Isovanhemmat jotka antavat lahjaksi roskaa?
Edellinen aloitukseni poistettiin ennen kuin olin ehtinyt lukea vastauksia.
Kyselin että onko muita kenen isovanhemmat antavat lapsenlapsille pelkkää roskaa lahjaksi, eikä kyse ole siitä olisivat jotenkin vähävaraisia tms vaan aivan päinvastoin. Rahaa ja omaisuutta on, mutta lahjaksi annetaan arvitonta roinaa jolla ei tee yhtään mitään. Koskaan ei kysytä lasten lahjatoiveita. Ja sitten odotetaan että ollaan kiitollisia näistä ”lahjoista”.
Kommentit (1535)
Vierailija kirjoitti:
N.40 kirjoitti:
Mitenkäs ne lahjat menee sitten toisinpäin. Taitaa sieltä isovanhempien jäämistöstäkin sitten aikanaan löytyä käyttämätöntä hartiahuivia jos toistakin ja pörrösukkaa ja patalappua. Ei taideta toisinpäinkään oikein osata.
Harmi, kun täällä isovanhemmat ei mitään ketjuja kirjoittele. Olisi joskus mielenkiintoista kuulla heitäkin.No siis isovanhemmistahan on ihan ok, että lahjaksi tuodaan mitä sattuu alesta tai ilmaiseksi saamaan. Ei se haittaa jos ei ole mielikuosia tai oikeaa kokoa. Toki kiitollisina silti käyttävät.
Se on eri asia ettei kaikki lahjat aina osu ihan nappiin, kun roudata ihan tarpeetonta ja väärän kokoista. Lapsilla kasvuvara voi tarkoittaa että vaate sopii vasta monen vuoden päästä, jolloin se ei tasan enää ole muodikas vaan vihonviimeinen. Liian pieni taas on täysin susi. Ne koot on niin helppoa tarkistaa vanhemmalta, jos on epävarma.
Vierailija kirjoitti:
Saman minäkin haluaisin tietää. Kun aina on ostettu niitä liian pieniä. Vai oliko se viimeinen kappale alekorissa ja lahjaksi nyt vaan käy mikä vaan? En siltikään ihan ymmärrä, koska esim kynäpaketin tai oikeankokoiset sukat olisi saanut varmasti samaan hintaan.
Jos sinulla olisi lapsia, tietäisit, että eri valmistajilla kokomerkinnät eivät aina vastaa toisiaan. Koko 116 saattaa toisella valmistajalla olla lapselle sopiva, mutta kilpailijalla se onkin liian pieni. Miksi esiintyä palstalla, jos et tiedä mistä puhutaan?
Tuovatko isovanhemmat suoraan roskiksena lahjaksi, koska otsikko oli, että isovanhemmat antavat roskaa. Ihmiset on tulleet liian vaativiksi, mikään ei ole hyvä.
Olisi elämä, kuin sota-aikaan, pulaa oli kaikesta. Ihmiset tyytyi vähään, kun mitään ei juuri ollut.
Heti ekassa leikissä hajoava kiinamuovikrääsä on hyvä esimerkki siitä, mikä tässä maailmassa on pielessä. Roinaa valmistetaan ja rahdataan ja ostetaan käsittämättömät määrät vailla huolta huomisesta ja ainahan se voi jäädä jonkun muun murheeksi. Yritä siinä sitten opettaa vastuullista kuluttamista lapsille tässä krääsän täyttämässä maailmassa. Olen kuullut sellaisenkin perusteen, että "ei isovanhempia tällaisella voi enää vaivata, miettikööt nuoret ympäristöasioita". Ja kas näin, taas on saatu uusi peruste jatkaa krääsän ostamista ja antamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman minäkin haluaisin tietää. Kun aina on ostettu niitä liian pieniä. Vai oliko se viimeinen kappale alekorissa ja lahjaksi nyt vaan käy mikä vaan? En siltikään ihan ymmärrä, koska esim kynäpaketin tai oikeankokoiset sukat olisi saanut varmasti samaan hintaan.
Jos sinulla olisi lapsia, tietäisit, että eri valmistajilla kokomerkinnät eivät aina vastaa toisiaan. Koko 116 saattaa toisella valmistajalla olla lapselle sopiva, mutta kilpailijalla se onkin liian pieni. Miksi esiintyä palstalla, jos et tiedä mistä puhutaan?
Siksipä ei koskaan kannata irrottaa niitä lappuja ja antaa ilman kuittia ja siksi kannattaa ensisijaisesti ostaa tarkasti just se mitä pyydetään eikä alkaa alunperinkään säveltää.
Tai antaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistatan tämänkin ketjun jos ap ei vastaa kysymyksiin siitä mitä isovanhemmat ovat lapselle antaneet lahjaksi.
Älä jaksa. Eihän tänne edes uskalla kirjoittaa mitään oikeita yksityiskohtia siinä pelossa että löytää stoorinsa iltiksen lööpistä.
No kyllä nyt voi kirjoittaa esimerkin mikä on vastaavaa "roskaa" ilman, että täytyy tunnistettavasti luetella joulun lahjat.
Ei tästä ole mitään mieltä keskustella, jos ei tiedä mitä on AP:n mielestä roska.Minä voin luetella mitä roskaa omat lapseni ovat saaneet vuosien myötä:
- aikaisemmin mainitsemani leikkimeikkisetti
- halpoja harja+pelisettejä
- sotaleluja ja leikkiaseita, jotka heti rikki
- koriste-esineitä, kynttilänjalkoja ja tuikkukippoja
- pehmoleluja, paljon...
- muovisia pihapelileluja, keiloja jotka eivät pysy pystyssä jne
Lapset nykyään 6 ja 8 vuotta.Miksi joku ajattelee, että alle kouluikäinen ilahtuisi kynttilänjaloista tai tuikkukupeista? Täysi-ikäisyyttä lähestyvälle ymmärrän esim läpinäkyvän simppelin tuikkukipon, astiat, lakanat ym käyttöesineet tulevaa itsenäistymistä ajatellen, mutta jollekin 6v:lle ei ole mitenkään ajankohtainen lahja.
Täysi-ikäisyyttä lähestyvät ne vasta nirsoja ovatkin. Kaikki isovanhempien antavat astiat ovat auttamatta vääränlaisia, vanhanaikaisia, tarpeettomia.
Älä osta vääränlaisia, vanhanaikaisia ja tarpeettomia astioita. Kysy ensin. Kysy teiniltä haluaako hän astioita ja mistä astiasarjasta hän pitäisi ja sitten ostaa sitä vaikka lautanen kerrallaan.
Meillä teini kerää Koko-sarjaa itselleen. Kun anoppi kuuli, että teini haluaa Koko-sarjan valkoisen lautasen niin anopin mielestä oli järjetöntä maksaa yhdestä lautasesta parikymppiä kun sillä saa kokonaisen astiaston saiturin pörssistä. Tuli sitten iloisemman värinen astiasto saiturin pörssistä. Hukkaan meni ne rahat.
Lapsellasi on liian kallis maku. Ostakoon itse omilla rahoillaan niin kalliita lautasia kuin haluaa.
Jos anoppi kuitenkin käyttää sen 20€ lapsen lahjaan niin käyttää sen sitten mielummin siihen yhteen toivottuun kalliiseen lautaseen. Sama raha häneltä kuitenkin menee. Mitä väliä hänelle on onko se yksi lautanen vai kymmenen lautasta kun lahjan saaja toivoo eniten sitä yhtä ainoaa lautasta.
Jep. Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. :D
Mäkin sain lapsena/teininä aina jotain "vähän sinnepäin"-lahjoja joita oli kuitenkin ostettu samalla rahalla, ellei kalliimmallakin. Mun toiveet kuulemma oli niin kalliita (????!!!!) että olisi tylsää jos tulisi vain 1-3 pakettia. :D WTF. Ei musta olis ollut yhtään tylsää saada toivomani jos rahaa niihin kuitenkin oli.
Noh, sitten sain jopa lähemmäs 30 (!!!!) pakettia joka joulu jossa oli kaikkea ei toivottua yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N.40 kirjoitti:
Mitenkäs ne lahjat menee sitten toisinpäin. Taitaa sieltä isovanhempien jäämistöstäkin sitten aikanaan löytyä käyttämätöntä hartiahuivia jos toistakin ja pörrösukkaa ja patalappua. Ei taideta toisinpäinkään oikein osata.
Harmi, kun täällä isovanhemmat ei mitään ketjuja kirjoittele. Olisi joskus mielenkiintoista kuulla heitäkin.No siis isovanhemmistahan on ihan ok, että lahjaksi tuodaan mitä sattuu alesta tai ilmaiseksi saamaan. Ei se haittaa jos ei ole mielikuosia tai oikeaa kokoa. Toki kiitollisina silti käyttävät.
Se on eri asia ettei kaikki lahjat aina osu ihan nappiin, kun roudata ihan tarpeetonta ja väärän kokoista. Lapsilla kasvuvara voi tarkoittaa että vaate sopii vasta monen vuoden päästä, jolloin se ei tasan enää ole muodikas vaan vihonviimeinen. Liian pieni taas on täysin susi. Ne koot on niin helppoa tarkistaa vanhemmalta, jos on epävarma.
Tämä tuntuu olevan monille täällä ihan mahdoton ymmärtää. Jos toiveena on transformerspaita ja mummo ostaa oikeankokoisen robottipaidan kun luulee että se on transformeri kyseessä on huti, vahinko, ei-tahallinen teko. Lahja on ok
Jos taas mummo antaa transformerspaidan sijaan pinkit pörröiset housut kaksi kokoa liian pienenä ja polvista puhki kuluneena siksi että olivat halvat/ilmaiset, kyseessä on roskalahja
Vierailija kirjoitti:
Tykkään kun saan lahjaksi perus kulutustavaroita pesuaineet, vessapaperit, pyyheliinat, kahvit jne.
Olen tosi kiitollinen näistä lahjoista.
Mukava, että palstalla joku täysjärkinen näiden av-mammojen seassa, ei kaikkea ole vielä menetetty.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempana olen lukenut aika tyrmistyneenä tätä ketjua. Jos omat lapseni ja lapsenlapseni olisivat kaltaisianne en ostaisi heille ikinä mitään.
Täysin käsittämättömiä ja kiittämättömiä kommentteja osa täällä. Jokainen lahjoo tai on lahjomatta tyylillään, mutta lahja otetaan aina vastaan ja kiitetään. Se mitä sillä teette on sitten ihan oma asianne ja mölyt pidetään joka tapauksessa mahassa. Törkeää käytöstä isolla osalla täällä ja näkee kyllä, ettei koskaan ole puutetta ollut mistään.
Millä oikeudella loukkaat läheisiäsi (!) ohittamalla heidän ajatuksensa ja toiveensa, ja sitten itse vedät herneen nenääsi jos he eivät liikutukaan kyyneliin kiitollisuudesta? Itse pistät itsekkäästi omat tunteesi etusijalle, mutta et salli sitä että myös muut tekevät samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä ei koskaan kannata irrottaa niitä lappuja ja antaa ilman kuittia ja siksi kannattaa ensisijaisesti ostaa tarkasti just se mitä pyydetään eikä alkaa alunperinkään säveltää.
Tai antaa rahaa.
Tai sitten ostaa yhtä kokoa isompaa jolloin vaate on pienemmillä lapsilla etenkin käyttökelpoinen yleensä puolen vuoden sisällä.
Mutta missään nimessä ei osteta 130cm lapselle 110cm vaatetta, koska se ei vain millään järjenkäytöllä lapselle mahdu. Taas: ihan eri asia ostaa vahingossa mitoitukseltaan kittana vaate, kuin ostaa tietoisesti kaksi kokoa liian pieni. Tämänkin tietää jokainen vanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään kun saan lahjaksi perus kulutustavaroita pesuaineet, vessapaperit, pyyheliinat, kahvit jne.
Olen tosi kiitollinen näistä lahjoista.
Mukava, että palstalla joku täysjärkinen näiden av-mammojen seassa, ei kaikkea ole vielä menetetty.
Veikkaan että kaikille kävisi käyttötavara, vaikka vessapeperi menee kyllä ja jos sitä saa lahjaksi, voi itse ostaa jotakin säästyneellä rahalla. Pointti jota osa ei tajua on juuri se, että annetaan käyttökelvotonta.
Vierailija kirjoitti:
Heti ekassa leikissä hajoava kiinamuovikrääsä on hyvä esimerkki siitä, mikä tässä maailmassa on pielessä. Roinaa valmistetaan ja rahdataan ja ostetaan käsittämättömät määrät vailla huolta huomisesta ja ainahan se voi jäädä jonkun muun murheeksi. Yritä siinä sitten opettaa vastuullista kuluttamista lapsille tässä krääsän täyttämässä maailmassa. Olen kuullut sellaisenkin perusteen, että "ei isovanhempia tällaisella voi enää vaivata, miettikööt nuoret ympäristöasioita". Ja kas näin, taas on saatu uusi peruste jatkaa krääsän ostamista ja antamista.
Ihana perustelu. Mitäköhän kiinaröhnästä eläville käy kun tuo isovanhempien sukupolvi siirtyy seuraavaan hiippakuntaan ja nuoremmat polvet eivät halua moiseen moskaan rahojaan tuhlata.
Tämä keskustelu saa minut surulliseksi.
Itse ainakin arvostan isovanhempiani ja myös vanhempiani, vaikka kantaisivat minulle ja lapsilleni ihan mitä tahansa lahjaksi. Ei ole iso vaiva kärrätä käyttökelvottomia roskiin ja kierrättää käyttökelpoista, mutta ei niin mieluista tavaraa.
Ei tulisi mieleenikään arvostella ja loukata lahjan antajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempana olen lukenut aika tyrmistyneenä tätä ketjua. Jos omat lapseni ja lapsenlapseni olisivat kaltaisianne en ostaisi heille ikinä mitään.
Täysin käsittämättömiä ja kiittämättömiä kommentteja osa täällä. Jokainen lahjoo tai on lahjomatta tyylillään, mutta lahja otetaan aina vastaan ja kiitetään. Se mitä sillä teette on sitten ihan oma asianne ja mölyt pidetään joka tapauksessa mahassa. Törkeää käytöstä isolla osalla täällä ja näkee kyllä, ettei koskaan ole puutetta ollut mistään.Millä oikeudella loukkaat läheisiäsi (!) ohittamalla heidän ajatuksensa ja toiveensa, ja sitten itse vedät herneen nenääsi jos he eivät liikutukaan kyyneliin kiitollisuudesta? Itse pistät itsekkäästi omat tunteesi etusijalle, mutta et salli sitä että myös muut tekevät samoin.
Juuri näin! Mutta tätähän se juuri on. Uskomattoman itsekästä porukkaa osa vanhemman ikäpolven edustajista. He kehtaavat kuitenkin surutta haukkua nuoria itsekkäiksi, kun eivät ”lahjat” kelpaa. Ja auta armias jos heitä tosiaan jostain kritisoi… Se on kuule kunnon show tiedossa mykkäkouluineen jne. En sitten osta yhtäkään lahjaa enää ikinä
teille tai edes osallistu millekään lasten synttäreille. Selvä. Kunnes taas vuoden päästä ollaan unohdettu koko juttu, siis isovanhempi on kokenut muistinmenetyksen ja kippaa lisää roinaa ovesta sisään.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin arvostan isovanhempiani ja myös vanhempiani, vaikka kantaisivat minulle ja lapsilleni ihan mitä tahansa lahjaksi. Ei ole iso vaiva kärrätä käyttökelvottomia roskiin ja kierrättää käyttökelpoista, mutta ei niin mieluista tavaraa.
No jos se ei ole iso vaiva niin miksi se roina kärrätään sinne toisen huusholliin?
Vierailija kirjoitti:
Mummo asuu kerrostalossa. Paljon helpompi hänen on ne roinat kipata taloyhtiön roskiksiin kuin minun joka asun omakotitalossa ja maksan erikseen ylimääräisistä roskista.
Vierailija kirjoitti:
Millä oikeudella loukkaat läheisiäsi (!) ohittamalla heidän ajatuksensa ja toiveensa, ja sitten itse vedät herneen nenääsi jos he eivät liikutukaan kyyneliin kiitollisuudesta? Itse pistät itsekkäästi omat tunteesi etusijalle, mutta et salli sitä että myös muut tekevät samoin.
Miksi vaadit muilta, mutta itse et ole valmis samaan? Kuinka itsekkäiksi palstan av-mammat ovat tulleet?
Meillä kummilapset lähettävät kyllä tarkat lahjalistat, mutta kun laitan omien lasten listat, eipä juuri kukaan vaivaudu lukemaan niitä. Nyt ymmärrän nykynaisten ajatusten juoksua, vaaditaan ja ollaan itsekkäitä, ja valitetaan jatkuvasti, vaikka syy löytyisi peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Lahjan antaja saa kyllä loukata saajaa?
Täällä on myös moneen kertaan kerrottu mikä vaiva on kierrättää sitä krääsää.
T se joka myi Torissa vuoden nukenrattaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaadit muilta, mutta itse et ole valmis samaan? Kuinka itsekkäiksi palstan av-mammat ovat tulleet?
Meillä kummilapset lähettävät kyllä tarkat lahjalistat, mutta kun laitan omien lasten listat, eipä juuri kukaan vaivaudu lukemaan niitä. Nyt ymmärrän nykynaisten ajatusten juoksua, vaaditaan ja ollaan itsekkäitä, ja valitetaan jatkuvasti, vaikka syy löytyisi peilistä.
Ostan itse aina tiukasti ja tarkasti vain ja ainoastaan toivottua tai annan lahjakortin toivottuun kauppaan tai annan rahana. Aina.
Voi ei. Me ollaan opetettu lapset olemaan kohteliaita, vaikka lahjaksi tulisi mitä - siis että eivät tietenkään lahjan antajan ollessa paikalla sano mitään.
Mutta muutaman kerran on tullut esim. 160cm vaatteita 110cm kokoa käyttävälle - "kun alesta sattui saamaan". Voin kertoa, että vähän harmitti, kun mietin kuinka kauan tuota vaatetta täytyy säilöä ennen kuin sitä oikeasti voi käyttää. Tuohan nyt ei ollut roskaa, mutta vähän tuollaista.. :)
Joskus on tullut näitä muutaman euron muovisia lentokoneita/autoja, mitä vastaan minulla tai miehellä ei mitään ole. Mutta kun ne on hajonneet usein jo heti ensimmäisessä leikissä = paha mieli. Ollaan jouduttu pyytämään, ettei näitä tuotaisi meille, vaan ennemmin sit vaikka sukkia, tai muuta tarpeellista. Ja että ennemmin tuo vaikka sen paketin sukkia, vaikka se paketti onkin silloin pieni, koska niitä sukkia oikeasti tarvitaan. Enemmän, kuin sitä mahdollisimman halvalla ostettua lelua, joka heti hajoaa. (Missään nimessä emme kalliimpia pyydäkään ostamaan, voidaan ostaa ne itse).
Yksi asia on karkki. Oikeasti, meillä on jouluna ihan tarpeeksi karkkia. Sen verran, että jokainen saa suun makiaks, mutta riehuminen ei kuitenkaan ala. Kun tästä ollaan omille vanhemmilleni sanottu, toivoisin, että tätä kunnioitettaisiin, mutta kerta toisensa jälkeen lapsille luvataan antaa karkkia ja tupataan se mukaan "koska me isovanhemmat ehdittiin jo näin lapsille luvata". Ei me tästä suututa, ja ymmärrän että tarkoitus on varmaan hemmotella lapsia. Mutta meillä ei liika sokeri toimi, ja tympeää on myös alkaa keksiä rajoja milloin tämä hemmetin karkkipussi nyt avataan kun isovanhemmat sen lupasivat.