienoa, että ihmiset uskaltavat elää oman näköistä elämää nykyään. Tämä koskee niin miehiä kuin naisiakin. Ennen oli selvää, että lapsia tehdään. Näinpä myös ne mieleltään epävakaat, kypsymättömät ja itsekin sirpaleisen lapsuuden kokeneet lähtivät aivan soitellen sotaan.
Olen itse tällaisen perheen lapsi. Vanhempani olivat huonoja vanhempia. Pinna oli olematon ja lapsia pahoinpideltiin pinnan katketessa. Ei mitään tajua kasvatuksen perusperiaatteista.
Voitte kuvitella millaiset valmiudet miulla on lapsentekoon. Saati halut. On siis puhtaasti hyvä asia, että minä voin nyt 30-vuotiaana todeta, että lapset eivät ole minun juttuni.
[/quote]
Juu, sama täällä. Oma äitini harjoitti ns. henkistä insestiä ja oli muutenkin hyvin kontrollinhaluinen. Itse en pysty luottamaan naisiin parisuhteessa vaikka haluaisin. Jos tähän tilanteeseen pitäisi lapsia hankkia, niin kyllä he joutuisivat kärsimään. Onneksi voin nykyään rauhassa ratkoa ongelmiani sinkkuna.
Minä 30 vee mies olen päättänyt elää ilman lapsia ja perhettä. Omistan elämäni nykyiselle työnantajalleni ja tuntuu kovasti arvostavan asiaa. Yt-neuvotteluis perheellisiä potkittiin mut itse sai jäädä. Tulot n. 55k vuodessa. Ja tiedän monta ikäistäni miestä jotka ovat kateellisia meikäläiselle. Heidät onnettomat on joku nainen saanut höynäytettyä perheleikkiin...
[/quote]
sähän vaan tienaat liian vähän, eihän tuolla mitään naista saati perhettä ylläpidetä ainakaan pk-seudulla. Ei jatkoon.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:47"]
no käytännössä nuo lapsettomien "harrastukset" on kyllä vähän muuta kun nuo, ja elämänhallintakin vähän niin ja näin. Poikkeuksia varmaan on, ainakin av:lla velat on kyltyrelliä matkustavaa porukkaa eikä niitä lähipubien vakkareita :)
[/quote]
Ne lähipubien vakkarit on niitä, joilla on useita lapsia.
Mitä alhaisempi äo ja mitä matalampi koulutus, sitä enemmän lapsia, tilastollisesti siis.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:47"]
[/quote]
Mitä alhaisempi äo ja mitä matalampi koulutus, sitä enemmän lapsia, tilastollisesti siis.
[/quote]
Välillä menee aika lailla ylenkatsonnan ja nenänvarttakatsomisen tielle tämä keskustelu, huomaan. Anonyyminä voi itse kukin näyttää todellisen luonteensa ja naureskella tyhmille kouluja käymättömille lapsentekijöille.
Oikea demografinen ongelma on akateemisten naisten lapsettomuus.
T. Akateeminen itsekin.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:48"]
Mutta kuka aivan oikeasti voi olla sitä mieltä, että tämä on yhteiskunnallisen kehityksen kannalta hyvä suunta? Perheen perustamiseen pitäisi aina kannustaa, koska siitä lopulta riippuu kaikki tässä yhteiskunnassa. Missään nimessä siitä ei pidä rangaista, sehän on tuhon tie ihan selvästi.
[/quote]
Yhteiskunta on ihmistä varten, ei toisin päin. Jos me päätämme, että vapaa, mahdollisimman huoleton elämäntapa ilman lapsia on se, mitä haluamme, sitten yhteiskunnan toiminnot järjestetään sen mukaan. Tulevaisuudessa robotisaatio tarkoittaa, että voimme pitää yllä hyviä palveluita paljon vähemmällä ihmispopulaatiolla. Lisääntyminen jää heille, jotka siihen tuntevat erityistä kutsumusta. -10
[/quote]
Mutta nainen on silti oltava, vai mitä? Tuo kuulostaa ihan oikeasti surulliselta tuo työnantajalle omistautuminen, pistäisit mieluummin vaikka oman firman pystyyn, niin tienaisit ehkä joskus enemmän kuin minä.
Mutta eipä omat aatokseni varmaan kolmikymppisenä niin kovin erilaiset olleet.
t. M44.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:49"]
Se on ihan totta että nykyteinit ja parikymppiset elävät nykyään hyvin itsekeskeisessä maailmassa. Huomaa muutoksen esim. lukio-opiskelijoiden asenteissa. Mahdollisimmman hedonistinen elämä on monen tavoitteena.
ope
[/quote]
Lasten hankkiminen on itsekeskeistä
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:50"]
[/quote]
Tätä olen aina ajatellut, kukapa mies niitä lapsia selvin päin tekisi.
Lasten hankkiminen edellyttää ainakin jossain määrin asettumista aloilleen. Jos esim on unelmatyössä, joka sisältää paljon ulkomaankomennuksia, perheen muuttaminen mukana tai jääminen kotimaahan on aina erikseen neuvoteltava. Jos perhe tulee mukaan, on järjestettävä ainakin lasten koulu. Jos perhe jää kotimaahan, siinäkin on omat huonot puolensa. Mitä isommista lapsista on kyse, sitä enemmän lasten halukkuuteen muuttaa vaikuttaa kaverit. Moni nuori mies ja nainenkin haluaa ensin toteuttaa unelmiaan ja vasta ne saavutettuaan haluaa - jos haluaa - asettua aloilleen. Maailma on mahdollisuuksia täynnä ja nuorena ne mahdollisuudet on käytettävä eikä vasta viiskymppisenä, kun lapset ovat jo omillaan. Silloin voi olla jo liian myöhäistä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:55"]
[/quote]
Yhteiskunta on ihmistä varten, ei toisin päin. Jos me päätämme, että vapaa, mahdollisimman huoleton elämäntapa ilman lapsia on se, mitä haluamme, sitten yhteiskunnan toiminnot järjestetään sen mukaan. Tulevaisuudessa robotisaatio tarkoittaa, että voimme pitää yllä hyviä palveluita paljon vähemmällä ihmispopulaatiolla. Lisääntyminen jää heille, jotka siihen tuntevat erityistä kutsumusta. -10
[/quote]
Eläkepommin jysähtäessä nuorempi sukupolvi kiittää, kumartaa ja lähtee tekemään niitä töitä säätämiemme pakkolakien mukaisesti. Veroprosentti todennäköisesti noin 72.
Entä nuorten miesten avoin lapsivihamielyys? Oletteko törmänneet sellaiseen?
Tästä aiheesta on ollut ketjukin, mutta en nyt löytänyt sitä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:49"]
Se on ihan totta että nykyteinit ja parikymppiset elävät nykyään hyvin itsekeskeisessä maailmassa. Huomaa muutoksen esim. lukio-opiskelijoiden asenteissa. Mahdollisimmman hedonistinen elämä on monen tavoitteena.
ope
[/quote]
Tämä on minusta ilahduttava kehitys. Elämästä nauttiminen on sellainen arvo, jonka voin opiskelijoiden kanssa jakaa. Koetan aina kannustaa opiskelijoita elämään elämänsä niin kuin he haluavat, ei muiden odotusten mukaan. Siinä on ollut itselläni paljon oppimista.
t. toinen lukio-ope
[/quote]
Kyllä minusta individualistisuus on mennyt jo tosi pitkälle nuorten keskuudessa. Minäkeskeinen maailmankuva on se suurin syy, miksi lapsia ei haluta tehdä: se haittaa hauskanpitoa omassa elämässä. Samalla vältetään vastuuta viimeiseen asti, ei haluta olla vastuussa kuin itsestään.
T. Kolmas ope.
[/quote]
Kenestä sitä sitten pitäisi ottaa vastuuta? Lapsia ei pitäisi suurimman osan ihmisistä hankkia. Ainoastaan täysin terveiden, varakkaiden, vakituisessa hyvin palkatussa työssä oleva, hyvässä avioliitossa olevien ihmisten jotka kummatkin haluavat lapsia kannattaa edes harkita lasten hankkimista.
Joten on oihan hyvä että ihmiset ajattelevat järjellä eivätkä vaan hanki niitä lapsia
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 12:00"]
[/quote]
[/quote]
Eläkepommin jysähtäessä nuorempi sukupolvi kiittää, kumartaa ja lähtee tekemään niitä töitä säätämiemme pakkolakien mukaisesti. Veroprosentti todennäköisesti noin 72.
[/quote]
Paskat. Koulutetut ihmiset lähtee pois tästä maasta ja ne eläkeläiset syö paskaa kun ei viitsi töitä tehdä.
Jokainen säästäkööt oman eläkkeensä
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 12:02"]
[/quote]
En ole törmänyt. Olen törmännyt siihen että ei siedetä lapsia joita ei ole kasvatettu ja joista vanhemmmat ei huolehdi. Mutta se taas on niiden lasten vanhempien vika.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 12:02"]
[/quote]
En ole törmännyt. Sen sijaan olen törmännyt lapsivälinpitämättömyyteen. Eihän kaikki halua ottaa koiraakaan, vaikkei varsinaisesti koiria vihaakaan.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 12:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Siitä vain sitten hankkimaan lapsia, jos uskot sen auttavan tulevaisuuden veronmaksajia. :) -10
Jokainen saa tehdä niin kuin itsestä tuntuu. Jokainen varmasti tietää lopulta mitä haluaa. Minä halusin lapsia, mutta ymmärrän että kaikki eivät niitä halua. Löysin myös miehen, jonka kanta lapsia kohtaan tuli pian ilmi. :) En tehnyt lapsia siksi että saisin seuraa vaan halusin antaa jollekin toiselle elämän. Toivottavasti heillä on mahtava elämä. ♡
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:38"]
Ihminen on hukassa kun ei saa tuntea olevansa osa suurta jatkumoa.
[/quote]
Mitä suurta jatkumoa? Biologista? Meillä on kaikille lähes identtiset geenit sukulinjastamme riippumatta. Sosiaalista? Harva meistä tietää isovanhempiensa vanhemmista yhtään mitään. Useimpien elämä ja teot unohtuvat parissa sukupolvessa.
Kyllä tuo jatkumo on enimmäkseen ihmisen kehittämä illuusio. -10