Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia leivonnaisia haluaisitte ostaa myyjäisistä?

Vierailija
11.04.2015 |

Eli siinäpä se tuli kysymys otsikossa. Olen leiponut jo lusikkaleipiä ja Hanna-tädin kakkuja, tiikerikakkuja, omenapiirakkaa, suklaamuffineja ja voipullia. Lisäksi teen sitten juuri ennen myyjäisiä ohrarieskoja. Olisko teillä jotain suosikkeja, mitä ostaisitte myyjäisistä?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mokkapaloja!

Vierailija
2/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohrarieskat kuulostaa hyvältä! Olisko joku muukin suolainen hyvä? Rinnalle vaikka perunarieskaa ja joku "kunnon" leipä tai sämpylät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mokkapalat on klassikko! Jos myös tekisit itse karjalanpiirakoita niin varmasti ostaisin :)

Vierailija
4/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittomia mitä tahansa :) Harmittaa, kun usein en keliaakikkona saa mitään myyjäisistä.

Mies pystyy syödä mitä vaan, ja hän vastasi, että rieskat kuulostaa hyvältä, ja aina joku mehevä makeakin, kuten mokkapala, kelpaa.

Vierailija
5/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse on aika rajoittunut makeiden leivonnaisten suhteen. Leivät, limput yms. miellyttää enemmän ja niitä ostelisin mieluusti.

Vierailija
6/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä on aika suuritöistä, mutta osaan kyllä tehdä aivan mahtavan hyvää ranskalaista maalaisleipää, sen tekemiseen vaan menee koko päivä tai siis se kohotetaan kolmeen kertaan, joka kerralla monta tuntia. Perunarieskaa ainakin voisin tehdä ja sämpylöitä. Mokkapaloja myös. Kiitos vinkeistä!

Vierailija
7/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi mitään

Vierailija
8/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:23"]Gluteenittomia mitä tahansa :) Harmittaa, kun usein en keliaakikkona saa mitään myyjäisistä.

Mies pystyy syödä mitä vaan, ja hän vastasi, että rieskat kuulostaa hyvältä, ja aina joku mehevä makeakin, kuten mokkapala, kelpaa.
[/quote]
Olin sanomassa samaa, pieni erä gluteenitonta ja laktoositonta voisi käydä kaupaksikin. Gluteenittomista voi myös pyytää hieman enemmän, jos joutuu käyttämään kalliimpia aineksia.

Vierailija
9/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saaristolaisleopää!

Vierailija
10/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:24"]Leipä on aika suuritöistä, mutta osaan kyllä tehdä aivan mahtavan hyvää ranskalaista maalaisleipää, sen tekemiseen vaan menee koko päivä tai siis se kohotetaan kolmeen kertaan, joka kerralla monta tuntia. Perunarieskaa ainakin voisin tehdä ja sämpylöitä. Mokkapaloja myös. Kiitos vinkeistä!
[/quote]
Annatko sen ranskalaisen maalaisleivän ohjeen

Vierailija
11/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maustekakku, taatelikakku, lihapiirakat.

Vierailija
12/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:23"]Gluteenittomia mitä tahansa :) Harmittaa, kun usein en keliaakikkona saa mitään myyjäisistä.

Mies pystyy syödä mitä vaan, ja hän vastasi, että rieskat kuulostaa hyvältä, ja aina joku mehevä makeakin, kuten mokkapala, kelpaa. [/quote] Olin sanomassa samaa, pieni erä gluteenitonta ja laktoositonta voisi käydä kaupaksikin. Gluteenittomista voi myös pyytää hieman enemmän, jos joutuu käyttämään kalliimpia aineksia.

[/quote]

Minä ainakin olen valmis maksamaan myös niistä gluteenittomista vähän enemmän. Esimerkiksi muffinsit ja mokkapalat onnistuvat gluteenittominakin yhtä hyvin, kuin vehnäjauhosta. Leivät ja muut alkaa ehkä olla enemmän kikkailun takana.

- 5

Vierailija
13/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittomia voisin kyllä myös tehdä, mutta onko niiden kanssa kuinka tarkkaa? Eli jos ostan gluteenittomia jauhoja, niin pitääkö ne säilyttää eri kaapissa kuin tavallaiset jauhot? Ettei vaan tulis sitten ostajalle oireita. Olen joskus tehnyt esim. gluteenittoman tiikerikakun ja gluteenittomia kaurarieskoja sekä perunajauhosta kääretorttuja. Karjalanpiirakoita leivon silloin tällöin, niille vaan tahtoo tulla hintaa ja kaupasta saa niitä puoli-ilmaiseksi, ostaisitteko vaikka olisivat paljon kalliimpia? ap

Vierailija
14/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:25"]

Mies pystyy syödä mitä vaan, ja hän vastasi, että rieskat kuulostaa hyvältä, ja aina joku mehevä makeakin, kuten mokkapala, kelpaa. [/quote] Olin sanomassa samaa, pieni erä gluteenitonta ja laktoositonta voisi käydä kaupaksikin. Gluteenittomista voi myös pyytää hieman enemmän, jos joutuu käyttämään kalliimpia aineksia.

[/quote]

Hei kaikki jotka valitatte gluteenittomien tuotteiden hinnoista! Lukekaapa tämä ^^

Vierailija
15/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dallaspullia, fudgea, marmelaadia...

Vierailija
16/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin varmaan ite lihakukkoja ja niitä myös mielelläni ostaisin

Vierailija
17/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:28"]

Gluteenittomia voisin kyllä myös tehdä, mutta onko niiden kanssa kuinka tarkkaa? Eli jos ostan gluteenittomia jauhoja, niin pitääkö ne säilyttää eri kaapissa kuin tavallaiset jauhot? Ettei vaan tulis sitten ostajalle oireita. Olen joskus tehnyt esim. gluteenittoman tiikerikakun ja gluteenittomia kaurarieskoja sekä perunajauhosta kääretorttuja. Karjalanpiirakoita leivon silloin tällöin, niille vaan tahtoo tulla hintaa ja kaupasta saa niitä puoli-ilmaiseksi, ostaisitteko vaikka olisivat paljon kalliimpia? ap

[/quote]

Tärkeää on, ettei gluteenittomat ainekset pääse kosketuksiin muiden kanssa. Meillä säilytetään samassa kaapissa sekä gluteenittomia jauhoja, että vehnäjauhoja, mutta ratkaiseva homma on siinä, käsitelläänkö niitä samoilla tasoilla ja pesemättömillä välineillä. Joillain toki voi olla niin herkkää, ettei saisi säilyttää edes samassa kaapissa.

Mutta jos teet myyjäisiin, niin ehkä ne ei ehdi edes olla lähekkäin? Ja ylijäämät voitte käyttää perheen kanssa normaalien jauhojen kanssa muussa leivonnassa.

Olisin valmis maksamaan karjalanpiirakoista myyjäisissä enemmän kuin kaupassa. Myyjäisten idea on kuitenkin eri, kuin jonkun suuren ketjun :)

Vierailija
18/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:28"]Gluteenittomia voisin kyllä myös tehdä, mutta onko niiden kanssa kuinka tarkkaa? Eli jos ostan gluteenittomia jauhoja, niin pitääkö ne säilyttää eri kaapissa kuin tavallaiset jauhot? Ettei vaan tulis sitten ostajalle oireita. Olen joskus tehnyt esim. gluteenittoman tiikerikakun ja gluteenittomia kaurarieskoja sekä perunajauhosta kääretorttuja. Karjalanpiirakoita leivon silloin tällöin, niille vaan tahtoo tulla hintaa ja kaupasta saa niitä puoli-ilmaiseksi, ostaisitteko vaikka olisivat paljon kalliimpia? ap
[/quote]
Ei tarvitse eri kaapisaa säilyttää, mutta kosketuksiin ei saa päästää. Eli työvälineet ja alistat pitää pestä välissä. Ei siis vaadi erityisjärjestelyitä, kun muistaa, ettei gluteenia saa päästä tuotteeseen. :) ehdottomasti ostaisin myös itse tehtyjä karjalanpiirakoita. Moni ei itse jaksa/viitsi tehdä, mutta haluaa kotitekoisia.

Vierailija
19/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:27"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:24"]Leipä on aika suuritöistä, mutta osaan kyllä tehdä aivan mahtavan hyvää ranskalaista maalaisleipää, sen tekemiseen vaan menee koko päivä tai siis se kohotetaan kolmeen kertaan, joka kerralla monta tuntia. Perunarieskaa ainakin voisin tehdä ja sämpylöitä. Mokkapaloja myös. Kiitos vinkeistä! [/quote] Annatko sen ranskalaisen maalaisleivän ohjeen

[/quote]No toki:

2 dl lämmintä vettä, puoli palaa hiivaa, 3 dl hiivaleipäjauhoja. Sekoita nämä ja anna muhia pari-kolme tuntia.

Lisää 2 tl suolaa, 1 rkl öljyä, 2 dl vettä ja n. 6-7 dl vehnäjauhoja. Sekoita huolellisesti. Anna nousta taas pari tuntia.

Sitten vaivaa taikina kunnolla, leivo siitä leipä ja tee muutama viilto pintaan. Kohota 2-3 tuntia.

Lämmitä uuni 275 asteeseen. Kun se on kuuma, laita leipä alatasolle ja heitä uunin pohjalle ropsaus vettä, laita heti luukku kiinni ja laske uunin lämpö 200 asteeseen. Paista leipää n. 20 min ja sivele sitten vedellä, paista vielä toiset 20 min.

Tähän tulee ihana rapea kuori ja pehmeä sisus. Aivan mahtavan hyvää. Olen tehnyt vähemmälläkin hiivamäärällä ja on onnistunut.

ap

Vierailija
20/33 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä myyjäisiä, vaikuttaa monipuoliselta tarjonnalta! Kunpa itsekin pääsisi ostelemaan. :-D