Millaista elämä oli 80-luvulla?
Millaista elämä oli 80-luvulla lapsena, teininä, aikuisena? Mikä oli in, mikä out, mikä uutta, mikä vanhaa?
En tiedä miksi, mutta ihannoin 80-lukua aivan valtavasti, vaikka olenkin syntynyt 90-luvulla. Musiikki ja muoti tuona aikakautena oli kiinnostavaa. En muista kenenkään silloin nuoruutta tai aikuisuutta eläneen puhuneen siitä, että olisi nykypäivän kaltaisia lähiöitä tmv. Toki sisällä tupakoitiin, viinaa meni ja myös huumeita käytettiin, mutta en silti tiedä ketään kuka haukkuisi kasaria, miten paskaa ja turvatonta aikaa se oli. Kasaria pidettiin mahdollisuutena.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei venäläisestä saanut käyttää sanaa "Ry55å", mutta tummaihoista sai sanoa "N€€k€riksi"
Sana oli vielä siihen aikaan täysin neutraali suomennos ruotsin sanasta neger, espanjan sanasta negro ja latinan sanasta niger.
No ei ollut enää. Kyllä sitä pidettiin jo epäkorrektina, ainakin valveutuneemmat pitivät. Juntit ei tietysti tajunneet, miksi.
Musiikissa kasarisaundi oli kamala.
Miehet olivat vielä miehiä eivätkä velttoja nörttejä tai läskikasoja. Intissä yks jos toinen juoksi Cooperissa 3000 metriä, nykyään siihen kykenevät harvat suuren osan kyetessä hädin tuskin hölkkäämään 12 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Joopa. Mun isä osti omakotitalon ja elätti perheen työssä johon meni suoraan lukion penkiltä. Nykyään samaan työhön vaaditaan juristin koulutus...
Nykynuorilla ei ole mitään käsitystä miten HELPPOA oli elämä ennen.
Ei se niin helppoa ollut. Töitä oli, mutta etenkin naisille ne oli huonosti palkattuja, ja asuntolainaa ei jokainen saanut. 5 v oli normaali asuntolainan maksuaika, ei ihan helppoa.
Lähes kaikki lapsiperheet asuivat omakotitaloissa, vaikka ei olleet rikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvusta päällimmäisenä on jäänyt mieleen kiusaaminen, jota kesti koko peruskoulun läpi asti.
Lukiossakin se jatkui, mutta oli enemmän henkistä laatua.
Näköjään heti joku koulukiusaaja alapeukuttamassa.
Etkö sä koskaan kyllästy tuohon elämäntapauhriutumiseen? Mitä hyvää noiden muistelu ja niissä rypeminen sun elämään tuo?
Miksi kirjoitat minulle ikään kuin tuntisit minut ja taustani. Voin kertoa, että et tunne.
Enkä minä niitä koko ajan muistele ja niissä ryve. Tässä vain nyt kysyttiin, että millaista oli 80-luvulla ja minä kerroin, millaista minulla silloin oli.
Jos se jotenkin sinua henkilökohtaisesti loukkaa, että tämän asian tässä näin kerron, niin sille minä en voi mitään. Mutta jos se johtuu siitä, että olit itse kiusaaja ja tunnet piston sydämessäsi, niin pyydä nyt edes itse hiljaa mielessäsi anteeksi niiltä kiusatuilta, jos et pysty heiltä sitä itseltään tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonon maun vuosikymmen. Vaatteet ja musiikki oli karseita. Pastellivärejä, toppa(laskettelu)vaatteita kaikilla, vaikkei käynyt laskettelemassakaan.
Piti näyttää laskettelijalta, surffaajalta ja tenniksenpelaajalta (tärkeää oli, että tennismailan varsi sojotti näkyvillä sport-merkkilaukusta). Lacoste, purjehduskengät, Torstain lasketteluvaatteet, Luhta, Adidas, Nike.Idiooteimmat kantoi jättikokoista mankkaa olkapäällä poppi soiden kovalla pitkin rantoja ja katuja. Se oli muka coolia. Kaikki yrittivät tanssia niinkuin Fame-sarjassa, mutta kukaan ei kuitenkaan osannut.
Toppahaalarit oli jossain vaiheessa muotia, niitä oli isoillakin lapsilla (meillä vielä 6. luokalla koulussakin) ja naisilla.
Totta, minulla on tallessa vieläkin. Paras vaate jos lähtee talvella jäälle.
Onko neonvärinen? :)
Ei onneksi. Ei edes pastellivärinen 😁
Hopeahaalari sen olla piti, kansallispuku.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Mekin asuttiin 70-luvulla omakotitalossa, vaikka ei ollut kuin isä töissä. Mutta asuttiin vuokralla ja sitten sukulaismies, joka talon omisti, möi sen pois ja jouduttiin muuttamaan kerrostaloon vuokralle. Ja siellä vuokratalossa taisi olla ehkä 20% muita kuin lapsiperheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvusta päällimmäisenä on jäänyt mieleen kiusaaminen, jota kesti koko peruskoulun läpi asti.
Etkö sä koskaan kyllästy tuohon elämäntapauhriutumiseen? Mitä hyvää noiden muistelu ja niissä rypeminen sun elämään tuo?
Miksi kirjoitat minulle ikään kuin tuntisit minut ja taustani. Voin kertoa, että et tunne.
Enkä minä niitä koko ajan muistele ja niissä ryve. Tässä vain nyt kysyttiin, että millaista oli 80-luvulla ja minä kerroin, millaista minulla silloin oli.
Jos se jotenkin sinua henkilökohtaisesti loukkaa, että tämän asian tässä näin kerron, niin sille minä en voi mitään. Mutta jos se johtuu siitä, että olit itse kiusaaja ja tunnet piston sydämessäsi, niin pyydä nyt edes itse hiljaa mielessäsi anteeksi niiltä kiusatuilta, jos et pysty heiltä sitä itseltään tekemään.
Tekstistäsi ilmenee ihan tarpeeksi, en tahdo edes tuntea. Sinä olet palstan kiusaamis-hullu, kaikki on sinulle aina kiusaamista. Sivuutat muiden kokemukset, koska SINÄ ja SINUN kiusaamisesi. Olet raskas ihminen jolla ei taatusti ole ystäviä, eikä se tosiaan ole muiden vika. Mutta kun selvästi nautit olla uhri, niin jatka ihmeessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstistäsi ilmenee ihan tarpeeksi, en tahdo edes tuntea. Sinä olet palstan kiusaamis-hullu, kaikki on sinulle aina kiusaamista. Sivuutat muiden kokemukset, koska SINÄ ja SINUN kiusaamisesi. Olet raskas ihminen jolla ei taatusti ole ystäviä, eikä se tosiaan ole muiden vika. Mutta kun selvästi nautit olla uhri, niin jatka ihmeessä.
En todellakaan ole tuo, joksi minua syytät.
Kivaa oli, syötiin sianlihaa kun halvalla sai.
Porsaankyljys ja paistinperunat upeeta🇫🇮
Vierailija kirjoitti:
Minä en tuntenut yhtään lasta tai nuorta, joka olisi asunnut omakotitalossa. Me asuttiin ensin Meilahdessa, sitten Munkkivuoressa, omilleni muutin kasarilla Siltasaareen.
Mä asuin Myrtsissä ja Martsarissa elikäs nuorisolle tiedoksi Myyrmäki ja Martinlaakso. Taajamissa oli omat jengit ja välillä sovittiin jengitappeluita toisiaan vastaan. Harvoin kukaan loukkaantui.
Kävin 15v Kreetalla samanikäisen kaverin kanssa lomamatkalla. Ei voisi tänä päivänä kuvitella toteutuvan. Vanhemmat teki pitkiä päiviä töitä ma-la ja joskus sunnuntainakin.
Suomi palautti kaikki maahanpyrkivät tee-pee-hakijat takaisin lähtömaahansa Neuvostoliittoon. Muualta ei hakijoita tullutkaan.
(pakko käyttää "tee-pee"-ilmaisua sensuurirobotin takia, sorry)
Rajoittunutta. Kaikkien tuli olla samasta muotista, pukeutua samalla tavalla ja kannattaa samoja asioita. Seksuaalivähemmistöjä ei suvaittu lainkaan. Nuoriso joi ja poltti aivan kamalasti ja oli tosi aggressiivista. Väkivalta oli ihan arkipäiväistä, niin kotona kuin koulussa tai vapaa-ajallakin.
Vierailija kirjoitti:
Suomi palautti kaikki maahanpyrkivät tee-pee-hakijat takaisin lähtömaahansa Neuvostoliittoon. Muualta ei hakijoita tullutkaan.
Tämä on väärä mielikuva, sillä Koiviston aikana nimenomaan Neuvostoliitosta "kotiutettiin" suomalaisia. Sikäli kyllä oikea, että ulkomaalaisia tulijoita ei juuri ollut, jotain harvoja venepakolaisia ym. lukuun ottamatta. He eivät hankkiutuneet tänne omatoimisesti, vaan kuljetus järjestyi.
Edesmennyttä hyljehaalaria muistellessa tuli melkein tippa silmään. Kyllä ennen oli paremmin, vaatteitten lisäksi ainakin pesukoneet. Muutamista muista ketjuista tuli mieleen, että 1980-luvulla pyykkikoneet pesivät puhtaaksi vajaassa tunnissa.
Kun päästiin ydinsodan uhasta niin elämä oli varsin kelvollista ja huoletontakin. Toki itseäni kiusattiin rakkaan harrastuksen parissa että se vähän synkensi elämän "keveyttä". Mutta varsin mukavaa aikaa muuten oli 80-luku. Toki Tsernobylin onnettomuus toi synkkiä sävyjä taivaalle jne. Mutta yleisesti ottaen pieni pätkä 80-lukua oli varmaan elämäni onnellisinta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Musiikissa kasarisaundi oli kamala.
Miehet olivat vielä miehiä eivätkä velttoja nörttejä tai läskikasoja. Intissä yks jos toinen juoksi Cooperissa 3000 metriä, nykyään siihen kykenevät harvat suuren osan kyetessä hädin tuskin hölkkäämään 12 minuuttia.
No äkkiäpä se kunto sitten romahti, kun pääsin 91 intistä, niin kotiutuscooperissa juostiin nippanappa 2000m. Tosin sekin johtui vain siitä, että pursimies uhkaili, että juoksuttaa uudestaan, jos ei juosta vähintään sitä.
Vierailija kirjoitti:
1980 -luvulla tämän paratiisin ovi kävi ulospäin kun ne lähti jotka vaan pysty
Joopa. Mun isä osti omakotitalon ja elätti perheen työssä johon meni suoraan lukion penkiltä. Nykyään samaan työhön vaaditaan juristin koulutus...
Nykynuorilla ei ole mitään käsitystä miten HELPPOA oli elämä ennen.