Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kateellinen toimii, kun

Vierailija
27.12.2021 |

kun toisella on jotain mitä haluaa. Yrittääkö saada tän aaian itselleen, pilata tän asian vai mököttääkö? Nimenomaan ajattelen nyt kateutta joka liittyy ihmissuhteisiin (ei materiaan), kuten kilpailua kavereista, huomion saamisesta, tai joku on saanut lapsen, tms. Eli herääkö kateellisessa tarve kilpailla toisen ihmissuhteista, vai mistä tällaisessa kilpailussa on kyse?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai meitä kateellisiakin on moneen lähtöön? Eli ei ole mitään yhtä ainoaa toimintatapaa. Itse vetäydyn ja murehdin itsekseni. En yritä pilata toisen onnea, mutta ehkäpä välttelen ihmistä, jolta jotakin kadehdin, tai esim. tilanteita, joissa hän saa huomiota jota itse kaipaisin.

Vierailija
2/9 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo onkin varmaan se ns terve tapa suhtautua kateuteen, eli että haluaa suojella itseään ikäviltä tunteilta, kuten mielipahalta ja ehkä joskus myös huonommuuden tunteilta. Mietin täsdä yleisellä tasolla, minkälaisia tunteita kateus saattaisi herättää. Ehkäpä se juuri minkälaisia tunteita kateus herättää, vaikuttaa siihen miten reagoi.

Jos herää huonommuuden tunteira, saattaisi yltyä kilpailemaan, ja jos mielipahaa tms, niin vetäytyy ehkä tilanteesta.

Minulla on se ongelma, että pelkään kateutta, mutta nyt ymmärsin, että taidankin pelätä näitä reaktioita ja tunteita, joita kateus joissain ihmisissä herättää, eli pelkäänkin oikeastaan sitä, kun se joissain herättää vihaa ja aggressiivista toimintaa, esim ilkeyttä.

Ja koska usein yhdistetään, että kateuden kohde olisi jotenkin hyvännäköinen, niin omalla kohdallani se ei ole ollut se syy, vaan esim toisen halu saada jotain mitä minulla on ollut.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet tekemisissä ihmisten kanssa, joiden reaktioita pelkäät? Ovatko sukulaisia?

Vierailija
4/9 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedå miksi olen. On ollut nuoruudessa tällainen kaveri ja vaikja jossain vaiheessa tajusin että ei tee mulle hyvää ja jätin yhteydenpidon, niin nyt sukulainen, joka on miehen puolelta.

Ap

Vierailija
5/9 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tulee alapeukkuja, eli ajatustavassani on jotain pielessä? Haluaisin kuulla mitä, koska se suttaisi mua ehkä korjaamaan omaa ajattelua?

Ap

Vierailija
6/9 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedå miksi olen. On ollut nuoruudessa tällainen kaveri ja vaikja jossain vaiheessa tajusin että ei tee mulle hyvää ja jätin yhteydenpidon, niin nyt sukulainen, joka on miehen puolelta.

Ap

Kannattaa opetella pitämään puolensa eli ei tokaista suoraan, että ei tuntunut kivalta tuollainen kommentti, mutta se oli varmaan tarkoituskin. Miksi ilkeilet tms. Jos tuokaan ei auta niin katkaise suhde kokonaan.

Vierailija
7/9 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tulee alapeukkuja, eli ajatustavassani on jotain pielessä? Haluaisin kuulla mitä, koska se suttaisi mua ehkä korjaamaan omaa ajattelua?

Ap

Auttaisi

Vierailija
8/9 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele siis, että minua kadehdittaisiin, vaan mietin, että miksi jollain on kauhea tarve kilpailla jostain, esim saada toisen ihmissuhteet itselleen. Tätä pohdin.

Ap

Vierailija
9/9 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi joku haluaa kilpailla ihmissuhteissa siitä, kummasta pidetään enemmän tai jotenkin työntää toinen ulos jostain ihmissuhteesta ja ottaa tää paikka itselleen. Tämä on se kysymys.

Ap