Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Viisikymppiset opiskelevat nyt joukolla lähihoitajiksi"

Vierailija
12.04.2015 |

"Kun keski-ikäinen jää työttömäksi tai haluaa vaihtaa alaa, vaihtoehdot ovat vähissä. Yhä useampi päätyy opiskelemaan lähihoitajaksi, koska koulutus on lyhyt ja töitä riittää."

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1428637821379

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 23:15"]

Jutussa sanottiin että vuonna 2030 hoivatyöt vaativat jo lähes puoli miljoonaa työntekijää. Työssäkäyviä suomalaisia on muistaakseni 2,5 miljoonaa. Ihmettelen kyllä että millä tämä maa tulee elämään jos 1/4 työvoimasta vaihtaa vanhusten vaippoja.

[/quote]

1/4 vaihtaa vaippoja, 1/4 pesee paitoja, 1/4 sotkee vaippoja, 1/4 sotkee paitoja. Oi voi, ei tämä nyt kyllä kovin lupaavalta näytä. Ilmeisesti koko tämä touhu rahoitetaan velalla tai sitten ystävämme Kreikasta jelppivät meitä koska me jelpimme heitä. :/

Vierailija
22/29 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt selvää siitä mitä tarkoittaa lähihoitaja. Noloa , jos luulet kaikkien hoitavan vanhuksia. Vanhusten hoitaminenkin on kyllä tärkeää työtä. Pelkkää vaipanvaihtoa se ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 07:19"]Ota nyt selvää siitä mitä tarkoittaa lähihoitaja. Noloa , jos luulet kaikkien hoitavan vanhuksia. Vanhusten hoitaminenkin on kyllä tärkeää työtä. Pelkkää vaipanvaihtoa se ei ole.
[/quote]
Tämä! Entiset lastenhoitajat, hammashoitajat ja kodinhoitajat on korvattu koulutuksella nimeltä lähihoitaja. Toivon ettei hammashoidossa vaihdella vaippoja. En itse ole lähäri enkä haluakaan, mutta osaan kyllä arvostaa toisten työtä. Toisin kuin av-mammat.

Vierailija
24/29 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin juuri tuon hesarin jutun innoittamana hakea lähihoitaja-koulutukseen. Olen nelikymppinen mies ja kysyisinkin olisiko täällä ketään karpaasia joka työskentelee/opiskelee alalla? Kuulisin mielelläni kokemuksia siitä, millaista on työskennellä miehenä näinkin naisvaltaisella alalla. Hyviä ja huonoja puolia ;-)

Vierailija
25/29 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 09:40"]

Eihän nuorisopuolelle saa enää hakea, jos on jo tutkinto alla. Itse olin yo-pohjaisella linjalla, 2,5 vuotta. Mihin perustuu tieto kaksivuotisesta aikuislinjasta?

[/quote]

No kun se on kaksivuotinen.

Vierailija
26/29 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:17"]

Jutussa oikein hehkutetaan hoitotyön ihanuutta, mutta rivien välistä voi lukea, että yhdellä haastatellulla on jo vakavia motivaatio- ja terveysongelmia. Vuorotyö voi viedä ihmisen tosi nopeasti vuosien unettomuuskierteeseen ja kun vanhemmalla ihmisellä sv-taudit puhkeavat, eivät ne enää ainakaan helpota. Fyysisesti hoitotyö on äärimmäisen raskasta, oma äitini tuli juurikin vanhustyössä osin työkyvyttömäksi jo alle 30-vuotiaana.

[/quote]

Lähihoitaja voi tehdä muutakin kuin vuorotyötä. Ja myös fyysisesti melko kevyttä työtä. Vaihtoehtoja on.

[/quote]

Ja mitähän vaihtehtoja? Olen lähihoitaja ja en ole saanut kuin raskaita vanhustyöpaikkoja. Työ tosi raskasta jo nuorena. En ymmärrä miten yli viiskymppiset jaksavat. Mulla itselläni on jo selkävaivoja ja nivelet käsissä on lujilla. Kaikki pidempään hoitotyötä tehneet on jo ihan romuna keski-iässä.

Vierailija
27/29 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nuorisopuolelle saa enää hakea, jos on jo tutkinto alla. Itse olin yo-pohjaisella linjalla, 2,5 vuotta. Mihin perustuu tieto kaksivuotisesta aikuislinjasta?

Vierailija
28/29 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:20"]

Jutussa oikein hehkutetaan hoitotyön ihanuutta, mutta rivien välistä voi lukea, että yhdellä haastatellulla on jo vakavia motivaatio- ja terveysongelmia. Vuorotyö voi viedä ihmisen tosi nopeasti vuosien unettomuuskierteeseen ja kun vanhemmalla ihmisellä sv-taudit puhkeavat, eivät ne enää ainakaan helpota. Fyysisesti hoitotyö on äärimmäisen raskasta, oma äitini tuli juurikin vanhustyössä osin työkyvyttömäksi jo alle 30-vuotiaana.

[/quote]

Lähihoitaja voi tehdä muutakin kuin vuorotyötä. Ja myös fyysisesti melko kevyttä työtä. Vaihtoehtoja on.

[/quote]

Ja mitähän vaihtehtoja? Olen lähihoitaja ja en ole saanut kuin raskaita vanhustyöpaikkoja. Työ tosi raskasta jo nuorena. En ymmärrä miten yli viiskymppiset jaksavat. Mulla itselläni on jo selkävaivoja ja nivelet käsissä on lujilla. Kaikki pidempään hoitotyötä tehneet on jo ihan romuna keski-iässä.

[/quote]

Opiskelet 9 kk aspa-linjan

Vierailija
29/29 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 09:34"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:20"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]
No esimerkiksi ne hammashoitajan ja lastenhoitajan työt. Etkö omalla alallasi tiedä suuntautumisvaihtoehtoja? Lisäkoulutusta vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän