Oliko 1980-luvulla nollatuntisopimuksia?
Kommentit (54)
Muistan, että hain isälle R-kioskilta tupakkaa jo ihan pienenä. Ei mitään ongelmaa.
Aloitin kesätyöt vuonna 1986 enkä koskaan joutunut tekemään töitä millään nollatuntisopimuksilla. Aina oli ns. täydet tunnit.
Tuskin.
Suomenkin tehtaissa pidettiin hiljainen hetki kun Brezhnev kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Meidänkin pitäjässä oli kotoisa Osuuskaupan lähimyymälä. Se taisi olla avoinna ma-pe klo 9-17 ja la klo 9-13.
Joo, ja hyvin ehdittiin hakea sieltä syötävää ja juotavaa. Kukaan ei kuollut nälkään. Metkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin vain 16-vuotiaana vuonna 1982 osuuskaupan maaseutumyymälään kokoaikaiseksi myyjäksi (37,5 h/vko). Tänään kai tarjotaan 15-20 h/vko -työsopimusta, jos sitäkään.
Mitä, mitä, saiko silloin alle 18-vuotias olla kassalla ja myydä asiakkaille päihteitä?
Silloin ei ollut ikärajoja tupakanmyyntiin, ja maaseutukaupat olivat kokonaan asia erikseen, ei niitä kukaan edes koskaan valvonut.
Ja ikärajat tupaka noston tulivat vasta paljon myöhemmin, tuolloin lapset kävivät ostamassa isälleen tupakkaa kaupoista.
Ysärillä ikäraja oli 16 v. Ruotsissa 15 v, elämäni ekan laillisen tupakka-askin ostin laivalta Ruotsin aluevesiltä. Paluumatkalla en saanut enää ostaa, paitsi olihan mulla kaverin paperit, joilla olin kerran jos toisenkin ostanut tupakkia maistakin.
Enää en voisi kuvitellakaan polttavani. Viimeinen savuke meni 20 v sitten.
1980-luku oli ihan parasta aikaa. Töitä oli kaikille ja rahat riitti. Ei niuhotettu turhista ja jo pienestä pitäen pääsi tienaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin vain 16-vuotiaana vuonna 1982 osuuskaupan maaseutumyymälään kokoaikaiseksi myyjäksi (37,5 h/vko). Tänään kai tarjotaan 15-20 h/vko -työsopimusta, jos sitäkään.
Mitä, mitä, saiko silloin alle 18-vuotias olla kassalla ja myydä asiakkaille päihteitä?
Silloin ei ollut ikärajoja tupakanmyyntiin, ja maaseutukaupat olivat kokonaan asia erikseen, ei niitä kukaan edes koskaan valvonut.
Ja ikärajat tupaka noston tulivat vasta paljon myöhemmin, tuolloin lapset kävivät ostamassa isälleen tupakkaa kaupoista.
16-vuotias saattoi tuolloin jo laillisesti ostaa tupakkaa, ei tarvinnut olla 18. Tämä asia muuttui 1990-luvun kuluessa.
Mutta alkoholia ei tuolloinkaan tainnut saada myydä alle 18 vuotiaalle; ei vaikka olisi sanonut, että isälle sitä saunajuomaa tässä oon hakemas. - Sityäkin ihmettelee, että miten tuolloin ehdittiin kaupoille kun kaupat meni (paljon) aikaisemmin kiinni kuin nykyisin
Olin 1980 ravintolassa tiskari palkka 6 tonnia markoissa
Ja jos siivosin oksennuksen sain ,200 markkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16-vuotias saattoi tuolloin jo laillisesti ostaa tupakkaa, ei tarvinnut olla 18. Tämä asia muuttui 1990-luvun kuluessa.
Lauantaivoittoisesti.
Mutta alkoholia ei tuolloinkaan tainnut saada myydä alle 18 vuotiaalle; ei vaikka olisi sanonut, että isälle sitä saunajuomaa tässä oon hakemas. - Sityäkin ihmettelee, että miten tuolloin ehdittiin kaupoille kun kaupat meni (paljon) aikaisemmin kiinni kuin nykyisin
Ei varmaankaan, koska ennen, muistaakseni nollarillakaan ei tarvinnut lain mukaan edes vastaanottaa alle neljän tunnin työvuoroja. Kyllä on työntekijää riistetty monessa asiassa lähihistoriassa.
1980 luku ihan huippu aikaa nuorille, töitä riitti koulun ohella ja, kesätyö paikkoja oli valittavaksi asti, jos olit hyvä työtekijä. Palkka asiallinen. Työt sai tehdä keralla kunnolla, ei juosten kusten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nollasopimuksesta hyötyy vain työnantaja.
Mikäli olisit itse työnantaja, pitäistkö työntekijää töissä oleskelemassa, eli maksaisist hänelle palkkaa, vaikka sulla ei ole antaa hänelle mitään tekemistä.
Sitä varten ne 0 tunti sopimukset on, että töitä tarjotaan vain silloin, kun sitä on todella tehtävänä.
Vain todellisesta työstä masketaan.
Ei siitä, että tulet työpaikalle, ja odotat siellä, että sattuisko mulla tänään olemaan mitään tekemistä töissä.
80-luvulla kukaan ei olisi edes pieraissut sellaiseen luuserityönantajaan joka kykene takaamaan riittävästi ja säännöllisesti työtunteja.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaankaan, koska ennen, muistaakseni nollarillakaan ei tarvinnut lain mukaan edes vastaanottaa alle neljän tunnin työvuoroja. Kyllä on työntekijää riistetty monessa asiassa lähihistoriassa.
Ja päättäjät elelevät jossain höttömaailmassa kuvitellen, että kansalaiset jaksavat töissä vähintään 67-vuotiaiksi, mieluiten hautaan asti.
Ennen v1992 lamaa töitä oli niin paljon kun huvitti tehdä. Muistan kun oli verokortin kopio kahdeksassa eri paikassa, kävi tekemässä keikkoja milloin itselle sopii. Palvelualojen lisäksi, esim toimistoapulaisen töitä, postitusta ym riitti, kun ei ollut sähköpostia. Ei myöskään ollut kännyköitä joten ei voitu olettaa että saa kovin lyhyellä ajalla kiinni. Oli työntekijän markkinat, sai valita minne meni töihin.
Monesti sai uuden työpaikan, kun käveli firmaan sisään. Vaan miten on asian laita nyt: kaiken maailman psykologisia haastatteluja, vaihe 1, 2, 3 jne.
Jos halutaan työntekijälle etulyöntiasema, yleinen työaika pitää pudottaa.
Sitä työnantajat välttää viimeiseen asti. Sopiva määrä työttömiä ja nollatuntisopimukset joilla kyykyttää, ovat työnantajan unelmatilanne.
Vierailija kirjoitti:
Silloin oli enemmän töitä tarjolla. Etenkin 1980-luvun puolen välin jälkeen, Suomi eli mahtavaa nousukautta.
Töitä oli, rahaa oli, lainaa sai, asuntoja osteltiin ja kaikilla meni hyvin.
Eikä ollut vielä mitään digijuttuja kuten nyt, ihmisille riitti töitä, kun kaikki tehtiin käsin.
Ja sitten se kupla puhkesi 1991 ja sillä tiellä olla tavallaan vieläkin.
Mikä kupla? Ihan hyvinhän nytkin menee jos on älynnyt itselleen edes jonkinlaisen koulutuksen hommata. Peruskoulun penkiltä tai pelkkänä ylioppilaana ei nykyään helposti pääse rahakkaisiin töihin kuten ennen 1990- lukua.
Ei välttämättä. Jos ei huvita tehdä töitä tiettyinä aikoina niin nollatuntisopparilla myös työntekijä voi sanoa että en tuu töihin. Kiinteällä työajalla teet sen työsopimukseen merkityn tuntimäärän vaikka väkisin. Kolme vuotta olin nollasopparilla ja se sopi silloiseen elämäntilanteeseen. En kyllä kannata silti nollasopimuksia, koska onhan niissä älytön riiston potentiaali niitä ihmisiä kohtaan keille työ on syystä tai toisesta tärkeää
Mä pääsin 15-vuotiaana kassalle kesätöihin lähikauppaan. Myin paitsi olutta, siideriä myös tupakkaa alaikäisenä. Ja tuohon aikaan 16v sai laillisesti ostaa tupakkaa. Muistelen ostaneeni kaverin kanssa 1-4%(?) sidukkaa 12v kypsässä iässä eikä kukaan sanonut mitään. Vaikka olen näin vakavasti traumatisoitunut kun olen alkoholia ja tupakkaa nuorena herkässä iässä käsitellyt ja myynyt/ostanut ei minusta ole tullut alkoholistia enkä edes polta.