Miksi sukkien suut on tehty niin himskatin kireiksi?
Uusina sukat ovat miellyttävät ja solahtavat jalkaan kiristämättä.
Mutta appajee - vaikka pesisit tismallee kuinka ohjeissa lukee--sukkien suut kiristävät niin vietävästi ja saa heittää roskiin ja ostaa uudet. Taas.
Kommentit (87)
Te ketkä olette löytäneet hyviä sukkia, voisitteko laittaa tänne linkkejä? Muitakin kun nuo Karkelon sukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukat on ylipäätään menneet huonoiksi viimeaikoina. Ennen sai puuvillasukkia missä oli vähän elastaania varressa, mutta nykyään kaikki sukat on jotain hiostavia muovisekoitteita joissa puuvillaa on max 80%. Kaikki uudet sukat hiostaa, on kylmiä ja liukkaita. Jostain syystä myös esim. merinovillaan pitää sekoittaa jotain muovikuituja.
Samaten sukkien pituus on vinksallaan, on vaan pitkiä sukkia (ns urheilusukat) jotka ylettyy puoleen pohkeeseen tai sitten on kokonaan varrettomia sukkia. Nilkkapituisia ei löydy mistään. Nuo ylipitkävartiset on sitten niitä jotka kiristää tai vaihtoehtoisesti valuu alas. Onneksi kotona ja töissä voi pitää itsetehtyjä villasukkia, mutta lenkkeily kylmällä säällä alkaa olla vaikeaa kun ei ole kunnon sukkia. Kesällä onneksi tarkenee varrettomissa.
Eihän tämäkään ole totta, siis nilkkapituisten sukkien katoaminen. Nilkkasukat ovat olleet suorastaan muotia viimeiset pari vuotta.
Missä tämä sukkakato näkyy?
Ostan itse sukkani useimmiten Stockalta tai Sokokselta, ja sekä puuvilla- että villasekoitesukkia saa niin polvi- kuin nilkkamittaisina ja puuvillaa/keinokuitua lisäksi täysin varrettomana.
Polvisukissa tällaisen paksupohkeisen (genetiikka ja liikkuva työ eli lihakset) täytyy ostaa tuttuja merkkejä, mutta nilkkasukissa löytyy mistä valita, ja varsi on suurimmassa osassa aivan samanmittainen kuin aina ennenkin, minun muistini alkaa 1980-luvulta.
Muotia ovat hyvin lyhytvartiset sukat jotka ylettyy juuri ja juuri nilkkaan saakka. Edustan vanhempaa sukupolvea jolle sana nilkkasukka tarkoittaa sukkaa jonka varsi peittää koko nilkan mutta ei yletä pohkeeseen saakka. Sellaisia oli ennen jotka olivat 98% puuvillaa ja 2% elastaania. Pysyivät jalassa hyvin eivätkä puristaneet.
Jos nykyään jostain löytää tuurilla oikean pituisen sukan, sen koostumus on max 60% puuvillaa ja loput jotain poly-alkuista. En halua muovisia sukkia, ne ovat liukkaita ja niistä irtoa joka pesussa mikromuoveja.
…Ja juuri pari viestiä aiemmin joku selitti, että nilkkasukkien varret ovat nykyään liian pitkiä :D
Älkää ostako itsellenne sopimattomia sukkia.
Kiitoa tästä ketjusta! Olen luullut olevani ainoa, joka kärsii tästä.
Miesten sukista uskallan suositella Pierre Robert-merkkisiä laatusukkia, jotka kestävät pesusta pesuun hyvinä.
Naisten sukista en osaa mitään merkkiä sanoa/suositella.
Täälläkin huomattu: lähes kaikki sukat kiristää normaalipaksuisiin jalkoihin punaiset rannut. Ei kiva. Jopa sellaiset joita mainostetaan kiristämättöminä tekevät saman.
Olen leikannut takaa resorin pystysuunnassa auki ja se auttaa. Harmittaa vaan kun pitää rikkoa kauis sukka.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paksut nilkat teillä oikein on? Itselläkin on kuitenkin jopa 21 cm eikä ole moista ongelmaa ollut ikinä.
Melkoiset norsun koivet sulla. Mulla ei reisikään ole 21 paksu. Ympärysmitta olisi eri asia.
Muotia ovat hyvin lyhytvartiset sukat jotka ylettyy juuri ja juuri nilkkaan saakka. Edustan vanhempaa sukupolvea jolle sana nilkkasukka tarkoittaa sukkaa jonka varsi peittää koko nilkan mutta ei yletä pohkeeseen saakka. Sellaisia oli ennen jotka olivat 98% puuvillaa ja 2% elastaania. Pysyivät jalassa hyvin eivätkä puristaneet.
Jos nykyään jostain löytää tuurilla oikean pituisen sukan, sen koostumus on max 60% puuvillaa ja loput jotain poly-alkuista. En halua muovisia sukkia, ne ovat liukkaita ja niistä irtoa joka pesussa mikromuoveja.