Onko teillä puolison kanssa yhteisiä harrastuksia?
Mitä yhteisiä harrastuksia teillä on? Yhdistääkö vai hajottaako ne teitä? Miksi ei ole yhteistä ja miltä se sinusta tuntuu?
Meillä vain ruuan laitto. Eri mieltymykset ja kyllä, ei se ainakaan yhdistä meitä.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten määrittelet harrastuksen? Meillä on hyvin vähän harrastuksia siinä mielessä miten ne itse määrittelen, mutta vapaa-aikamme vietämme mieheni kanssa pääosin yhdessä. Ulkoilemme, mökkeilemme, käymme laavuilla makkaranpaistossa, kesäisin uimassa, talvisin hiihtämässä jne. Soittelemme myös yhdessä.
Onhan nuo kaikki luettelemasi harrastuksia.
Määritteletkö itse vain ohjatut/maksetut harrastukset harrastuksiksi?Eli mielestäsi vapaa-ajan vietto ja harrastus ovat samoja asioita? Jos vapaa ajallaan tykkää maata sohvalla, niin onko se harrastus?
Minäkin olen sitä mieltä, että harrastus ja vapaa-ajan vietto ovat arkikielessä samoja asioita.
Itse en kyllä kutsuisi harrastukseksi kerran vuodessa makkaran paistoa laavulla, vaan sellaista säännöllistä aktiviteettiä, jota tehdään toistuvasti vapaa-ajalla. Jos taas joka lauantai on tapana käydä ulkoilemassa ja yhdistää siihen erilaisia juttuja vuodenajan ja paikan mukaan, niin se sitten on jo harrastus.
Mutta ei minusta kyllä ole tarpeen ruveta asiasta väittelemään, loppujenlopuksihan se harrastus on juuri se miksi henkilö sen itse määrittelee.
Eri
Molemmat olemme oikeita lukutoukkia, mies vaan lukee kirjoja ja minä kuuntelen niitä. Mies katsoo paljon leffoja ja joskus katsomme niitä yhdessä. Tykkäämme myös laittaa ruokaa, joko yhdessä tai erikseen. Kävimme ennen myös pitkillä autoajeluilla yhdessä ihan huvikseen, mutta huviajelut jäivät lasten hankkimisen jälkeen.
Ei ole ollut enää vuosiin mitään yhteistä.
Ei oikeastaan. Joskus harvoin, jos aikaa jää lapselta/lapsilta, pelataan yhdessä, mutta mies haluaisi pelata eri pelejä kuin minä, jolloin kerrat jää tosiaan hyvin harvoiksi, kun toinen joutuu miellyttämään vaikka ei kiinnosta. Joskus vuosia sitten sentään pelattiin samoja pelejä ja niille oli aikaakin, nykyään ei. Miehellä on kyllä aikaa peleille vaikka kuinka, mutta perheelle ei. Siksi en uhraa omaa vähäistä vapaa-aikaani tekemällä jotain miehen vuoksi. Jos ukko pitäisi huolta siitä, että ehdin tehdä myös omia asioita, voisin tehdäkin jotain yhdessä, mutta koska ei paljoa letkauta eväänsä viettääkseen aikaa minun ja etenkin lapsen kanssa, niin en minäkään letkauta evääni miellyttääkseni häntä yhtään minkään (edes seksin) harrastamisella hänen kanssaan.
Nuorena meitä yhdisti samanlainen musiikkimaku, käytiin keikoilla.
Nyt musiikin asema elämässä on muuttunut ja osin makukin on muuttunut eri suuntiin.
Meitä yhdistävät lähinnä arki ja perhe, noin elämä yleensä.
Varsinaisia yhteisiä harrastuksia ei ole, jotain elokuvien ja dokumenttiohjelmien katsomista lukuunottamatta.
Me ollaan miehen kanssa tutustuttu yhteisen urheiluharrastuksen myötä, ollaan sitä mietitty että ehkä siksi ollaan muutenkin niin hyvä tiimi kun ensin harjoiteltiin urheilukentällä. Siitä syntyi vahva luotto toiseen ja hänen tekemiseensä.
Retkeily ja pitemmät vaellusreissut eri vuodenaikoina. Kesäisin myös yhteiset pyöräilylenkit ja melontalenkit.
Suunnistetaan yhdesssä, pientä kisailua kumpi löytää rastin ekana.
Luetaan paljon ja katsotaan elokuvia ja sarjoja, joita löytyy joko Yle Areenasta, HBO:n tarjonnasta tai tallennettuna. Musiikki on kummankin harrastus, joskin aina ei musiikkimaku mene yksiin. Livemusiikkia on jo oikeasti ikävä samoin kuin matkustelua. Omalla autolla ollaan koluttu Pohjoismaita ja Viroa. Seuraava automatka suuntautuu Keski-Eurooppaan jakkas korona suo. Niin ja liikutaanhan me paljon luonnossa. Moni luonnonsuojelualue on tullut tutuksi. Välillä kokkaillaan yhdessä. Kai sekin harrastuksesta käy.
Kuntosalilla käyn vain minä eikä mies perusta esimerkiksi öljyvärimaalauksesta. Eikä tee käsitöitä.
Meillä on molemmilla omat harrastuksemme. Vaimo tykkää enemmän tyttöjen jutuista, minä taas miesten. Yhdistävät asiat löytyvät muilta elämän osa-alueilta.
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni harrastamisen määritelmä on tavoitteellisuus ja jonkun uuden taidon oppiminen tai jossakin taidossa kehittyminen. Mielestäni siis esim. Netflixin katselu tai mökkeily eivät ole harrastuksia. Urheilulajit, taiteet tai eräretkeily sen sijaan ovat harrastuksia.
Tuohan rajaa sitten paljon pois. Esim. minulla lukeminen, kävelylenkit ja teatterissa käynti. En minä mitenkään yritä kehittyä niissä vaan jatkan samalla tapaa vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luen yhden 20-sivuisen kirjan vuodessa, onko se lukemisen harrastamista? Entä jos luen päivän uutiset päivittäin netistä, ja tähän menee aikaa 7 min, niin voinko sanoa että harrastan lukemista?
Jos askartelen joulukortteja kahtena päivänä vuodessa, onko se askartelun harrastamista? Jos leikkaan nurmikkoa 2 kertaa viikossa, onko nurmikonleikkuu harrastukseni?
Jos käyn mustikassa mustikka-aikana ja poimin pari litraa mustikkaa, onko marjastus tällöin harrastukseni?
Ihan nyt vain mielenkiinnosta aloin kyselemään minäkin, että miten harrastus tosiaan määritellään?
Voihan nuokin olla harrastuksia jos teet niitä mielihyvästä ja haluat täyttää vapaa-aikasi niillä, haluat esim leikata naapurinkin nurmikon. Tosin kun aikaa käytät noin vähän niin vaikuttaa ettet oikeasti pidä niistä erityisemmin.
Onko siis harrastuksen määritelmä että haluaa tehdä naapurinkin puolesta asioita mistä itse saa mielihyvää? Tai mainitsemasi ajankäyttö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luen yhden 20-sivuisen kirjan vuodessa, onko se lukemisen harrastamista? Entä jos luen päivän uutiset päivittäin netistä, ja tähän menee aikaa 7 min, niin voinko sanoa että harrastan lukemista?
Jos askartelen joulukortteja kahtena päivänä vuodessa, onko se askartelun harrastamista? Jos leikkaan nurmikkoa 2 kertaa viikossa, onko nurmikonleikkuu harrastukseni?
Jos käyn mustikassa mustikka-aikana ja poimin pari litraa mustikkaa, onko marjastus tällöin harrastukseni?
Ihan nyt vain mielenkiinnosta aloin kyselemään minäkin, että miten harrastus tosiaan määritellään?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Harrastus
"Harrastus on säännöllisesti harjoitettua vapaa-ajan toimintaa, jonka tarkoituksena on rentouttaa ja tuottaa mielihyvää."
Jos teen CV:tä työnhakua varten, niin määrittelen harrastukseksi vain asiat, jotka ilmaisevat erilaisia ominaisuuksia tai taitoja (tavoitteellisuus, yhteistyö muiden kanssa jne) ja merkitsen vain kolme sellaista harrastusta. Tällaisissa keskusteluissa minulle on yhdentekevää, onko kyse harrastuksesta vai vapaa-ajan toiminnasta, joka tuottaa mielihyvää.
eri
Tarkoitatko siis sanoa että se onko joku tekeminen harrastus vai vain vapaa-ajanviettotapa, riippuu kontekstista? Eli määritelmää harrastukselle ei mielestäsi sinänsä ole.
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni harrastamisen määritelmä on tavoitteellisuus ja jonkun uuden taidon oppiminen tai jossakin taidossa kehittyminen. Mielestäni siis esim. Netflixin katselu tai mökkeily eivät ole harrastuksia. Urheilulajit, taiteet tai eräretkeily sen sijaan ovat harrastuksia.
Mä olen tätä samaa mieltä myös. Kysynkin aina (jos nyt pitää jossain kysyä) että miten vietät vapaa-aikaasi, jolloin ihminen saa vapaasti kertoa kokeeko harrastavansa jotain, vai luetteleeko vain asioita joita tykkää tehdä vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan rajaa sitten paljon pois. Esim. minulla lukeminen, kävelylenkit ja teatterissa käynti. En minä mitenkään yritä kehittyä niissä vaan jatkan samalla tapaa vuodesta toiseen.
Tästä syystä kysynkin aina että tarkoitetaanko tässä vapaa-ajanviettotapoja, vai tavoitteellisia harrastuksia. Samoin jos asiaa kysytään paperilla, aloitan kirjoittamisen että vapaa-ajallani teen....
Jos näitä nyt voi harrastuksiksi sanoa: pitkät kävelylenkit ja tv:n tuijottaminen. Paljon kyllä keskustellaan asioista ja noista tuijottamisesti, niin ja kirjoista joita on luettu.
Ennen koronaa me käytiin parisen kertaa kuussa keikalla/showssa/teatterissa/tansseissa/mitä näitä nyt oli?
Etsitään kirpputoreilta arvotavaraa huvin vuoksi :) Aika harvoin mitään löytyy, mutta on se aina kutkuttavaa mennä uuteen paikkaan tutkiskeleen.
Vierailija kirjoitti:
On. Naiminen.
Meillä ei ole enää sitäkään.
Yhdessä hiihdetään, juostaan ja käydään kuntosalilla. Molemmilla myös omia harrastuksia esim. minä teen käsitöitä ja mies on ahkera lukija.
Ihana!