Isovanhemmat jotka antavat lahjaksi roskaa?
Edellinen aloitukseni poistettiin ennen kuin olin ehtinyt lukea vastauksia.
Kyselin että onko muita kenen isovanhemmat antavat lapsenlapsille pelkkää roskaa lahjaksi, eikä kyse ole siitä olisivat jotenkin vähävaraisia tms vaan aivan päinvastoin. Rahaa ja omaisuutta on, mutta lahjaksi annetaan arvitonta roinaa jolla ei tee yhtään mitään. Koskaan ei kysytä lasten lahjatoiveita. Ja sitten odotetaan että ollaan kiitollisia näistä ”lahjoista”.
Kommentit (1535)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lahjahevosen suuhun katsomista. Tämä etuon se ajatus.
Isovanhempien mielestä lahjan kuuluu olla yllätys. Ja se ei ole yllätys, jos ap on etukäteen määrännyt vaatteen koon, värin ja merkin.
Kannattaa nyt itse muuttaa asennoitumistaan ja miettiä etukäteen mitä kannattaa toivoa. Toivo jotakin sellaista, missä riittää ylimalkaisempi toive esim. suklaata, uusi yöpuku tai lapselle kylpypyyhe. Jos sun pitää kylpypyyhkeenkin väri ja kuviointi saada päättää itse, on aika höllätä. Muista, että lapset saattavat iloita siitä krääsästäkin. Ja itse tehtyjä käsitöitä älä ylenkatso.Voi kun saisikin noin käytännöllisiä lahjoja! Koskaan ei ole kukaan saanut suklaata, kylpypyyhettä tai yöpukua. Enkä todellakaan tarkoita sitä että pitäisi saada väri tai kuvio päättää, mutta jos urheilullinen teinipoika saa lahjaksi ristipistotyöt-kirjan tai ekaluokkalainen tyttö jonkun järkyttävän myrkynvihreän mummojen villaliivin, joka ei ole edes oikeaa kokoa, niin ihan oikeasti, pitäiskö näistä lahjoista olla kiitollinen? Ärsyttää kun ei osaa tai välitä edes yksinkertaista kysymystä kysyä, kuten mistä lapsi pitää tai mitä lapsi tarvii? Tai ostaisi jotain turvallista ja käytännöllistä kuten villasukat ja suklaata tai juurikin sen kylpypyyhkeen, tai vaikka antaisi sen 3e rahana, mutta ei.. Miksi? Ja kyllä tästä asiasta astetta ärsyttävämpää tekee se, että isovanhemmilla on oikeasti rahaa ja omaisuutta, ja tosiaan kyllä mekin ollaan heille ihan hienoja lahjoja annettu, että ei todellakaan olla vaan käsi pitkällä, kuten täällä yritetään vääristää asiaa.
T. Ap
Villasukat olisivat olleet vääränkokoiset, suklaa väärää merkkiä, kylpypyyhe väärää materiaalia. Lapsesi olisivat pettyneet joka tapauksessa. Huono joulu ja huonot isovanhemmat.
Roskalahjat ovat 2€:lla ostettu 10 leikkimuoviauton kokoelma, joissa neljässä autossa ei pysy renkaat kiinni. Polyesterityynynpäällinen joka on jo valmiiksi nyppyinen, eikä vetoketju mene kiinni. Lasten kirja joka on pyörinyt alekorissa jo useamman vuoden ja kannet ovat sen näköiset. Suklaa, jonka valmistajan nimeä ei kukaan tunnista ja se on valmistettu Romaniassa.
Nukke, jonka toinen silmä ei ehkä aukea ja nuken vaatteet ovat ratkenneet sivusaumasta. Posliinifiguuri, jonka silmät ja suu on maalattu reilusti ohi. Muoviset lelut, jotka halkeavat heti kin tipahtavat lattialle. Akryylipipot ja kaulahuivit, jotka ovat nyppyisiä. Dvd levyt, ihmisille joilla ei ole enää edes koko soitinta. Kellot joita voi ostaa etelässä katumyyjiltä 5€. Jne. jne.
Kukaan ei tarvitse niitä. Niitä ei pitäisi edes valmistaa, koska kuluttavat vain luonnonvaroja.
Halvalla voi ostaa laatua. Vaikka sitten ihan vaan hyvälaatuisen ämpärin tai sen suklaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainoastaan mun kummi osui lahjan kanssa nappiin. Osti lapselle tarroja, koska niiden liimailu joka paikkaan on nyt parasta, sekä pienen legopaketin. Tadaa. Ei ollut kallis lahja ja saajalle todella mieluinen.
Roskaa mitä saatiin, lapset 3v ja 5v:
Satunaisia puupalikoita, vauvakirjoja, kahdet nukenvaunut (on jo yhdet), 6 pehmolelua, liian pieniä sukkia, liian pienet yöpuvut ja kasoittain karkkia (lapset ei juuri saa syödä karkkia). Lisäksi vielä peli, joka meillä jo on ja vauvan sänkyyn sopivat pussilakansetit kummallekkin.
Ärsyttää todella paljon.
Eihän noi tavarat nyt mitään roskaa ole! Kaikki saa varmasti myytyä, kun vähän näkee vaivaa, ja saaduilla rahoilla voi ostaa lapsille tarpeellista tai haluttua.
Ainoat joista ehkä jotain saa on nuo rattaat ja lakanat ja selin voi viedä vuoden. Ja sitten saa yhteensä 6-8 euroa. Myin just nukenvaunuja vuoden, sain kahdesta rattaasta yhteensä 4 euroa. Lasten lakanoita saa Torista ja kirppisryhmistä ilmaiseksi. Sukkia ei kukaan osta, eikä yöpukuja. Kerran olen yhden merkkipaitulin saanut myytyä.
Ne viis pakettia ovat yleensä edelleen yhteen laskettuna halvempia kuin se varsinainen toive. Suomalaisista on tullut ahneita, varsinkin lapsista. Esimerkiksi 20 euron lahjaa pidetään halpana. No sen ylimääräisen parikymppisen hankkiminen ei olekaan niin helppoa. Omille lapsille kerroin useaan kertaan ettei minkään arvoista lahjaa saa aliarvioida. Voivat yrittää tienata itse sen rahan jonka arvoinen lahja on. Lahja on maksanut jotakin antajalleen ja kannattaa ennemminkin miettiä miksi lahjanantaja katsoi että tarvitset sellaisen. Mun lapset nyt aikuisia ja tienanneet jo pitkään itse. Jotkut ihmiset ovat lahjaihmisiä, jotkut eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ap tosi kiittämättömältä. Voit varmaan kertoa varakkaille isovanhemmille, että ette lahjoja tarvitse. Meillä on 8 ja 10 vuotiaat lapsenlapset. Alusta saakka on ostettu vaikka mitä hyötytarviketta ( vaunut, sänky esim.) ja kehittäviä laatuleluja ym. Nykyisin annoin vähän joulurahaa ja peruslahjat: kirjat, pyjamat, joulukarkit ja lautapelin. Ja asia joka ap:n on hyvä muistaa, ei ole isovanhemmilla mitään velvollisuutta ostella lahjoja lapsenlapsille.
Näin on! Meilläkin vanhemmat ostavat lapsilleen vain jotakin pientä lahjaksi ja isovanhempien odotetaan ostavan ne kalliiden toiveiden mukaiset päälahjat.
Ettekö osaa puhua aikuisille lapsillenne, vai mistä kiikastaa? Lapsenlapset kaipaavat välittävää ja läsnäolevaa, kiinnostunutta mummoa ja ukkia, ei ostoksianne ei rahojanne. Ja jos ostatte jotain, niin kysykää neuvoa. Kyllä vanhempi lapsensa yleensä tuntee ja tietää.
?? Miten tuo liittyy edellisiin puheenvuoroihin?
Olen päättänyt, että en jätä perintöä kiittämättömille lapsille. Realisoin omaisuuden ja käytän sen itseeni viimeisinä vuosina…. Ostan palvelut, asun palvelutalossa jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä kysyn jopa lasten kaverisynttäreillä niiltä itselleni tuiki tuntemattomilta vanhemmilta mitä toivotaan. Ikinä ei ole tullut mitään kohtuutonta.
Voi jeesus, haloo!
Vierailija kirjoitti:
Ne viis pakettia ovat yleensä edelleen yhteen laskettuna halvempia kuin se varsinainen toive. Suomalaisista on tullut ahneita, varsinkin lapsista. Esimerkiksi 20 euron lahjaa pidetään halpana. No sen ylimääräisen parikymppisen hankkiminen ei olekaan niin helppoa. Omille lapsille kerroin useaan kertaan ettei minkään arvoista lahjaa saa aliarvioida. Voivat yrittää tienata itse sen rahan jonka arvoinen lahja on. Lahja on maksanut jotakin antajalleen ja kannattaa ennemminkin miettiä miksi lahjanantaja katsoi että tarvitset sellaisen. Mun lapset nyt aikuisia ja tienanneet jo pitkään itse. Jotkut ihmiset ovat lahjaihmisiä, jotkut eivät.
No 20e lahja on siinä mielessä halpa, että se on aika keskiverto lelun hinta. Ei se lasten vika ole, että ne sen hintaisia ovat. Joskus pystyy tekemään kompromisseja. Esim ostin lapsenlapsille toivelistalta popit:it. Ne isot on suhteessa aika kalliita, mutta ostin sellaiset pienet avaimenperät eurolla ja lapset oli iloisia. Sain siis toivelahjan eurolla kun pidin silmät auki ja selvittelin (tai sitten mun lapsenlapset on poikkeuksellisen helppoja)
Vierailija kirjoitti:
Eihän noi tavarat nyt mitään roskaa ole! Kaikki saa varmasti myytyä, kun vähän näkee vaivaa, ja saaduilla rahoilla voi ostaa lapsille tarpeellista tai haluttua.
Oletko tosiaan sitä mieltä, että tokihan kaikilla vanhemmilla on ylimääräistä luppoaikaa ja voi alkaa siihen Tori/fb-rumbaan? Mulla ei edes ole lapsia ja silti se ylimääräisten tavaroiden myyminen (tai myymisen yrittäminen) on välillä melkoinen riesa.
Ei ihme, että kirjotetaan siitä, ettei nykynuoriso enää kykene työntekoon, kun vtu joltain lapsilta jo kysellään, mitä halitaan lahjaksi… Tuskin se työkä-n siis kiinnostaa, kun ei ole sitä, mitä haluaa tehdä 8h päivässä ilman somea…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainoastaan mun kummi osui lahjan kanssa nappiin. Osti lapselle tarroja, koska niiden liimailu joka paikkaan on nyt parasta, sekä pienen legopaketin. Tadaa. Ei ollut kallis lahja ja saajalle todella mieluinen.
Satunaisia puupalikoita, vauvakirjoja, kahdet nukenvaunut (on jo yhdet), 6 pehmolelua, liian pieniä sukkia, liian pienet yöpuvut ja kasoittain karkkia (lapset ei juuri saa syödä karkkia). Lisäksi vielä peli, joka meillä jo on ja vauvan sänkyyn sopivat pussilakansetit kummallekkin.
Ärsyttää todella paljon.
Isovanhemmilla tuntuu olevan käsitys että epäkelvot lahjat on kultakaivos.
Ei ne ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää todella paljon.
Koska lahjojen idea oli ostaa turha tavara 20e jotta se voidaan vaivalla myydä 5e jotta saadaan kuitattua osa jostain muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosiaan sitä mieltä, että tokihan kaikilla vanhemmilla on ylimääräistä luppoaikaa ja voi alkaa siihen Tori/fb-rumbaan? Mulla ei edes ole lapsia ja silti se ylimääräisten tavaroiden myyminen (tai myymisen yrittäminen) on välillä melkoinen riesa.
En saanut yhtä Barbie-kelloa lahjoitettua edes ilmaiseksi Torissa. Ihan ehjä käyvä seinäkello, viidet oharit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ajatellut että lahjan on tarkoitus miellyttää saajaansa. Ei sitä antajalle osteta.
Eikä myöskään saajan vanhemmalle, vaan lapselle.
Sekö siinä hiertää? Että se vanhempi on siinä esteenä?
Tehän täällä eniten valitatte ja haukutte isovanhemmat ja lahjansa maanrakoon. Ne lahjat on LAPSILLE, ei teille!
No kun ne menee ihan pieleen ja aiheuttaa meille työtä!
Anna lapsen ottaa ne lahjat omaan huoneeseensa, tutustua niihin rauhassa ja käyttää mielikuvitustaan. Ei kannata heti teilata lahjoja huonoksi, johan se vaikuttaa lapseenkin. Liian pienet vaatteet voi vaikka pukea nukeille, mitä tahansa. (Tuo nyt oli vain esimerkki, jos jonkun lapsi nyt ei nukeilla leiki tms.)
Ei tuollaisesta asiasta ongelmaa kannata kehittää.
Vanhemmat tietää kyllä mistä lapsi tykkää ja mistä ei ja EI emme todellakaan säilö turhaa tavaraa vaan siksi, että sinusta on kiva kantaa meille krääsää. Lakkaa nyt ostamasta sitä turhaa roinaa ja ole vaikka kokonaan ostamatta jos et oikeasti tiedä yhtään mitä lahjan saaja tarvitsee tai haluaa.
Päätät siis lapsesi puolesta, mistä hän tykkää ja mistä ei?
Minä en kanna teille krääsää, mistä sen edes keksit?
Hän kuuntelee lastaan ja tuntee lapsensa.
Sekö se on joka loukkaa isovanhempaa tai muuta sukulaista? Siksikö tämä loukkaava ylikävelevä käytös?
Ohis
Ei vanhempi aina lastaan täydellisesti tunne. Sehän olisi aika pelottavaakin. Kyllä lapsella saa olla oma tahto ja mielipiteet.
Vanhempi tietää kyllä kaiken huomattavan paljon paremmin kuin joku vieras.
Lapsen vaatteiden ja kenkien koon, sen mitä vaatteita, leluja ja kirjoja ja harrastusvälineitä hänellä kotona jo on, mullaisia vaatteita, jalkineita ja harrastusvälineitä päiväkoti/koulu toivoo, mutä lapsi itse on kertonut toivovansa lahjaksi, mitä hän tulee muualta saamaan, mille ylipäätään on tilaa jne.
Ja se koti on vanhemman vastuulla. Se ei ole mikään kierrätyskeskus johon joku vieras heittelew mitä sattuu moskaa, idealla että sillä ehkä leikitään tai sitten ei.
Sano sitten isovanhemmille, ettette halua heiltä enää lahjoja ensi joulusta lähtien, vaan pelkkä yhdessäolo riittää.
Se ylimääräinen roina on todella ongelma kodissa eikä lapset siitä innostu, vaan se jää nurkkiin pyörimään, menee rikki (huonolaatuinen tavara) jne. Kyllä se nyt vaan on niin, että usemmiten vanhempi tasan tietää, mitä lapsi toivoi ja mitä ei.
Voin kertoa, että isovanhemmat, jotka ostavat tätä krääsää, pieniä ja muuten vaan kamalia vaatteita jne. eivät todellakaan ota tällaisia ystävällisiä kehotuksia millään tavalla hyvin. Joko menee herne nenään tai toive vaan sivutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistatan tämänkin ketjun jos ap ei vastaa kysymyksiin siitä mitä isovanhemmat ovat lapselle antaneet lahjaksi.
Älä jaksa. Eihän tänne edes uskalla kirjoittaa mitään oikeita yksityiskohtia siinä pelossa että löytää stoorinsa iltiksen lööpistä.
No kyllä nyt voi kirjoittaa esimerkin mikä on vastaavaa "roskaa" ilman, että täytyy tunnistettavasti luetella joulun lahjat.
Ei tästä ole mitään mieltä keskustella, jos ei tiedä mitä on AP:n mielestä roska.Minä voin luetella mitä roskaa omat lapseni ovat saaneet vuosien myötä:
- aikaisemmin mainitsemani leikkimeikkisetti
- halpoja harja+pelisettejä
- sotaleluja ja leikkiaseita, jotka heti rikki
- koriste-esineitä, kynttilänjalkoja ja tuikkukippoja
- pehmoleluja, paljon...
- muovisia pihapelileluja, keiloja jotka eivät pysy pystyssä jne
Lapset nykyään 6 ja 8 vuotta.Ei kai nyt pehmolelut mitään roskaa ole. Meillä tytöt tykkäsivät pieninä aina pehmoleluista.
Ne alkavat olemaan roskaa silloin kun niitä on nurkissa kymmeniä. Jos erehdyt laittamaan osan pois näkyviltä, niin mummu tuo kirpparilta lisää kassillisen. Ja toisen. Ja kolmannen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi kyseli mitä lahjaksi ja sanottiin että kaikki frozeniin liittyvä olis tytölle mieleen. Lisättiin vielä ettei muulla niin väliä kunhan ei mitään slimejä ja muita limoja..
No yllätys, jo oli anoppi omasta mielestään hauskan lahjan hommannut kun paketista ilmestyi frozen slimen tekotarpeet!!!
No tää pila osu omaan nilkkaansa kun tyttö sitten sotki tuolla limalla anopin neuloman villapaidan ja eihän se siitä paidasta mihinkään irtoa… meidän syyhän se oli kun paita oli pilalla mutta voi sitä ilmettä kun mies sanoi että itepä slimet ostit vaikka kiellettiin.
Mikä on slime?
Semmosta limaa mikä on vissiin jollain tapaa ollu viime vuosina hitti lasten keskuudessa?
Vierailija kirjoitti:
Olen päättänyt, että en jätä perintöä kiittämättömille lapsille. Realisoin omaisuuden ja käytän sen itseeni viimeisinä vuosina…. Ostan palvelut, asun palvelutalossa jne.
Hienoa! Good for you. Näin toivoisin omienkin vanhempieni toimivan ja myös miehen vanhempien. Haluaisin, että he käyttäisivät 100% rahansa itseensä ja vaikka vähän törsäisivätkin itseensä. Enkä usko olevani mielipiteineni yksin.
Älkää valittako. Sydämettömyys näkyy kasvoistanne ja pilaa kaikki ihmissuhteenne. Isovanhemmat saavat ostaa ihan sitä mitä haluavat tai antaa vaikka eteenpäin ilmaiskrääsää. Teidän tehtävänne on ostaa lapsillenne ne lahjat mitä he oikeasti haluavat. Te olette ne huoltajat. Isovanhemmilla ei ole mitään vastua tai velvollisuutta. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut yhtä Barbie-kelloa lahjoitettua edes ilmaiseksi Torissa. Ihan ehjä käyvä seinäkello, viidet oharit.
Ei lelut/lastentavarat liiku torissa. Niitä on liikaa tarjolla. Ja monethan kierrättävät lähipiirissä tavaroita. Oikeasti parin euron saaminen tuosta edellä luetellusta on jo taitolaji. Tuntipalkkaa ei montaa senttiä jää.
Vierailija kirjoitti:
Älkää valittako. Sydämettömyys näkyy kasvoistanne ja pilaa kaikki ihmissuhteenne. Isovanhemmat saavat ostaa ihan sitä mitä haluavat tai antaa vaikka eteenpäin ilmaiskrääsää. Teidän tehtävänne on ostaa lapsillenne ne lahjat mitä he oikeasti haluavat. Te olette ne huoltajat. Isovanhemmilla ei ole mitään vastua tai velvollisuutta. Piste.
Niin siis minulla ei ole mitään vastuuta isovsnhemmasta eikä velvollisuutta olla missään tekemisissä. Hyvää hyvyyttäni pidän yhteyttä. Voin lopettaa milloin tahansa. Piste.
Minun anopillani, silloin, kun hän vielä lahjoja osti, oli se periaate, että jokaiselle lapsenlapselle pitää ostaa yhtä monta pakettia, ja niiden rahallisen arvon pitää olla sama jokaista lapsenlasta kohden. Oma tyttäreni ei toivonut mitään muuta kuin yhtä tietynlaista nukkea. Anopin lahjabudjetti olisi riittänyt siihen, eikä tämä tyttö olisi sitten mummoltaan muuta saanut. Mutta eihän se käynyt, vaan piti olla yhtä monta pakettia kuin muille, joten piti ostaa joku halvempi nukke.
No eipä mitään, kävimme joulunjälkeen alennusmyynneistä ostamassa se toivottu nukke. Ja mummon ostama nukke ja ne muutkin lahjat saivat asua lelulaatikon pohjalla.
En sano roskaksi niitä leluja, mitä lapseni mummo hänelle osti, mutta sanon, että turhia ne olivat.
Ainut lahja, mitä voin rehellisesti sanoa roskaksi, oli peli, minkä lasteni isoisä oli ostanut kirpparilta, ja siitä pelistä puuttui osia niin paljon, ettei sitä voinut pelata ollenkaan. Niitä puuttuvia osia ei myöskään pystynyt ostamaan mistään.