Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009660177.html
Tämä uutinen Antonov lentokoneesta, jonka Kanada takavarikoi ja aikoo luovuttaa Ukrainalle. Venäjä kiukustui. Venäjä toimii kuin narsisti: itse voi tehdä ja huseerata mitä vain, mutta toiset kun tekevät samoin, niin närkästytään oikein isosti.
Eilen sain taas kokea narsistin raivon. Se on kyllä aika huvittava show. Luulen myös, että niitä ainoita aitoja tunteita, joita narsisti näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Eilen sain taas kokea narsistin raivon. Se on kyllä aika huvittava show. Luulen myös, että niitä ainoita aitoja tunteita, joita narsisti näyttää.
Niinhän se on, viha ja kateus ovat narsistin ainoat tunteet, muita tunteita osaa esittää hienosti tarpeen tullen. Ihmisreppanoitahan he ovat, parempi pysyä kaukana, ellei halua osalliseksi vihasta, joka tulee aina jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on, viha ja kateus ovat narsistin ainoat tunteet, muita tunteita osaa esittää hienosti tarpeen tullen. Ihmisreppanoitahan he ovat, parempi pysyä kaukana, ellei halua osalliseksi vihasta, joka tulee aina jossain vaiheessa.
Mulla meni aikoinaan useampi vuorokausi toipuessa noista narsistin yllättävistä raivareista. Tosiaan silloin näki aidoimmillaan sen mitä narsisti on. Äärimmäisen stressaavaa ja kuluttavaa oli olla siinä lähellä. Usein lamaannuin noissa tilanteissa.
Nyt jälkikäteen näen yhtymäkohtia uhmaikäisten lasten raivokohtaukseen. Lapsella se kuuluu tiettyyn kehitysvaiheeseen, ei enää aikuisella ihmisellä.
Itse keksin nykyään mahdollisimman nopeasti muuta tekemistä narsistin raivokohtauksen jälkeen. Joskus meni myös päiviä toipumiseen ja pahoitin niistä oikeasti mieleni, menetin perusturvallisuuden tunteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni aikoinaan useampi vuorokausi toipuessa noista narsistin yllättävistä raivareista. Tosiaan silloin näki aidoimmillaan sen mitä narsisti on. Äärimmäisen stressaavaa ja kuluttavaa oli olla siinä lähellä. Usein lamaannuin noissa tilanteissa.
Nyt jälkikäteen näen yhtymäkohtia uhmaikäisten lasten raivokohtaukseen. Lapsella se kuuluu tiettyyn kehitysvaiheeseen, ei enää aikuisella ihmisellä.
Mä muistan sanoneeni jotain sen suuntaista, että olet ihan kuin tuo meidän taapero. Oli silloin lomariehunta meneillään ja oli pitänyt esittää lupsakasta maailman miestä sukulaisilleen pari päivää. Omiin oloihin kun jäätiin, niin alkoi syyttely ja räyhääminen. Silloin en tajunnut, että se oli hänen tapansa ja pysyi samanlaisena ja ennustettavana vuosikaudet. Oli ja on vaikea käsittää vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse keksin nykyään mahdollisimman nopeasti muuta tekemistä narsistin raivokohtauksen jälkeen. Joskus meni myös päiviä toipumiseen ja pahoitin niistä oikeasti mieleni, menetin perusturvallisuuden tunteen.
Sama. Olin ihan korviani myöten rakastunut ja tuntui niin pahalta, että läheisin niin toimi. Meinasin jossain vaiheessa päättää päiväni. Taisin olla jo kunnolla masentunut. Lasten vuoksi yritin jatkaa ja jatkoinkin. Ilman heitä olisin lopettanut sen shown omalta osaltani.
Tuntemani narsistit 3 kpl ovat kaikki todella vakavia ja halunneet tappaa myös minun leikillisyyden. Paras olisi jos vain istuisin hiljaa kuuntelemassa kun kehuvat itseään ja haukkuvat muita. Oletteko huomanneet samaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani narsistit 3 kpl ovat kaikki todella vakavia ja halunneet tappaa myös minun leikillisyyden. Paras olisi jos vain istuisin hiljaa kuuntelemassa kun kehuvat itseään ja haukkuvat muita. Oletteko huomanneet samaa?
Sama huomio. Heihin kohdistuvaa huumoria tai leikin laskua eivät ymmärrä ollenkaan, mutta itse verhoavat huumoriin pilkkaa ja ivaa. Pitävät pitkiä monologeja ja muiden tulisi olla aina samaa mieltä. Suuttuvat eroavista tai vastaväitteistä.
Vierailija kirjoitti:
Termipoliisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termipoliisi kirjoitti:
Pahoitteluni tarkennuksestani, enkä tarkoita väheksyä ihmisten kokemuksia, mutta pakko puuttua tähän siltä osin, että ihan hemmetin vaarallista diaknosoida itse muille narsismia. Ymmärrän mihin tässä viitataan, mutta nämä maalikoiden tekemät diaknoosit lähipiiristään on aika metsään meneviä. Tällä logiikalla kaikki jotka eivät käyttäydy itselleen mieluisalla tavalla, on narsisteja tai muuten psykopaatteja. Niin kauan kuin heillä ei ole lääkärin määrittelemää diaknoosit, niin he eivät ole narsisteja, vaikka käyttäytyvätkin kuin narsistin toimintamalleihin kuuluu. Yksikin rouva kotikylällä oppi tämän sairauden nimen ja muutamia narsistin käytökseen viittaavia toimintamalleja ja sen jälkeen kaikki oli narsisteja. Kaupan ovella jos ei huomannut kiireeltään pitää ovea auki hänelle niin olit narsisti.
Mut joo, jokin muu termi, jos ei diaknoosia ole.
Kiitos tästä. Tosin koen myös, että toipumiseen auttaa jonkinlaisen diagnoosin antaminen, koska on vaikea ymmärtää miten joku voi kohdella toisia niin huonosti. On helpompi puhua ja käsitellä asioita sen maallikkodiagnoosin kautta, kun kokemus on ollut kaoottinen ja vaikeasti ymmärrettävä.
Se on aivan totta, itse voi käyttää juuri niitä termejä kuin parhaaksi näkee ja auttaa pääsemään eteenpäin. Kirjoitukseni otti enemmän kantaa julkiseen keskusteluun ja diagnosointiin, kun tuntuu, että on hyvinkin leväperäisessä käytössä ja näin ollen tällä leväperäisessä käytöllä väheksytään todellisia uhreja ja tilanteita. Jokaisen kokemus on tietenkin oma ja hänelle itselleen arvokas, eikä ole vertailukelpoinen muiden kokemusten kanssa. Oli ne sitten "pahempia" tai vähemmän "pahempia". Todellinen narsisti tekee kauheaa jälkeä toimillaan ja vaurioittaa ihmisiä ympärillään pitkäksi aikaa.
Loppuun vielä haluan sanoa ja jätän kommentoinnin omalta osaltani tähän, että kaikkien kokemukset ovat varmasti aitoja, mutta julkinen narsismin diagnosointi ilman pätevyyttä ei ole oikein ketään kohtaan.
Terv Psykiatri-Termipoliisi
"Narsistinen persoonallisuushäiriö" on kyllä käsittääkseni se diagnostinen termi. Mielestäni narsismi- sanaa tai "narsistisia piirteitä" tai "narsistista käytöstä" ,voi oikein hyvin käyttää arkikielessä kuvaamaan nastistista käytöstä, joka on hyvin omanlaistaan. Narsisti-sanan käyttö on mielestäni siis hyvin kuvaava termi, ei diagnoosi, tällaiselle käytökselle. Narsismi-termin käyttöön ei siis mielestäni pidä suhtautua diagnoosina, vaan selkeästi näitä tietynlaisia käytösmalleja kuvaavana terminä. Toki sanaa ei pitäisi viljellä huollettomasti eikä huolimattomasti.
Narsistista käytöstä ja käytösmalleja voi olla aika paljonkin myös sellaisella henkilöllä, jonka narsistiset piirteet - vaikka niitä olisi paljonkin - eivät täyttäisi narsistisen persoonallisuuhäiriön diagnosoinnin kriteerejä. Jos narsistista käytöstä on kuitenkin nähtävillä paljon, niin miksi ei käyttäsi tällaisia käytösmalleja hyvin kuvaavaa yksinkertaista termiä, vaan pitäisi kuvailla pitkän kaavan kautta monilla kiertoilmausilla samaa asiaa? Sitä vartenhan meillä noita eri termejä on, ettei tarvitse joka kertaa selittää monisanaisesti ja vaikeasti samaa asiaa.
Psykiatrian professori Jyrki Korkeila Turun yliopistosta sanoo, että ihmisten kannattaisi välttää narsistiksi tai psykopaatiksi nimittelyä.
Meillä on suomen kielessä täsmällisempiä termejä kuten piittaamaton, välinpitämätön tai ilkeä, Korkeila muistuttaa.
Hänen mukaansa tieteelliseltä kuulostavilla termeillä lausuja haluaa ikään kuin tehdä sanomisestaan todenmukaisemman.
Olen huomannut, että "oma" narsistini todellakin haluaisi nitistää kaiken ilon ja huumorintajun minusta. Toki minun pitäisi sitten nappia painamalla aina ilahduttaa, piristää ja hauskuuttaa häntä jos hän sellaista kaipaa. Huomaan nykyään olevani todella erilainen hänen seurassaan ja muiden ihmisten seurassa. Muiden seurassa olen hauska, sanavalmis, leikkisä, kun narsisti on läsnä, olen lähinnä hiljaa ja omissa maailmoissani. Muut ovat huomanneet tämän myös.
Hän kommentoi ilkeästi jos kerron hauskoja juttuja tai saan huomiota porukassa. Hänen on myös aina päästävä pilaamaan iloni jos minulle on sattunut jotain todella hienoa. En ole kertonut enää vuosiin palkitsemisista, palkankorotuksista (ne narsisti haluaisi muutenkin korvamerkitä haluamiinsa "yhteisiin" asioihin. Hyvä puoli on se, että koska häntä ei kiinnosta, eikä hän kysele asioistani, minun ei tarvitse valehdella mistään. Narsisti antaa joka käänteessä ymmärtää, että olen säälittävä luuseri, hän on päässään keksinyt minulle tämän roolin, että näyttäisi rinnallani menestyneeltä ja suositulta. Pääasia on, että itse tiedän totuuden. Valmistumisesta (neljäs tutkintoni työn ohella, toinen korkeakoulututkinto) minun oli pakko kertoa narsistille, joka "onnitteli" minua sanomalla, että "oli se jo aikakin, sinähän teit sitä järjettömän pitkään".
Narsisti on kuin puhuva pää, joka puhuu pitkiä monologejaan itsestään. Usein jauhaa samoja juttuja, jotka kaikki ovat kuulleet jo tuhanteen kertaan. Hän ei huomaa, ettei ketään kiinnosta vaan kuvittelee olevansa valovoimainen tarinankertoja.
Lueskelin redditin raisedbyanarcissist -ryhmää ja siellä oli mielenkiintoinen teoria siitä että kun on gray rock ja narsisti yrittää saada yhteyden, hän verhoaa sen huolenpitoon. Eli vaikkapa ette ole olleet viikkoihin, kuukausiin tekemisissä ja sitten yhtäkkiä hän soittaa mutta et vastaa (ehkä olet estänytkin). Sitten narsisti sekoaa samantien ja pommittaa viestein että olen sinusta niiiiiiiin huolissani, onko kaikki hyvin jne.
Vain siksi ettet vastannut hänen puheluun/viestiin parissa minuutissa.
Viis siitä vaikka sinulla olisi elämä jota olit parhaillaan elämässä etkä edes tiennyt hänen tavoitelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termipoliisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termipoliisi kirjoitti:
Pahoitteluni tarkennuksestani, enkä tarkoita väheksyä ihmisten kokemuksia, mutta pakko puuttua tähän siltä osin, että ihan hemmetin vaarallista diaknosoida itse muille narsismia. Ymmärrän mihin tässä viitataan, mutta nämä maalikoiden tekemät diaknoosit lähipiiristään on aika metsään meneviä. Tällä logiikalla kaikki jotka eivät käyttäydy itselleen mieluisalla tavalla, on narsisteja tai muuten psykopaatteja. Niin kauan kuin heillä ei ole lääkärin määrittelemää diaknoosit, niin he eivät ole narsisteja, vaikka käyttäytyvätkin kuin narsistin toimintamalleihin kuuluu. Yksikin rouva kotikylällä oppi tämän sairauden nimen ja muutamia narsistin käytökseen viittaavia toimintamalleja ja sen jälkeen kaikki oli narsisteja. Kaupan ovella jos ei huomannut kiireeltään pitää ovea auki hänelle niin olit narsisti.
Kiitos tästä. Tosin koen myös, että toipumiseen auttaa jonkinlaisen diagnoosin antaminen, koska on vaikea ymmärtää miten joku voi kohdella toisia niin huonosti. On helpompi puhua ja käsitellä asioita sen maallikkodiagnoosin kautta, kun kokemus on ollut kaoottinen ja vaikeasti ymmärrettävä.
Se on aivan totta, itse voi käyttää juuri niitä termejä kuin parhaaksi näkee ja auttaa pääsemään eteenpäin. Kirjoitukseni otti enemmän kantaa julkiseen keskusteluun ja diagnosointiin, kun tuntuu, että on hyvinkin leväperäisessä käytössä ja näin ollen tällä leväperäisessä käytöllä väheksytään todellisia uhreja ja tilanteita. Jokaisen kokemus on tietenkin oma ja hänelle itselleen arvokas, eikä ole vertailukelpoinen muiden kokemusten kanssa. Oli ne sitten "pahempia" tai vähemmän "pahempia". Todellinen narsisti tekee kauheaa jälkeä toimillaan ja vaurioittaa ihmisiä ympärillään pitkäksi aikaa.
Loppuun vielä haluan sanoa ja jätän kommentoinnin omalta osaltani tähän, että kaikkien kokemukset ovat varmasti aitoja, mutta julkinen narsismin diagnosointi ilman pätevyyttä ei ole oikein ketään kohtaan.
"Narsistinen persoonallisuushäiriö" on kyllä käsittääkseni se diagnostinen termi. Mielestäni narsismi- sanaa tai "narsistisia piirteitä" tai "narsistista käytöstä" ,voi oikein hyvin käyttää arkikielessä kuvaamaan nastistista käytöstä, joka on hyvin omanlaistaan. Narsisti-sanan käyttö on mielestäni siis hyvin kuvaava termi, ei diagnoosi, tällaiselle käytökselle. Narsismi-termin käyttöön ei siis mielestäni pidä suhtautua diagnoosina, vaan selkeästi näitä tietynlaisia käytösmalleja kuvaavana terminä. Toki sanaa ei pitäisi viljellä huollettomasti eikä huolimattomasti.
Narsistista käytöstä ja käytösmalleja voi olla aika paljonkin myös sellaisella henkilöllä, jonka narsistiset piirteet - vaikka niitä olisi paljonkin - eivät täyttäisi narsistisen persoonallisuuhäiriön diagnosoinnin kriteerejä. Jos narsistista käytöstä on kuitenkin nähtävillä paljon, niin miksi ei käyttäsi tällaisia käytösmalleja hyvin kuvaavaa yksinkertaista termiä, vaan pitäisi kuvailla pitkän kaavan kautta monilla kiertoilmausilla samaa asiaa? Sitä vartenhan meillä noita eri termejä on, ettei tarvitse joka kertaa selittää monisanaisesti ja vaikeasti samaa asiaa.
Psykiatrian professori Jyrki Korkeila Turun yliopistosta sanoo, että ihmisten kannattaisi välttää narsistiksi tai psykopaatiksi nimittelyä.
Meillä on suomen kielessä täsmällisempiä termejä kuten piittaamaton, välinpitämätön tai ilkeä, Korkeila muistuttaa.
Hänen mukaansa tieteelliseltä kuulostavilla termeillä lausuja haluaa ikään kuin tehdä sanomisestaan todenmukaisemman.
Ei narsistin tempaukset ole piittaamattomia, välinpitämättömiä tai ilkeitä jos hän esim. uhkaa lemmikkisi eutanasialla jos et tee niin kuin hän haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama huomio. Heihin kohdistuvaa huumoria tai leikin laskua eivät ymmärrä ollenkaan, mutta itse verhoavat huumoriin pilkkaa ja ivaa. Pitävät pitkiä monologeja ja muiden tulisi olla aina samaa mieltä. Suuttuvat eroavista tai vastaväitteistä.
Narsisti pitää toisinaan loputtomia "puolustuspuheenvuoroja" itselleen. On se ihmeellinen tyyppi, jaksaa puhua ihan niin kuin käräjillä oltaisiin, vaikka kukaan ei olisi häntä mistään edes syyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti pitää toisinaan loputtomia "puolustuspuheenvuoroja" itselleen. On se ihmeellinen tyyppi, jaksaa puhua ihan niin kuin käräjillä oltaisiin, vaikka kukaan ei olisi häntä mistään edes syyttänyt.
Juu, eräskin narsisti alkoi lauseella: "Olen uhri", kun tavattiin vuosien jälkeen. En tullut kysyneeksi minkä uhri mutta myöhemmin selvisi sekin. Syytteli eräitä muita siitä mitä oli itse tehnyt, asioita jotka ei kestä päivänvaloa. mutta kummasti narsisti niistäkin rikoksista pääsi luistaan.
Valitettavan usein narsistinen suhde jättää jäljet tunne-elämän puolelle ja on vaikea toipua. Itse olen myös tässä tilanteessa edelleen ja vuosi erosta aikaa.
Pääsikö joku lukemaan, mitä tässä artikkelissa sanotaan narsistin somettamisesta:
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/7f193237-592b-4938-b0f5-82fe…
Vierailija kirjoitti:
Itse suunnittelen eroa narsistisesta puolisosta. Virallista diagnoosia ei ole, eikä sillä ole väliä. Niin moni asia vastaa muiden kokemuksia ja selittää vuosikausien pahan oloni, riittämättömyyden tunteeni, unideprivaation jne jne. Kun ymmärsin asian, niin olen oppinut suhtautumaan häneen paljon paremmin: en anna reaktioita, en edes odota häneltä normaalia käytöstä jne. Helpottaa elämää huomattavasti. Lopetin parisuhteeseen panostamisenja aloin panostaa omaan hyvinvointiini. Ymmärrän, että olen jopa ruokkinut hänen narsismiaan yrittäessäni rakastaa ja olla parisuhteessa sillä vääristyneellä mallilla jonka olen alunperin kotoa saanut.
Varmaan kaikista helpoiten ero sujuisi jos narsistinen kumppani löytäisi taas uuden uhrin jonka kanssa pettää minua. Toki se olisi itsetunnolle ja luottamukseen ihmisiä kohtaan minulle kova kolaus, vaikka tiedänkin minkä kanssa olen tekemisissä ja mitä on odotettavissa.
Onnea uuden elämäsi alkuun!
Itse olen nyt narsistivapaa ja uudelleenohjelmoimassa uudet mallit niiden vääristyneiden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Termipoliisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termipoliisi kirjoitti:
Mielestäni "kusipää" olisi hyvä ja kattava maallikkotermi, koska sitähän narsistit käytöksellään ovat.
Minusta kusipäällä ja narsistilla on huomattava ero. Kusipää on se paska tyyppi, josta et ole ihan varma onko se narsisti vai muuten vaan viallinen jollain tavalla. Sitten on ilmiselvät narsistisen persoonallisuushäiriön omaavat, joiden diagnoosia ei tarvitse arvailla yhtään.
Vastauksestasi näkee, että sinulla ei ole henkilökohtaisia kokemuksia. Juuri tätä narsisti tekee. Kuuma-kylmä-leikkiä. Syyllistää muita ja peilaa. Sitten kun toinen vetäytyy taka-alalle, narsisti voi jopa vähän lakki kourassa viestitellä hyvinkin maireasti ja haluaa palauttaa tilanteen normaaliksi. Tämä sama leikki voi jatkua vaikka kuinka kauan. Naristi nimenomaan haluaa olla yhdessä/yhteydessä. Teki narsisti lähes mitä tahansa, ei tunne syyllisyyttä, koska selitys löytyy aina. Monesti vihan kohde/uhri on narsistin mielestä itse syyllinen.