Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
9141/10671 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän narsistin päässä liikkuu silloin kun hänet pistää NO CONTACT eikä vastaa enää ollenkaan.

Miten käsittelee sen että HÄNET hylättiin?

Tokihan soittaa/viestittelee silti mutta vastausta ei saa. Enää koskaan.

Siihen liittyy se, että sua ei enää kiinnosta, mitä se ajattelee. Saa ajatella ihan mitä tahansa.

Ei mua henkilökohtaisesti kiinnostakaan mutta ilmiönä, sitä että millainen kolaus se mahtaa valmiiksi hauraalle itsetunnolle olla.

Vierailija
9142/10671 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on teille kaikille, jotka painivat narsistin kanssa suhteessa, neuvo. Sillä on väliä, miltä susta tuntuu. Sulla on oikeus sun tunteisiin. Se on sun elämä. Ja jos rakentavasti ette pysty tätä parantamaan (narsistin kanssa ei pysty! Koko ajan on vähintään sellainen tunne että "jokin vain ei ole ok", "elämä valuu hukkaan", "päivät vain kuluvat eteenpäin"...

...niin ihan oikeasti, sillä ei ole silloin väliä, onko hän mielestäsi narsisti vai ei. Susta ei tunnu hyvältä ja silloin kun ei tunnu hyvältä, eroa.

Ja miten näistä suhteista erotaan. Kerrasta poikki ja no contact. Se on kuin tupakoinnin lopettaminen. Kerrasta poikki, ja sortua ei saa.

Nämä asiat on tässä ketjussa monta kertaa sanottu, narsisti ei muutu. Älä käytä energiaasi ja tuhlaa elämääsi. Se on turhaa. Lähde, äläkä anna toiselle huomiotasi.

Tiedät, että lähtiessäsi sinua tullaan ylipuhumaan takaisin. Tai uhkaillaan tai maineesi pilataan. Siksi lähtö on tehtävä hyvin suunnitellusti. Tee kaikki valmiiksi, uusi asunto, jne. Sitten lähdet pois.

Mitä pidempään aikaa kuluu, sitä enemmän olet taas oma itsesi. Saattaa olla, että yhteiset lapset yhdistävät teitä. Siksi lähtiessäsi sinun täytyy valmistella se hyvin.

On myös ymmärrettävä, että pelastaaksesi lapsesi narsistiselta vanhemmalta, on sinun ensin pelastettava itsesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9143/10671 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mennyt niin! Onko sulla kaikki hyvin? Ootko jotenkin erikoisherkkä ja mielikuvituksesi laukkaa. Mutta kyllä mä ymmärrän että sulla on vaikeeta. Et kyllä mä voin antaa anteeksi jos lupaat olla fiksumpi.

Vierailija
9144/10671 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oon jotenkin vaan niin laiska, ei kukaan muu sua hualis. Ethän sä osaa edes valita itsellesi sopivia vaatteita. Ne sun valinnat on ihan lapsellisia. Mutta onneksi sinulla on minut. Kyllä mä ymmärrän että sä kaipaat rinnallesi vahvan ihmisen. Olet itse sellainen aikuislapsi. 

Ja ei älä viitsi liikaa häiritä noilla sun vainoharhasilla ajatuksillasi, kun pyörin kavereideni kanssa kaupungilla. Sähän olet niin kaunis? Oletko katsonut peiliin? Miksi minä noin kaunista naista pettäisin?

Vierailija
9145/10671 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän narsistin päässä liikkuu silloin kun hänet pistää NO CONTACT eikä vastaa enää ollenkaan.

Ei käsittele mitenkään, vaan suunnittelee kostoa. Se voi tulla vuosienkin päästä, koska narsistille hylkäys on pahinta mitä vain voi olla. Normaalit ihmiset voivat keskustella erosta, mutta narsistin kanssa se ei ole koskaan mahdollista. Jos et lähde taaksesi katsomatta alkaa taas rakkauspommitus, jonka jälkeen syyttely ja haukkuminen.

Vierailija
9146/10671 |
08.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen liittyy se, että sua ei enää kiinnosta, mitä se ajattelee. Saa ajatella ihan mitä tahansa.

Saattaa kiinnostaa jos ilmestyy ikkunan tai oven taakse kun ei saa muuten yhteyttä. Kannattaa siis varautua myös muuttamaan. Nimim. Ite muutin...

Vierailija
9147/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa kiinnostaa jos ilmestyy ikkunan tai oven taakse kun ei saa muuten yhteyttä. Kannattaa siis varautua myös muuttamaan. Nimim. Ite muutin...

Vaikka narsisti itse jättäisi, tämä on kiinnostunut jollain sairaalla tavalla uhrin elämästä ja stalkkaaminen alkaa eron jälkeen.

Vierailija
9148/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korostaako narsisti aina ulkonäköään? Minun ex-mies, joka oli tosi ilkeä minulle, luuli oikeasti näyttävänsä 15 vuotta nuoremmalta kuin oli. Ihan oikeasti uskoi siihen. Ihmiset muka aina ihmettelivät hänen ikäänsä. Yritti myös aina kiinnittää nuorten naisten huomion. Oli todella vaivaannuttavaa.

Vierailija
9149/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on suhteessa narsistin kanssa, oppii lopulta olemaan antamatta hänelle pelimerkkejä - eli niitä asioita, jotka ovat itselle tärkeitä, ovat unelmia, tai surun aiheita. Muuten narsisti pelaa niillä säälittä, kiristää, manipuloi ja syyllistää sinua loputtomiin.

Juuri näin. Mä suhteen loppupuolella sitten kerroin yhden unelmani. Ei olisi pitänyt. Aiemmin olin oppinut, että mua ivataan ja mun unelmille naureskellaan, ihan kuin niissä olisi jotain pahaa. Tällä kertaa unelmani katsottiin keksityksi sillä hetkellä jotenkin hihasta vetäisten. Ja se työ jonka olin tehnyt unelmani eteen tehtiin tekemättömäksi kaikin keinoin.

Ohjeeni sulle, joka olet suhteessa, jossa sua manipuloidaan ja kontrolloidaan: älä paljasta ilojesi tai surujesi aiheita, älä kerro unelmiasi tai pelkojasi. Ja hankkiudu suhteesta eroon! Jos pitää valmistella, niin aloita jo tänään.

Kävikö teille niin, että kyseisen asian merkitys haalistui omissakin silmissä ? Itselläni oli varmaan paha läheisriippuvuus, koska monen asian suhteen se omakin arvostus väheni ja koko juttu alkoi tuntua tyhmältä, kun toinen sitä todisteli. Esim. minulla oli lapsesta asti suuri rakkaus luontoon, jota lähes palvoin. Ihana narsistimieheni oli kai siitä mustasukkainen ja letkautteli panteismista. Niinpä aloin itsekin ihailuani kyseenalaistaa eikä se ihailu ole surukseni palannut, vaikka mies on kuollut ja kuopattu. Tarkoitan tällä sitä, kuinka tehokas narsisti on taidossaan pilata uhrinsa elämässä kaikki hyvä ja elähdyttävä. Niinpä sitten oppii olemaan kertomatta toiselle mitään, mikä aidosti ilahduttaa, koska se pilataan. Sekin jää valitettavasti päälle ja kun oppii olemaan luottamatta narsistin, alkaa vähitellen oppia olemaan luottamatta muihinkaan. Suuret tunteet vähenevät. Lopulta on se harmaa kivi, vaikka ei todellakaan olisi enää tarpeen.

Kaikki tarinat eivät ole selviytymistarinoita. Olin oman narsistini kanssa liian kauan.

Vierailija
9150/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korostaako narsisti aina ulkonäköään? Minun ex-mies, joka oli tosi ilkeä minulle, luuli oikeasti näyttävänsä 15 vuotta nuoremmalta kuin oli. Ihan oikeasti uskoi siihen. Ihmiset muka aina ihmettelivät hänen ikäänsä. Yritti myös aina kiinnittää nuorten naisten huomion. Oli todella vaivaannuttavaa.

Olen huomannut saman, narsisti pitää itseään komeana ja nuorekkaana, vaikka ei niitä ole kaljan turvottamine kasvoineen ja vatsoineen, sinisine huulineen ja ruskeine hampaineen.

Sama nahkarotsi, bootsit ja farkut kesät talvet-koska naiset tykkäävät😂

Säänmukaisesta pukeutumisesta ei puhettakaan ikuisella lapsella. Talvella sai pahan keuhkokuumeen pakkasesta, nyt uhkaa lämpöhalvaus.

Tämä Jumala ihmiseksi on mielestään älykkyydeltään ja muistiltaan täysin ylivertainen muihin verrattuna🙄

Vierailija
9151/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Ja todella luuli olevansa suunnattoman komea. Ja halusi huomiota naisilta, eikä vain nuorilta, vaan kaiken ikäisiltä. Halusi aina paistatella naisten ihailussa.

Oli vielä niin tyhmä, ettei edes huomannut vedätystä. Jotkut naiset kiusoitteli ihan tahallaan ja tämä otti todesta.

Luuli minun vielä olevan mustasukkainen, vaikka olin jo lähtemässä omille teilleni. Kuvitteli, että vain esitän välinpitämätöntä.

Eipähän noita jaloissa jatkuvasti pyöriviä ihailijoita (omien sanojensa mukaan) sitten kuitenkaan missään näkynyt, kun ero toteutui. Mihin se vetovoima oikein katosi?

Vierailija
9152/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä oon jotenkin vaan niin laiska, ei kukaan muu sua hualis. Ethän sä osaa edes valita itsellesi sopivia vaatteita. Ne sun valinnat on ihan lapsellisia. Mutta onneksi sinulla on minut. Kyllä mä ymmärrän että sä kaipaat rinnallesi vahvan ihmisen. Olet itse sellainen aikuislapsi. 

Ja ei älä viitsi liikaa häiritä noilla sun vainoharhasilla ajatuksillasi, kun pyörin kavereideni kanssa kaupungilla. Sähän olet niin kaunis? Oletko katsonut peiliin? Miksi minä noin kaunista naista pettäisin?

Voin sanoa ettei sua kukaan tule huolimaan, olisit onnellinen että minä jaksan sinunlaistasi. Se oli vaan vitsi, eikö sulla ole ollenkaan huumorintajua. Sulla on huono huumorintaju. Etkö kestä mitään. Oletkohan sä jotenkin yliherkkä, vaikutat sellaiselta aika usein. Se on masentavaa mun mielestä. Voisitko olla lojumatta, tee jotain. Minkäs minä sille voin että olet väsynyt. Minulla on hyvät unenlahjat, ota oppia siitä. En ole sanonut mitään tuollaista, muistat väärin. En tehnyt mitään, olet kuvitellut kaiken. Ymmärsit vain väärin.

Vierailija
9153/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin toukokuun alussa (tai siis mies joutui lähtemään) ja tuntuu että seinät kaatuvat päälle vasta nyt ihan tosissaan. Mies yrittää pitää yhteyttä ja minä viileät välit kunnes saan avioeron ja osituksen. Samoihin aikoihin kun mies lähti aloitin pätkätyön joka vielä jatkuu pari kuukautta.

Pari kuukautta meni jotenkin mukavasti, sumussa jopa. Nyt tuntuu että seinät kastuvat päälle ja työtä en jaksaisi yhtään. Voin työssä huonostikin välillä kun pyörryttää ja ahdistaa. Vapaa-ajalla urheilen paljon joka auttaa henkisestikin plus olen laihtunut.

Mutta nyt tuntuu että tarvitsen jotain enemmän. Ehkä lyhyen loman kun työpätkä on ohi. Ehkä eniten tarvitsisin tietoa siitä, että avioero on tehty ja voin elää elämääni. Välillä tukehdun henkisesti ahdistukseen. Onneksi on ystäviä. Ja tulee ahdistava tunne työstä, että "pitää osata ja jaksaa". Koen olevani työssäkin ihan huono ja tyhmä.

Tiedän että ajatukset ovat sairaan suhteen tuomaa huonoa itsetuntoa. Minut poljettiin hienovaraisesti maahan ja mm. tämä treenaaminen ja terveellisesti syöminen on osa projektia saada vanha minä takaisin. Mutta välillä en vain jaksaisi esittää, tekisi mieli jäädä vain itkemään kotiin ja syömään suklaata.

Olet masentunut. Masennus on sairaus, hae siihen apua, ihan terveyskeskuksesta. Tai työterveydestä, jos sellainen sua koskee.

Oikeasti, tarvitset nyt tukea ja voimien palautumista.

Ei ole lainkaan ihme, että tilanteessasi iskee masennus. Periaatteessahan asiat ovat hyvin tai ainakin hyvään suuntaan menossa, mutta silloinhan masennus usein iskeekin, kun tilanne ikään kuin rauhoittuu, on saanut jonkun ison prosessin tehdyksi ja nyt pitäisi vain alkaa elää sitä tavoiteltua elämää.

Mun ystäväni sairastui vakavaan masennukseen pakerrettuaan vuosia väitöskirjansa kanssa ja saatuaan sen valmiiksi ja tohtorinhatun päähänsä. Olisi luullut, että kun kaikki oli tehty eikä tarvinnut enää jännittää mitään jne. niin elämä tuntuisi erityisen hyvältä, mutta se vaatikin palautumisen masentumisen kautta. Hän selvisi kyllä.

Sinäkin selviät. Tarvitset lepoa ja toipumista. Pikku hiljaa uusia asioita elämääsi.

Masennus on osaksi myös näköalattomuutta, sitä on kuin tienristeyksessä osaamatta lähteä mihinkään suuntaan.

Itseäni auttoi aikanaan vaikean eron jälkeen se, että ajoin ajokortin ja ostin auton. Ajelin sillä päämäärättömästi miten tahdoin, siitähän oli sekin hyvä puoli, että ajotaito ja -tuntuma kehittyi nopeasti. Kävin tapaamassa myös kaukaisia sukulaisia ja ystäviä, mikä oli uutta ja ihanaa, ennenhän en päässyt mihinkään.

Äläkä vahingossakaan vastaa mitenkään exäsi yhteydenottoihin. Pysyttele loitolla. Vaikka miltä tuntuisi.

Halaisin sinua jos voisin! Ota rakas ystävä elämäsi haltuusi, vain sinun omiin käsiisi! Hyvä ja ihana tulevaisuus odottaa sinua.

Vierailija
9154/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin itse kuvittelevat olevansa komeampia kuin ovatkaan. Se oli lähinnä huvittavaa, kun omakuva oli niin vääristynyt.

Vierailija
9155/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun viisikymppinen ex ihaili itseään peilistä pelkät farkut jalassaan. Katso nyt kuinka hyvän näköinen mies sinulla on, näytän ihan kolmekymppiseltä. Langan laiha harmaantunut ällötys.

Saunassa asetteli kroppansa niin, että pystyi itse ihailemaan sitä.

Vierailija
9156/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun viisikymppinen ex ihaili itseään peilistä pelkät farkut jalassaan. Katso nyt kuinka hyvän näköinen mies sinulla on, näytän ihan kolmekymppiseltä. Langan laiha harmaantunut ällötys.

Eihän kukaan normaali tuolla tavalla kommentoi itseään vaikka jollakulla aihetta saattaisi ollakin. Mutta nämä narsistit, niille ei ole mikään ongelma kehua itseään oli syytä tai ei.

Vierailija
9157/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on suhteessa narsistin kanssa, oppii lopulta olemaan antamatta hänelle pelimerkkejä - eli niitä asioita, jotka ovat itselle tärkeitä, ovat unelmia, tai surun aiheita. Muuten narsisti pelaa niillä säälittä, kiristää, manipuloi ja syyllistää sinua loputtomiin.

Juuri näin. Mä suhteen loppupuolella sitten kerroin yhden unelmani. Ei olisi pitänyt. Aiemmin olin oppinut, että mua ivataan ja mun unelmille naureskellaan, ihan kuin niissä olisi jotain pahaa. Tällä kertaa unelmani katsottiin keksityksi sillä hetkellä jotenkin hihasta vetäisten. Ja se työ jonka olin tehnyt unelmani eteen tehtiin tekemättömäksi kaikin keinoin.

Ohjeeni sulle, joka olet suhteessa, jossa sua manipuloidaan ja kontrolloidaan: älä paljasta ilojesi tai surujesi aiheita, älä kerro unelmiasi tai pelkojasi. Ja hankkiudu suhteesta eroon! Jos pitää valmistella, niin aloita jo tänään.

Kävikö teille niin, että kyseisen asian merkitys haalistui omissakin silmissä ? Itselläni oli varmaan paha läheisriippuvuus, koska monen asian suhteen se omakin arvostus väheni ja koko juttu alkoi tuntua tyhmältä, kun toinen sitä todisteli. Esim. minulla oli lapsesta asti suuri rakkaus luontoon, jota lähes palvoin. Ihana narsistimieheni oli kai siitä mustasukkainen ja letkautteli panteismista. Niinpä aloin itsekin ihailuani kyseenalaistaa eikä se ihailu ole surukseni palannut, vaikka mies on kuollut ja kuopattu. Tarkoitan tällä sitä, kuinka tehokas narsisti on taidossaan pilata uhrinsa elämässä kaikki hyvä ja elähdyttävä. Niinpä sitten oppii olemaan kertomatta toiselle mitään, mikä aidosti ilahduttaa, koska se pilataan. Sekin jää valitettavasti päälle ja kun oppii olemaan luottamatta narsistin, alkaa vähitellen oppia olemaan luottamatta muihinkaan. Suuret tunteet vähenevät. Lopulta on se harmaa kivi, vaikka ei todellakaan olisi enää tarpeen.

Kaikki tarinat eivät ole selviytymistarinoita. Olin oman narsistini kanssa liian kauan.

Kävi juuri näin, että asiat joista nautin, sai suhteessa uudenlaisia (lue: negatiivisia) merkityksiä. Tiettyihin paikkoihin ja asioihin liittyy triggereitä, jotka laukaisevat suhteen aikaisen hähmäisen olon. Nyt kun on kolme vuotta erosta kulunut, olen uskaltanut haastaa itseäni ja pystyn näistä asioista jopa hetkittäin nauttimaan. Helpointa on ollut suunnata uusiin harrastuksiin mm. aloitin tanssin. Tanssiin ei liity mitään aiempia muistoja. Luottamus ihmisiin myös kasvaa menemällä rohkeasti mukaan. Se on hämmästyttävää kuinka asiat tapahtuvat ympärillä sovitusti ja ilman draamaa. Normaali elämä tekee hyvää narsistisesta suhteesta toipuvalle. Älä anna periksi!

Vierailija
9158/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan normaali tuolla tavalla kommentoi itseään vaikka jollakulla aihetta saattaisi ollakin. Mutta nämä narsistit, niille ei ole mikään ongelma kehua itseään oli syytä tai ei.

Oppikirjaesimerkki narsistisesta ihmisestä on juuri peiliin tuijottelu ja oman kuvansa ihailu.

Vierailija
9159/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaanpas kokemuksia. 

Alkuun tosi viehättävä, vetovoimainen persoona. Tunne, että eihän tälläsiä ihania ihmisiä voi olla montaa maailmassa. Suhteessa nopea eteneminen. 

Kehui, että huomioi partneriaan mutta se jäi nopeasti pois.

Sitä mitä sai kokea suhteen aikana niin kontrollointi, syyttely, draaman hakeminen, jos hävisi kortti tai lautapelissä niin suuttui. Lemmikille huomion antaminen niin siitäkin kauhea numero tehtiin, kun itse ei saanut sitä huomiota. Halveksuminen, ilkeästi nauraminen pienistä virheistä. 

Sen edelliset suhteet ei olleet kestäneet pitkään, korkeintaan vuoden. Exsät tietty oli juoppoja/ hulluja...

Tein toisen eteen paljon asioita ja itse en juuri saanut mitään.

Mitta tuli täyteen, tunsin, että minulla ei ole mitään arvoa ja lähdin. 

Vierailija
9160/10671 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko narsistit tosiaan sen arvoisia, että tuhlaamme heidän edesottamustensa esittelyyn aikaa täällä? Mielestäni parempi olisi sivuuttaa olankohautuksella.