Muita jotka saatte ennen menkkoja raivokohtauksia? Miesystävä ei ymmärrä, että en voi niille mitään
Kun hormoonit jyllää niin en tunnista itsekään itseäni. Mutta kumppani ei tajua, että se vika ei ole hänessä. Silti hän aina hermostuu takaisin ja sitten riitelemme.
Kommentit (286)
Kannattaa ihan lääkärille puhua näistä raivareista. Ei ole normaalia.
Tekosyy raivota. Kyllä ne menkat vaikuttaa mielialaan mutta raivareita oppii hillittemään jos haluaa. Sä varmaan hyväksyisit mieheltä moisen käytöksen?
Saan raivokohtauksia myös mutta en vaivaa niillä ketään. Muiden ihmisten lähellä esitän normaalia vaikka päässä kuinka kiehuisi. Voisit sinäkin opetella:)
Kyllä, pms-oireisiin kuuluu. Hormonitoimintaa voi tasoittaa esim. kunnon d-vitamiinilisällä ja ruokavalio sellaiseksi että verensokeri pysyy kurissa. Vaikka naishormonit heittääkin niiin verensokeri ei ainakaan hankaloita ennestään.
Ja kyllä sitä ihminen voi itsekin vaikuttaa asiaan ajatuksen tasolla. Voit sanoa poikaystävälle, että nyt on hormoneista johtuvat v*tutuspäivät, että pyrit olemaan tiuskimatta mutta jos näin käy niin kannattaa vaan ohittaa. Ja ei sulla ole oikeutta haastamalla haastaa riitaa ja purkaa ärsytystä kumppaniisi. Naiseus ja pms ei ole mikään syy olla inhottava toista kohtaan.
Hakeudu MT-palveluiden piiriin. Raivarit eivät ole mikään normijuttu.
Olisiko AP:lle okei, jos miesystäväsi raivoaisi joka kuun ensimmäinen maanantai? Vai tulisitko palstalle valittamaan kuinka miehesi on väkivaltainen, ennalta-arvaamaton hullu?
Itselläni ei ollut raivoamista, mutta pohjatonta, lohduntonta surus kyllä. Siis parin päivän ajan aivan kaikki oli paskaa, en yksinkertaisesti pystynyt iloitsemaan mistään ja itkin vain yksin jossain pimeässä nurkassa.
Nykyään on menkat lääkkeillä pois enkä ole kokenut tuota surua 2,5 vuoteen. Ylipäätään menkkojen tauolla olo on parasta mitä mulle on tapahtunut - näinkö miehet saa elää aina, ilman että elämä pyörii kivun ja lähimmän vessan sijainnin ympärillä?
Eli jos tunteitaan ei hormonien takia pysty hallitsemaan, asiasta kannattaa puhua lääkärille. Itseltäni siis löytyi endometrioosi joka epänormaalit menkat aiheutti.
Kyllä, äärimmäisen voimakkaat mielialan vaihtelut alkaa pian ovulaation jälkeen ja yllättää voimakkuudellaan melkein joka kerta. Mulla on lisäksi myös ahdistusta, levottomuutta ja unettomuutta. Aluksi luulin että olen jotenkin sekoamassa lopullisesti ennen kuin osasin yhdistää oireet hormoneihin ja kiertoon.
Tähän mennessä en ole löytänyt mitään oikeasti toimivaa keinoa hillitä oireilua eivätkä edes lääkärit ole osanneet auttaa - olen hakenut apua sekä psykiatrian että gynekologian puolelta. Monikaan ei tunnu tajuavan kuinka kokonaisvaltaisesti pms-oireet voivat vaikuttaa naisen elämään ja parisuhteeseen. Pahimmillaan oireet heikentävät elämänlaatua huomattavan paljon.
Näistä oireista pitkään kärsineenä tuntuu todella pahalta joka kerta, kun joku väittää että naiset käyttävät pms-oireita vain tekosyynä käyttäytyä huonosti. Miksi ihmeessä kukaan haluaisi huvikseen käyttäytyä ikävästi rakasta kumppaniaan ja läheisiään kohtaan?
Mulla tulee välillä menkkaraivoa. Mies osaa laskea kauanko aikaa on mennyt menkkojen loppumisen ja raivokohtauksen välillä ja osaa laskea yhteen 1+1 eikä paljoa hätkähdä, jos pimahdan yhtäkkiä. Pyydän sitten anteeksi riehumistani kun olen tasoittunut.
Ei ole normaalia. Kyllä minäkin huomaan, että menkat on tulossa kun ärsyttää ja kiukuttaa, mutta en pura sitä puolisooni tai keneenkään muuhunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee välillä menkkaraivoa. Mies osaa laskea kauanko aikaa on mennyt menkkojen loppumisen ja raivokohtauksen välillä ja osaa laskea yhteen 1+1 eikä paljoa hätkähdä, jos pimahdan yhtäkkiä. Pyydän sitten anteeksi riehumistani kun olen tasoittunut.
Miksi ihmeessä miehesi alistuu toistuvaan henkiseen väkivaltaan? Mitä järkeä on olla tuollaisessa suhteessa?
Muistan vielä tunteen. Itse purin suurimmat höyryt siivoamiseen, lenkille tai punttisalille, ja opettelin hillitsemään itseäni jos kohtaus yllätti muiden seurassa. Odota kun vaihdevuodet alkavat. Pahimmassa vaiheessa vi..tus on jatkuvaa. Siihen mennessä on hyvä olla taskussa jokin keino estää purkaukset, jotta kanssaihmisten ei tarvitse kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ollut raivoamista, mutta pohjatonta, lohduntonta surus kyllä. Siis parin päivän ajan aivan kaikki oli paskaa, en yksinkertaisesti pystynyt iloitsemaan mistään ja itkin vain yksin jossain pimeässä nurkassa.
Nykyään on menkat lääkkeillä pois enkä ole kokenut tuota surua 2,5 vuoteen. Ylipäätään menkkojen tauolla olo on parasta mitä mulle on tapahtunut - näinkö miehet saa elää aina, ilman että elämä pyörii kivun ja lähimmän vessan sijainnin ympärillä?
Eli jos tunteitaan ei hormonien takia pysty hallitsemaan, asiasta kannattaa puhua lääkärille. Itseltäni siis löytyi endometrioosi joka epänormaalit menkat aiheutti.
Aika vähällähän naiset pääsivät kun miettii sitä että kuinka hitonmoisen sotkun se aiheutti kun saatiin kenkää paratiisista sen omana episodin vuoksi.
Kai sitten ymmärrät, että miesystäväsi voi tempaista sinua lättyyn. Ei hänkään voi sille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, äärimmäisen voimakkaat mielialan vaihtelut alkaa pian ovulaation jälkeen ja yllättää voimakkuudellaan melkein joka kerta. Mulla on lisäksi myös ahdistusta, levottomuutta ja unettomuutta. Aluksi luulin että olen jotenkin sekoamassa lopullisesti ennen kuin osasin yhdistää oireet hormoneihin ja kiertoon.
Tähän mennessä en ole löytänyt mitään oikeasti toimivaa keinoa hillitä oireilua eivätkä edes lääkärit ole osanneet auttaa - olen hakenut apua sekä psykiatrian että gynekologian puolelta. Monikaan ei tunnu tajuavan kuinka kokonaisvaltaisesti pms-oireet voivat vaikuttaa naisen elämään ja parisuhteeseen. Pahimmillaan oireet heikentävät elämänlaatua huomattavan paljon.
Näistä oireista pitkään kärsineenä tuntuu todella pahalta joka kerta, kun joku väittää että naiset käyttävät pms-oireita vain tekosyynä käyttäytyä huonosti. Miksi ihmeessä kukaan haluaisi huvikseen käyttäytyä ikävästi rakasta kumppaniaan ja läheisiään kohtaan?
Eikö sinulle siis sopisi laittaa menkat kokonaan pois? Mulle se oli ainut vaihtoehto. T. Ylempänä kirjoittanut endometrioosipotilas
Provo toki, mutta menkkaraivoajia ei tarvitse kenenkään sietää. Se on henkistä väkivaltaa, johon ei ole mitään oikeutusta. Mene salille tai metsään purkamaan raivoasi.