Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Kiitokset aloittajalle omakohtaisesta esimerkistä, miten narskut keskustelevat – tai tässä tapauksessa, miten narsku aloittaa keskustelun. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset aloittajalle omakohtaisesta esimerkistä, miten narskut keskustelevat – tai tässä tapauksessa, miten narsku aloittaa keskustelun. ;-)
Ja kiitokset tämän ketjun aloittajalle, tästä on ollut paljon apua ja vertaistukeakin narsistisen suhteen jälkeen. Tietty ketjussa on mukana välillä muutakin ei niin toivottavaa, mutta myös paljon narsistien kanssa tekemisissä olleiden ihmisten ajatuksia ja kokemuksia. Toivottavasti keskustelu ja asioiden esille tuominen jatkuu :)
Mä muistan omasta lapsuudestani jutun. Ostin pikkusiskolle joululahjaksi kylpyvaahtoa. Halusin sen olevan ihan erityisen hyväntuoksuista, etsin pitkän aikaa, että löysin hyvän. Rahaa ei ollut paljon, mutta ostin aika kalliin, jotta olisi vähän ylellistä. Lahjoja avatessa isosiskoni sitten sanoi, että tuo osti tuon kylpyvaahdon vain siksi, että voi itse käyttää sitä. Ei ollut tullut kyllä mieleenikään. Enkä käyttänyt. Mutta kertoi isonsiskon ajattelusta kaiken. Hän teki sitä itse hyvinkin paljon, kun nyt asiaa ajattelen. Hyvin hankala ja omaaetuaan tavoitteleva luonne, keinoja kaihtamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan omasta lapsuudestani jutun. Ostin pikkusiskolle joululahjaksi kylpyvaahtoa. Halusin sen olevan ihan erityisen hyväntuoksuista, etsin pitkän aikaa, että löysin hyvän. Rahaa ei ollut paljon, mutta ostin aika kalliin, jotta olisi vähän ylellistä. Lahjoja avatessa isosiskoni sitten sanoi, että tuo osti tuon kylpyvaahdon vain siksi, että voi itse käyttää sitä. Ei ollut tullut kyllä mieleenikään. Enkä käyttänyt. Mutta kertoi isonsiskon ajattelusta kaiken. Hän teki sitä itse hyvinkin paljon, kun nyt asiaa ajattelen. Hyvin hankala ja omaaetuaan tavoitteleva luonne, keinoja kaihtamatta.
Tähän törmäsin exän kanssa usein. Katsoi mua tosi halveksivasti ja sanoi jotain just, että teet noin vain itseäsi varten tai ajattelet vain itseäsi. Autoin hänen vanhempaansa ihan pyyteettömästi, ilman taka-ajatuksia ja hän vänkäsi, että tein rahan toivossa. Usein myös keskustellessa oli sitä mieltä, että en voi ajatella jollain tavalla, koska en ole voinut ajatella asiaa aikaisemmin ja mulla ei voi olla vastausta valmiina asiaan.
Tähän kai liittyy se, että kun on tietynlainen moraali, niin sen mukaan toimii yllättävässäkin tilanteessa ja ikään kuin on vastaus valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän törmäsin exän kanssa usein. Katsoi mua tosi halveksivasti ja sanoi jotain just, että teet noin vain itseäsi varten tai ajattelet vain itseäsi. Autoin hänen vanhempaansa ihan pyyteettömästi, ilman taka-ajatuksia ja hän vänkäsi, että tein rahan toivossa. Usein myös keskustellessa oli sitä mieltä, että en voi ajatella jollain tavalla, koska en ole voinut ajatella asiaa aikaisemmin ja mulla ei voi olla vastausta valmiina asiaan.
Tähän kai liittyy se, että kun on tietynlainen moraali, niin sen mukaan toimii yllättävässäkin tilanteessa ja ikään kuin on vastaus valmiina.
Joku kirjoitti täällä aiemmin, että narsistin syytös on samalla myös tunnustus. Se on kyllä totta. Se mikä menee narskun käsityskyvyn ulkopuolelle, esim. toisten ihmisten pyyteetön auttaminen tai huomiointi, ei ole olemassa. N itse kun on kyvytön sellaiseen, niin luulee että muut ajattelevat kuten hän.
Ne etsii yleensä tietynlaisia "uhreja" kumppaniksi.
Kokoomuslainen kun avaa pelkästään suunsa niin siinä on riitävästi paskaa ja ennenkaikkea kun ORPO niin sitän valhetta ei pysty edes kuuntelemaan yhtään..
Kaikenmaailman uunoja on olemassa.
"Minun mielestä ihmiset... ovat pohjimmiltaan hyviä."
Onnea sinulle, ihanan naivi ajattelutapa! Kuulostaa siltä, että et ole ollut patologisen narsistin kanssa tekemisissä. Noin minäkin ajattelin ihmisistä ennenkuin narsisti näytti minulle todellisen luonteensa. Kaipaan kyllä sitä aikaa kun uskoin vielä siihen että kaikki ihmiset ovat pohjimmiltaan hyviä, se oli hieno illuusio, jonka kokemus osoitti toisin.
ManXXX kirjoitti:
Olen tullut tulokseen, että kostoa havittelevat näkevät kaikki itsensä kautta ja olettavat muiden näkevän maailman samalla tavalla. Voi syntyä kostonkierre ennen kuin toinen on edes harkinnut kostoa tai saati tehnyt sitä. Sama juttu mustasukkaisien ihmisten kanssa. Pelkäävät pettämistä koska ovat itse taipuvaisia siihen käytökseen.
Ihmisten on pakko olla voittajia kaikessa. Ihmissuhteista muuttuu silloin peli. Uskon, että osa tuosta käytöksestä on tietoista, mutta myös hyvin paljon alitajuista. Johtuu heikosta itsetunnosta. Ymmärretä sen taivaallista egosta, ja mitkä asiat ohjaa omaa käytöstä.
Viimeisestä on hyvä jatkaa, että en ihan ymmärrä mikä vimma nykyään ihmisillä on analysoida muille persoonallisuushäiriöitä tai diagnosoida sairauksia. Tavallaan ihan hyviäkin pointteja, mutta samaan aikaan se oma perspektiivi loistaa sieltä useiden teksteistä ja se, että sillä tekstillä on joku innoittaja/ihminen joka on kohdellut itseään huonosti. Ja kiinnostaisi tietää kuinka paljon ihmiset jotka näitä analyyseja jakavat ovat käyttäneet itsetutkiskeluun aikaa? Meinaan vaan, että aika hyvä nyrkkisääntö on... Että ihmiset jotka eivät tunne edes itseään eivät ole kykeneväisiä tuntemaan tai tunnistamaan asioita muista ihmisistä. Eivät sairauksia, eivät persoonallisuuden piirteitä tai muitakaan luonteensuuntauksia.
Internet varmasti on syy miksi kaikilla on niin paha olla. Luetaan mitä muut ajattelevat. Se vaikuttaa alitajuisesti miten näemme ihmiset. Minun mielestä ihmiset ulkomaailmassa ovat pohjimmiltaan hyviä. Kaikilla on kipuja, jotkut näkevät asioita pullonpohjalaseilla mutta saattavat silti tarkoittaa hyvää. Jouduin itsekin joku aika sitten sanomaan todella rumasti ihmisestä, mutta oli vuosia kommentoinut niin rumasti kaikille kuvitellen olevansa joku rehellisyyden ilmentymä. Oli ainut joka päätti alentaa minua, ja tulevaisuuden suunnitelmia. Ja sitä en vaan hyväksynyt. Muistaa pitkään mitä mieltä olin hänestä. Eikä hänkään pahuuttaan sitä tehnyt vaan hänellä oli niin heikko itsetunto ja eli jossain kuplassa. Alitajuisesti alensi kaikkia muita nostattakseen itseään jonnekin minne ei kateellisena tai ominaisuuksiltaan kuulunut. Paha narsisti? No ei ollut. Rikkinäinen 50v joka tarvitsi herätyksen. Varmasti käyttäytyy jatkossa muita kohtaan paremmin. Ei välttämättä edes tiennyt omasta käytöksestään.
Ei tosiasioita tarvitse kieltää tai hyväksyä huonoa kohtelua, mutta se miten näemme maailman ja itsemme kyllä vaikuttaa siihen miten näemme muutkin ihmiset. Ei kannata lokeroida muita heti vaan yrittää edes hetkeksi asettua siihen toisen asemaan. Muistan kun vuosia sitten bongasin kaikista ihmisistä vikoja. Nykyään en niitä huomaa tai hyväksyn ihmiset sellaisinaan jos pidän heistä. Useammista pidän. Pitää arvostaa ja rakastaa itseään niin omat pelot ja muut epävarmuudet eivät tule pintaan. Silloin on helppo hyväksyä muut ihmiset sellaisina kun ovat. Yleensä hyvät piirteet peittävät negatiiviset. Kukaan ei ole täydellinen.
Ja olen joutunut itsekin kuulemaan narsisti syytöksiä hyvän itsetuntoni ja huumorini takia. No kaikki kenen kanssa olen viettänyt aikaa kahdestaan ovat eri mieltä. Ja ne jotka näkevät omiaan ovat sellaisia etten heidän mielipiteistä jaksa välittää. Muiden oletuksia kun on vaikea muuttaa ja lopulta turhaa. Sehän kertoo vaan, että tekee jotain oikein kun jotain ärsyttää toisen olemus niin paljon että sortuu tekemään yksiulotteisia luonnearvioita. :)
Erittäin hyvä kirjoitus!
Narsistin manipulointikeskustelutyylistä: Danielle Radin: conversational clues that a narcissist is mirroring you
Yrittävän omaa etua tavaoitellen tehdä kaikkea, miellyttää ja esittää teatteria todelliset tarkoitusperät olevan eri, ristiinpuhua, valheita esittää toisia huonossa valossa saavuttaakseen haluamansa tai harhaanjohtaa kaikkia kaimoja käyttäen. Uhriutumassa ja ei osaa katsoa peiliin, kaikissa aina vika vaikka olisi oikeasti itsessä, löytävät aina keinon uhriutua. Empatian puute tietynlainen. Negatiivisia ja näkevät enemmän
Huonoa asioissa kun hyvää.
Nopea yhteenmuutto tyypillistä ja salama rakkaus voi olla merkki jos painostaa
Vierailija kirjoitti:
Nopea yhteenmuutto tyypillistä ja salama rakkaus voi olla merkki jos painostaa
Nopean yhteenmuuton tärkein syy taitaa olla, että pääsee valvomaan toista. Mulle kanssa eräs ehdotti tätä ja ihan loukkaantui, kun en suostunut. Mun työmatka olisi pidentynyt ajallisesti julkkareilla n. tunnin suuntaansa. Lisäksi hän itse oli muuttamassa toiselle paikkakunnalle muutaman kuukauden kuluttua! Suuttui ihan kamalasti.
Kristi kirjoitti:
Ex-puoliso sanoi useasti näin:
"Tiedän että oon maailman paskin ihminen ja puoliso", johon tietysti vastasin että voi rakas, et tietenkään ole.
Ihan perusjuttuja narsistilta.
Mun narsisti ex aviomies taas sanoi ääni uhriutuvasti väristen toistuvasti Mä oon vaan tällainen .
Ja sitä ennen oli aina keskusteltu jostain hänen pärseilystään. Esimerkiksi kysyin että miksi taas löysin uudelta treffipalstalta hänen ilmon. Ex uhriutui, tirautti muutaman kyyneleen ja kertoi halunneensa hellyyttä kun minä en anna hänen vaatimuksesta se*siä kuin 5 kertaa viikossa ja hän haluaa joka päivä. Joten hän perusteli olevansa henkisen väkivallan uhri ja hakeneensa hellyyttä palstalta. Eli minun vika taas kun hän rassukka joutui toistuvasti pettämään.
Vierailija kirjoitti:
"Minun mielestä ihmiset... ovat pohjimmiltaan hyviä."
Onnea sinulle, ihanan naivi ajattelutapa! Kuulostaa siltä, että et ole ollut patologisen narsistin kanssa tekemisissä. Noin minäkin ajattelin ihmisistä ennenkuin narsisti näytti minulle todellisen luonteensa. Kaipaan kyllä sitä aikaa kun uskoin vielä siihen että kaikki ihmiset ovat pohjimmiltaan hyviä, se oli hieno illuusio, jonka kokemus osoitti toisin.
Tuohan se ansa onkin, uskotaan sen ihmisen hyvyyteen, "pohjimmiltaan!"
Todella, erittäin naivia. Juuri sen takia ihmiset meneekin vääriin suhteisiin ja pysyy siellä liian kauan, kun etsivät sitä pohjalla olevaa hyvyyttä, joka siellä pitäisi olla.
Pitkä kirjoitus, jonkun mielestä hyvä, mutta sitä samaa toisten ihmisten analysoimista, mistä muita moitti. Erittäin väsyttävää kaiken sen sonnan kokeneelle.
Narsisti on narsisti, eikä siitä muuksi muutu, vaikka kuinka yrittäisi olla sitä noteeraamatta. Ei tarvitse diagnosoida, tulee se esiin ilman sitäkin.
Elin narsistini kanssa 60-70 -luvun vaihteessa, enkä ole täysin toipunut vieläkään. Olen edelleen pöyristynyt siitä, että jollakin ihmisellä oli otsaa olla sellainen toisia ihmisiä kohtaan. Vain yhden muun ihmisen olen tavannut, jolla oli samanlainen katsomus ja asenne muihin.
Ja ei ollut internettiä silloin eikä sen myötä muka tullutta intoa etsiä diagnooseja kenestäkään.
Kun keskustellaan narsismista, niin eikös silloin keskusteltaisi nimenomaan narsisteista? Miksi pitää sinne väliin tulla aina joitakin, joitten mielestä toimitaan väärin, diagnosoidaan, ollaan itse narsisteja, ei tunneta omaa tilaamme jne.?
Tehkää oma ketju siitä, miten tyhmät ihmiset syyttelee muita narsisteiksi. Siellä voitte keskustella siitä asiasta. Minä en tule siihen häiritsemään, koska minä uskon ihmisten omiin kokemuksiin ja sen teen omalta pohjaltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään narsistin kanssa pitkään tekemisissä olleen henkilön. Hän teki hiljattain itsemurhan. Kylmää ajatus, että oliko narsistilla vaikutus tähän? Itse olen tuon saman narsistin kanssa ollut myös vuosia tekemisissä ja olen edelleen ja jopa itsetuhoisia ajatuksia tuntenut hetkittäin.
Kun joutuu narsistin kohteeksi ja uhriksi, sillä on vaikutusta psyykkeen ja jopa ruumiilliseen hyvinvointiin. Onneksi minun narsisti on "vain" perheenjäsen, ei siis puoliso, jonka kanssa on joka päivä yhdessä.
Sain narsistin tekstiviesteistä jne. sydämentykytystä ja verenpaine kohosi enne kuin olin edes katsonut sisältöä. Kun olimme KAKSIN, hän ajoittain puhkui aggressiivisesti, nimitteli, paiskoi tavaroita. Minun tapauksessa minua syytettiin kaikesta mahdollisesta lapsuudesta asti, nimiteltiin ja haukuttiin. Aina väliin narsisti muisti kirjoittaa (samassa vihaviestissään!), miten rakas minä hänelle olen. Tällainen ristiriitainen viestittely on narsisteilla yleistä ja se saa uhrin aivan hämilleen.
On varmaankin mahdollista ajautua epätoivoiseen tilanteeseen, jos on narsistin armoilla. Varsinkin silloin, jos ei ole tunnistanut narsismia eikä löydä ulos narsistin noidankehästä. Jos on aikuinen ja päätösvaltainen, voi lopettaa kanssakäymisen narsistin kanssa tai vähentää se aivan minimiin. Tämä on oikeastaan pakkotoimi, koska narsisti ei muutu.
Se johtuu mm. siitä, että narsisti näkee itsensä muitten yläpuolella, hänellä on oma totuutensa, johon uskoo. Omat teot unohdetaan, mutta toisten pienetkin huomautukset, jotka voi vääntää kritiikiksi, muistetaan vaikkapa vuosikymmeniä. Narsisti ei myöskään tunne mitään omantunnonpistoja toimistaan, koska hänhän puhuu vain "totuuksia" ja muut ihmiset ovat ansainneet narsistin käytöksen. Syy on aina jossain muualla tai jollakulla muulla ihmisellä.
Sama itselläni. Syyteketjut ulottuvat jo lapsuuteen. Kehitellään uskomattomia tarinoita ja haukkuminen, viha ja syyttely jatkuu, vaikka ei olisi ollut tekemisissä edes vuosikymmeniin kuin kerran vuodessa. Silti on narsistin elämän pilaaja. Samoin jo kuolleet vanhemmatkin ovat narsistin elämänpilaajia. Kerätään hovia ja kaiken takana on se, että narsisti on hyvä ihminen, uhri paha. Ei kestä sitä häpeää, että itsessä olisi jotain vikaa. Haukkuu, syyttää, vihaa ja kostaa.
Minun tarinani on aivan samanlainen ja asetelma aivan sama! Etupäässä minä ja vanhemmat ovat pilanneet hänen elämänsä. Elämä meni varmaan siinä kohti narsistilta "rikki", kun hän ei ollutkaan enää perheen ainoa lapsi. Hän on viaton uhri, väärinymmärretty nero, jolla elämä on mennyt pieleen muitten takia. En jaksanut enää syyttelyä, haukkumista, perättömiä väitteitä, nimittelyä ja aggressiivista käytöstä. Narsisti sanoo aina viimeisen sanan enkä jaksa jatkuvaa köydenvetoa. Pysyköön "totuudessaan". Laitoin välit poikki.
Vierailija kirjoitti:
Kristi kirjoitti:
Ex-puoliso sanoi useasti näin:
"Tiedän että oon maailman paskin ihminen ja puoliso", johon tietysti vastasin että voi rakas, et tietenkään ole.
Ihan perusjuttuja narsistilta.
Mun narsisti ex aviomies taas sanoi ääni uhriutuvasti väristen toistuvasti Mä oon vaan tällainen .
Ja sitä ennen oli aina keskusteltu jostain hänen pärseilystään. Esimerkiksi kysyin että miksi taas löysin uudelta treffipalstalta hänen ilmon. Ex uhriutui, tirautti muutaman kyyneleen ja kertoi halunneensa hellyyttä kun minä en anna hänen vaatimuksesta se*siä kuin 5 kertaa viikossa ja hän haluaa joka päivä. Joten hän perusteli olevansa henkisen väkivallan uhri ja hakeneensa hellyyttä palstalta. Eli minun vika taas kun hän rassukka joutui toistuvasti pettämään.
Tämä, ja riidan aikana narsku ei vastaa kysymyksiin vaan kiertää puhumalla ohi ja niin, että pääsi on pyörällä. Sanoo minä en muutu, enkä aio muuttua, en tee kompromisseja, mun totuus on vain eri kuin sun. Välttelyn ja harhautuksen mestari!
Narsun naama ja katse on petollinen, ilmehdintä on jäykkää puunaamaista erityisesti ristiriitatilanteissa. Kuin jäätynyt, poissaoleva. Johtuu tunnekylmyydestä, jonka takana on umpiossa elävä tunneongelmainen lapsi.
Mutta, tämä naamari sulaa silloin kun hän haluaa manipuloida sinut: puhuu muka innostuneesti, mielistelevösti, nuoleskelee, kehuu, liehittelee ja iskee samalla kiinni sinun tunnereserviisi niin, että huomaat olevasi kaiken huomion keskipisteenä.
Narsku ei kuitenkaan halua vastata sinun tunnetasoosi, ei kykene, koska tunnevajaus niin suuri persoonassaan. Hän siis kietoo hurmiollaan, mutta samalla suunnittelee tuhoasi - joka palkitsee hänen sairasta psyykettään. Tämä toiminta on narskun jokapäivöinen huu me ja addiktio.
Uusi tuttavuus itselleni on Leon R Walker Jr, jolla mielestäni hyviä lyhyitä videoita. Tietysti tämä triggeröi joitakin, koska kyseessä on narsisti, mutta mahdollisesti aika hyvin toipunut tapaus, joka on hoidossa.