Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
7701/10671 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt viime aikoina YouTubessa tällaiseen kohtalaiseen uuteen narsismiasiantuntijaan:

https://www.youtube.com/@danielleradinmmj

En jaksa enkä ehdi katsella nyt pitkiä, puolen tunnin tai tunnin valistusvideoita, etenkin kun asiat voi sanoa myös lyhyesti ja ytimekkäästi. Näissä videoissa on ollut myös ainakin itselleni ihan uusia pointteja, vaikka olen lukenut paljon aihetta käsitteleviä kirjoja ja vertaistukikeskusteluja sekä katsellut mm. Dr Ramanin ja Narsisti vs. Minä -kanavan videoita.

Esim. tämä oli oivallinen vinkki:

Vierailija
7702/10671 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin itse hieman varovainen leimaamaan ketään narisistiksi vain puheiden perusteella; ei ne puheet vaan ne teot.

Esimerkiksi itselläni alkoi hälytyskellot soida kun toinen ei koskaan halunnut viettää aikaa millään tavoin yhdessä minun ja kenenkään muun läheiseni seurassa. Ja keksi usein selityksiä miksei halunnut viettää aikaa jossain julkisessa paikassa (kuten tulla kansssani kauppaan tai kirjastoon ja tai  vain lähteä  yhdessä kävelylle) vaan mieluiten halusi viettää aikaansa neljän seinän sisällä ja silloinkin mieluummin joko hänen autossa tai minun luonani ei hänen asunnossa.

Puheissaan hän vältteli koskaan mainitsemasta ketään läheisiään. - Aiemmista kumppaneitaan en muista, että hänellä olisi ollut ikinä mitään myönteistä sanottavaa. Ja minä olin kuulemma ai-van erilainen kuin yksikään hänen aiempi kumppaninsa.   

Tämä on yksi tapa painostaa toista oleen narsistin kanssa. Ei tulla perheeseen kylään koska omat vanhemmat on aina paremmat vaikka käynnit voitaisiin jakaa...kun on pakko tulla niin hiljaa istutaan suuttuneena ja omaan maailmaan uppoutuneena, mikään perheen yhteinen toiminta ei kelpaa. Naama väärin päin. Mutta kun mennään narsistin kotiin ja sululaisiin kaikki on parempaa ja hienompaa sukulaiset yms.

Nykyään en suvaitse tälläistä valikointia, nuorena sitä uskoi paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7703/10671 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskittyy keskusteluissa vastapuoleen vain saadakseen tietoa, mitä voi toisesta käyttää hyödykseen myöhemmin. Tai sitten avoimesti lähipiirissä miettii, miten voi käyttää hyödyksi muita ihmisiä. Tarjoaa apuaan, mutta vain hyötyä vastaan. Muistaa kertoa kaikille, että on tehnyt vaikka mitä hyvää, mutta jättää aina kertomatta sen mitä ottanut... Rahan perässä tekee ihan mitä vaan, millä voisi päästä hyötymään toisesta tai tilanteesta.

Yleensä kertoo vuolaasti saavutuksistaan, tekemisistään ja menestyksestään.

Vierailija
7704/10671 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskittyy keskusteluissa vastapuoleen vain saadakseen tietoa, mitä voi toisesta käyttää hyödykseen myöhemmin. Tai sitten avoimesti lähipiirissä miettii, miten voi käyttää hyödyksi muita ihmisiä. Tarjoaa apuaan, mutta vain hyötyä vastaan. Muistaa kertoa kaikille, että on tehnyt vaikka mitä hyvää, mutta jättää aina kertomatta sen mitä ottanut... Rahan perässä tekee ihan mitä vaan, millä voisi päästä hyötymään toisesta tai tilanteesta.

Yleensä kertoo vuolaasti saavutuksistaan, tekemisistään ja menestyksestään.

Ylipäätään tekee myös hyviä tekoja, mutta vaikuttimet ovat aina vilpilliset. Tarkoitus on päästä sanomaan, että teinhän mä senkin ja senkin asian tai sitten näytellä hyvää ihmistä jonkun toisen silmissä/maineen ylläpitämiseksi, jotta uhria ei uskottaisi.

Vierailija
7705/10671 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen törmännyt viime aikoina YouTubessa tällaiseen kohtalaiseen uuteen narsismiasiantuntijaan:

https://www.youtube.com/@danielleradinmmj

En jaksa enkä ehdi katsella nyt pitkiä, puolen tunnin tai tunnin valistusvideoita, etenkin kun asiat voi sanoa myös lyhyesti ja ytimekkäästi. Näissä videoissa on ollut myös ainakin itselleni ihan uusia pointteja, vaikka olen lukenut paljon aihetta käsitteleviä kirjoja ja vertaistukikeskusteluja sekä katsellut mm. Dr Ramanin ja Narsisti vs. Minä -kanavan videoita.

Esim. tämä oli oivallinen vinkki:

Myös Raw Motivations ja Mental Healness ovat lyhyitä ja ytimekkäitä. HG Tudor myös kohtuulyhyt, mutta haastavampi kuunnella.

Vierailija
7706/10671 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveä kauhuleffamainen olo. On sellainen tunne, että läheinen ystäväni olisi narsisti. Olenko itse hullu vai onko. Ja jos on, miten irtaudun turvallisesti ilman kostoja ja likakampanjoita.

Vierailija
7707/10671 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa aiemmin olleeseen YouTube linkkiin liittyvään videoon: samalta henkilöltä löytyi hyvin osuva When you catch the narcissist in a lie.

Ne valheet joista n jää kiinni ovat vain jäävuoren huippu. Parisuhteessa narsistin kanssa aloin huomaamaan loppua kohden valheet, tiesin että monet asiat joita minulle totuutena syötti ei ollut totta. Eron jälkeen esille tuli hyvin paljon lisää asioita, joista oli valehdellut uskottavasti koko ajan. Oli ollut tilanteita ja tapahtumia, jotka tuntuivat hyvin oudoilta. Olin niin väsynyt usein ettei niitä sen enempää jaksanut miettiä. Ja uutta sontaa pukkasi narsistin suunnalta lähes koko ajan. Elämä tuntui sakealta puurolta, jossa vain yritti päästä eteenpäin päivästä toiseen.

Mieli alkoi pikkuhiljaa kirkastua kun pääsin eroon narsistista. Usein aamulla herätessä tajusin sillä hetkellä jonkun menneen asian niinkuin se oli oikeasti ollut, vaikkei sitä ollut edes tietoisesti miettinyt nukkumaan mennessä. Aivot alkoivat ikäänkuin purkaa sitä sakkaa, jota sinne oli vuosien varrella kertynyt. Asioita pystyi yhdistelemään pitkästä aikaa. Monet narsistin kanssa sattuneet oudot tilanteet saivat selityksen. Tuota oivaltamista jatkui useamman kuukauden.

Vierailija
7708/10671 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös Raw Motivations ja Mental Healness ovat lyhyitä ja ytimekkäitä. HG Tudor myös kohtuulyhyt, mutta haastavampi kuunnella.

Nämä kaikki ovat ilmeisesti itse narsisteja? En pysty kuuntelemaan sellaisia, vaikka he varmaan tietävätkin mistä puhuvat, mutta he triggeröivät minua liikaa, etenkin jos ovat miehiä. Tosin cLuStEr B MiLkShAkE on vielä pahempi, vaikka onkin nainen, mutta hän triggeröikin minua eri syistä.

Vierailija
7709/10671 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ap:n kuvaus kuulostaa pikemminkin autismin kirjon ihmiseltä kuin narsistilta

- menee lukkoon, ei puhu/toimi stressaantuneena (shutdown, sitten suttarin mentyä kykenee ajattelemaan järkevästi) 

- inttää, haluaa olla oikeassa (autisti haluaa huomauttaa virheistä intohimoisesti)

- viihtyy yksin, ei ymmärrä tai arvosta sosiaalista elämää (suvun yhteistä illallista yhdessä jutustellen, juhlissa seurustelua)

- menee pois tolaltaan muutoksista tai keskeyttämisestä ja syyttää toista

- autisti ei välitä kehua

- autisti ei välitä, että häntä kehutaan (toisin kuin narsisti janoaa sitä!!!)

Youtubesta löytyy hyviä videoita autisminkirjosta.

Narsisti tuo itseään esiin, haluaa olla keskipiste, tekee kaikkensa oman etunsa vuoksi (alentaa muita), ei kestä jos häntä ei ylistetä tai kehuta. Kehuu muita vain saadakseen jotain itselleen.

Vierailija
7710/10671 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa aiemmin olleeseen YouTube linkkiin liittyvään videoon: samalta henkilöltä löytyi hyvin osuva When you catch the narcissist in a lie.

Ne valheet joista n jää kiinni ovat vain jäävuoren huippu. Parisuhteessa narsistin kanssa aloin huomaamaan loppua kohden valheet, tiesin että monet asiat joita minulle totuutena syötti ei ollut totta. Eron jälkeen esille tuli hyvin paljon lisää asioita, joista oli valehdellut uskottavasti koko ajan. Oli ollut tilanteita ja tapahtumia, jotka tuntuivat hyvin oudoilta. Olin niin väsynyt usein ettei niitä sen enempää jaksanut miettiä. Ja uutta sontaa pukkasi narsistin suunnalta lähes koko ajan. Elämä tuntui sakealta puurolta, jossa vain yritti päästä eteenpäin päivästä toiseen.

Mieli alkoi pikkuhiljaa kirkastua kun pääsin eroon narsistista. Usein aamulla herätessä tajusin sillä hetkellä jonkun menneen asian niinkuin se oli oikeasti ollut, vaikkei sitä ollut edes tietoisesti miettinyt nukkumaan mennessä. Aivot alkoivat ikäänkuin purkaa sitä sakkaa, jota sinne oli vuosien varrella kertynyt. Asioita pystyi yhdistelemään pitkästä aikaa. Monet narsistin kanssa sattuneet oudot tilanteet saivat selityksen. Tuota oivaltamista jatkui useamman kuukauden.

Minulla on erosta 2,5 vuotta ja edelleen tapahtuu tätä samaa: mieleen muistuu jokin vanha asia, jonka ymmärrän nyt olleen samaa valhetta ja petosta kuin kaikki muukin. Tästä syystä joudun epäilemään oikeastaan koko 30 vuoden yhteistä historiaa, mikä tekee tästä vielä rankempaa. Tuntuu että koko aikuisikäni on perustunut valheelle ja minulta on varastettu elämäni tärkeimmät vuosikymmenet.

Vierailija
7711/10671 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kaikki ovat ilmeisesti itse narsisteja? En pysty kuuntelemaan sellaisia, vaikka he varmaan tietävätkin mistä puhuvat, mutta he triggeröivät minua liikaa, etenkin jos ovat miehiä. Tosin cLuStEr B MiLkShAkE on vielä pahempi, vaikka onkin nainen, mutta hän triggeröikin minua eri syistä.

Sama juttu itselläni. Nuo aiemmin mainitut kolme kanavaa tekevät lähinnä huonon olon kun olen lyhyesti katsonut. Narsistien olemuksessa vain on tiettyjä asioita, jotka nykyään näyttäytyvät hyvin selkeästi. Niistä puuttuu *sielu ja ymmärrys* jos sitä jotenkin yrittäisi muutamalla sanalla kuvailla. Ei tee mieli kuunnella vaan poistua.

Itse olen saanut paljon apua kuuntelemalla mm. DoctorRamania ja Surviving Narcissism kanavaa. Suomenkielinen Narsisti vs. Minä on myös hyvä.

Vierailija
7712/10671 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin väsynyt ja tyhjä olo, että harkitsen i-m. En näe mitään valoa tai tulevaisuutta elämässäni. Tai näen: sen saman vain jatkuvan narsistin pyörittävän elämääni. Olen niin loppuun palanut, että haluaisin vain kaiken loppuvan. Olen vuosia yrittänyt kaikkeni, mutta mikään ei riitä. Pettymyksiä vain sataa. Kaikki unelmani on poljettu. Silti vain pitäisi jaksaa palvella. En jaksa jatkuvaa huonouden ja riittämättömyyden tunnetta. Mikään ei auta. Mikään ei riitä narsistille. En jaksa enää olla vihan ja kiusaamisen kohteena. Mutta en edes uskalla ottaa etäisyyttä. Pelkään liikaa. Ja toisaalta olen jo niin aivoton ja koukussa oleva zombie, etten ehkä osaisi enää elää normaalia elämää. Kuolema tuntuu täydelliseltä vapautukselta.

Nyt vaan otat ja lähdet etkä anna enää mitään mahdollisuutta yhteydenpitoon. Jos olet miettinyt jo itsemurhaa ja et pelkää kuolemaakaan niin silloin oletkin jo huomaamattasi vapautunut narsistin koston pelosta. Ovi auki ja matkaan kohti omanlaistasi elämää ilman narsistia. Kun jätät narsistin niin ympärilläsi värit näyttävät kirkkaammilta ja askeleesi on kevyempi ja päivä päivältä tulet onnellisemmaksi ja ennen kaikkea vahvaksi. Ja pystyt hengittämään vapaasti!

Vierailija
7713/10671 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvoin vanhempien narsistisen suhteen varjossa. Se aiheutti sitä, että koskaan en ole tarpeeksi hyvä, koskaan en ansaitse mitään, kenenkään ei pidäkään rakastaa minua, koska en ole tarpeeksi kaunis, nuori, hoikka, tyylikäs, mukava, sosiaalinen, suosittu, menestyvä, hieno, oikealla tavalla pukeutunut, jne. jne. jne. Aina on jokin juttu, jolla voi osoittaa kohteelleen, että et sitten tässäkään onnistu niin kuin me paremmat ihmiset.

Esimerkki, joka on toistunut jokaisessa kodissani: Äiti tulee katsomaan uutta kämppääni. Koska tiedän, miten arvosteleva hän on, olen purkanut ja laittanut kaiken paikalleen noin kahdessa päivässä (myös sadat kirjat), siivonnut, leiponut, laittanut kaiken viimeisen päälle. Jos mitään ei voi moittia (ainakaan miesystävän silmissä), niin äiti menee ikkunan luokse ja toteaa, että verhoissa pitäisi olla enemmän tai vähemmän ripustimia. Kirjoitin laudaturit, olen hankkinut akateemisen ammatin, opetellut noin kymmentä kieltä edes hiukan, mutta en ole oppinut ripustamaan verhoja.  Ei silti, ei sitä kotona opetettukaan, että mikä on optimaalinen määrä ripustimia per metri / kangaslaatu.

Toinen toistuva juttu oli se, että leivoin mitä tahansa (ja leivoin kaiken 13-vuotiaasta alkaen), aina valitsin väärän puolikarkean vehnäjauhon niistä kolmesta lajista, joita oli olemassa. Tässä pitää tietää pari juttua taustaksi. 1) äiti poltti pulliin aina puolen sentin mustan pohjan ja 2) hänellä ei ollut hajuaistia, joten makuaistikin oli heikentynyt. Mutta minä siis olin se, jota piti arvostella. Joidenkin muiden sukulaisten mielestä tein suvun parhaat pullat ja varsinkin korvapuustit, mutta tietysti aina väärillä puolikarkeilla vehnäjauhoilla äidin mielestä. Vaihtelin lajia, mutta aina se oli väärä. Kerran setä erehtyi meillä pöydässä kehumaan tavallista enemmän pulliani ja sanoi, että minusta joku saa hyvän emännän, kun teen niin hyvää pullaa. Hänen lähdettyään äidin piti tietysti sanoa, ettei kannata kuunnella tuommoista, maalaiset nyt vain sanovat noin kun ajattelevat, että tytöt tahtovat kuulla jne. Kaksi opetusta tuli heti: ei se oikeasti niin hyvää ollut, kunhan kehui - ja ei pullan tekeminen riitä siihen, että on jollekin "hyvä emäntä". Nämä ovat pikkujuttuja, mutta osa jatkuvaa diskurssia, jolle opetettiin joskus aivan suoraan: "Sinuna en luulisi liikoja itsestäni" tai "mitä se mies sinussa näkisi? Unohda koko juttu".

Narsistiselle vanhemmalle oman lapsen saama kehu voi olla sekä oman statuksen jatke että uhka. Jos lapsi on sellainen kuin narsisti tahtoo, kehuttu lapsi tarkoittaa narsistin kunniaa. Jos lapsi on se, joka ei sovi narsistin omaan kuvaan, se on uhka. Eli jos ulkopuolinen näkee jotain hyvää lapsessa tai lapsi menestyy jossakin paremmin kuin vanhempi on menestynyt, se on piikki narsistin huonoon itsetuntoon. Ainakin näin minä opin, sillä minua piikiteltiin puutteista ja vioista ja rangaistiin liian hyvästä onnistumisesta tai jonkun kehuista. 

Yksi juttu, mikä on saanut minut turhautumaan lopullisesti: narsistisesti häiriintyneen pitää hallita diskurssia. Se oli kotona ihan selvää, kuka hallitsi verbaalista ilmatilaa. Mutta vielä viisikymppisenä joudun sulkemaan suuni, jos erehdyn sanomaan jotain, mikä on totta mutta ei sovi äidin luomaan kuvaan siitä, millainen äiti ja ihminen hän oli. Sieltä tulee niin vihainen ja pitkä saarna siitä, miten "oikeasti" oli. Se on kaasuvalottamista.  Hän yrittää pakottaa oman totuutensa muiden totuuden yli. On tietenkin niin, että perheestä kaikilla on oma kertomuksensa, mutta on myös faktoja, kuten kuka oli töissä missä. Jos ei saa sanoa edes faktoja ilman että joku raivostuu ja vaientaa, se on kaasuvalottamista.

Sivusta: psykopaatin hajuaisti on normi-ihmistä huonompi.

Vierailija
7715/10671 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7717/10671 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pari ystävää, joita olen myöhemmin epäillyt narsisistisiksi. Aluksi ihailin aina sitä, miten heidän oli helppoa saada apua muilta, kun olen itse ollut aina huono pyytämään apua ja monesti jäänyt ilman. Näiden kanssa on myös lopulta tullut olo, että minun arvoani on melkoisesti lisännyt oma hyväkuntoinen autoni ja tarve saada kyytiä sinne ja tuonne. 

Vierailija
7718/10671 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi miten totta tämä kaikki onkaan. Narsistille toisen ihmisen arvo on vain siinä, mitä tämä toinen voi tehdä hänen hyväkseen, onpa kyse sitten kumppanista tai kavereista. Tämä näkyy hyvin myös siinä, että lähtöni jälkeen narsisti löysi heti uuden ihmisen pitämään huolta itsestään, lapsestaan ja kodistaan - vaikka yritti vielä samaan aikaan maanitella minua palaamaan. Tai kun yksi kaveri kyllästyi ja lopetti yhteydenpidon, tilalle piti saada uusi "työmies", jota voisi hyödyntää aina kun narsisti tarvitsi apua johonkin.

Vierailija
7719/10671 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi miten totta tämä kaikki onkaan. Narsistille toisen ihmisen arvo on vain siinä, mitä tämä toinen voi tehdä hänen hyväkseen, onpa kyse sitten kumppanista tai kavereista. Tämä näkyy hyvin myös siinä, että lähtöni jälkeen narsisti löysi heti uuden ihmisen pitämään huolta itsestään, lapsestaan ja kodistaan - vaikka yritti vielä samaan aikaan maanitella minua palaamaan. Tai kun yksi kaveri kyllästyi ja lopetti yhteydenpidon, tilalle piti saada uusi "työmies", jota voisi hyödyntää aina kun narsisti tarvitsi apua johonkin.

Narsistille ei ole väliä kuka se uusi uhri on, kunhan siitä on vain mahdollisimman paljon hyötyä hänelle itselleen. Ja kunhan uudella ei ole liian selkeät rajat, tämän testaaminen alkaa jo heti ensi tapaamisella. Karu totuus mutta hyvä tajuta niin osaa välttää noita ihmiskuoria.

Vierailija
7720/10671 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi narsisti tekee usein jotain todella järkyttävää pian sen jälkeen kun on jollain tavalla vahvemmin sitouduttu, tyyliin suhde vakinaistettu, muutettu yhteen yms? Onko se testausta, pelottelua, voiman näyttöä? Järkyttävältä tarkoitan ilkeyttä, henkisen tai fyysisen väkivallan aloittamista, itsemurhan yrittämistä ja vastaavaa. Osaako joku selittää, miksi he toimivat noin?