Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Eräs narsisti ei mennyt edes vanhempiensa hautajaisiin, perunkirjoituksiin sen sijaan ängesi ensimmäisenä vaatimaan kaikkea itselleen ja haukkumaan muut.
Narsistin kanssa yleisellä paikalla: narsistin kävely kiireistä ja harppovaa. Jotenkin kopean oloista, rinta rottingilla. Kotioloissa ei mitään tällaista.
Baarissakin koko ajan esitys päällä ja luonnottoman iloinen ilme. Hoilottaa vaikka kovaan ääneen jonkun biisin sanoja, jos ei muuten saa huomiota.
Tupakalta palattuaan kertoo taas kuinka joku nainen oli heti iskemässä🙄
Kerran vieraassa kaupungissa viikonloppuiltana ollessamme narsku halusi lähteä eri baariin kuin minä Etsimään äitiä tulevalle vauvalleen.
Menimme kuitenkin sitten yhteen baariin hetkeksi yhdessä. Jo muuttui ääni kellossa ja seurani alkoi taas kelpaamaan hänelle kun huomasi että usea mies halusi jutella kanssani. Hän ei ollut paikallisten naisten mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin kanssa yleisellä paikalla: narsistin kävely kiireistä ja harppovaa. Jotenkin kopean oloista, rinta rottingilla. Kotioloissa ei mitään tällaista.
Baarissakin koko ajan esitys päällä ja luonnottoman iloinen ilme. Hoilottaa vaikka kovaan ääneen jonkun biisin sanoja, jos ei muuten saa huomiota.
Kerran vieraassa kaupungissa viikonloppuiltana ollessamme narsku halusi lähteä eri baariin kuin minä Etsimään äitiä tulevalle vauvalleen.
Menimme kuitenkin sitten yhteen baariin hetkeksi yhdessä. Jo muuttui ääni kellossa ja seurani alkoi taas kelpaamaan hänelle kun huomasi että usea mies halusi jutella kanssani. Hän ei ollut paikallisten naisten mieleen.
Mitä tässä oli alapeukutettavaa?
Onko täälläkin joku narsku joka ei voi sietää, kun toinen saa vastakkaisen sukupuolen huomiota ilman kekkulointia??
Herkkänahkaiseen nrsismiin liittyy monesti taloudellinen hyväksikäyttö ja uhrina esiintyminen. Jos siis sinulla on ystävä, etenkin sellainen jota et kovin hyvin tunne vuosien takaa, joka haluaa lainata sinulta rahaa toistuvasti ja jossain kohti kertoo ettei pysty maksamaan lainaa takaisin ajallaan, niin hälytyskellon pitäisi soida sen verran, että tarkistat tyypin tuttavapiiristä onko tehnyt samaa muille.
Itselläni oli tällainen kaveri, joka oli myös yhteiseltä kaverilta onnistunut lainaamaan huomattavasti suuremman summan rahaa. Vertailtiin selityksiä mitä tämä oli tarjonnut meille, ja siellä oli eri aikoina käytetty täsmälleen samoja nyyhkytarinoita myöhästyneistä palkoista ja ties mistä. Kylmäävä ihmistyyppi.
Meni jonkun naisen mökille juhannuksen viettoon. Sieltä lähetteli koko ajan kuvia ja viestejä, miten haluaisi olla minun kanssani ja että minä olen hänen juhannusheilansa.
Reissun jälkeen kertoi että tuo mökki on hänen. Selvitin kuitenkin muuta kautta, että se oli tuon naisen. Lähti tuon samaisen naisen kanssa Lontooseen. Sieltä lähetteli jatkuvasti viestejä ja kuvia minulle.
Ilmeisesti tuo nainen kuvitteli todella, että he seurustelevat. Nainen muutti syksyllä ulkomaille. Ilmeisesti tajusi lopulta, ettei ollut seurustelusuhteessa.
Oletteko huomanneet tällaista? Narsisti alkaa hokea sitä toiselle ja muille, mitä toinen sanoo juuri sen jälkeen, kun narsisti on loukannut tai satuttanut mahdollisimman pahasti. Sitä käytetään mustamaalaamiseen. Esitetään, että toinen on kahjo. Kaikki vaikuttavat olevan mukana juonessa, kun narsisti toistaa mahdollisimman kauhean tapahtuman jälkeistä reaktiota, jonka sai aikaan. Kaikki tietävät, että toinen on sanonut niin, mutta eivät tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet tällaista? Narsisti alkaa hokea sitä toiselle ja muille, mitä toinen sanoo juuri sen jälkeen, kun narsisti on loukannut tai satuttanut mahdollisimman pahasti. Sitä käytetään mustamaalaamiseen. Esitetään, että toinen on kahjo. Kaikki vaikuttavat olevan mukana juonessa, kun narsisti toistaa mahdollisimman kauhean tapahtuman jälkeistä reaktiota, jonka sai aikaan. Kaikki tietävät, että toinen on sanonut niin, mutta eivät tilannetta.
Juuri noin. Ja "anteeksi pyyntö" on tyyliin jos nyt olen sinua loukannut... Ja ihmiset nyt ovat erilaisia, toiset ylireagoi ja toiset ei....
Vierailija kirjoitti:
Uusissa Jumanji-leffoissa on tyyppi nimeltä Nigel Billingsley. Se ei ole todellinen ihminen vaan "tietokoneohjelma", melkein sama juttu kuin robotti. Ihmiset yrittää puhua sen kanssa eikä keskustelusta tule mitään. Miksei? Koska robotilla on vain tietty määrä ennalta ohjelmoituja reaktioita, asioita joita se voi sanoa. Ei se robotti voi tapojaan muuttaa. Mitään muuta kuin ennalta ohjelmoituja juttuja et voi robotista saada ulos. Vuorovaikutus robotin kanssa ei siis voi johtaa mihinkään fiksuun lopputulokseen, se ei voi ikinä toimia. Sellaisia narsistitkin on. Tässä video miten ihmiset yrittivät keskustella tuon robotin kanssa. Robotti on tosiaan se joka ajaa autoa:
Autismi ei ole narsismia.
Vaikka autisti olisikin opetellut yksittäisiä lauseita, joita tietää neurotyypillisten haluavan kuulla, ei tavallinen keskustelu häneltä onnistu. Eikä hänen haukkumisensa narsistiksi muuta tilannetta mihinkään suuntaan. Korkeintaan saa autistin vaikenemaan, kun mikään mitä hän yrittää, ei kelpaa
Mielialan epävakaus, joskus mielistelee ja joskus räjähtää. Johtuu siittä että ei ole aito.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on tietynlaista sumutusta ja harhautus manipulointia kääntää huomio itsestä pois. Siksi pitää olla tarkkana kun ovat aika taitavia siinä. Ovat taitavia puhumaan, esittämään teatteria, puhuu ristiin jos on tarkkana niin että saa tuntemaan muut ovat väärässä yrittäen tällä lailla kaikkensa kun eivät puhu totta tai haluvat vain hyötyä keinolla millä hyvänsä, jättävät kertomatta huonot jotka liittyy
Itseensä ja haluat näyttää toisen huonossa valossa ( uskon ihan tekevät tuota tietoisesti tarkoituksella pahantahtoisesti), näyttävät itseään kyllä hyvässä valossa ja taitavia kääntämään juttuja väärinpäin, mielistelevät muita, uhriutumista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin. Ja "anteeksi pyyntö" on tyyliin jos nyt olen sinua loukannut... Ja ihmiset nyt ovat erilaisia, toiset ylireagoi ja toiset ei....
Jos olen? Itse pitäisi ymmärtää tunnetaidoilla ja empatiaa jos on jotain loukannut tai tehnyt väärin ja tiedostaa miksi pyytää anteeksi jos pyytää eikä vähätellä väinpitämättömästi jos nyt olen loukannut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkää selittää kaiken omasta mielestään kiinnostavasta asiasta, muttei anna tilaa toiselle esittää asiasta kysymyksiä tahi muuten pysty vuorovaikutteiseen keskusteluun.
Höpöttää vain, eikä näe, kiinnostaako kyseinen asia millään tavoin ketään muuta kuin itse tätä narskua.
Tämän täytyy olla Salme!!
Monet ikäihmiset käyttäytyy näin. En tiedä mistä se johtuu, mutta en sitä narsismiksi luokittelisi.
Mun puoliso on usein esimerkiksi viikon tosi kiva, mutta yhtäkkiä tekee jotain ihan mulkvistia.
Esim. sanon tavatessamme olleeni pahalla mielellä ja että hänen halauksensa tekisi tosi hyvää.
Ja hän kieltäytyy ottamasta minua kainaloon. Ihan kuin kiusatakseen ja nauttiakseen siitä. Kun pyydän uudelleen että tekisi tosi hyvää päästä just hänen kainaloon, sillä se on paras paikka, hän kuin kiusaten ottaakin etäisyyttä ja hymyilee. Ja alkaa kysyä outoja, kuten "onko tämä joku peli, jossa kostat jotain?"
Sanokaa pliis jotain tähän...
Vierailija kirjoitti:
Mun puoliso on usein esimerkiksi viikon tosi kiva, mutta yhtäkkiä tekee jotain ihan mulkvistia.
Esim. sanon tavatessamme olleeni pahalla mielellä ja että hänen halauksensa tekisi tosi hyvää.
Ja hän kieltäytyy ottamasta minua kainaloon. Ihan kuin kiusatakseen ja nauttiakseen siitä. Kun pyydän uudelleen että tekisi tosi hyvää päästä just hänen kainaloon, sillä se on paras paikka, hän kuin kiusaten ottaakin etäisyyttä ja hymyilee. Ja alkaa kysyä outoja, kuten "onko tämä joku peli, jossa kostat jotain?"Sanokaa pliis jotain tähän...
Juokse
Vierailija kirjoitti:
Kaikki keskustelu on manipulaatiotilanne narsistin näkökulmasta. Narsisti ei vastaa mihinkään kysymykseen totuudellista vastausta. Koska kaikki on manipulaatiota, ihan kaikki.
Kannattaa pitää turvaväli. Samoin ns. lentäviin apinoihin soveltuu sama, älä kerro mitään itsestäsi tai läheisistäsi. Narsistit käyttävät lentäviä apinoita kiusaamisen työrukkasina.
Ei narsistin kanssa voi keskustella.
Tähän minut on opetettu. Älä kerro kenellekään mitään, älä paljasta suunnitelmiasi, älä kerro, jos arvostat jotakuta, älä kerro missä olet töissä, älä kerro kenen kanssa olet ollut tekemisissä, älä kerro, jos jokin teko tai toimintamalli loukkaa sinua. Älä sitä, älä tätä. Sulkeudu itseesi, ole hiljaa ja kuuntele, ole näkymätön. Äläkä kerro ainakaan mielipidettäsi sillä varmasti sinun väitetään olevan vastakkaista mieltä. Äläkä osoita tunteita tai välittämistä tai tarvitse mitään tai ketään. Vaikene. Älä ainakaan itke tai liikutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menimme kuitenkin sitten yhteen baariin hetkeksi yhdessä. Jo muuttui ääni kellossa ja seurani alkoi taas kelpaamaan hänelle kun huomasi että usea mies halusi jutella kanssani. Hän ei ollut paikallisten naisten mieleen.Mitä tässä oli alapeukutettavaa?
Onko täälläkin joku narsku joka ei voi sietää, kun toinen saa vastakkaisen sukupuolen huomiota ilman kekkulointia??
Tarinassa kirjoittaja on kävellyt kopeasti kävelevän kanssa. Matkalla mies halusi lähteä johonkin baariin etsimään naista, ilman naistuttuaan. Sitten lähtivät kuitenkin samaan baariin ja kun seuraa ei löytynyt, mies jutteli omalle tutulleen.
Ymmärrän että eri baareihin lähtemisen haluaminen on tylyä etenkin vieraassa paikassa. Miten tämä ei ollut pääpointti? Miksi nainen viettää aikaa ihmisen kanssa, jonka kokee huonosti käveleväksi tai äänekkääksi?
Etsiikö nainen itsekin muuta miesseuraa vai toivooko jotain tuttunsa kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä manipulointi:
On joku tiedossa oleva asia, jota pitäisi käsitellä seuraavassa tiimissä. Narsku tulee paikalle ja kertoo, " että ne siellä/täällä/tuolla haluasi nyt tällaista, mutta minä olen tätä mieltä"
Narsku tavallaan lukitsee sen päätöksen jo siinä ensimmäisessä lauseessaan. Narsku pitää huolta, että ottaa aina sen ensimmäisen puheenvuoron. Kun muut ei ole valmistautuneet, asia menee yleisellä hyminällä narskun mielen mukaan. Vaikka olisit eri mieltä ja sanoisit sen, voi narsku silti ottaa pöytäkirjan kirjoittamisen itselleen, että merkitä yhteiseksi näkemykseksi omansa.
Minulla työkaverina oli pitkään tällainen psykologi. Hän oli käynyt terapiaopinnoissaan oman terapian ja kertoi itse, että esille oli tullut hänellä voimakkaat narskupiirteet.
Opin ajan kanssa tunnistamaan tämän manipuloinnin, koska asia toistui hänen kohdallaan 100% aina. Myöskin muu manipulointi oli hänelle tosi tyypillistä. Narskut on aika ylimieliä ja aliarvioivat muita, joten ei hän tätä mitenkään edes verhonnut.
Joo tuo on taidokas temppu, että pitää itse sitä päiväkirjaa. Olen ollut myös sellaisessa kokouksessa, jossa n toimii aina puheenjohtajana ja joo. Järjestettiin äänestys. N ei laskenut ääniä tai huomioinut vastakkaisia mielipiteitä, vaan sanoi vaan, että kuulostaa siltä, että enemmistö kannattaa ja niin se tuli pöytäkirjaan sitten. Jos joskus saatiin tehtyä päätös, josta ne ei pitänyt, asia muutettiin takaisin kaikessa hiljaisuudessa tai seuraavassa kokouksessa. Jos joku toinen toi uudestaan saman asian esille, se oli kiusaamista ja epäkunnioittavaa ja 'pitää kunnioittaa tehtyä päätöksiä'.
Narsistia ei voi kunnioittaa. Ei kertakaikkiaan voi. Pelätä voi, mutta sen kaverina tulee inho ja viha eikä kunnioitus.
Tuttua. Olen nähnyt pöytäkirjojen väärennetyn monet kerrat jälkikäteen. Tämä ylläoleva juttu on niin totta. Ja tuo asiaton paheksuminen päälle!
En tiedä onko oma äitini narsisti, mutta näin 30vuotiaana epäilen, että on. Viime puhelu hänen kanssaan oli sitä, kuinka hänen työkykynsä on mennyt vuokseni, olenhan niin sairas. Olen kuulemma marttyyri, jolle ei uskalla sanoa mitään kritiikkiä. Vedettiin taas kaikki vanhat riidat mukaan , miten pahasti olen joskus sanonut. Luurit perään ja mykkäkoulu. En tiedä mihin uskoa. Ehkä olen narsisti sitten itse. Hoidon piirissä olen traumojen vuoksi...
Minun mieheni on narsistinen. Aina kun joutuu hiukkasenkaan heikoille, tai tuntee epävarmuutta, hyökkää päälle ihan suunnattomalla voimalla.
Ja jos ehdotan jotain kivaa, hän ei osaa vain kieltäytyä vaan hyökkää kaikilla aseilla että kuinka olen niin vaikea ettei todellakaan voi harkita tehdä yhdessä mitään erityistä.
Hyviä narsismiin liittyviä lyhyitä videoita löytyy YouTubesta mm. Danielle Radin. Tekstitys mukana, voi katsoa myös äänettömällä.