Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Minun kokemukseni mukaan narsisteilla on koko ajan teatteri käynnissä. Mielipiteet vaihtuvat sitä mukaa, mikä on sillä hetkellä suotuisaa heille tai heidän eduilleen. Suuret puheet ja pienet teot kuvaa hyvin narsistia. Ulospäin esitetään menestyvää vaikka totuus olisi täysin toinen.
Kylmäävää narsisteissa on se, että eivät oikeasti kunnioita ja arvosta muita ihmisiä. Kuvittelevat olevansa muiden yläpuolella ja luulevat ettö voivat kohdella muita huonosti.
Minun tuntemani narsisti oikein nautti siitä, että sai tehdä jotain laitonta tai muuten rikkoa sääntöjä. Oksettava ihmistyyppi joka ajattelee vain omaa etuaan.
Deittailu narsistin kanssa: Narsisti käyttäytyy jo taipailemis- ja treffailuvaiheessa niin kuin suhde olisi varma. Hänellä ei ole mitään "katsotaan miten tässä käy" -mentaliteettia, vaan hän alkaa heti käyttäytyä omistavasti ja niin kuin oltaisiin vakituisessa suhteessa. Vastapuolelle voi tulla tästä hämmentynyt ja ahdistunut olo.
100% narsisti ex-mieheni josta, olen kirjoittanut aiemmin tähän ketjuun, on nyt taas keksinyt uuden hölmöyden. Olen itse noudattunut no contact - periaatetta hänen kanssaan 3 vuotta sitten tapahtuneen eron jälkeen. Olen blokannut hänet joka paikassa, mutta alaikäisen teinin asiat hoidan lyhyesti ja ytimekkäästi sähköpostilla. Hän yrittää toki kontrolloida minua sähköpostin kautta ja haukkumisviestejä tulee edelleen kuukausittain, mutta jotenkin tässä selviän.
Viimeisin narsistiexän äläynväläys on, että hän on ottanut yhteyttä yhteiseen tuttavanaiseen, jonka minä ja exäni tunsimme jo avioliittomme aikana 20 vuoden ajan. Tuo nainen on hyvä ystäväni, onnellisesti naimissa ja neljän lapsen äiti. Narsisexäni oli lähestynyt tätä ystävääni ja ilmoittanut että on rakastunut häneen ja haluaa alkaa seurustella hänen kanssaan!! Ystäväni oli järkyttynyt ja kertoi minulle tästä. Hän ei ole mitenkään kiinnostunut exästäni.
Narsistin häikäilemättömyys on aivan käsittämätöntä! Luulee saavansa kenet tahansa naisen ja juuri silloin kuin narsistille sopii.
Vierailija kirjoitti:
Kylmäävää narsisteissa on se, että eivät oikeasti kunnioita ja arvosta muita ihmisiä. Kuvittelevat olevansa muiden yläpuolella ja luulevat ettö voivat kohdella muita huonosti.
Minun tuntemani narsisti oikein nautti siitä, että sai tehdä jotain laitonta tai muuten rikkoa sääntöjä. Oksettava ihmistyyppi joka ajattelee vain omaa etuaan.
Oikeutuksen tunne heillä suuri. Millään normaaleilla säännöillä ei heille väliä.
Miten narsisti toimii kun hänet jätetään? Jätin henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan taipuvaisen, psykopaattisen narsistin mitään sanomatta, vain poistamalla hänet somesta ja lopetin viestittelyn.
Onko mahdollista että hän ei ota minuun enää yhteyttä tai yritä stalkata jollakin tavoin?
Vierailija kirjoitti:
Miten narsisti toimii kun hänet jätetään? Jätin henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan taipuvaisen, psykopaattisen narsistin mitään sanomatta, vain poistamalla hänet somesta ja lopetin viestittelyn.
Onko mahdollista että hän ei ota minuun enää yhteyttä tai yritä stalkata jollakin tavoin?
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että narsisti saattaa jäädä eron jälkeen roikkumaan ja kyttäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että narsisti saattaa jäädä eron jälkeen roikkumaan ja kyttäämään.
Kyttää ja stalkkaa pitkään, vaikka olisi uudessa suhteessakin, se ei merkitse mitään.
Vierailija kirjoitti:
100% narsisti ex-mieheni josta, olen kirjoittanut aiemmin tähän ketjuun, on nyt taas keksinyt uuden hölmöyden. Olen itse noudattunut no contact - periaatetta hänen kanssaan 3 vuotta sitten tapahtuneen eron jälkeen. Olen blokannut hänet joka paikassa, mutta alaikäisen teinin asiat hoidan lyhyesti ja ytimekkäästi sähköpostilla. Hän yrittää toki kontrolloida minua sähköpostin kautta ja haukkumisviestejä tulee edelleen kuukausittain, mutta jotenkin tässä selviän.
Viimeisin narsistiexän äläynväläys on, että hän on ottanut yhteyttä yhteiseen tuttavanaiseen, jonka minä ja exäni tunsimme jo avioliittomme aikana 20 vuoden ajan. Tuo nainen on hyvä ystäväni, onnellisesti naimissa ja neljän lapsen äiti. Narsisexäni oli lähestynyt tätä ystävääni ja ilmoittanut että on rakastunut häneen ja haluaa alkaa seurustella hänen kanssaan!! Ystäväni oli järkyttynyt ja kertoi minulle tästä. Hän ei ole mitenkään kiinnostunut exästäni.
Narsistin häikäilemättömyys on aivan käsittämätöntä! Luulee saavansa kenet tahansa naisen ja juuri silloin kuin narsistille sopii.[/quote
Saman tapaista tapahtui myös minulle. Yritin kysellä lisää ja sanoi ettei asia kuulu minulle. Ei halunnut keskustella kanssani hänen uudesta rakkaudestaan. Mutta en voi itse olla kenenkään kanssa, koska tuhoaa minun kaikki alkavat suhteet. Pitäisi lähteä niin kauas kuin vain pääsee.
Miksi fiksut naiset valitsevat aina väärin?
Narsisti on eromme jälkeen yrittänyt sabotoida kaikkia miespuolisia tuttavuuksiani. Itse hän etsii aktiivisesti naisia, mutta jostain syystä ei antaisi minun jatkaa elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vielä se että meillä oli jo aikaisemmin, vuosia sitten suhde. Jätin hänet silloinkin. Ei kai kukaan nyt kolmatta kertaa..
Vierailija kirjoitti:
Miksi fiksut naiset valitsevat aina väärin?
Miten niin naiset? Vai väitätkö että ainoastaan miehissä on narsisteja?
Sitä paitsi, luuletko ettö narsisti ensi treffeillä paljastaa todellisen luonteensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin häikäilemättömyys on aivan käsittämätöntä! Luulee saavansa kenet tahansa naisen ja juuri silloin kuin narsistille sopii.[/quote
Saman tapaista tapahtui myös minulle. Yritin kysellä lisää ja sanoi ettei asia kuulu minulle. Ei halunnut keskustella kanssani hänen uudesta rakkaudestaan. Mutta en voi itse olla kenenkään kanssa, koska tuhoaa minun kaikki alkavat suhteet. Pitäisi lähteä niin kauas kuin vain pääsee.
Niiltä hulluilta ei kannata kysellä mitään.
Yhtälailla naiset leveilee saavansa kenet tahansa miehen. Yksikin sanoi siskolleen että mitä jos ottaisin sun miehen. Siis OTTAISIN !? Eikö mieheltä kysyttäisi mitään? Aikamoinen itsevarmuus.
Muistan, kun olin exän kanssa avoliitossa vielä ollessani ekaa kertaa viihteellä hyvän ystävättäreni kanssa. Käytiin siis "Maijan" kanssa kaupungissa syömässä ja yksillä drinkeillä. Mies lupasi tulla hakemaan, ja tapaisi Maijankin ensimmäistä kertaa.
Oli järkytys kun hän kaarsi autolla meitä hakemaan. Maija meni taakse istumaan ja mies ei edes katsonut Maijaa!!! Söi vain purkkaa kuin kiukkuinen teini, tuijotti eteensä ja kysyi vihaisesti, mihin Maija haluaa kyydin. Mua niin hävetti. Ihmettelin silloin, mikä häntä vaivaa, onko jotain sattunut.
Mutta ei ollut. Miestä vaan harmitti, että olin viettänyt kolme-neljä tuntia ystävättäreni kanssa! Anto olla viimeinen kerta. Maija kuulemma oli vähän tyhmän oloinen.
Onneksi on exä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet ettei narskuilla ole huumorintajua lainkaan?
Ihan totisena istutaan ja haukutaan muita. Ja kehutaan itseä.
Ainakaan itseään kohtaan ei heillä ole huumorintajua. Muille voivat kyllä naureskella.
Sen huomasin myös, että narsisti naureskeli jotenkin todella ällöttäville ja pervoille jutuille, joista itselleni tuli ahdistunut olo hänen seurassaan.
Kyllä, jopa ruokapöydässä puhuu seksiasioistaan, mitään säästämättä, yksityiskohdatkin, hyi hitto.
Narsisti on monella tapaa rajaton käytöksessään muita kohtaan. Ja kyvytön normaaliin kanssakäymiseen ihmisten kanssa pidemmässä juoksussa. Sellaiset normaalit pidäkkeet tai ymmärrys ja tilannetaju puuttuvat. Vainoharhaisuus on myös tyypillinen piirre, kaikki tuntuvat olevan narsistin mielestä häntä vastaan, nauravat hänelle tai pyrkivät jollain tavoin vahingoittamaan häntä.
Tuo rajattomuus on totta. Monesti hyväntekijää esittävät narsistit ovat myös pidäkkeettömiä. Veljeni vaimo esim. otti ilman lupaa muistisairaan äitini pankkitunnukset haltuunsa koska kuulemma halusi auttaa laskujen maksussa.
Jos narsistin tekemisiä kyseenalaistaa ja pitää puoliaan, saa varautua siihen, että narsisti laukoo perättömiä syytteitä ja väitteitä, tai uhkailee. "Sinähän itse olet antanut tähän luvan", "maksat sitten itse kaikki kulut", "sinulla on moraalinen velvollisuus".
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun olin exän kanssa avoliitossa vielä ollessani ekaa kertaa viihteellä hyvän ystävättäreni kanssa. Käytiin siis "Maijan" kanssa kaupungissa syömässä ja yksillä drinkeillä. Mies lupasi tulla hakemaan, ja tapaisi Maijankin ensimmäistä kertaa.
Oli järkytys kun hän kaarsi autolla meitä hakemaan. Maija meni taakse istumaan ja mies ei edes katsonut Maijaa!!! Söi vain purkkaa kuin kiukkuinen teini, tuijotti eteensä ja kysyi vihaisesti, mihin Maija haluaa kyydin. Mua niin hävetti. Ihmettelin silloin, mikä häntä vaivaa, onko jotain sattunut.
Mutta ei ollut. Miestä vaan harmitti, että olin viettänyt kolme-neljä tuntia ystävättäreni kanssa! Anto olla viimeinen kerta. Maija kuulemma oli vähän tyhmän oloinen.
Onneksi on exä.
Näin narsistit toimii, plokkaa uhrin kaikki kaverit (haukkuu ne ties miksi). Uhri ei saa tapailla ketään, käydä missään, puhua kenenkään kanssa.
Mikään ei ole niin hullu kuin narsisti.
Hain exän keskellä yötä naapurikaupungista, oli ollut ryyppäämässä, hukannut puhelimen ja lompakon. Sai lainaksi jonkun puhelinta, josta hälytti minut hakemaan. Jätin teinit yksin kotiin ja ajoin viimeisilläni raskaana miestä hakemaan. Aikani etsittyäni löysin, mies halusi että etsitään puhelinta ja lompakkoa, joten ajeltiin ympärinsä. Ei löytynyt. Yhdessä risteyksessä mies hyppäsi liikkuvasta autosta ja huusi etten rakasta häntä ja lähti juoksemaan johonkin. Hetken etsin, en löytänyt. Meni hermot itseltä ja lähdin ajamaan kohti kotia... 10 km päässä kaduin reaktiotani ja käännyin etsimään miestä. Löysin, ihme kyllä. Kun sain tyypin autoon, mies sammui ja ajelin erittäin veetuuntuneena meidät kotiin...
Kaikkeen sitä ihminen narsistin kanssa eläessään taipuu. Eikä edes ymmärrä, kuinka kertakaikkisen hullua kaikki on. Kunnes lipulta tajuaa ha heivaa narsky pois elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on exä.
Totta kai piti pilata sun hyvä fiilis.
Lainattu 8623 tekstistä:
"Alkaa meuhkaamaan hyvin liioitellusti jos kaikki ei ole täydellisesti.
Ja pelottavinta on se että muuntelee totuutta ja puhuu muulle talon johdolle vain omia mielikuviaan tilanteesta tai toiminnasta josta hänellä ei ole oikeaa tietoa kun ei ole ollut edes paikalla."
Juuri tämä on erittäin haitallista työyhteisölle ja yksilölle. Tällaisen henkilön alaisuudessa voi joutua tosi nopsaan silmätikuksi ihan mistä vaan, vaikka muutamasta poikittaisesta lauseesta tai huolimattomasti sanotusta asiasta josta toksinen persoona vetää herneet nenään. Eipä ole 1 eikä 2 kertaa kun hyvinkin työnsä tekevät ovat saaneet potkut seuraavissa yt:ssä kun eivät vaan miellytä persoonansa puolesta tuollaisia heikkoitsetuntoisia ihmisiä.