Isovanhemmat jotka antavat lahjaksi roskaa?
Edellinen aloitukseni poistettiin ennen kuin olin ehtinyt lukea vastauksia.
Kyselin että onko muita kenen isovanhemmat antavat lapsenlapsille pelkkää roskaa lahjaksi, eikä kyse ole siitä olisivat jotenkin vähävaraisia tms vaan aivan päinvastoin. Rahaa ja omaisuutta on, mutta lahjaksi annetaan arvitonta roinaa jolla ei tee yhtään mitään. Koskaan ei kysytä lasten lahjatoiveita. Ja sitten odotetaan että ollaan kiitollisia näistä ”lahjoista”.
Kommentit (1535)
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani ovat välillä kiukkuisena, kun lapsena lahjaksi sukulaisilta saamani astiastot, keittiövälineet ym. on edelleen heillä varastossa. Jokusen kertaa olen todennut, että oliskohan voinut silloin aikoinaan vaikka laittaa rahaa tilille..
Minulla on vanhempien luona varastossa ainakin kahdet tusinan hengen kahviastiastot. Yhdet on jotain kermansavikamaa ja yhdet jotain prisman halppisromua. Kummatkaan ei koskaan tule mihinkään käyttöön ja nykyisessä kodissa perheellämme on jo aivan eri astiat käytössä.
Lisäksi löytyy kattiloita, muovikippoja, viinilaseja, glögilaseja.. Ei mitään käyttöä.
Mulla sama. Kaikki eri paria niin pahasti ettei voi käyttää yhdessä. Siihen päälle kun sanon vanhemmille että pistäisivät pois ne, niin se ei käy missään nimessä. Ei siis niin että he laittaisivat mutta minäkään en saa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Äitini lahjoitti veljen lapsen tilille rahaa monta vuotta, opiskeluja varten. Niillä ostettiin sitten mopo joka jaksoi kiinnostaa noin vuoden. Sen jälkeen se myytiin, en tiedä minne rahat menivät, ei kuitenkaan jääneet opiskelua varten.
Äitisi siis lahjoitti rahaa veljesi lapselle ja lapsi osti niillä mopon? Ei kai äitisi voi määritellä mihin veljen lapsi omaisuuttaan käyttää? Tämä on juuri tätä kun lahjan omistussuhde ei jostain syystä vaihdu lahjan antajalta saajalle ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani ovat välillä kiukkuisena, kun lapsena lahjaksi sukulaisilta saamani astiastot, keittiövälineet ym. on edelleen heillä varastossa. Jokusen kertaa olen todennut, että oliskohan voinut silloin aikoinaan vaikka laittaa rahaa tilille..
Minulla on vanhempien luona varastossa ainakin kahdet tusinan hengen kahviastiastot. Yhdet on jotain kermansavikamaa ja yhdet jotain prisman halppisromua. Kummatkaan ei koskaan tule mihinkään käyttöön ja nykyisessä kodissa perheellämme on jo aivan eri astiat käytössä.
Lisäksi löytyy kattiloita, muovikippoja, viinilaseja, glögilaseja.. Ei mitään käyttöä.
No tee niille jotain hyvä ihminen! Miten kehtaat säilytellä kamojasi vanhempiesi nurkissa jos se ei ole heille ok? Sinunhan ne ovat, eivät vanhempiesi ekä edes heidän hankkimiaan joten eikös se ole dinun tehtäväsi hankkiutua niistä eroon jos sulla ei ole niille käyttöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tee niille jotain hyvä ihminen! Miten kehtaat säilytellä kamojasi vanhempiesi nurkissa jos se ei ole heille ok? Sinunhan ne ovat, eivät vanhempiesi ekä edes heidän hankkimiaan joten eikös se ole dinun tehtäväsi hankkiutua niistä eroon jos sulla ei ole niille käyttöä?
Osaatko lukea?
Vierailija kirjoitti:
Mikä peruste sekin on ajattelemattomalle lahjalle/roskakrääsälle, että no voihan sen sitten myydä eteenpäin, lahjoittaa hyväntekeväisyyskirppikselle, kierrättää tai heittää roskiin?? Juuri tämän kerskakulttuurin vuoksi turhaa tavaraa valmistetaan liikaa ja sitä on liikaa joka paikassa. Ikään kuin se olisi aina hyväksyttävä peruste, että väliäkö sillä, aina voi heittää pois. Not my problem. Ja hip hei, kaupasta lisää kamaa... voi luoja.
Tämä. Ei tämä ole mikään järkevä tapa toimia. Lahjan saajaa ei ajatella yhtään kun ostetaan sutta ja sekundaa mahdollisimman paljon saajan nurkkia täyttämään. Lisäksi samalla ylläpidetään tuota kiinaröhnäkauppaa. Jos tämä röhnän ostaminen lopetettaisiin niin loppuisi niiden tekeminenkin, jolloin todennäköisesti piristyisi esimerkiksi kotimainen tuotanto.
Sillä että on hirveä lauma röhnää ostavia mummoja on paljon vaikutusta yksittäiseen ihmiseen, mutta myös markkinoihin. Jos suomalaiset mummot lakkaisivat ostamasta halpa röhnää, ei sitä röhnää ennen pitkää tilata tänne. Mikä olisi kaikkien etu.
Täällä on vallalla ajatus siitä, että lahjan antajalla olisi oikeus päättää esimerkiksi siitä, mihin lahjaraha käytetään. Jos sillä on ostettu mopo, sillä on ostettu mopo. On eri asia, jos joku kavaltaa rahat. Kun antaa lahjan, antaa lahjan ja päätösvalta siirtyy toiselle henkilölle. Meidän kotiimme ei kukaan säilö krääsää tai roskaa. Emme ole jäteasema. Kaikki epämiellyttävä lähtee eteenpäin välittömästi, joko kierrätykseen tai kaatopaikalle. Päätäntävalta lahjoista siirtyy omistajalle ja sen vuoksi en koe mitään omantunnon tuskaa asiasta. Ihmeellisiä sadostisukulaisia teillä, meillä on ihan tapa, että kysytään lahjatoive ja vielä kaupasta laitetaan kuva ja kysytään, että olisiko tämä lapselle sopivan kokoinen tai mieluisa lelu. Samoin teen itse ostaessani lahjaa, sen on tarkoitus ilahduttaa.
Meillä kaikista esikoisen epäonnistuneista lahjoista todetaan että ”pikkusisko käyttää sitten”.
Mikä kaatopaikka se pikkusisko on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini lahjoitti veljen lapsen tilille rahaa monta vuotta, opiskeluja varten. Niillä ostettiin sitten mopo joka jaksoi kiinnostaa noin vuoden. Sen jälkeen se myytiin, en tiedä minne rahat menivät, ei kuitenkaan jääneet opiskelua varten.
No ehkä teidän geeneillä ei opiskella.
Arvasit väärin, tekee väitöskirjaa tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasit väärin, tekee väitöskirjaa tällä hetkellä.
Ai se mopopoika? No sittenhän kaikki on hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on vallalla ajatus siitä, että lahjan antajalla olisi oikeus päättää esimerkiksi siitä, mihin lahjaraha käytetään. Jos sillä on ostettu mopo, sillä on ostettu mopo. On eri asia, jos joku kavaltaa rahat. Kun antaa lahjan, antaa lahjan ja päätösvalta siirtyy toiselle henkilölle. Meidän kotiimme ei kukaan säilö krääsää tai roskaa. Emme ole jäteasema. Kaikki epämiellyttävä lähtee eteenpäin välittömästi, joko kierrätykseen tai kaatopaikalle. Päätäntävalta lahjoista siirtyy omistajalle ja sen vuoksi en koe mitään omantunnon tuskaa asiasta. Ihmeellisiä sadostisukulaisia teillä, meillä on ihan tapa, että kysytään lahjatoive ja vielä kaupasta laitetaan kuva ja kysytään, että olisiko tämä lapselle sopivan kokoinen tai mieluisa lelu. Samoin teen itse ostaessani lahjaa, sen on tarkoitus ilahduttaa.
No näin se normaalisti toimii. Mutta täällä on niitä joiden anopit ja äidit pitää määrää tärkeämpänä kuin laatua ja vielä kyttäävät että lahjoitettu tavara on ikuisesti olemassa. Ajattele nyt sitäkin joka myi taaperolelun pois ja jonka äiti alkoi huutaa kun ne veljien ehkä joskus syntyvät lapset olisivat sen halunneet. Ja veljet olivat niin nuoria että yli 10v ei olisi edes pitkä aika odottaa.
Näiden mummojen lapset ovat varmaan jo lapsina olleet niin alistettuja, etteivät pysty pistämään vastaan vaan valitsevat pienemmän riesan tien ja yrittävät saada asiaan ratkaisun ilman suurempia riitoja
Mikä on vaikeaa jos puhe ei mummeliin tehoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjatilistä, en ole isovanhempi mutta sukulaislapselle avattiin aikoinaan oma tili jonne sai lahjoittaa rahaa. Kiva idea minusta, kun kaikilla on jo tavaraa nurkat täynnä, joten laitoin monet synttärit ja joulut tilille lahjoituksen.
Myöhemmin kuulin lapsen äidiltä että rahat oli nostettu lapsen tililtä ja käytetty kodin remonttiin. Kyseessä ei ollut mikään hätätilanne, vaan ihan normaalia tapetointia ynnä muuta. Äidin mielestä tämä oli ok, koska lapsikin asuu talossa ja katselee tapetteja. Niin kai periaatteessa, mutta ajattelin että rahalla olisi ostettu lapselle jotain henkilökohtaista, talvihaalaria tai harrastusvälinettä tai säästetty vaikkapa ajokorttiin tai pesämunaan ensimmäistä omaa kotia varten.
Tuntui hullunkuriselta kustantaa minua varakkaamman perheen remonttia, olisin ne rahat voinut laittaa säästöön ihan omaakin remonttia varten.
Tämän takia ei ikinä rahaa. Nykyvanhemmat käyttää kaiken kumminkin itseensä ja omiin tarpeisiinsa ja perustelevat sitä jollain tällaisella naurettavalla "lapsikin katsoo seiniä".
Lapsi hyötyy monin tavoin kauniista kodista. Krääsästä ei.
Ihan sama. Kyseessä on kuitenkin rikos, ja lähipiirin on hyvä tehdä lapselle tämä selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikista esikoisen epäonnistuneista lahjoista todetaan että ”pikkusisko käyttää sitten”.
No minä olin jo lapsuudessa se pikkusisko jolle dumpattiin kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjatilistä, en ole isovanhempi mutta sukulaislapselle avattiin aikoinaan oma tili jonne sai lahjoittaa rahaa. Kiva idea minusta, kun kaikilla on jo tavaraa nurkat täynnä, joten laitoin monet synttärit ja joulut tilille lahjoituksen.
Myöhemmin kuulin lapsen äidiltä että rahat oli nostettu lapsen tililtä ja käytetty kodin remonttiin. Kyseessä ei ollut mikään hätätilanne, vaan ihan normaalia tapetointia ynnä muuta. Äidin mielestä tämä oli ok, koska lapsikin asuu talossa ja katselee tapetteja. Niin kai periaatteessa, mutta ajattelin että rahalla olisi ostettu lapselle jotain henkilökohtaista, talvihaalaria tai harrastusvälinettä tai säästetty vaikkapa ajokorttiin tai pesämunaan ensimmäistä omaa kotia varten.
Tuntui hullunkuriselta kustantaa minua varakkaamman perheen remonttia, olisin ne rahat voinut laittaa säästöön ihan omaakin remonttia varten.
Tämän takia ei ikinä rahaa. Nykyvanhemmat käyttää kaiken kumminkin itseensä ja omiin tarpeisiinsa ja perustelevat sitä jollain tällaisella naurettavalla "lapsikin katsoo seiniä".
Lapsi hyötyy monin tavoin kauniista kodista. Krääsästä ei.
Ihan sama. Kyseessä on kuitenkin rikos, ja lähipiirin on hyvä tehdä lapselle tämä selväksi.
Myös herjaaminen ja vihapuhe on rikoksia.
Älkää antako lasten pettyä toista kertaa. Ensimmäisen vielä ymmärtää, mutta ei sitä, että annatte homman jatkua. Palautatte avaamattomina paketit ja ostatte lapsillenne, mitä he oikeasti toivovat.
Täällä on kyllä aivan käsittämätöntä läppää joiltakin (isovanhemmiltako?), jotka puolustavat tätä turhien krääsälahjojen ostamista sillä, että lahja tulee lapselle, eikä vanhemmalle. Tottakai tulee, mutteivät lapsetkaan lähtökohtaisesti tykkää mistä tahansa roinasta. Joku 1-vuotias voi hetken pyöritellä ja imeskellä mitä tahansa paketista ilmestyvää tavaraa, mutta isommat lapset eivät taatusti jaksa kiinnostua mistä tahansa vain siksi, että se on olemassa ja saatu lahjaksi.
Mikä järki esimerkiksi kantaa heppatytölle prinsessaroinaa tai Harry Potterista innostuneelle pojalle autoleluja? Kiusaamista ja vähättelyähän se on ja lisäksi rahanhaaskausta, kun se epämieluisa lelu jää käyttämättä kuitenkin. Jotkut yrittävät perustella tätä sillä, että ne toivelahjat ovat niin kalliita, mutta silti usein käytetään sama summa, jolla sen yhden toivotun asian olisi saanut, kasaan turhaksi jäävää roinaa, enemmänkin jopa. Aivan älytöntä.
Omilla toisilla isovanhemmillani oli esimerkiksi tapana ostaa minulle ja veljelleni aina samanlainen lahja, tyyliin molemmat sai identtiset leikkihevoset. Minä heppaintoilijana tietenkin tykkäsin, veljen kohdalla meni metsään ja lujaa. Näiden isovanhempien kanssa oltiin niin paljon tekemisissä, että varmasti tiesivät, mistä tykätään, eikä olisi ollut vaikea varmistaa meiltä tai vanhemmilta, jos oli jäänyt epäselväksi, että minua kiinnostaa hepat ja veljeä traktorit. Joskus meni tietysti hutiin toisin päin, joskus tuli jotain molemmille epämieluisaa jne. Pointti on kuitenkin se, että lasta ilahduttaa ihan yhtä lailla se yksi mieluisa lahja paljon enemmän kuin tusina epämieluisaa kuin vanhempaakin ihmistä. Tuskin nämä roinaa antavat isovanhemmat itsekään riemusta kiljuisivat, jos saisivat säästöladon pussillisen turhanpäiväistä, huonolaatuista rihkamaa, joka ei vastaa omaa makua, eikä kokoa, joten miksi siitä lapsen pitäisi ilahtua, tai lapsen vanhempienkaan.
Olisi kyllä mielenkiintoista lukea joku motiivi tähän lahjojen ostamiseen ohi toiveiden silloin, kun toiveita on esitetty, ja ne ovat kohtuullisia. Miksi se 15 e pitää laittaa My Little Pony-hahmoon, jos lapsi on toivonut legoja, joita saa kyllä ihan vastaavalla summalla? Miksi ostaa 20 e:lla 3 lahjaa, joista yksikään ei vastaa toiveita sen sijaan, että laittaisi saman rahan yhteen mieleiseen lahjaan? Jotain omia lapsuuden vaillejäämistraumojako siinä puretaan, kun itse ei jouluna olla saatu kuin ehkä 1 paketti ja sekin on ollut isän vanhat parsitut villasukat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Kaikki eri paria niin pahasti ettei voi käyttää yhdessä. Siihen päälle kun sanon vanhemmille että pistäisivät pois ne, niin se ei käy missään nimessä. Ei siis niin että he laittaisivat mutta minäkään en saa laittaa.
Tietenkin saat tehdä omille tavaroillesi mitä haluat. Itse laitan ilmoituksen toriin ja kaikki häviää yleensä muutamassa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama "jollekin se sopii". Ei se mitenkään ratkaise sitä ongelmaa että meille raahataan tänne moskaa. Se on ihan sama vaikka kaikki kokeiltaisiin sitä rikkinäistä paloautoa. Rikki se on silti ja näin ollen ihan turhaa.
Kyllä munkin mielestäni lahjarahoilla saa tehdä mitä haluaa eikä rahalahjan antajalla ole siihen mitään sananvaltaa. Sama koskee tavaroita.
Ehkä heillä oli mennyt roska- ja lahjapussi vahingossa sekaisin?