Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun olin exän kanssa avoliitossa vielä ollessani ekaa kertaa viihteellä hyvän ystävättäreni kanssa. Käytiin siis "Maijan" kanssa kaupungissa syömässä ja yksillä drinkeillä. Mies lupasi tulla hakemaan, ja tapaisi Maijankin ensimmäistä kertaa.
Oli järkytys kun hän kaarsi autolla meitä hakemaan. Maija meni taakse istumaan ja mies ei edes katsonut Maijaa!!! Söi vain purkkaa kuin kiukkuinen teini, tuijotti eteensä ja kysyi vihaisesti, mihin Maija haluaa kyydin. Mua niin hävetti. Ihmettelin silloin, mikä häntä vaivaa, onko jotain sattunut.
Mutta ei ollut. Miestä vaan harmitti, että olin viettänyt kolme-neljä tuntia ystävättäreni kanssa! Anto olla viimeinen kerta. Maija kuulemma oli vähän tyhmän oloinen.
Onneksi on exä.
Näin narsistit toimii, plokkaa uhrin kaikki kaverit (haukkuu ne ties miksi). Uhri ei saa tapailla ketään, käydä missään, puhua kenenkään kanssa.
Näin on. Minulla on samanlaisia kokemuksia. Minun kaikissa kavereissa oli aina joku vika, josta mies puhui minulle. Aivan kuin olisin niin tyhmä, että minulla on kummallisia tuttuja ja kavereita. Manipulointia siihen suuntaan, että pysyisin erossa näistä ihmisistä.
Narsisti ei halua, että sinulla on tuttuja ja kavereita. Varsinkin, jos sattuvat olemaan fiksumpia kuin narsisti itse. Kaikki narsisti "analysoi" ja haukkuu selän takana. Jälkeenpäin tajusin, että tarkoituksena on, että luovun kaikista kaverisuhteista. Koska narsisti on niin hiton viisas, että kirkastaa sinulle, miten tyhmien ja kummallisten ihmisten kanssa olet viettänyt aikaasi. Lisäksi narsisti järjesti lapsellisia kohtauksia, joita sai hävetä. Monet kaverit jäi. Kumma kyllä, hänen kaveripiirinsä ei pienentynyt. Enhän minä jaksa haukkua hänen kavereitaan vain sillä tarkoituksella, että hän luopuisi seurasta. Syy tähän kaikkeen on mielestäni narsistin huono itsetunto ja menettämisen pelko.
Vierailija kirjoitti:
100% narsisti ex-mieheni josta, olen kirjoittanut aiemmin tähän ketjuun, on nyt taas keksinyt uuden hölmöyden. Olen itse noudattunut no contact - periaatetta hänen kanssaan 3 vuotta sitten tapahtuneen eron jälkeen. Olen blokannut hänet joka paikassa, mutta alaikäisen teinin asiat hoidan lyhyesti ja ytimekkäästi sähköpostilla. Hän yrittää toki kontrolloida minua sähköpostin kautta ja haukkumisviestejä tulee edelleen kuukausittain, mutta jotenkin tässä selviän.
Viimeisin narsistiexän äläynväläys on, että hän on ottanut yhteyttä yhteiseen tuttavanaiseen, jonka minä ja exäni tunsimme jo avioliittomme aikana 20 vuoden ajan. Tuo nainen on hyvä ystäväni, onnellisesti naimissa ja neljän lapsen äiti. Narsisexäni oli lähestynyt tätä ystävääni ja ilmoittanut että on rakastunut häneen ja haluaa alkaa seurustella hänen kanssaan!! Ystäväni oli järkyttynyt ja kertoi minulle tästä. Hän ei ole mitenkään kiinnostunut exästäni.
Narsistin häikäilemättömyys on aivan käsittämätöntä! Luulee saavansa kenet tahansa naisen ja juuri silloin kuin narsistille sopii.
Kuulostaa omalta exältäni. Eromme jälkeen hän on lähestynyt kaveriensa exiä ja kopa minun kavereitani mm facebookin kautta, eikä tunnu haittaavan vaikka nainen olisi parisuhteessa ja vielä parempi jos on lapsiakin, ainakin nykyinen naisensa lähti avoliitosta ja oli ilmoittanut että hänelle on luvattu niin paljon parempi elämä.
Narsisti tekee kiilaa uhrin ja tämän läheisten väliin. Minulle yritti satuilla, että ystäväni ovat puhuneet minusta paskaa hänelle. No, paha vaan, etten ottanut yhtään todesta. Lisäksi sanoi, että äitinikin on sitä mieltä että minä sitä ja tätä (jotain negatiivista), no siinä taas ei ollut mitään uutisarvoa, mutta en siltikään usko, että äitini olisi varsinaisesti haukkunut minua hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100% narsisti ex-mieheni josta, olen kirjoittanut aiemmin tähän ketjuun, on nyt taas keksinyt uuden hölmöyden. Olen itse noudattunut no contact - periaatetta hänen kanssaan 3 vuotta sitten tapahtuneen eron jälkeen. Olen blokannut hänet joka paikassa, mutta alaikäisen teinin asiat hoidan lyhyesti ja ytimekkäästi sähköpostilla. Hän yrittää toki kontrolloida minua sähköpostin kautta ja haukkumisviestejä tulee edelleen kuukausittain, mutta jotenkin tässä selviän.
Viimeisin narsistiexän äläynväläys on, että hän on ottanut yhteyttä yhteiseen tuttavanaiseen, jonka minä ja exäni tunsimme jo avioliittomme aikana 20 vuoden ajan. Tuo nainen on hyvä ystäväni, onnellisesti naimissa ja neljän lapsen äiti. Narsisexäni oli lähestynyt tätä ystävääni ja ilmoittanut että on rakastunut häneen ja haluaa alkaa seurustella hänen kanssaan!! Ystäväni oli järkyttynyt ja kertoi minulle tästä. Hän ei ole mitenkään kiinnostunut exästäni.
Narsistin häikäilemättömyys on aivan käsittämätöntä! Luulee saavansa kenet tahansa naisen ja juuri silloin kuin narsistille sopii.
Kuulostaa omalta exältäni. Eromme jälkeen hän on lähestynyt kaveriensa exiä ja kopa minun kavereitani mm facebookin kautta, eikä tunnu haittaavan vaikka nainen olisi parisuhteessa ja vielä parempi jos on lapsiakin, ainakin nykyinen naisensa lähti avoliitosta ja oli ilmoittanut että hänelle on luvattu niin paljon parempi elämä.
Narsistieksän tarinoissa piti aina osata yleensä vaihtaa osapuolet. Hän kertoili, miten niin moni hänen ystävänsä oli alkanut seurustella hänen eksiensä kanssa. Taitaa todellisuudessa olla niin, että itse on pokaillut kavereidensa eksiä ja varmaan nykyisiäkin ja muutenkin pannut läpi kaikki naiset, jotka suinkin siihen vaan ovat suostuneet.
Narsistit yrittävät varattuja, koska ei ole omaatuntoa. Täytyy pönkittää omaa erinomaisuuttaan, että olisi parempi kuin se nykyinen puoliso. Nopeasti kuitenkin tulee kyllästyminen ja taas sama peli jatkuu. Kaikki liittyy vain narsistin oman minän korostamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit yrittävät varattuja, koska ei ole omaatuntoa. Täytyy pönkittää omaa erinomaisuuttaan, että olisi parempi kuin se nykyinen puoliso. Nopeasti kuitenkin tulee kyllästyminen ja taas sama peli jatkuu. Kaikki liittyy vain narsistin oman minän korostamiseen.
Kyllä. Tästä on Youtubessa naispuolisen ClusterB Milkshaken videoita.
Hän on nauttinut, kun on ottanut kohteeksi jonkun miehen ja kiilannut hänen ja vaimonsa väliin tietäen mitä kohteliaisuuksia laukomalla ja kiinnostunutta kuuntelijaa esittämällä saa miehen kuvittelemaan, että vaimo on tympeä ja tämä toinen nainen on hänestä aidosti kiinnostunut ja välittää. Tämä narsisti on kuitenkin vain hakemassa yhtä päänahkaa lisää itselleen, onnistumisentunnetta siitä, että haki ja sai otettua "toisen oman".
Vierailija kirjoitti:
Tiedän pari tällaista naista, sisaruksia. Heille on "kunnia-asia" (itselleen) saada pokattua toisen mies, ja aina parempi jos mies on jonkun sukulaisen, siskon, serkun, kaverin, naapurin, työkaverin. Niille kyllä riittää että saa sänkyyn, ei suhteeseen asti. Mutta se leuhkiminen on suorastaan sairasta; "sain sun miehen" tai "isken sun miehen milloin vain". Kai se jonkinlaista kilpailua on, että on mukamas parempi sängyssä, kauniimpi ym, kuin miehen oma kumppani. Saattaa jopa työpaikan kahvihuoneessa kiusata kollegoitaan sanomalla että saan sun miehen jos vain haluan. Sitä ei voi enää kutsua huumoriksi, niin sairasta se on. Hoitolaitokseen tällaiset kuuluisivat.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti tekee kiilaa uhrin ja tämän läheisten väliin. Minulle yritti satuilla, että ystäväni ovat puhuneet minusta paskaa hänelle. No, paha vaan, etten ottanut yhtään todesta. Lisäksi sanoi, että äitinikin on sitä mieltä että minä sitä ja tätä (jotain negatiivista), no siinä taas ei ollut mitään uutisarvoa, mutta en siltikään usko, että äitini olisi varsinaisesti haukkunut minua hänelle.
Epäilen että narsistieksäni teki tätäkin eli haukkui minua äidilleni, koska äiti haukkui ympäri kyliä minua saamattomaksi jne. Yhdessä (me kolme) ollessamme eksä tietenkin oli niin kivaa, selän takana eksä haukkui äitiäni mutta sen rahat kyllä kelpasivat, tosin minä ne jouduin "lainaamaan" ja äitini haukkui sitten minut, eksä pääsi kuin koira veräjästä.
Toi on suoraan narskun käsikirjasta että valehdellaan ystävien haukkuneen, siten saadaan uhrilta kaverit pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet ettei narskuilla ole huumorintajua lainkaan?
Ihan totisena istutaan ja haukutaan muita. Ja kehutaan itseä.
Ainakaan itseään kohtaan ei heillä ole huumorintajua. Muille voivat kyllä naureskella.
Sen huomasin myös, että narsisti naureskeli jotenkin todella ällöttäville ja pervoille jutuille, joista itselleni tuli ahdistunut olo hänen seurassaan.
Kyllä, jopa ruokapöydässä puhuu seksiasioistaan, mitään säästämättä, yksityiskohdatkin, hyi hitto.
Narsisti on monella tapaa rajaton käytöksessään muita kohtaan. Ja kyvytön normaaliin kanssakäymiseen ihmisten kanssa pidemmässä juoksussa. Sellaiset normaalit pidäkkeet tai ymmärrys ja tilannetaju puuttuvat. Vainoharhaisuus on myös tyypillinen piirre, kaikki tuntuvat olevan narsistin mielestä häntä vastaan, nauravat hänelle tai pyrkivät jollain tavoin vahingoittamaan häntä.
Tuo rajattomuus on totta. Monesti hyväntekijää esittävät narsistit ovat myös pidäkkeettömiä. Veljeni vaimo esim. otti ilman lupaa muistisairaan äitini pankkitunnukset haltuunsa koska kuulemma halusi auttaa laskujen maksussa.
Jos narsistin tekemisiä kyseenalaistaa ja pitää puoliaan, saa varautua siihen, että narsisti laukoo perättömiä syytteitä ja väitteitä, tai uhkailee. "Sinähän itse olet antanut tähän luvan", "maksat sitten itse kaikki kulut", "sinulla on moraalinen velvollisuus".
Tuon olen minäkin huomannut! Ovat täysin rajattomia ja esittävät hyväntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Totta ja sama kokemus. Minulle narsisti satuili, että
olen läheisteni mielestäni kamala (ei juuri edes tunne heitä) ja aikuisiällä narsistia hyvin harvoin tavannut. Lisäksi syytti kuolleen vanhempani olleen katkera minulle. Tavoitteli voimakasta syyllisyyttä minussa ja kun vanhempaan ei mahdollista olla yhteydessä. Mutta omassa päässään marsisti kuvittelee, että voi hallita muiden mieltä, jopa läheisesi. No, totuus on toinen. Tiedän mitä vanhempi ajatteli minusta ja välimme olivat hyvät ja läheiset loppuun saakka. Samoin omien lähisteni kanssa rakastavat välit ja elämme perusonnellista elämää. Ei kuulu narsistille, mutta tahtoisi hallita ja tehdä tuhojaan. Vihaa sitä, että ei mahda pahuuttaan mitään.
Tuntemani narsisti haukkuu ja alistaa juuri silloin kun et voi puolustautua. Kun sinun on pakko olla samaa mieltä, kun sinun on pakko tehdä kaikkesi että toinen leppyisi hinnalla millä hyvänsä.
Tällaisten kiristystilanteiden löytämiseen on moni narsisti erikoistunut.
Yksi narsisti otti nokkiinsa kun ei onnistunut manipuloimaan vanhaa tätiään tätin omia lapsia vastaan, Kaikkensa yritti ja tädin lopun lähestyessä oli melko varma onnistumisestaan, perinnön toivossa, mutta tätipä ei käärmeelle jättänyt mitään, miksi olisi kun oli omatkin lapset. Narsisti ei luvannut edes samalle paikkakunnalle enää ikinä mennä missä täti eli ja asui. Sitten narsisti hankkikin uudet uhrit mutta se onkin jo pidempi tarina.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani narsisti haukkuu ja alistaa juuri silloin kun et voi puolustautua. Kun sinun on pakko olla samaa mieltä, kun sinun on pakko tehdä kaikkesi että toinen leppyisi hinnalla millä hyvänsä.
Tämmöinen "vyön alle lyönti" on todellakin tyypillinen hallitsemistekniikka naristeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöinen "vyön alle lyönti" on todellakin tyypillinen hallitsemistekniikka naristeille.
Täysin mahdoton ylläpitää mitään suhdetta tämmöisen kanssa, mikäli ei ole täysin uuno ja tahdoton. Ihmekös heillä vaihtuvat suosikit.
Sori mutta ei kuulosta siltä, että viettäisit perusonnellista elämää. Paitsi jos se on sinulle sitä että täällä palstalla riehut, kun et enää pysty purkamaan pahaa oloasi suoraan kohteeseen. Harvoin on niin mustavalkoista että sinä sattuisit olemaan täydellinen ja se toinen ainoa syyllinen. Tämä asetelma saa ainakin mulla hälytyskellot soimaan, että mikä on kolikon toinen puoli.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin hullu kuin narsisti.
Hain exän keskellä yötä naapurikaupungista, oli ollut ryyppäämässä, hukannut puhelimen ja lompakon. Sai lainaksi jonkun puhelinta, josta hälytti minut hakemaan. Jätin teinit yksin kotiin ja ajoin viimeisilläni raskaana miestä hakemaan. Aikani etsittyäni löysin, mies halusi että etsitään puhelinta ja lompakkoa, joten ajeltiin ympärinsä. Ei löytynyt. Yhdessä risteyksessä mies hyppäsi liikkuvasta autosta ja huusi etten rakasta häntä ja lähti juoksemaan johonkin. Hetken etsin, en löytänyt. Meni hermot itseltä ja lähdin ajamaan kohti kotia... 10 km päässä kaduin reaktiotani ja käännyin etsimään miestä. Löysin, ihme kyllä. Kun sain tyypin autoon, mies sammui ja ajelin erittäin veetuuntuneena meidät kotiin...
Kaikkeen sitä ihminen narsistin kanssa eläessään taipuu. Eikä edes ymmärrä, kuinka kertakaikkisen hullua kaikki on. Kunnes lipulta tajuaa ha heivaa narsky pois elämästään.
Mikä tästä miehestä teki narsistin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet ettei narskuilla ole huumorintajua lainkaan?
Ihan totisena istutaan ja haukutaan muita. Ja kehutaan itseä.
Ainakaan itseään kohtaan ei heillä ole huumorintajua. Muille voivat kyllä naureskella.
Sen huomasin myös, että narsisti naureskeli jotenkin todella ällöttäville ja pervoille jutuille, joista itselleni tuli ahdistunut olo hänen seurassaan.
Kyllä, jopa ruokapöydässä puhuu seksiasioistaan, mitään säästämättä, yksityiskohdatkin, hyi hitto.
Narsisti on monella tapaa rajaton käytöksessään muita kohtaan. Ja kyvytön normaaliin kanssakäymiseen ihmisten kanssa pidemmässä juoksussa. Sellaiset normaalit pidäkkeet tai ymmärrys ja tilannetaju puuttuvat. Vainoharhaisuus on myös tyypillinen piirre, kaikki tuntuvat olevan narsistin mielestä häntä vastaan, nauravat hänelle tai pyrkivät jollain tavoin vahingoittamaan häntä.
Tuo rajattomuus on totta. Monesti hyväntekijää esittävät narsistit ovat myös pidäkkeettömiä. Veljeni vaimo esim. otti ilman lupaa muistisairaan äitini pankkitunnukset haltuunsa koska kuulemma halusi auttaa laskujen maksussa.
Jos narsistin tekemisiä kyseenalaistaa ja pitää puoliaan, saa varautua siihen, että narsisti laukoo perättömiä syytteitä ja väitteitä, tai uhkailee. "Sinähän itse olet antanut tähän luvan", "maksat sitten itse kaikki kulut", "sinulla on moraalinen velvollisuus".
Tuon olen minäkin huomannut! Ovat täysin rajattomia ja esittävät hyväntekijää.
Tällaisen ihmisen läheisyydessä on mahdotonta tulla kuulluksi. Kaikki on peliä, jonka tavoitteena on narsistin valta-aseman säilyttäminen tai 'kasvojen' säilyttäminen.
Kritiikki tulee aina väärään aikaan ja väärällä tavalla. Jos soitat, olisi pitänyt laittaa viesti. Jos laitat viestin, niin nämä tällaiset asiat puhutaan kasvotusten. Ja ehdottomasti kaiken pitää tapahtua salassa ja kahden kesken, muiden ihmisten läsnäollessa pitäisi pitää kulissit tai on 'epäkunnioittava'.
Vierailija kirjoitti:
Lainattu 8623 tekstistä:
"Alkaa meuhkaamaan hyvin liioitellusti jos kaikki ei ole täydellisesti.
Ja pelottavinta on se että muuntelee totuutta ja puhuu muulle talon johdolle vain omia mielikuviaan tilanteesta tai toiminnasta josta hänellä ei ole oikeaa tietoa kun ei ole ollut edes paikalla."Juuri tämä on erittäin haitallista työyhteisölle ja yksilölle. Tällaisen henkilön alaisuudessa voi joutua tosi nopsaan silmätikuksi ihan mistä vaan, vaikka muutamasta poikittaisesta lauseesta tai huolimattomasti sanotusta asiasta josta toksinen persoona vetää herneet nenään. Eipä ole 1 eikä 2 kertaa kun hyvinkin työnsä tekevät ovat saaneet potkut seuraavissa yt:ssä kun eivät vaan miellytä persoonansa puolesta tuollaisia heikkoitsetuntoisia ihmisiä.
Narsistiexäni, firmassa tuotekehitysjohtaja savusti kilpailijansa ulos työpaikaltaan vaikka itse oli vielä koeajalla tässä suuressa suomalaisessa firmassa. Ei tullut toimeen henkilön kanssa jostain syystä, ilmeisesti ei ollut sellaista keskusteluyhteyttä jolloin hän saa määrätä. Oli kuulemma ison pomon tuki tähän. Ei tuntunut narsistista missään. Kilpailijat eliminoidaan. Kertoo paljon narsistin tunnekylmyydestä.
Narsisti on sokea hienovaraisille viesteille. Kaikista paras on sanoa suoraan ei eikä mene hänen manipulaation pauloihin. Sen jälkeen olet hänen silmissään turha ja aikaa vievä... jättää sinut elämästään.