Millaisia leivonnaisia haluaisitte ostaa myyjäisistä?
Eli siinäpä se tuli kysymys otsikossa. Olen leiponut jo lusikkaleipiä ja Hanna-tädin kakkuja, tiikerikakkuja, omenapiirakkaa, suklaamuffineja ja voipullia. Lisäksi teen sitten juuri ennen myyjäisiä ohrarieskoja. Olisko teillä jotain suosikkeja, mitä ostaisitte myyjäisistä?
Kommentit (33)
Porkkanakakkua paksulla kuorutteellaa,viinereitä :P
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:38"]
Hyviä myyjäisiä, vaikuttaa monipuoliselta tarjonnalta! Kunpa itsekin pääsisi ostelemaan. :-D
[/quote] Kiitos :)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:39"]
Ja kiitos teille gluteniittoman leivonnan vinkeistä. Taidan tehdä niitäkin kokeeksi pienen erän ja ehkä myös karjalanpiirakoita. Kiitos, enköhän näillä vinkeillä pärjää :)
[/quote]
Ilahdutat varmasti gluteenittomia shoppailijoita :) Aina lähtee kahvilaan ja myyjäisiin asenteella, että en kuitenkaan saa mitään, ja jos sattuukin olla gluteenitonta niin on kuin ennenaikainen joulu!
Ja aivan varmasti kaikki keliaakikot ovat valmiita maksamaan tuotteesta isomman hinnan. Ellet halua jakaa niden vähän suurempia kustannuksia muihin hintoihin tasaisesti.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:39"]
Ja kiitos teille gluteniittoman leivonnan vinkeistä. Taidan tehdä niitäkin kokeeksi pienen erän ja ehkä myös karjalanpiirakoita. Kiitos, enköhän näillä vinkeillä pärjää :)
[/quote]
Ilahdutat varmasti gluteenittomia shoppailijoita :) Aina lähtee kahvilaan ja myyjäisiin asenteella, että en kuitenkaan saa mitään, ja jos sattuukin olla gluteenitonta niin on kuin ennenaikainen joulu!
Ja aivan varmasti kaikki keliaakikot ovat valmiita maksamaan tuotteesta isomman hinnan. Ellet halua jakaa niden vähän suurempia kustannuksia muihin hintoihin tasaisesti.
[/quote]No voi että, jos oikein joulun pystyn leivonnalla jollekin järkkäämään, niin sen kyllä teen. Ihan hyvä ideakin tuokin, että jakaa ainakin osan gluteenittomien leivonnaisten hinnasta kaikkien tuotteiden kesken. Nyt alankin leipomaan, hyvää päivänjatkoa teille kaikille :) ap
Hyviä leipomishetkiä ja myyjäisiä!
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:25"]
En ostaisi mitään
[/quote]Sama juttu. Voin ostaa jos tiedän minkälainen siisteystaso leipurin kotona on, mutta muuten jätän kaikki tällaiset epämääräiset myyjäisleipomukset täysin koskematta.
Gluteenittomista vielä sen verran, että suosittelisin ostamaan myös uudet suolat, sokerit, vaniljasokerit, voit tms. Moni kotileipuri säilyttää em. tuotteita ruuanlaiton ajan siinä samalla leivinpöydällä, jossa sitten jauhot kuitenkin pöllyää. Joku saattaa käyttää samoja mittojakin pesemättä välissä ja näin sinänsä viattomiin ainesosiin pääsee jauhopölyä. Hyvä perusperiaate on siivota keittiö hyvin ja välineet ekstrahyvin, leipoa ekana kaikki gluteeniton uusista aineksista ja käyttää sitten loput ylijäävät ainekset perusleivontaan. Gluteenittomat kannattaa pussittaa mahd. nopeasti ja ennen kuin muu leivonta alkaa. Itse säilytän gluteenittomat tuotteet esim. kaapin ylähyllyillä, jotta päälle ei pääse leivänmuruja, jauhopölyä tms. Huomioon kannattaa ottaa myös säilytysaika - gluteeniton kuivakakku ei mehustu ajan kuluessa, vaan parin päivän päästä pöydässä on aika kuiva käntty. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa pakastaa (ja ilmoittaa ostajalle) tai mieluiten tietty leipoa juuri ennen myyjäisiä, jolloin ostaja voi ostaa enemmän ja pakastaa itse.
En ostaisi mokkapaloja, myyjäisissä kuitenkin aika kovat hinnat ja ne on niin helppoja tehdä ja mitäänsanomattoman makuisia, että ihan turha. Toisaalta en myöskään ostaisi kuivakakkuja, ja ne tuntuvat kuitenkin menevän aina, joten saatan olla vähemmistöä.
Jotain suolaista taas, kuten leipää (vaikka joku siemen-/pähkinä-/hedelmä-/kunnon ruisleipä) tai rieskaa voisin ostaa. Sämpylät jäisi ostamatta, mieluummin ostaisin tuoretta leipää, jota saa itse leikata (en tiedä miksi se leikkaus on niin tärkeä osa, mutta on vaan).
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 16:25"]
En ostaisi mitään
[/quote]Sama juttu. Voin ostaa jos tiedän minkälainen siisteystaso leipurin kotona on, mutta muuten jätän kaikki tällaiset epämääräiset myyjäisleipomukset täysin koskematta.
[/quote]Ootkos koskaan käynyt leipomossa...miten uskallat ostaa mitään mistään? Entä kuinka uskallat syödä mitään kyläpaikoissa? Vaikka olis tuttukin ja luulet tietäväs siisteystason, voi leipuri silti esim. nuolla sormiaan tai kaivaa nenäänsä samalla kun pussittaa pulliaan. Päästä voi tippua vaikka hilsettä taikinaan. Luulen, että ne jotka leipovat myyntiin kyllä pyrkivät olemaan tosi siistejä ja tarkkoja, kukapa haluais, että hänen leipomuksistaan löytyis hiuksia ja kynnenkappaleita, ruokamyrkytyksestä puhumattakaan!
Minä ainakin uskallan ostaa, mitä sitä elämästä tulis jos olis niin bakteerikammoinen, kaikkea sais pelätä ja kaikki epäilyttäis ja inhottais tms. Hyviä leipomisia ja myyjäisiä ap:lle!
Halusin vaan tulla sanomaan, että oletpas muuten viitseliäs! Itsekin leivon paljon, mutta näinköhän myyjäisiä varten jaksaisin noin paljon kuin sinä :)
Saaristolaisleipää, porkkanakakkua kunnon kuorrutteella, korvapuusteja, dallaspullia, rahkapiirakoita, karjalanpiirakoita... kaikkea sellaista ihanaa, mitä en itse laiskana jaksa vääntää :)