Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
8301/10671 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelijan silmät liikkuu.

Vierailija
8302/10671 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki edellä mainutut asia ovat 110% Täyttä totta ja Orvosta ja kokoomuksesta....Pois koko kokoomus ajetava Suomesta  sillä PILAA SUOMALAISTEN MAINEEN MAILMALLA..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8303/10671 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä manipulointi:

On joku tiedossa oleva asia, jota pitäisi käsitellä seuraavassa tiimissä. Narsku tulee paikalle ja kertoo, " että ne siellä/täällä/tuolla haluasi nyt tällaista, mutta minä olen tätä mieltä"

Narsku tavallaan lukitsee sen päätöksen jo siinä ensimmäisessä lauseessaan. Narsku pitää huolta, että ottaa aina sen ensimmäisen puheenvuoron. Kun muut ei ole valmistautuneet, asia menee yleisellä hyminällä narskun mielen mukaan. Vaikka olisit eri mieltä ja sanoisit sen, voi narsku silti ottaa pöytäkirjan kirjoittamisen itselleen, että merkitä yhteiseksi näkemykseksi omansa. 

Minulla työkaverina oli pitkään tällainen psykologi. Hän oli käynyt terapiaopinnoissaan oman terapian ja kertoi itse, että esille oli tullut hänellä voimakkaat narskupiirteet. 

Opin ajan kanssa tunnistamaan tämän manipuloinnin, koska asia toistui hänen kohdallaan 100% aina. Myöskin muu manipulointi oli hänelle tosi tyypillistä. Narskut on aika ylimieliä ja aliarvioivat muita, joten ei hän tätä mitenkään edes verhonnut. 

Vierailija
8304/10671 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.O osaa asian

Vierailija
8305/10671 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämässä manipulointi:

On joku tiedossa oleva asia, jota pitäisi käsitellä seuraavassa tiimissä. Narsku tulee paikalle ja kertoo, " että ne siellä/täällä/tuolla haluasi nyt tällaista, mutta minä olen tätä mieltä"

Narsku tavallaan lukitsee sen päätöksen jo siinä ensimmäisessä lauseessaan. Narsku pitää huolta, että ottaa aina sen ensimmäisen puheenvuoron. Kun muut ei ole valmistautuneet, asia menee yleisellä hyminällä narskun mielen mukaan. Vaikka olisit eri mieltä ja sanoisit sen, voi narsku silti ottaa pöytäkirjan kirjoittamisen itselleen, että merkitä yhteiseksi näkemykseksi omansa. 

Minulla työkaverina oli pitkään tällainen psykologi. Hän oli käynyt terapiaopinnoissaan oman terapian ja kertoi itse, että esille oli tullut hänellä voimakkaat narskupiirteet. 

Opin ajan kanssa tunnistamaan tämän manipuloinnin, koska asia toistui hänen kohdallaan 100% aina. Myöskin muu manipulointi oli hänelle tosi tyypillistä. Narskut on aika ylimieliä ja aliarvioivat muita, joten ei hän tätä mitenkään edes verhonnut. 

Joo tuo on taidokas temppu, että pitää itse sitä päiväkirjaa. Olen ollut myös sellaisessa kokouksessa, jossa n toimii aina puheenjohtajana ja joo. Järjestettiin äänestys. N ei laskenut ääniä tai huomioinut vastakkaisia mielipiteitä, vaan sanoi vaan, että kuulostaa siltä, että enemmistö kannattaa ja niin se tuli pöytäkirjaan sitten. Jos joskus saatiin tehtyä päätös, josta ne ei pitänyt, asia muutettiin takaisin kaikessa hiljaisuudessa tai seuraavassa kokouksessa. Jos joku toinen toi uudestaan saman asian esille, se oli kiusaamista ja epäkunnioittavaa ja 'pitää kunnioittaa tehtyä päätöksiä'.

Narsistia ei voi kunnioittaa. Ei kertakaikkiaan voi. Pelätä voi, mutta sen kaverina tulee inho ja viha eikä kunnioitus.

Vierailija
8306/10671 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin keskustelutyyliin kuuluu että narsisti päättää aina mistä puhutaan. Säälittää narsistit, naurettavia ovat.

Vierailija
8307/10671 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kaikille naisille, joilla on mies, joka tekee heidät tahallaan onnettomiksi ja jolla on ongelmallinen suhde omaan äitiinsä. 

Vierailija
8308/10671 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpo on paras esimerkki Suomessa, JOILLE LUPAAA RIKKAAT RIKASTUVAT ENTISESTÄÄN,VIEDÄÄN MUILTA KAIKKI MIKÄ PYSTYTÄÄN.

Vierailija
8309/10671 |
16.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK

Vierailija
8310/10671 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua. 

Hyvä kysymys, sillä narsitin kanssa kaikki muu on täyttä valhetta ja teatteria, paitsi narsistin pahantahtoisuus, pohjaton kateus sekä pyrkimys projisoida omat ajatuskulkunsa ja tunteensa muihin. 

Kukapa haluaa vapaaehtoisesti tuollaisen kanssa olla - ellei sitten itse ole samanlainen, jolloin vastapuolen narsistisuus jää helposti jopa huomaamatta. 

Syyt narsistin kanssa seurusteluun ovat yleensä joko vajaavainen ihmistuntemus ( joka sitten narsistin kanssa seurustellesaan kyllä katkeralla tavalla karttuu ) tai sitten taloudellinen, oikeudellinen taikka jopa fyysisellä väkivallalla tai sen uhalla ylläpidetty riippuvuus.

Itselläni syynä yhteydenpitopakkoon narsistisen sisaruksen kanssa on vielä jakaton kuolinpesä, jossa varojakin piisaa. Heti kun jako on saatu aikanaan loppuun, niin se on ikuinen ja täydellinen radiohiljaisuus sekä vähintään puolen kilometrin minimietäisyys ( mielummin tietenkin 1000 km:n minimietäisyys ).  Nytkin olen tietysti rajoittanut yhteydenpidot minimiin sekä ylläpitänyt minimietäisyyttä melko kattavasti.

Mutta monen kohdalla taloudellinen ja/tai oikeudellinen riippuvuus on väistämätöntä ( esim avioerossa lasten yhteishuoltajuus narsistivanhemman kanssa, työpaikan narsistinen pomo / kolleega, ). Joskus jopa väkivalta tai sen uhka lamauttaa narsistin kohteen täysin, eikä pakoa näy.

Työpaikan voi toki vaihtaa jos pystyy, mutta takeitahan ei ole siitäkään, etteikö uudessakin työpaikassa voi törmätä samaan ongelmaan. Sama ongelma koskee mm. asunnonvaihtoa narsistinaapurin takia.

Olennaisinta olisi, että mahdollisimman moni oppii tuntistamaan vaaranpaikan narsistin kohdatessaan, ja osaa heti hoitaa niin sanotusti turvavälit kuntoon. Muista eristetty narsisti on kuin maalla sätkivä kala.

Jotkut tietysti voivat käydä piirileikkiin narsistin kanssa, mutta tunnetusti seura tekee helposti kaltaisekseen, eli siihen liittyy paljon riskejä. Voi käy vähintäänkin kuin vanginvartijalle, jonka elämä pyörii päivä päivältä yhä enemmän vankien ehdoilla.

Ja ellei ole suhteellisen löysä duuni, niin työpaikalla piirileikki narsistin kanssa kyllä heikentää työsuoritusta, ja mahdollisissa yt:issä ovi heilahtaa sinulle vaan ei narsistille. Piirileikki työpaikalla sopiikin lähinnä julkisen sektorin puolen toimijoille, joilla työtahti on riittävän löysä eikä yt:-vaaraa ole oikeasti juurikaan olemassa. 

Paras suoja narsistia vastaan on siis hyvä ihmistuntemus, kyky ja mahdollisuus laittaa heti turvavälit kuntoon sekä omat hyvät ihmissuhteet.

Valitettavasti narsistit vaan ovat varsin hyviä tunnistamaan sen millloin kohteesta voi saada uhrin ja milloin ei. Jälkimmäisiin he eivät uhraa yleensä liikaa aikaansa ja energiaansa.

Vierailija
8311/10671 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki keskustelu on manipulaatiotilanne narsistin näkökulmasta. Narsisti ei vastaa mihinkään kysymykseen totuudellista vastausta. Koska kaikki on manipulaatiota, ihan kaikki.

Kannattaa pitää turvaväli. Samoin ns. lentäviin apinoihin soveltuu sama, älä kerro mitään itsestäsi tai läheisistäsi. Narsistit käyttävät lentäviä apinoita kiusaamisen työrukkasina.

Ei narsistin kanssa voi keskustella.

Vierailija
8312/10671 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eristetty narsisti on kuin maalla sätkivä kala."

Kiitos tästä, tämä kiteyttää sen, mitä olen itse havainnut. Kun narsisti sätkii kuivalla maalla, häntä EI pidä kumartua auttamaan takaisin kalalammikkoon! Ei edes säälistä.

Vierailija
8313/10671 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuttuu kun joku näyttää keskustelun kautta peiliä. Ei pysty sen jälkeen järjelliseen keskusteluun.

Nämä heitot ovat yhtä tyhjän kanssa. Narsku kun sanoo ja tekee mitä lystää. Käyttää jopa "uhriinsa" tätä metodia esim. Jallittaa toisen älyttömään tilanteeseen ja käyttää uhrin sanomisia tätä vastaa.

"Parhaimmillaan" narsisti on siinä taustalla ihan muina miehinä ja usuttanut jonkun toisen uhrinsa kimppuun, eikä "uhri" edes välttämättä ole tietoinen mitä ympärillään oikeasti tapahtuu.

Narsistin uhri on aika epämääräinen käsite sillä narsisteille toiset ihmiset ovat vain esineitä joita nämä käyttävät niin kuin tahtovat.

Vierailija
8314/10671 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuttuu kun joku näyttää keskustelun kautta peiliä. Ei pysty sen jälkeen järjelliseen keskusteluun.

Nämä heitot ovat yhtä tyhjän kanssa. Narsku kun sanoo ja tekee mitä lystää. Käyttää jopa "uhriinsa" tätä metodia esim. Jallittaa toisen älyttömään tilanteeseen ja käyttää uhrin sanomisia tätä vastaa.

"Parhaimmillaan" narsisti on siinä taustalla ihan muina miehinä ja usuttanut jonkun toisen uhrinsa kimppuun, eikä "uhri" edes välttämättä ole tietoinen mitä ympärillään oikeasti tapahtuu.

Narsistin uhri on aika epämääräinen käsite sillä narsisteille toiset ihmiset ovat vain esineitä joita nämä käyttävät niin kuin tahtovat.

Mutta siinä kohtaa kun hoksaa missä mennään ja millaisen henkilön kanssa on tekemisissä, niin se on sitten siinä. Voi poistua takavasemmalle kaikessa hiljaisuudessa ja vältellä kuin ruttoa. Jos on pakko olla tekemisissä niin osaa olla se harmaa kivi, mitään reaktiota ei narsisti saa enää irti. Ja mitään omia asioita ei kannata kertoa. Näistä elämänilon imijöistä kannattaa pysytellä niin kaukana kuin vain pystyy.

Vierailija
8315/10671 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vittumaista oli myös hänen virnistelynsä. Miten voikin ilmeillä saada aikaan toisessa sellaisen ärsytyksen? Välillä huomasin miten hän katsoi minua pervo ilme kasvoillaan, naureskellen ja halveksuen. 

Salakavala alentava piikittely,

ylimielinen katse nenänvartta pitkin,

ju tuo virnistely. Näistä tunnistaa myrkynkeittäjän

Vierailija
8316/10671 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paras suoja narsistia vastaan on siis hyvä ihmistuntemus, kyky ja mahdollisuus laittaa heti turvavälit kuntoon sekä omat hyvät ihmissuhteet.

Valitettavasti narsistit vaan ovat varsin hyviä tunnistamaan sen millloin kohteesta voi saada uhrin ja milloin ei. Jälkimmäisiin he eivät uhraa yleensä liikaa aikaansa ja energiaansa."

Erityisen taitavia narsistit ovat tunnistamaan kenestä saa itselleen liittolaisen, apurin omaan hoviinsa, kiusaaja-apurin. Uhrin valitsevat testaamalla. Eivät narsistit taitavia ole missään. "Keskustelu" narsistille on testailua, laivanupotuspeliä.

Vierailija
8317/10671 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ihmiset eivät osaa etsiä ammattilaisten neuvoja netistä. Esim liisa keltinkangas -järvinen, tommy hellsten tietävät ja kertovat selvästi ja ymmärrettävästi mitä on narsismi. Porukka ei vain jaksa/ malta syventyä ottamaan selvää narsismista. Itse olen kumpaakin em. lukenut.

Liisa keltinkangas kertookin terveestä minästä jana- mallilla. Kannattaa tutustua. Helppo käsittää, normaalin ihmisen siis.

Vierailija
8318/10671 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

petollinen puolue kirjoitti:

Kokoomus on narskuin asia mitä Sumi on kantanut jo vuosia,,Politikoinissa ei ole päätä eikä häntää..van he ja EK ei muille arvoa ollenkaan..

Höpö höpö. Ootko saanut pakit joltain kokoomuslaiselta kaunottarelta?

Vierailija
8319/10671 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ihmiset eivät osaa etsiä ammattilaisten neuvoja netistä. Esim liisa keltinkangas -järvinen, tommy hellsten tietävät ja kertovat selvästi ja ymmärrettävästi mitä on narsismi. Porukka ei vain jaksa/ malta syventyä ottamaan selvää narsismista. Itse olen kumpaakin em. lukenut.

Liisa keltinkangas kertookin terveestä minästä jana- mallilla. Kannattaa tutustua. Helppo käsittää, normaalin ihmisen siis.

No on se hyvä, että sinä olet lukenut. Suosittelen kuitenkin tulemaan alas sieltä korokkeelta, jonne olet itsesi kammennut muita ihmisiä ja heidän elämäntilanteitaan nokan vartta pitkin katselemaan.

Vierailija
8320/10671 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue ketju aiheesta "en osatnut panopuulleni siteitä". Siinä on täydellinen narsistimies vastailemassa.